Wat voor duurzame merken koop jij?

• 13 december 2016
  • 6 reacties
  • 428 keer bekeken

Na olie is kleding de tweede grootste vervuiler. Dit komt doordat retailers sneller dan ooit (te) veel kleding maken om bij te blijven bij de trends. De trendy kleding is vaak van lage kwaliteit en zo weer uit de mode. Daarnaast wordt het lelijk na een paar keer wassen. Resultaat: het is klaar om weggegooid te worden. Je kunt het bijna disposable kleding noemen.

Er bestaan veel tweedehands winkels, maar deze kunnen nooit de waste die deze kleding veroorzaakt bijhouden. We doen er dus goed aan om minder te kopen en betere kwaliteit kleding uit te kiezen.

Van welke duurzame merken koop jij kleding en wat doe je er allemaal aan om zo min mogelijk kleding waste te veroorzaken?

6 reacties

Het geringe aantal reacties hier laat zien dat 1) duurzame kleding niet echt leeft onder de meeste mensen, of 2) hoe moeilijk het is om duurzame kleding te kopen. Wat betreft optie 1 denk ik dat dit zeker ook veroorzaakt wordt doordat de kledingindustrie nog totaal niet transparant is en hierin ver achterloopt in vergelijking met andere industrieën. Ik loop zelf vooral aan tegen het tweede issue: ik beperk mijzelf momenteel tot tweedehands winkels omdat ik simpelweg geen geld heb als starter om bijv. 70 euro aan 1 shirt te besteden. Bovendien zijn duurzame merken ook vaak net te saai qua stijl (waarschijnlijk omdat ze vooral basic willen blijven zodat de kleding dus niet uit de mode raakt). Maar wie weet heeft iemand hier toch nog goede tips voor?

[Optie 3 is natuurlijk dat er voornamelijk mannen op het forum zitten, wat wel zo lijkt als ik naar het voorstelrondje kijk 😉 wellicht is dat een deel van de oplossing: draag je kleren als een man: negeer mode, zie kleding als praktisch en draag elke dag hetzelfde.]
Duurzaamheid wordt ook steeds een populairder concept in de mode. Een goed voorbeeld van zo'n duurzame ontwikkeling zijn kledingbibliotheken! Zo ben ik zelf lid van Lena fashion library in Amsterdam waar je al vanaf €20 per maand onbeperkt kleding kunt lenen. Zo kun je, als je dat zou willen, elke dag weer wat nieuws aan en hoeft je kledingkast niet vol te hangen met kleding die je maar één keer aan hebt gehad. Bovendien hebben ze erg leuke kleding van duurzame merken - zo heb ik bijvoorbeeld vorig jaar een jas geleend dat van een wollen deken gemaakt was. 🙂
Het onderwerp leeft inderdaad veel minder dan andere duurzaamheidstopics. Daarnaast is er idd sprake van onduidelijkheid, wat mensen ook tegenhoudt. Zelf ben ik redelijk fanatiek duurzaam, maar de combinatie van het speurwerk en de toch vaak hoge prijzen zorgen ervoor dat ik toch nog regelmatig bij de grote ketens koop.
Gelukkig zijn steeds meer grote ketens stappen aan het zetten. Dat gaat nog lang niet snel genoeg, natuurlijk, maar het is een begin. Ik vind de ranking op Rankabrand.nl een goede lijdraad. Niet volledig, maar wel een indicatie.
Verder vind ik het duurzame kledingmerk van Floortje Dessing (Nukuhiva) heel tof, maar ook wel echt duur. Dus hoe leuk ik het ook vind, ik koop er vrijwel niets van.

Kijk ook eens op eerlijkwinkelen.nl. Zij hebben duurzame winkelroutes voor de meeste (grote) steden. Breder dan alleen kleding, maar kleding zit er wel in.
Ik koop al jaren duurzaam... Doe soms meer dan 10 jaar met een kledingstuk... 🙂
Reputatie 2
Badge
Na olie is kleding de tweede grootste vervuiler.
Waar baseer je dat op, kun je dat cijfermatig onderbouwen?
Ik beweer niet dat je ongelijk hebt maar ben wel nieuwsgierig naar je bron van deze bewering.

Kleding is bij mij ook niet echt een issue, die drie spijkerbroeken en een handvol truien per jaar zijn niet echt de moeite waard.
Mode doe ik niet aan, en het meeste verslijt tot op de draad vanwege mijn vak.
Eindigt als poetslap.

En poetslappen gaan vervolgens in de kachel.

Of het geheel duurzaam is vervaardigd? In de eerste plaats vind ik de kreet duurzaam aan een ernstige vorm van erosie lijden, en in de tweede plaats schrik ik wat men in de winkel voor prijzen durft te vragen voor een spijkerbroek of sweatshirt.
Dan ga ik naar de plaatselijke winkel achteraf en betaal 50 euro voor drie broeken die een paar jaar meegaan. Waar die weg komen lig ik dan niet wakker van.

Je kunt het van twee kanten zien.
Wanneer er bij goedkope kleding sprake is van bijvoorbeeld kinderarbeid kun je besluiten het niet te kopen.
Daarmee benadeel je het gezin waar dat kind leeft, het heeft minder inkomsten.

Je kunt het ook wel kopen en daarmee op een heel voorzichtige manier proberen de mensen daar een bestaan te geven door hun producten af te nemen, hoe armoedig ook. Maar dat is wel een opstap naar iets beters. Ik ken uit mijn jeugd nog de echte reden van de herfstvakantie. Aardappelen rooien.
Het hele gezin op het land. En dat is nog geen zestig jaar geleden.

Dat laat onverlet dat ik heel scherp aanvoel waar je tegen ageert. Ik zal het de primark flodders noemen.
En dan ga ik helemaal met je mee.
En ik ben er welgeteld 1 keer geweest met mijn drie meiden. We zijn alle drie bijna hoorndol naar buiten gevlucht.

Maar om over de honderd pleuro voor een huis, tuin en keuken spijkerbroek te geven?
No way!!
Goeiemorgen Nck304,

Bedankt voor je reactie en goed dat je nog even naar de bron vraagt.
Voor dit onderwerp kun je naar de volgende links:

http://schonekleren.nl/informatie/faq/vervuiling

https://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/14/naar-een-groenere-mode-doorbreek-de-cirkel-van-kopen-kopen-kopen-a1482901

Je hebt gelijk voor wat betreft kinderarbeid, het heeft twee kanten. Belangrijker is dat kinderarbeid stopt en als die kleding wordt gekocht, houd je het in stand.
Primark is zoiets, een vreselijk concept. Nog nooit naar binnen geweest en ik heb die behoefte ook zeker niet. Onbegrijpelijk dat Amsterdam dit heeft toegelaten in de stad. Maar dat is echt mijn persoonlijke mening.

De boodschap is meer, dat als mensen kleding kopen, ze dit bewust gaan doen.

Nogmaals bedankt voor je feedback!

Groetjes,
Tamara

Reageer