Beantwoord

Warmtepomp in combinatie met zonneboiler?

Badge +1
Wie heeft er ervaring met warmtepomp en/of zonneboiler?
Ik ben geïnteresseerd, maar hoor ook veel tegengeluiden.
Zijn er tips om rekening mee te houden?
icon

Beste antwoord door PaulMeindersma 6 januari 2017, 15:16

Ik heb destijds uitgezocht of het lonend was om naast een warmtepomp (lucht/water, met buitenunit) ook een zonneboiler aan te schaffen. Mijn conclusie was dat als je eenmaal zonnepanelen hebt liggen, en voldoende ruimte op je dak hebt om er nog een aantal extra te leggen, het voordeliger is om alleen een warmtepomp aan te schaffen met een aantal extra zonnepanelen ter compensatie van het elektrische verbruik van de warmtepomp, dan ook nog een zonneboiler aan te schaffen. Naast het financiele argument was het voor ons ook bezwaarlijk dat er op ons nieuwe huis met een "vlak en strak" dak twee verschillende panelen (PV en thermisch) zouden komen te liggen. Dat vonden we niet zo'n fraai gezicht.
Bekijk origineel

17 reacties

Hallo J van Litsenburg,

Op ons forum zijn twee afzonderlijke topics te vinden: één over de wamtepomp en één over de zonneboiler. Veel leden hebben al hun ervaringen met deze apparaten hier gedeeld.

Het is natuurlijk interessant, hoe ze in combinatie met elkaar werken. Iemand hier die én een warmtepomp én een zonneboiler heeft? Laat je horen! :)

Groeten,

Natalia van Qurrent
Badge +1
Ik heb een luchtwater warmtepomp op de CV, handig als je een overschot aan zonneenergie hebt.
Had een ventilatiewarmtepomp op een warmwaterboiler, dat was even leuk voor de hobbie, maar bracht niets op.
Nu ook een Solesta zonneboiler voor tapwater, maar die is nog niet warmer geweest dan een graad of 35. Het pompje gaat pas draaien bij 60 graden.
Badge +3

hier zit veel ervaring: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1560938
Badge +2

hier zit veel ervaring: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1560938

Verhaal is niet te volgen, veel te technisch met vakjargon
Wij hebben dit jaar geïnvesteerd in duurzaam:
- een Panasonic warmtepomp aangeschaft;
- de gaskookplaat vervangen door inductie;
- een extra set zonnepanelen;
- de vlakke plaat zonneboiler vervangen door heatpipes;

De gasaansluiting gebruiken we niet meer sinds juli.

Ik heb dus ervaring met de combinatie. Wat willen jullie precies weten?
Badge +1
ook interessant artikel van een installateur/eindgebruiker die zijn huis ook openstelt om de Panasonic warmtepomp te zien, te horen en te ervaren.

http://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/cases/case/1936/
Ik heb destijds uitgezocht of het lonend was om naast een warmtepomp (lucht/water, met buitenunit) ook een zonneboiler aan te schaffen. Mijn conclusie was dat als je eenmaal zonnepanelen hebt liggen, en voldoende ruimte op je dak hebt om er nog een aantal extra te leggen, het voordeliger is om alleen een warmtepomp aan te schaffen met een aantal extra zonnepanelen ter compensatie van het elektrische verbruik van de warmtepomp, dan ook nog een zonneboiler aan te schaffen. Naast het financiele argument was het voor ons ook bezwaarlijk dat er op ons nieuwe huis met een "vlak en strak" dak twee verschillende panelen (PV en thermisch) zouden komen te liggen. Dat vonden we niet zo'n fraai gezicht.
Badge +3

er zijn tegenwoordig ook 3 in 1 panelen:

http://www.triplesolar.eu/

Ja, die ken ik. Maar nog even niet te betalen en, in ons geval, niet meer in de bouwplannen in te passen.

Ja, die ken ik. Maar nog even niet te betalen en, in ons geval, niet meer in de bouwplannen in te passen.

Hoi Paul,
Ik wil het installeerden gedeelte wel maken voor een mooi prijsje, als jullie het materiaal regelen.

Gr Harry
Reputatie 3
Badge +6
Nou daar gaat hij dan , 30 jaar geleden een zonneboiler 200 liter opslag , 18 jaar geleden een W/P Lucht water met 300 liter opslag . en nu in 4 jaar 17000 Kwh met 16 PV . Bij zon boiler aan die schakelt de W/P en de stroom is van de PV.
Resultaat 'in de zomer helder weer 70 graden z,boiler .45 graden W/P stroom kosten nul. en de rest koude van de W/P
in de slaapkamer . En geen legionella door het op schakelen van de Gas Hr. CV bij 60 graden. gasgebruik in de zomer 20 M3 per maand. Inductie koken.
Maar als je geen PV op je dak mag hebben , is het aansluiten bij Qurrent op de molen of PV een prima optie .🆒
Badge +4
Nou daar gaat hij dan , 30 jaar geleden een zonneboiler 200 liter opslag , 18 jaar geleden een W/P Lucht water met 300 liter opslag . en nu in 4 jaar 17000 Kwh met 16 PV . Bij zon boiler aan die schakelt de W/P en de stroom is van de PV.
Resultaat 'in de zomer helder weer 70 graden z,boiler .45 graden W/P stroom kosten nul. en de rest koude van de W/P
in de slaapkamer . En geen legionella door het op schakelen van de Gas Hr. CV bij 60 graden. gasgebruik in de zomer 20 M3 per maand. Inductie koken.
Maar als je geen PV op je dak mag hebben , is het aansluiten bij Qurrent op de molen of PV een prima optie .🆒

Heb alleen een hr ketel en gebruik nog geen 13m3 sinds 11 mei, ben alleen is nu puur voor sww, spaardouchekop en 1-2 keer per week een bad.

Boilers met lagere temperaturen zijn in mijn ogen een gevaar en energieverspilling, single point water heaters zijn veel doelgerichter en kennen geen leidingverlies of opslag, daarbij leveren ze tenminste wat er gevraagd wordt, uitschakelen is tenminste ook mogelijk en wordt ook niks onnodig warm gehouden.

De werkelijke verbruiken zijn lager omdat bij aansluiting gas is weggelekt c.q. verspilt.
Veel interessante tips komen hier voorbij! Hartelijk dank daarvoor aan iedereen!
Wisselende ervaringen waarbij een warmtepomp en zonneboiler op zonnepanelen goed samen gaan.
Maar ook reacties waarin bijvoorbeeld een warmtepomp in combinatie met zonnepanelen voordeliger is dan ook een zonneboiler erbij.
@J.vanLitsenburg Ik ben erg benieuwd of je uiteindelijk een warmtepomp met zonneboiler hebt aangeschaft en welke tips je hebt gebruikt?

Nog anderen met ervaringen die nuttig zijn voor het maken van een besluit?

Groeten van Vita
Badge +1

@J.vanLitsenburg Ik ben erg benieuwd of je uiteindelijk een warmtepomp met zonneboiler hebt aangeschaft en welke tips je hebt gebruikt?

Nog anderen met ervaringen die nuttig zijn voor het maken van een besluit?

Groeten van Vita

Nog niet in verband met verhuizing.
De eerstvolgende stap is het plaatsen van zonnepanelen, waarschijnlijk volgend jaar. Ik overweeg om dan ook meteen de gaskookplaat te vervangen door inductie. Vervolgens wil ik eerst weten wat mijn jaarverbruik in de nieuwe situatie wordt.

Daarna volgen ongetwijfeld stappen naar en warmtepomp en/of zonneboiler. Alleen moet ik dan goed bekijken welke ruimte mijn dak nog biedt.

Plannen voor de langere termijn: een elektrische auto en een huisbatterij.
Reputatie 3
Badge +8
Hoi J. van Litsenburg,

Bedankt voor je bericht. Goed om te lezen wat je volgende stappen zijn! Als je op de lange termijn over wil stappen op een warmtepomp al dan niet in combinatie met een zonneboiler, dan zou je van het gas af kunnen!
Er is ook al flink over gediscussieerd op de community, wellicht kun je hier nog wat inspiratie opdoen!

Hoe ga jij van gas los?

Hoeveel panelen wil je laten plaatsen? Ga je er het grootste deel van je verbruik mee dekken, of mik je zelfs al op terugleveren? Ik ben erg benieuwd naar je vervolgstappen :-)

Groetjes, Nina
Hallo wim Harms
De koste voor een sonneboiler ,kan volgens mij beter voor aanleg of uitbrijding aan zonnepanelen
besteed worden.Heb ook een warmetepomp die maakt de warm waterboiler naar 55 graden is voor het regenkamertje voldoende , in de keuken heb ik een doorstroom boilertje onder het tappunt geplaatst de om het water uit de grote boiler na verwarmt tot 85 graden..Als een zonneboiler op temperateur is staat de zaak stop dus geen productie ,dan is het voordeliger om voor dat geld zonne
panelen te monteren.omdat je met wp opbrengst ook meedere dingen kan doen,zelfs warm water maken of terug leveren naar het net,dat werkt zolang er zonne energie is. Volgens mijn ervaring is de
goede combinatie.Gas meter weg, warmte pomp, pelletkachel, gebruik de palletkachel als de buiten temperateur onder 0 graden zakt om dat dan de kop waarde van de warmtepomp terug loopt ,beide zijn op de cv installatie gekoppelt. Maar een goede isolatie van het pand is ook must
Reputatie 4
Badge +8
Dat klinkt goed, Wim!

Wat je als laatste zegt is natuurlijk een vereiste. De eerste stap is een goede isolatie van huis. Zo haal je ook het meest uit je zonneboiler en/of warmtepomp.

Groet,
Tomer

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen