Sticky

Wat bracht jou in beweging om duurzamer te doen?

• 29 maart 2017
  • 14 reacties
  • 793 keer bekeken

Naast technologische oplossingen en nieuwe businessmodellen is een succesvolle en snelle energietransitie niet mogelijk zonder jou! Gelukkig lijken steeds meer mensen iets te willen doen tegen de klimaatverandering. Want verandering begint immers bij jezelf!

Deze veranderingen kunnen verschillen van het nemen van maatregelen als geen vlees eten, zelf energie opwekken tot het besluiten om de auto niet meer te pakken. Wat en hoeveel maatregelen je ook neemt, er is altijd een omslagpunt. Een moment waarop je dacht: “nu moet ik dit echt anders aan gaan pakken”.

Wat heeft jou eigenlijk doen bewegen? Kun jij een specifiek omslagpunt bedenken? Bijvoorbeeld het moment dat je een documentaire zoals cow spiracy zag of de inspirerende overtuigingen van iemand anders die je aan het denken hebben gezet.

Deel het met ons en misschien inspireer je anderen!

14 reacties

Reputatie 4
Badge +6
De Directe aanleiding om aan de Natuur te denken en te handelen was al heel lang geleden. In het begin van de jaren 60 toen er nog geen riool zuivering was en fabrieken hun dodelijke afval zo maar op het oppervlakte loosden , was dit ook in de rivier de VECHT .
In een Mooie warme zomer was de waterstand in de Loosdrechtse plassen aan de lage kant ,daarvandaan was de drinkwatervoorziening van een deel van Amsterdam afhankelijk. Men liet uit die Vecht , die geen enkel levend wezen meer had , zelfs geen bloedzuigers , water die plassen inlopen . Er liep een zichtbare zwarte strook stinkend water die plassen in . Wat toen gebeurde heb ik nooit vergeten !!! Op die plassen kon je zo door het water op de bodem kijken maar nu ging elke vis DOOD.
We hebben nog geprobeerd om met volgelopen roeiboten die knoeperts van vissen op te scheppen , wat heel makkelijk ging ze waren erg sloom , en brachten die boot vol met vis getrokken door een andere boot naar een schoon stuk van die plas.

In de rivier de Lek hebben ze eens wat water gepakt in begin 1970, daarin hebben ze een ouderwetse rolfilm ontwikkeld en het lukte nog ook ! Dat vuil kwam uit Duitsland.

En wat ik al schreef Energie uit de aarde is EINDIG ,en daarom heb ik mijn huis van hout in 1979 al gemaakt ,wel na 4 jaar knokken met de Gemeente .
Denken en energie transitie is voor mij niet zo'n probleem .
Badge
Voor mij zijn er een aantal redenen geweest om milieubewuster te worden.

Vanuit mezelf heb ik een natuurlijke motivatie dat als iets beter kan ik het ook beter wil doen. Soms met kleine stapjes en soms met grotere sprongen, afhankelijk wat de techniek te bieden heeft en welke andere mogelijkheden of keuzes er voorhanden zijn.

De belangrijkste reden voor mij was het moment dat ik voor het eerst vader werd. De verantwoordelijkheid voor zo'n klein mens versterkte het idee dat ik iets wil doen. Niet alleen om te helpen een betere en gezondere toekomst voor mijn kinderen te realiseren door bewuster met het milieu om te gaan maar ook om simpelweg veiligheid, lagere kosten (soms op langere termijn) en comfort te realiseren. Die laatste drie zijn voor mij redenen die allen maar versterkt werden door de geboorte van mijn kinderen.

Hoe meer mijn kinderen leren en ervaren over de wereld waarin ze leven met daarnaast de ontwikkeling van het bewustzijn van het leven in die wereld hoe beter hun startpunt in die wonderlijke en prachtige wereld zal zijn.

Groeten Henri
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Henri, wat een mooie bewustwording!

Wij zijn ook aan het nadenken hoe we het milieu meer kunnen betrekken in het onderwijs. Zo wordt de nieuwe generatie bewuster, maar hebben ook de kinderen misschien ook nu al impact op hun ouders. Heb jij misschien tips hierover?

Groetjes, Tanja
Badge +4
De reden om voor mij voor duurzaam te gaan kent ten eerste 1 hoofdreden "geld"

Ik besef dat energie geld kost en je ten alle tijden het nodig zal hebben, maar indien ik netjes groen (geen sjoemelgroen) ook voordelig uit kan zijn kies ik daar echt voor.

Kwa besparen zit ik best goed, tv de deur uit (heb 2 beamers van 55wat welke groot projecteren), geen vaste computer meer maar een zuinige laptop, tv-kastje ligt nog mooi in de doos met ze 6 watt onzin, wat altijd al op 30 graden, droog wel met de droger, gebruik bijna nooit een lamp, beamer en zit best vaak in schemering.

Gas bespaar ik door lagere temperatuur verwarming in te stellen (met oude radiatoren nog), warm water op de gevraagde temperatuur te laten leveren (geen opslag in combiketel), en ventileer via de Wtw. Ben ook gestart met waterbesparende maatregelen 4,6 liter per minuut douchekop, 6 liter per minuut kranen (binnenkort 1,9/1,2 liter per minuut), wc bak vol gestort met plastic flessen en dus terug naar 5 liter.

Dit alles zonder comfort te verliezen of echt in te leveren. Gaat nog kijken naar het plaatsen van kattenluiken.
Reputatie 5
Badge +13
Dat zijn een hoop aanpassingen yukia31!

Ik ben zelf ook recent aan de slag gegaan met waterbespaarders, bijvoorbeeld de smartshower.

Heb je enig idee hoeveel je met al je aanpassingen bent gaan besparen? En mag ik vragen waar het kattenluik voor is?

Groetjes, Tanja
Badge +4
Tanja, ten eerste de kattenluikjes zijn voor de poes, die in een kamer opsluiten is niet tof, maar deuren open laten wordt ook als niet tof gezien.

De deuren staan nu op een 10cm kier met een veer een deurstop.

Die douchekop met de ingebouwde lamp os jammergenoeg weggegooid geld. Je had diegene van €11,66 plus het setje ringen van €2,55 uit de qurrent shop moeten pakken.
Heb de douchering (8lpm) bij de kraan kant zitten en de kraanring bij de douchekop (7lpm) daardoor terug naar 4,6lpm bij 4 bar (woon in een flat)

Mijn stroomverbruik mag in mijn ogen nog wat lager met name moet ik dan kijken naar de keuken/bijkeuken, maar het is al redelijk netjes tot nu toe.
Reputatie 5
Badge +13
Ah, ja met een open deur verlies je inderdaad veel meer warmte dan met een kattenluik.

Ik heb voor de gewone kraan nu inderdaad zo een ring zitten. Die werken top. De douchekop met lamp is inderdaad een stuk duurder, maar het heeft me wel geholpen om bewuster te worden. Heeft natuurlijk niet iedereen nodig ; )

Ook in een flat kan je inderdaad veel besparen (doe ik ook), ik ben zelf nog aan het kijken hoe groot verschil het is om veel apparaten op standby te hebben of uit te schakelen (tv, koffie apparaat etc.).

Groetjes, Tanja
Badge +4
Tanja, bewustwording is stap 1 inderdaad, maar zuinigheid is daarop handelen. Die ringen en bruiskoppen uit de qurrentwinkel zijn niet het beste mogelijk voor kranen het kan 3-5 keer zuiniger met dezelfde soort stukjes, dus 1,2-1,9 liter per minuut.

Stroom besparen is een aan/uit knop op de stekkers monteren deze kost 3,46 per knop, verbruik knop is 0 watt.

Dus alles kan gewoon uitgeschakeld worden met de knop i.p.v. Iedere keer eruit trekken, slimme stekkers gebruiken stroom, een ouderwetse knop niet.
Reputatie 5
Badge +13
Ik heb er inderdaad aan/uit knop stekkers tussen gezet. Ben benieuwd hoeveel het gaat schelen : )
Reputatie 1
Badge +4
Bij ons is het geleidelijk gegaan. Allereerst hebben we stappen genomen om het huis beter te isoleren. Ook zijn we al snel begonnen om gas en energie te monitoren. Afgelopen jaar was onze HR ketel 14 jaar oud en stonden we voor de keuze, gaan we nog door met gas of... We hebben toen bewust gekozen voor een warmtepomp (lucht/water) en zonnepanelen. Aangezien ons dak 40 jaar oud was, hebben we tevens besloten te gaan voor een combinatie van nieuwe pannen/zonnepanelen.

Bewust bezig met het milieu, maar ook kijken naar wat nodig is. Als een apparaat kapot gaat, vervangen door een A+ versie, maar niet versneld vervangen.

Nu zijn we fulltime-electric en (bijna) NOM. We kijken na een jaar hoever we nog moeten. P.s. Gasmeter MOET er uit, dan bespaar je gegarandeerd je vastrecht. Alle smoesjes om dat ding er in te houden worden gevoed door de gaslobby, en leveren alleen de NAM geld op.
Reputatie 5
Badge +13
Goed bezig @MennoEck !
Kan je pas na een jaar zien of je 'nul op de meter hebt' i.v.m de winterperiode?

Ik ben zelf nu aan het kijken voor een andere kookplaat. En kom daarbij direct voor de keuze elektrisch, inductie of toch gas. Ik heb nu (helaas) alleen nog ervaring met gas. Wat gebruik jij?
Reputatie 1
Badge +4
Hi @Tanja van Qurrent, wij hebben bewust gekozen voor gasloos. Door het laten verwijderen van de gasmeter hebben we 2 vliegen in 1klap geslagen. We zijn van het vastrecht af (de leverancier kon geen gasrekening meer sturen) en dat bedrag zijn we dan kwijt omdat onze installatie is versterkt (warmtepomp en instantheaters vragen om een 3*35A hoofdzekering). Om je vraag te beantwoorden, we hebben de gasplaat vervangen door een Inductieplaat. Dit werkt veel directer (en sneller) dan gas en de plaat is geweldig makkelijk in onderhoud (er kan niets aanbranden). We moeten inderdaad een stookseizoen en lente afwachten, omdat we niet weten hoe de zonnepanelen het gaan doen (ZO/NW). Het is niet in te schatten.
Badge +1
Sowieso is duurzaam beter, maar dat is een klein beetje een verkoop praatje. Je doet wel een lamp uit waar je niet bent. Maar je PC staat aan. Onnodige altijd aan apparatuur etc... Op gebied van gas was ik al aardig op weg: ik douchete dan wel 15 minuten of soms langer, maar stoken met de kachel deed ik toch al nooit buiten de winterperiode.

En toen kwam de slimme meter. En als IT'er ga je dan kijken naar de mogelijkheden. Metertje van Youless en het Dashboard van Enelogic was een hele verademing (zeker vergeleken met het gedrocht van Qurrent, sorry jongens, maar hou het maar bij leveren van Groen Gas en Elektra).

Ik begon te besparen: eerst maar eens uitvogelen: Wat verbruikte mijn apparatuur nou eigenlijk? Was al heel gauw duidelijk: Mijn PC was verantwoordelijk voor de helft van mijn verbruik. Staat nu standaard op standby (verbruikt dan echt niks eigenlijk). Apparaten waar je het van kon verwachten kon ik, nu ik normaal en daltarief had, zoveel mogelijk gebruiken in het daltarief. Ik had spotjes van 50 watt * 6 in de huiskamer...*6 in de badkamer etc. Vervangen en klaar is kees.

Wat een geluk: Mijn Chromecast/Computermonitor/speakersetje verbruikt maar 45 watt.

Toen kreeg ik mijn eerste jaarnota. Ik heb hem overgeklopt in een excelsheetje. Daar heb ik nu een verwachting op basis van vorig jaar en een daadwerkelijk verbruik. Kan ik allerlei leuke dingetjes in zien. Ik betaal bijvoorbeeld nu 51 euro per maand, omdat het bedrag nou eenmaal niet lager kan, maar mijn excelsheetje laat zien dat ik prima naar 38 euro kan.

Kortom: het is gewoon een wedstrijdje met mezelf geworden: hoeveel minder kan ik verbruiken dan dat ik geschat heb, zonder teveel in te hoeven leveren op comfort. Lekker douchen, en toch minder verbruiken. Lekker mijn gang gaan, en toch minder verbruiken. Proberen je verbruik zo dicht mogelijk bij wat als duurzaam gezien wordt houden. de verhouding normaal/dal tarief (47,6 versus 52,4) zoveel mogelijk uit elkaar te trekken in het voordeel van het daltarief. Proberen om zoveel mogelijk terug te verwachten van Qurrent. De regering lekker je energierekening laten betalen.

En dan is isolatie bij mij (pand uit 1957, geen dubbel glas) nihil. Wel even een tip: ga je toch al zo laag met besparen: laat die slimme thermostaat maar in de winkel: is compleet nutteloos.
Reputatie 3
Badge +9
Lekker bezig Henze!

Bedankt voor het delen van je tips. :)

Groet,

Jeroen

Reageer