Beantwoord

Waarom verbruik ik stroom als ik op vakantie ben?

• 3 januari 2017
  • 7 reacties
  • 5967 keer bekeken

Beste,
Mijn naam is Michel Verbruggen uit Vinkeveen. Afgelopen kerst zijn wij op vakantie geweest, toch heb ik volgens mijn Qurrent monitor zo'n 4 a 5 kwh per dag verbruikt. Heeft iemand hier een verklaring voor? Koelkast is nog maar 3 jaar oud, verder zou ik het niet kunnen bedenken. Ohja, ook nog 15 zonnepanelen op het dak.

Gr. Michel
icon

Beste antwoord door Zr40 3 januari 2017, 10:09

4 kWh verbruik op een dag dat niemand thuis is is niet extreem hoog, maar het kan natuurlijk altijd lager. De koelkast wordt wel een grote verbruiker genoemd, maar die van mij verbruikt slechts 0,6 kWh per dag. Voor een enkel apparaat is dat groot, maar de rest van je vakantieverbruik is veel groter.

Mijn vakantieverbruik is 2,6 kWh per dag. Zoals gezegd verbruikt mijn koelkast 0,6 kWh, de andere 2 kWh is het constante verbruik van diverse apparaten (pomp vloerverwarming, internetrouter, WTW ventilatie).

Als je je vakantieverbruik wil verlagen, ga op zoek naar apparaten die je op afstand kan bedienen of gebruiken, en trek de stekker eruit. Bijvoorbeeld de TV of de geluidsinstallatie. Apparaten waar je niets aan hebt op vakantie kan je ook uitschakelen, zoals bijvoorbeeld de internetrouter. En voor apparaten die toch aan moeten blijven, zoals bijvoorbeeld de koelkast, de WTW ventilatie of de pomp van de vloerverwarming, kijk of je die op een lagere stand kan zetten.

Een gemiddeld verbruik van 4 kWh per dag komt overeen met gemiddeld 167 watt. Heb je een slimme meter die het actuele verbruik toont op het display? Misschien is het een leuke activiteit om eens tijdens een regenachtige zomerdag op energiejacht te gaan, om te kijken hoe laag je het verbruik kan krijgen!
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +6
4 kWh verbruik op een dag dat niemand thuis is is niet extreem hoog, maar het kan natuurlijk altijd lager. De koelkast wordt wel een grote verbruiker genoemd, maar die van mij verbruikt slechts 0,6 kWh per dag. Voor een enkel apparaat is dat groot, maar de rest van je vakantieverbruik is veel groter.

Mijn vakantieverbruik is 2,6 kWh per dag. Zoals gezegd verbruikt mijn koelkast 0,6 kWh, de andere 2 kWh is het constante verbruik van diverse apparaten (pomp vloerverwarming, internetrouter, WTW ventilatie).

Als je je vakantieverbruik wil verlagen, ga op zoek naar apparaten die je op afstand kan bedienen of gebruiken, en trek de stekker eruit. Bijvoorbeeld de TV of de geluidsinstallatie. Apparaten waar je niets aan hebt op vakantie kan je ook uitschakelen, zoals bijvoorbeeld de internetrouter. En voor apparaten die toch aan moeten blijven, zoals bijvoorbeeld de koelkast, de WTW ventilatie of de pomp van de vloerverwarming, kijk of je die op een lagere stand kan zetten.

Een gemiddeld verbruik van 4 kWh per dag komt overeen met gemiddeld 167 watt. Heb je een slimme meter die het actuele verbruik toont op het display? Misschien is het een leuke activiteit om eens tijdens een regenachtige zomerdag op energiejacht te gaan, om te kijken hoe laag je het verbruik kan krijgen!
Beste,
Ontzettend bedankt voor je reactie. Goed om te lezen dat 4 kwh niet extreem hoog is, ik heb al een paar punten waarop ik kan besparen. Dank je,

Michel
Als je de router eruit haalt werkt ook de qbox niet meer ;)

Wij zullen ook op plusminus 4 zitten trouwens. Als ik 's ochtends ga kijken wat er de vorige dag verbruikt is dan zitten we voor de huidige dag ook al op ongeveer 1.
Reputatie 3
Badge +6
Sluipverbruik, je kan er niet genoeg van gebruiken vindt de commercie , zelf zit ik zo rond de 125 w/h .Als we weg zijn voor langer in de zomer gaat alles er af behalve de spanning naar de PV anders werkt hij niet.Koelkast kan best leeg en wat je te veel in de vriezer hebt geef je aan een kennis , ( behalve je schoonmoeder) eigenlijk is energie gebruiken zoeken naar de onzinnige dingen ,zoals een TV die je niet echt af kan schakelen.Toen ik 15 jaar geleden begon met " METEN " gebruikte ik een kleine kW/p/uur Buiten de close in in het keuken kastje en de Boiler op zolder, voor de boiler ben ik toen gewisseld naar een gas boiler,maar als je het warm houden 40 liter gas per uur is niet ongewoon ook die er maar uitgedaan en nu apart een HR CV alleen voor het warme water ,en geen ECO stand dan houd hij het ook weer op temperatuur,wel is de stand LEREN ,bruikbaar,maar dan moet die er wel opzitten. En die uitgaaf binnen een jaar terug verdiend. ( zonder montage kosten ). Ik heb een Hetelucht verwarming . Dat echte sluimer verbruik is alleen te zien uit een grafiek , uit de gegevens van de Slimmemeter.
Alle elektrische apparaten geven aan wat hun verbruik zou moeten zijn , dan moet dat wel onafhankelijk na gemeten zijn anders is het het " VW " regelen. Kortom zomaar even je sluimer gebruik verlagen zal niet zomaar gaan ,maar 0,8 x 24 x 365 = 5500 kW per jaar maal 21 eurocent is wel € 1200 , --
Ik heb nu 15 jaar meet ervaring , en ook in die tijd de kosten van de veranderingen verder geven een maandlast van minder dan € 60 per maand, bij 370 m2 woonoppervlakte. Terwijl het toen naar nu omgerekend minimaal 6000 euro per jaar mag zijn. ( Kijk maar naar een foto op "http://www.huisvolenergie.nl Fins huis in Buren.
Het uitzetten van de router heeft helaas wel gevolgen. Ik heb zonnepanelen via qurrent (collectieve actie, leverancier Sungivity) liggen en helaas wordt de data tijdens offline zijn niet in de productiegrafieken getoond. Wel is de totaalproductie zichtbaar, maar dan moet je dus zelf gaan zitten rekenen. De overzichtstools zijn juist een meerwaarde, maar ze 'dwingen' je wel altijd je router aan te hebben staan. Is dus zinloos stroomverbruik tijdens een vakantieperiode. Voorheen leverde t bedrijf dat de data verwerkt overigens wel deze info. Dan werd de productie bij de dag opgeteld waarop je weer online was. Ook niet ideaal, maar wel beter en waarschijnlijk ook t meest haalbare. Interessant zou een router zijn die alleen aangaat bij oproep of op gezette tijden.
Reputatie 3
Badge +6
Er zijn diverse gratis slimmemeter portals , die worden met data bevoorraad via de netbeheerder. Dan kun je ook zonder probleem op vakantie nog even kijken hoe het staat per dag week maand en vergelijken met voorgaande jaren.
Mijn ervaring is dat na een wat langere tijd je door al dat ge-kijk naar die grafieken wel in de gaten hebt waar je flessen halzen zitten . Erg handig is ook als die portals de temperatuur curve uit de Bilt er bij zetten in het gasverbruik , Zo kan je het weer per dag vergelijken , een dag maand of jaar geeft een goed beeld hoe je huis zich gedraagt in de tijd , zo kon ik de echte verschillen er tussenuit halen , en aanpassen als dat nodig is , je weet wat je meet. Ook haal ik van het KNMI de zon grafiek per maand ,kan je mooi zien ,als je niet te ver van dat instituut af zit althans .Mijn zonnen boiler geeft ook een in-werking tijd aan en die tijd is maatgevend voor je efficiëntie van dat ding in relatie met dat de Bilt grafiek. Mijn WTW Lucht / water schakelt met dit signaal mee zodat die twee jongens alleen werken als er zon is en dus de PV werkt , altijd top efficiënt . En het leuke is dat de koude lucht (4 Graden) uit die WTW in de zomer die lucht niet naar buiten maar de slaapkamer inblaast met het ventilatie luik open ,Gratis airco. Koel slapen en warm water met de zon wie wil dat niet ?
Badge +2
Ik kan alleen mijn energieverbruik beinvloeden omdat ik stadsverwarming heb.
Ook ik heb alle apparaten "gemeten" met een energiemeter.
Er is veel sluipverbruik geweest. Zelfs apparaten die "uit" verbruiken energie.
Door alles te meten en echt uit te zetten is mijn verbruik flink gedaald.
Een koelkast verbruikt 0,75 kwh per dag er zijn veel zuinigere koelkasten
Wasmachine en vaatwasser zijn ook grote verbruikers maar je kan de zuinigste uitzoeken
Koken, ik heb inductie, daar valt denk ik niet zo op te bezuinigen
Tv s dat is bekend helemaal uitzetten anders verbruiken ze ook, als je wel kijkt kan jet het beste een lcd tv nemen die zijn het zuinigst
Routers verbruiken zo n 4 watt Is wel verbruik maar geen grote energie gebruiker
En dan de lampen, alles vervangen door led is het beste, dus gewone lampen, halogeen en spaarlampen eruit, dat scheelt heel veel, verbruik kan zo maar 80-90% verminderen.
Maar door alles wat niet nodig is echt uit te zetten scheelde mij zo ongeveer 650 kwh per jaar(1,8 kwh per dagx365)
Dus zo n 143 euro per jaar.
Nu heb ik een vrij nieuw huis dus alles is goed geisoleerd. Verder heb ik een heel,laag verbruik maar ben heel consequent met alles echt uit te zetten. Kan handmatig maar ook dmv schkelklok kan je het nooit vergeten.
Inmiddels zonnepanelen, en werkt super.
Ook 3 windtegoeden, gegarandeerd 750kwh per jaar, dus ben benieuwd wat de rekening van het jaar zal zijn, streven is niks te betalen van het jaar.
Hoop dat mensen er wat aan hebben en ideeen hebben opgedaan

Reageer