Wat zijn jouw beweegredenen om de Elga warmtepomp aan te schaffen?

• 11 januari 2017
  • 10 reacties
  • 2878 keer bekeken

Zoals velen hier wel weten heeft Qurrent een flinke korting kunnen bedingen bij Techneco voor het leveren van een Elga warmtepomp.
Ook ik heb een aanbieding gehad waarbij de som, na aftrek korting en subsidie, uitkwam op een investering van €1.500,-
Hiermee zou het gasverbruik voor verwarming met 80% dalen, maar omdat er meer elektriciteit afgenomen zal worden is de totale besparing € 150,- / jaar.
Een warmtepomp heeft ook onderhoud nodig en je kan je afvragen of de pomp het 10 jaar probleemloos vol houd.
Na 10 jaar renderen (De werkelijke investering niet rekenen, nl € 4.800,-) is niet rendabel genoeg.
Mijn vraag is dan ook, wat zijn jouw beweegredenen om toch een warmtepomp aan te schaffen?

10 reacties

Badge
Ons huis is aangesloten op stadsverwarming. Op basis van de korting van de inkoopactie en de subsidie zou de aanschaf van de Elga inderdaad uitkomen op ongeveer €1500 (evt €1600 met meerwerk, offerte moet ik nog ontvangen). Ik heb op http://www.besparen-warmtepompen.nl/ berekend wat de opbrengst zou zijn.

====
Door het gebruik van een Elga bespaart u een energieverbruik van 30 GJ op de stadsverwarming en daarmee € 670,00 op uw jaarlijkse rekening.
De Elga zal 1.670 kWh gebruiken en € 300,00 aan de elektriciteitsrekening toevoegen.
====

Dat is dus een (theoretische) financiële winst van €370 op jaarbasis. Terugverdientijd is daarmee ruim 4 jaar. Zelfs als het tegen valt, is de terugverdientijd zo'n 6 tot 7 jaar. Voor mij uitermate acceptabel, ook gezien de ervaringen zoals bijvoorbeeld gemeld op http://www.familie-kleinman.nl/energie/cijfertijd/.
Vooral bij mensen met vloerverwarming en/of een hoog gasverbruik is de besparing in € op jaarbasis groot.

En anders gewoon paar paneeltjes extra op het dak!
Badge +3
Mijn verbruik is 650 m3 per jaar, dus veel gas valt er niet te besparen. Toch overweeg ik een Elga omdat ik nog meer gas wil besparen, maar ook omdat hij kan koelen en op een laag vermogen warmte kan afgeven.
Dat kan mijn ketel niet, die verwarmt meteen met flinke kracht. Hierdoor wordt het huis twee keer per dag opgestookt en koelt het de rest van de dag weer af. De ELGA kan continue een beetje warmte afgeven. Dat is veel comfortabeler: altijd een warme vloer.

Daarnaast heb ik op jaatbasis flink wat zonne-energie over van mijn zonnepanelen, zo'n 1000 kWh. daar kan ik flink lang van verwarmen.

En ik vind het gewoon heel erg leuk en interessant. In mijn rol als bestuurslid bij een duurzame stichting spreek ik ook vaak mensen over warmtepompen, dus ik doe ook graag wat praktijkervaring op naast alle theoretische kennis.

Qua kosten draai ik in 10 jaar misschien break-even, maar het comfort gaat er ook flink op vooruit en ik kan meer eigen stroom gebruiken in plaats van milieuvervuilend gas.
Weet je zeker dat je Ketel niet modulair kan verwarmen? Dan zou je het met een slimme(re) thermostaat kunnen oplossen. Wij hebben sinds kort een dergelijke thermostaat en hebben geen last meer van die temperatuursschommelingen.
De thermostaat geeft nu vaak gewoon water van een graad of 40 naar de verwarmingselementen. (Maar geen idee of dit ook voor vloerverwarming werkt, en of dit een hoofd of bijreden voor je is 🙂 )
Badge +3
Hij verwarmt wel modulerend, maar in een bereik van 11 kW tot 24 kW. Zoveel afgifte vermogen heb ik helemaal niet op lage temperatuur. Op hoge temperatuur wel, maar dan worden de radiatoren en de vloer voor even bloedheet en de rest van de dag niet meer.

Die 40 graden vasthouden zoals bij jou lukt dus helaas niet.
Badge +3
waarom staan er zo weinig aanvragen vermeld (12) op de vernieuwde actie-pagina?
op de oude stonden meer dan 1200 aanvragen.
Heb er vanmorgen over gebeld, maar hierop kon men geen antwoord geven. Kreeg hierover zo snel mogelijk telefoontje of mail.

Groet Hans.
Badge
Volgens mij is die hele pagina vernieuwd? Daarmee is vast de teller verstoord.

Overigens had ik net een installateur over de vloer. Die gaf aan dat de Qurrent-korting momenteel €808 is, terwijl volgens de (oude) pagina de korting al op de eennahoogste stand stond (€838,50). Het had iets te maken met het verschil tussen de initiële aanvraag en de click-through daaropvolgend? Kan iemand van Qurrent hier uitsluitsel over geven?
Voor ons gaat dit met deze warmtepomp 'm niet worden. Tenminste, ik vind het op dit moment een te hoge investering in vergelijking met wat we ervoor terug krijgen.

We zitten op stadsverwarming.

Augustus 2015 tot Augustus 2016 hebben we totaal ongeveer 1200 euro betaald aan Nuon voor 28,40 Gj. Bijna de helft hiervan zit in de (hoge) vaste kosten voor stadsverwarming en kosten van de afleverset.

Wat mij betreft wordt een warmtepomp pas interessant als hij genoeg vermogen zou kunnen leveren om de stadsverwarming helemaal af te laten sluiten. Voor ons beneden (met vloerverwarming) zou dat sowieso moeten kunnen. Radiatoren boven wordt wel een puntje (die zijn nu gedimensioneerd op het juiste vermogen bij een watertemperatuur van 70 graden).

In ieder geval: Zo'n ontzettend bedrag aan vaste kosten betalen aan Nuon en dan eigenlijk bijna alleen nog maar de stadsverwarming gebruiken voor de verwarming van het kraanwater, dat gun ik Nuon eigenlijk nog steeds niet...... Bij afschaffing van de stadsverwarming (waar je overigens door de energiebedrijven heel bang voor wordt gemaakt....) zou ik nog wel moeten overschakelen op electrische verwarming van het kraanwater, maar met een paar zonnepanelen zou ik eventueel de electriciteitskosten daarvoor en voor de warmtepomp wel kunnen dekken.

Maar goed, zo hoog is het vermogen van de door Qurrent aangeboden warmtepomp ook weer niet.......

Reageer