Warmtepomp in combinatie met zonneboiler, kan dat?

• 12 oktober 2017
  • 13 reacties
  • 1497 keer bekeken
Warmtepomp in combinatie met zonneboiler, kan dat?
Reputatie 5
Badge +13
Wie zo klimaatneutraal mogelijk wil leven, kan voor verschillende duurzame maatregelen kiezen. Een veel gebruikte groene investering is bijvoorbeeld het aanschaffen van een zonneboiler of warmtepomp. Maar bespaart het ook energie om deze duurzame oplossingen te combineren? Qurrent zocht het voor je uit!

Wie zijn woning en water écht duurzaam wil verwarmen, kan kiezen voor een combinatie van een zonneboiler en warmtepomp. In de zomer levert je zonneboiler bijna al je warme water. In de winter lukt dit niet, ook niet met een grote zonneboiler. Toch hoef je niet bang te zijn voor een koude douche: als er minder zonlicht is, dan zorgt de warmtepomp voor warm water.

Ook andersom kan deze combinatie energie besparen. De zonneboiler kan het water verwarmen dat vervolgens niet door de warmtepomp verwarmd hoeft te worden. Dit betekent dat de pomp minder elektriciteit verbruikt.

Ik heb al zonnepanelen, wat nu?
Heb je echter al zonnepanelen liggen, dan loont het meer om een paar extra zonnepanelen aan te schaffen en deze te gebruiken in combinatie met de warmtepomp. De zonnepanelen dienen dan als compensatie van het elektrische verbruik van de warmtepomp. Dit is voordeliger dan het aanschaffen van een zonneboiler.

Heb jij een zonneboiler en/of warmtepomp en heb je ervaring met de combinatie? Heb je nuttige aanvullingen, kritische opmerkingen, vragen of suggesties? Deel ze onder dit topic!

Het volledige artikel van Qurrent kan je lezen op de website van Nudge.

13 reacties

Badge
In mijn geval gebruik ik ook een warmtepomp in combinatie met zonnepanelen. Een ding zou ik willen toevoegen. Om voldoende warm water te hebben, gebruiken we een instantheater. Het boilervat wordt op 35 graden gehouden en de instantheater (elektrisch) warmt door naar 60 graden. Voordeel is dat het vat niet perse een hoge temperatuur hoeft te hebben.
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Menno,

Die instantheater lijkt me interessant. Hoeveel heet water komt daar per minuut uit en hoeveel kilowatt verstookt hij?

Groet, Frans
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @mvaneck / @MennoEck, weer jij het antwoord op Frans zijn vraag? 🙂 Groetjes, Tanja
Reputatie 1
Badge +4
@FransvanWoerkom Hi Frans, in ons geval hebben we gekozen voor een Clage DEX. Deze afgeregeld op 60 graden en 18KW (3 fasen). Het stroomverbruik is afhankelijk van de buffertemp. Doorstroom is geschikt voor meerdere tappunten, en is pakweg 9 l per minuut. We hebben bewust gekozen om de bestaande leidingen te laten liggen en ook rekening te houden met de warmtepomp die enkelfasig is afgezekerd. Ons huis is nu dus opgewaardeerd naar 3*35A. Ik hoop van harte dat dat de norm gaat worden.
Reputatie 4
Badge +12
@MennoEck Hoi Menno, goed dat je in ieder geval naar 60 graden gaat voor de mengkraan van de douche. Sommigen menen dat verwarmen tot 40 graden genoeg is. Ik had al uitgerekend dat je met een 10kW doorstroomtoestel net tot 6 liter per minuut komt, comfortklasse CW3, dus voor een simpele douche zonder gelijktijdig keukengebruik.

Die DEX is dus afgezekerd met 3*25A, vandaar dat je nu een huisaansluiting van 3*35A nodig hebt. Daarmee ben je aan vastrecht wel € 550 per jaar duurder uit. Dat wordt natuurlijk goedgemaakt doordat die DEX veel minder ruimte inneemt dan een boiler en minder stilstandsverliezen heeft.

Ik betwijfel of huisaansluitingen van 3*35A gauw de norm zullen worden. Zeker niet in de bestaande bouw waar 1*25A vaak nog de norm is en niet zonder voorzieningen om te voorkomen dat de hele straat 's middags om 5 uur onder de douche gaat. Het bestaande gasnet is wel ingericht voor barre omstandigheden waar ieder tegelijk zijn huis wil verwarmen óf onder de douche met 20kW (2 m3 aardgas per uur), maar de straat en stadsnetten voor elektriciteit zijn daar nog niet op ingericht en dat gaat ook niet lukken zonder lokale opslag van elektriciteit.

Voortrekkers zijn prima om te demonstreren wat er kan in een huis, hoe het werkt en wat het kost. Ik ben er zelf nog niet uit hoe ik mijn gasaansluiting overbodig ga maken. Verwarming is geen kunst, ik heb samen met de vloerisolatie al vloerverwarming aangelegd, dus een warmtepomp die verwarmingswater van 35 graden maakt, ligt voor de hand. Hij kan de warmte uit de grote tuin halen. Voor het maken van tapwater van 60 graden denk ik aan een kleine warmtepomp die de warmte uit het rioolwater terughaalt en een boiler verwarmt. In ieder geval denk ik er niet over mijn huisaansluiting van 3*25A voor elektriciteit te verhogen tot 3*35A.

Groet, Frans
Reputatie 1
Badge +4
Hi Frans, je hebt gelijk dat de DEX een kostenpost oplevert wat vastrecht betreft. Het idee van de DEX is dus dat we niet te veel achteruit wilden vliegen mbt comfort. We hadden een CW5 ketel met 20L per minuut. Het grootste bezwaar dat ik met de huidige warmtepompen is dat ze vaak enkelfasig worden uitgevoerd. In feite is dat de enige reden waarom ik omhoog moest. Die pomp was ook nog eens 20A afgezekerd.
Reputatie 4
Badge +12
Het grootste bezwaar dat ik met de huidige warmtepompen is dat ze vaak enkelfasig worden uitgevoerd. In feite is dat de enige reden waarom ik omhoog moest. Die pomp was ook nog eens 20A afgezekerd.

Hoi Menno, veruit de meeste woningen hebben een 1-fase huisaansluiting, dus dat verklaart de keuze van de fabrikanten voor 1-fase warmtepompen. De installateur kan simpel een dubbele groep van 2*16A met gekoppelde automaten aanleggen. In een van mijn vorige huizen in een stadsverwarmingsgebied zat van huis uit zo'n dubbelgroep met Perilex stopcontact voor het fornuis in de keuken. Het beste kunnen ze nu bij nieuwbouw standaard een huisaansluiting, hoofdzekering en slimme meter in 3-fase aanleggen, maar we blijven zitten met miljoenen oude woningen met een 1-fase huisaansluiting met een 25 of 35A hoofdzekering.

Groet, Frans
Reputatie 1
Badge +4
Frans, ik snap wat je bedoelt. In werkelijkheid zijn veel huizen tot aan de hoofzekering 3-fasig uitgerust en wordt er een keuze gemaakt welke hoofdzekering blijft zitten. Tenminste in woningen vanaf 70-80. Juist deze huizen zijn candidaat voor een opknapbeurt (pannendak, buitengevel, kozijnen). In huizen met een ekele fase zou een boiler een beter idee zijn. Gevolg is wel dat het buffervat dan beter direct aan de warmtepomp kan hangen (om pendelen van de warmtepomp voorkomen) en dat het kan dienen om voorverwarmd water de boiler in te laten stromen. Overigens compenseert het niet hebben van de gasmeter perfect mijn verhoogde vastrecht voor de electra.
Reputatie 1
Badge +4
Hi Frans, wat de vastrechten betreft ben ik gestegen, dat klopt, maar ik wordt gelukkig geen poot uitgedraaid ivm stadswarmte. Daar zie en hoor je continue verhalen van idioot hoge vasthechten en ook nog een koppeling aan... de gasprijs. Ik hoop dat mensen nadenken als ze een keuze hebben. We moeten ook niet overdrijven in zuinigheid. In Schotland zie je ook full electric, maar dat bestaat uit conventionele boilers, muurradiatoren (nachtstroom) en een instantheatertje op de douche van 1000 watt. Ook deze huizen zijn comfortabel en zeker niet zwaar afgezekerd.

Om nu terug te komen op de oorspronkelijke vraag.... de combinatie zonneboiler en warmtepomp is mij afgeraden door de Ecomediair, want... de omvormer ligt er al, en een extra zonnepaneel kost relatief weinig geld. Idee is dus om daar eventueel mee verder te bouwen. De instantheater trekt relatief weinig stroom (alleen tijdens het tappen) dus die is goedkoper in het gebruik.
Reputatie 5
Badge +14
Een iets betere kwaliteit, maar ook iets duurder, buitendeel van o.a. warmtepomp kunnen ook 1-fase uitgevoerd zijn. In deze buitenunits zitten omvormers die een 1 fase wisselstroom omzetten naar gelijkstroom en vervolgens weer terug naar 3 fase wisselstroom. Deze techniek kwam op de markt rond 1998 en werd gebracht door Daikin.
Het doel was simpelweg het mogelijk maken van een hogere capaciteit van de scrollcompressor bij een lage ingangsspanning daar de meeste huizen toen niet voorzien waren van een 3 fase groepenkast.
Reputatie 2
Badge +8
Thank you all!
Sterke toevoegingen allemaal.

Groetjes,
Giulia
Reputatie 4
Badge +12
Terugkomend op de zonneboiler: Een zonneboiler is natuurlijk net als zonnepanelen een buitengewoon duurzame investering. En ook nog eens leuk gesubsidiëerd. Maar een zonneboiler levert maar de helft van je warm tapwater. En tenzij je stadsverwarming hebt, moet je de andere helft met een ander apparaat maken. Meestal is dat de bestaande gasgestookte CV-ketel die je toch al hebt voor verwarming. Met de zonneboiler bespaar je dan 10% van je gasverbruik. Daarvoor heb je dan wel een extra apparaat ter grootte van een forse koelvriescombinatie. Zet je er dan een warmtepomp, bijvoorbeeld op ventilatielucht naast, dan kun je nog eens 10% van je gasverbruik besparen. Bedenk dan van tevoren dat je voor je warm tapwater maar één opslagvat nodig hebt, en dat dat dus geschikt moet zijn voor aansluiting aan een zonneboiler én aan een warmtepomp. Als je dan nog verder wilt gaan en zoals Tanja voorstelt de zonnecollector wilt gebruiken als warmtebron voor de warmtepomp heeft een nog ingewikkelder installatie nodig. Aansluiting daarvan op de vloerverwarming om in voor- en najaar het overschot zonne- en warmtepompwarmte nuttig te kunnen gebruiken, maakt het allemaal nog mooier. Om te voorkomen dat je zolder of berging er dan begint uit te zien als een olieraffinaderij, moet je de lokale CV installateur mijden en ook geen afzonderlijke installaties bestellen omdat die in de aanbieding zijn of zoveel subsidie beloven.

Zie voor dit soort totaaloplossingen de Ierse firma Dimplex:

http://www.dimplex.de/nl/producten.html

Voor je warm tapwater ben je dan van het gas af, maar je gebruikt er nog wel stroom voor, zij het beduidend minder dan met een instantheater. En voor verwarming gebruik je nog 70 tot 80% van je oorspronkelijke gas. De vraag is of je die besparing op gas niet ook had kunnen bereiken met betere isolatie of zuiniger stoken. De moderne nieuwbouw van na 1995 is natuurlijk al buitengewoon goed geïsoleerd, maar hebben alle radiatoren op puberslaapkamers thermostaatkranen? Of staan ze gewoon de halve dag met het raam open de buurt te verwarmen. Zeker de woningen van voor 1985 laten aan isolatie zwaar te wensen over. Bij woningen van voor 1975, de helft van de woningvoorraad, ontbreekt vaak dubbel glas en blijft zelden sneeuw op het dak liggen. En dat komt niet door wietkwekerijen.

Eerder hebben we hier discussie gehad over terugverdientijd van duurzame investeringen. "Het gaat toch om investering in het klimaat, niet om geld". Nee, dat is waar, maar je kunt je geld niet maar eenmaal uitgeven. Als je het hebt terugverdiend, kun je het nogmaals uitgeven. Aan duurzame investeringen. En dus liefst zo snel mogelijk.
Reputatie 4
Badge +6
Ik heb het elders al geschreven , 16 PV en 7 m3 zonneboiler met 200 liter buffer en een Lucht / Waterwarmte pomp.met 300 liter buffer met als back-up een HR CV alleen voor het warme water.
Ik kom in de 5 zomermaanden op een besparing van +/- 50 % met. Dagen van veel zon tot ruim drie dagen geen gas.
De Zonneboiler heeft een regeling van Conrad .150 € de Warmtepomp werkt autonoom en krijgt zijn stroom van de PV evenals de Zonneboiler en ook de Warmtepomp , die bovendien gestart wordt door de Zonneboiler . Andere volgorde schakelingen zijn ook mogelijk .
500 liter heet water van meer dan 80 graden zijn ruim voldoende en volledig Gratis .

Bij een vriend geïnstalleerd , een nieuwe Warmtepomp lucht water met 200 liter buffer gevoed door PV 16 stuks.
Met als nood back-up een door twee kranen te wissel naar een CV combi , bij uitval van de Warmte pomp..
Het bijkomende voordeel is dat het huis uit 1860 en massieve muren en altijd een Luchtvochtigheid van meer dan 80 % .gezakt is naar rond 60 % wat een besparing van 25 % gas opleverde en een warm huis gevoel.

Reageer