Welk energielabel heb jij?

• 15 december 2016
  • 18 reacties
  • 938 keer bekeken

Duurzame energie wordt pas echt leuk als je het zelf opwekt, dit proberen we bij Qurrent te stimuleren. We werken samen met vooruitstrevende partners op het gebied van zonnepanelen, zonneboilers en zonneparken. Daarnaast ontwikkelen wij zelf producten en diensten om je te helpen met opwekken zoals Windtegoed.

Om die zelf opgewekte energie binnenshuis te houden is het belangrijk om je woning goed te isoleren. Lekker warm in de winter en straks weer koel in de zomer. Daarnaast is energie die je niet gebruikt de goedkoopste energie. Met een goed geïsoleerd huis verlaag je jouw gasrekening tot wel 60%!

Het energielabel geeft aan hoe goed een woning is geïsoleerd en hoe zuinig installaties zijn. De energierekening hangt ook af van of je zuinig stookt, hoeveel warm water je gebruikt, hoeveel apparaten je hebt en hoe intensief je die gebruikt. In soortgelijke woningen met eenzelfde energielabel kan daarom het energieverbruik toch verschillend zijn.

Welk energielabel heeft jouw woning en wat heb je er allemaal aan gedaan om dit energielabel te bereiken? Inspireer de community!

18 reacties

Reputatie 4
Badge +6
Beste NcK,
HELEMAAL MEE EENS ,het , Label gebeuren , is een wassen neus of beter 6 plaatstalen schotten los tegen elkaar aan gezet, een tochtig gammel geheel zal ik maar zeggen. Je doet je best om een mooie oude boerderij een geriefelijk warm huis te laten worden ik ken nog meer vrienden die met dat probleem worstelen en heb in mijn werk leven hele huizen op die manier een nieuw leven mee gegeven , Mijn uitgangs-punt is doe geen concessie aan de manier van leven dat je zonder beperkingen prettig vindt zoals confort plezier gemak en zo min mogelijk " belasting " ook in Technische zin .
Een boerderij of groot oud pand is nou eenmaal veel kostbaarder om energetisch naar een klein verbruiker te brengen , dat kost veel tijd en nog meer geld. En daar hebben die Label bedenkers niet bij nagedacht . Toen energie besparing al eens in 1972 een probleem was, in eind jaren '70 voor mij ook de rede om een Fins huis te bouwen , in plaats het kopen van een heeel mooie 17 e eeuwse boerderij met zeldzame vloedschuur en 3 hectare grond . Ook dat Finse huis volgens de kenners veel te veel isolatie,daar heb ik al toen gezegd ik maak het beter op die punten , ook de afgelopen 10 jaar weer heel veel verbeterd en toen bleek dat ik mijn LABEL niet kon indienen. Zoals ik al schreef dat moest ik zelf uitzoeken , daar hadden ze geen oplossing voor.
En nu een situatie waar ik een super prettig huis heb wat maar heel weinig energie nodig heeft , maar niet verkoopbaar.
Reputatie 2
Badge
Nou nou, zonder kennis van zaken niet te snel oordelen , ten eerste meld ik dat ik probeerde mijn label te krijgen,zoals iedereen eerst een voorlopige, daarna bestaat mijn huis helemaal niet !

Zo kun je het ook lezen, mijn reactie was niet op jou situatie bedoeld maar juist datgene wat ikzelf heb meegemaakt met mijn eigen woning.
Boerderij uit 1935, 200 M2, slechte kap.
Doende een en ander te renoveren en te isoleren, dit voorjaar een nieuwe goed geïsoleerde kap.

Toegewezen voorlopig label G. Wanneer ik in de diverse invulhulpen de volgende gegevens invoer kom ik zo tot Label B.
PV installatie 10500 wP, Zonneboiler 10 M2, HR++ glas beneden en spouwmuurisolatie. Gasverbruik 1m3.
Ik verbruik geen gas maar stook mijn huis op biomassa van eigen erf. Maar ik moet een verbruik opgeven.
Mijn gasverbruik was rond de 6500 M3 / jaar.

Ik wil dus duidelijk maken dat mijn brandstofverbruik nog steeds behoorlijk hoog is.
Dit gaat wel zakken al naar gelang er meer en beter geïsoleerd wordt maar op dit moment verstook ik nog steeds rond de 8 a 9 ton hout per jaar.
Dit zou ongeveer neerkomen op 4500 M3 gas.

Het Label zegt dus niets over mijn energieverbruik.

De bronvermelding is deze site: http://energielabelhulp.nl
Waar ik de gegevens heb ingevuld.
Badge

Het energielabel geeft aan hoe goed een woning is geïsoleerd en hoe zuinig installaties zijn.

Onzin!!
Met een brakke woning is het heel goed mogelijk een "B label" te scoren door bijvoorbeeld een overmaatse PV installatie met een zonneboiler te installeren.
Dat dan in hartje winter de ijsbloemen op je ramen staan doet daar niets aan af.
Het energielabel zegt absoluut niets over hoe er met energie wordt omgesprongen.
Daarbij is het niet mogelijk alternatieve methoden van verwarming op te voeren anders dan gas.

Bronvermelding ??
Reputatie 4
Badge +6
Nou nou, zonder kennis van zaken niet te snel oordelen , ten eerste meld ik dat ik probeerde mijn label te krijgen,zoals iedereen eerst een voorlopige, daarna bestaat mijn huis helemaal niet ! Ik wilde dus aangeven dat die labelwereld niet erg serieus is.
Wat krakkemikkig enzovoort aanduiden , zou zeggen kom eens langs, Een voorbeeldje dan, nieuw dubbelglas A++ met Aragon en reflexlaag in de kamer 6 dubbele ramen van 1,05 x 1,42 meter ,waren al met een lucht tussenruimte van 12 CM,Nu minder dan 0 .5 graad verschil met vloer en plafond van 21 graden.. De kamer heeft genoeg aan 1kwh energie en meet 7 x 12 meter.
Nou nog een dan , energie gebruik ,met een lossen B&B en aparte ketel , de kleinste 16 KW hetelucht van Brink ,16 PV nul stroom jaargebruik en omdat het lucht is , een Cv HR voor het warme water gevoed uit een WTW / Zonnen boiler . 890 M3 gas ,op een meter, per jaar. En dat ouwe lor van een huis meet aan de buiten kant 12 x 11 meter met een kelder van ook die maat waar de ketel staat , verder BG , etages en een zolder ,O ja de B&B is 5 x 5 en het gasgebruik is daar de helft van het totaal verbruik .
Wat ik al zij blaffen is goed , doet elke kleine hond , maar weet tegen wie je aanblaft . Of jank en vlucht.
(LS. in de B&B stond vroeger mijn Jacht paard.)
Reputatie 2
Badge

Het energielabel geeft aan hoe goed een woning is geïsoleerd en hoe zuinig installaties zijn.

Onzin!!
Met een brakke woning is het heel goed mogelijk een "B label" te scoren door bijvoorbeeld een overmaatse PV installatie met een zonneboiler te installeren.
Dat dan in hartje winter de ijsbloemen op je ramen staan doet daar niets aan af.
Het energielabel zegt absoluut niets over hoe er met energie wordt omgesprongen.
Daarbij is het niet mogelijk alternatieve methoden van verwarming op te voeren anders dan gas.
Reputatie 4
Badge +6
En wat denken jullie van een huis op het industrie gebied ? Kreeg een voorlopig label
wilde het gaan effectueren is mijn adres helemaal niet bekend,
bij navraag hierover "dat moest ik zelf maar uitzoeken !! "
Reputatie 2
Badge
Het hele energielabel vind ik 1 grote wassen neus.
Wanneer ik een woning zou kopen interesseert mij dit label vrij weinig.
Ik zou de energienota's van de afgelopen 5 jaar willen zien. Dat is veel accuratere informatie.
De verplichting van het label vindt ik helemaal betutteling ten top.
Het grootste deel van de maatregelen kan ik er niet eens in kwijt. Zoals de biomassa-verwarming, met brandstof geheel van eigen erf.
CO2 neutraler kan bijna niet. Gasmeter heb ik laten verwijderen.
Badge
In 2011 hebben we ons hoekhuis (bj 1979) flink opgeknapt. Daarbij hebben we de zolder nageïsoleerd, de kruipruimte verder geïsoleerd met Tonzon isolatie (zat alleen wat piepschuim tegen de betonvloerdelen), al het dubbelglas is vervangen voor driedubbelglas toen we over zijn gestapt op kunststof kozijnen (meerprijs was €500 voor alle ramen in totaal, terwijl luxaflex in het glas verwerkt op 3m2 €1200 (!) was) en ook de ruimte achter de panelen (vervangen door keralit) is nu ook geïsoleerd. Ook het bad is voorzien van isolatie. Eigenlijk is alleen de spouwmuur niet nageïsoleerd, vanwege mogelijke verzakking en daarmee schade van reeds bestaand isolatiemateriaal. Met deze maatregelen zijn we van energielabel E naar B gegaan.

Onze woning is voorzien van stadsverwarming, een warmtepomp of een WTW bij de douche was toen (iig financieel) niet rendabel. Dit jaar gaan we gebruik maken van de warmtepomp inkoopactie en zonnepanelen leggen. Dat zou ons naar label A moeten brengen (EI is nu 1,22), maar dat vind ik momenteel eigenlijk niet zo interessant. Ook gaan we het slaapverbruik minimaliseren door zoveel mogelijk actieve monitoring, ik ben nu aan het uitzoeken hoe ik dat het beste wil/kan doen (KiKu, Z-wave of simpele tijdschakelaars icm Qbox of andere energiemeter). Tenslotte ben ik aan het kijken of winddelen aanvullend nog een optie zijn. Kortom, 2017 is het jaar voor verdere verduurzaming 🙂
Badge +2
Ik ben van C naar A gegaan.

Wat gedaan
21 zonnepanelen gelegd
zonneboiler
warmtepomp op het ventilatie kaneel (inventum combi50)
tripple glas overal (dit was niet nodig maar wilde van het hout en dubbel glas af (geen dubbel +)).
Totale investering een behoorlijk bedrag wat niet alleen natuurlijk voor de energie was maar ook comfort en nog belangrijker de WAF factor.
Dubbele vloer isolatie (8cm wit piepschuim van de bouw en 2cm blauwe isolatie er boven op gemonteerd)
HR++ ramen met argon gas en HR ketel
5 windtegoed
Dakisolatie

Maar geen idee wat mijn label is, is er een website waar je dat kunt laten checken?

Beste RGM,

Bedankt voor je antwoord. Zo te zien heb je volop maatregelen genomen om jouw huis goed te isoleren.

Je kunt checken welk label je hebt via de volgende website: http://www.zoekuwenergielabel.nl/
Ze verwijzen je verder door voor meer informatie naar: https://www.energielabel.nl/woningen
Je kunt een energielabel aanvragen met je DigiD via www.energielabelvoorwoningen.nl

Groetjes,
Tamara
In de afgelopen 3 jaar hebben we enkele belangrijke investeringen gedaan.
Nieuwe HR ketel nieuwe kunstoframen met HR +++ glas en dan nog zonnepanelen.
Toen als laatste stap overgestapt naar Qurrent.
Hier heb ik nog 3 wind delen genomen.

Het resultaat.
Van energie label D naar Energielabel A++
En dat zien we terug in de maandlasten.
Was het in 2014 nog € 180,- per maand nu betalen we nog € 40,- per maand
Dus zullen de investeringen snel zijn terug verdiend.
Let op bij SVN zijn er veel gunstige subsidies te verkrijgen voor duurzame investeringen

Jan.

Wat goed Jan! En heb je daarbij toevallig nog gebruik gemaakt van onze inkoopactie(s)?
Badge +5
Dubbele vloer isolatie (8cm wit piepschuim van de bouw en 2cm blauwe isolatie er boven op gemonteerd)
HR++ ramen met argon gas en HR ketel
5 windtegoed
Dakisolatie

Maar geen idee wat mijn label is, is er een website waar je dat kunt laten checken?
Badge +1
Zonneboiler
Zonnepanelen
Windtegoeden
Warmtepomp
Lage temperatuur radiatoren

Gaven dat resultaat
Goeiemorgen Hendrik,

Wow, van label C naar label A! 😃 Zou je met ons willen delen hoe je dit hebt aangepakt? Alle tips zijn hier welkom dus we horen het graag van je. Alvast bedankt.

Groetjes,
Tamara
Badge +1
Van C naar A label
Badge +2
In de afgelopen 3 jaar hebben we enkele belangrijke investeringen gedaan.
Nieuwe HR ketel nieuwe kunstoframen met HR +++ glas en dan nog zonnepanelen.
Toen als laatste stap overgestapt naar Qurrent.
Hier heb ik nog 3 wind delen genomen.

Het resultaat.
Van energie label D naar Energielabel A++
En dat zien we terug in de maandlasten.
Was het in 2014 nog € 180,- per maand nu betalen we nog € 40,- per maand
Dus zullen de investeringen snel zijn terug verdiend.
Let op bij SVN zijn er veel gunstige subsidies te verkrijgen voor duurzame investeringen

Jan.
Badge +3
Mijn woning had oorspronkelijk een label C. Na installatie van zonnepanelen en HR++ glas werd dat een label B. Maar ik heb ook veel besparende maatregelen getroffen die niet meetellen voor het label, maar waar mijn energieverbruik toch heel erg door verlaagd is.
De voorlopige label was C. Doordat ik het huis uit een erfenis heb overgenomen was ik verplicht om een definitief label te nemen. Wat mij opviel was dat alleen zonnepanelen het nivo kon veranderen, nl naar A. Alle andere verbetertips bleef ik in C. Door de mechanische ventilatie en het niet hebben van isolatiemaatregelen uit begin jaren 90 (factuur) ben ik uiteindelijk in D terecht gekomen.
Wist je dat het label maar 10 jaar geldig is?

Reageer