Beantwoord

Welke dingen doen jullie om gas te besparen?

• 13 juni 2017
  • 4 reacties
  • 319 keer bekeken

Badge +4
vroeg mij af wat ik allemaal nog met geringe kosten in werk kan stellen om op gas te besparen, zonder echt comfort te verliezen

- heb de aanvoer van de hr ketel op 44 graden gezet (ongeveer 2*22,2 graden), doordat ik een b-label woning heb.
- spaardouchekop geïnstalleerd en met 4 bar nog maar 4,6 liter per minuut (2 liter in 25 seconden tegenover 2 in 15)
- aerators gekocht, deze gaan wel de deur uit met hun onzuinige 6 liter per minuut om terug te gaan naar 1,2 in de wc en 1,9 op de warmwater punten zodat nog bijgemengd kan worden en de tapdrempel niet problematisch wordt (1,2 liter per minuut)
- de wc zo ver mogelijk opgevuld en inmiddels zit ik rond de 5/2,5 liter per spoelbeurt vanaf 9/4 daarin zitten nu dus veel flesjes gedauwd die normaal naar het pad gingen.
- gaat radiatorfolie aanbrengen op de radiatoren.
- gebruik mijn wtw in plaats van het raam open te zetten, deze verwarmt onbedoeld de buitenlucht door de zon, dat is wat minder in de zomer.

verder is er al dubbel glas en isolatie, trippel of hr++ was het label advies samen met zon maar beide is n.v.t. voor een huurwoning.

- douchebeurt kost ongeveer 90 liter gas nu (8 minuten)
- bad kost ongeveer 360 liter gas nu (11 minuten tap, uren liggen)
- koken is op inductie.
- verwarming kan ik redelijk weinig over zeggen behalve dat hij in de winter zoop door verkeerde instellingen met rendement en temperaturen.
icon

Beste antwoord door Nina van Qurrent 22 juni 2017, 13:54

Hallo Yukia31 (en MichaelB, PatrickATTvV)

Bedankt voor deze berichten!
Wat goed om te lezen dat jullie tips delen om energie te besparen. Deze passen mooi in het rijtje van slimme bespaartips!

Bij Qurrent proberen we om onze leden te stimuleren om meer energie te besparen, en dit doen we ook door middel van collectieve inkoopacties.
Momenteel hebben we nog 2 inkoopacties staan: de zonneboiler en spouwmuurisolatie.

Omdat we elk kwartaal 4 collectieve inkoopacties hebben en ook graag willen weten waar jíj behoefte aan hebt, is het mogelijk om hier op de community je stem te laten horen.
Momenteel zijn de opties een lucht/warmptepomp, een energiescan, energiezuinig witgoed, of het kopen of huren van zonnepanelen.
Voor welke inkoopactie stem jij?

We horen graag van jullie!

Groeten van Nina
Bekijk origineel

4 reacties

Wat meer algemene gebruikstips die een redelijk effect hebben:
* Verwarming 1-2 graden lager en een trui aantrekken
* Lopen op pantoffels - vloer is vaak het koudst waardoor je meer gaat stoken
* Zon in de winter juist binnenlaten
* Gordijnen in de avond/nacht in de winter dicht doen - extra isolatie
* Boven radiatoren op antivries stand - slaapkamers hoeven niet verwarmd te worden
* Deuren sluiten tussen ruimtes met verschillende temperaturen
* Heet water tappen zo dicht mogelijk bij de CV-ketel - transportverlies wordt dan beperkt
* Kaarsjes neerzetten - levert warmte en gezelligheid 🙂
Ik woon in een wijk in Houten met stadsverwarming, dus mijn gasverbruik is 0 m^3 😃
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Yukia31 (en MichaelB, PatrickATTvV)

Bedankt voor deze berichten!
Wat goed om te lezen dat jullie tips delen om energie te besparen. Deze passen mooi in het rijtje van slimme bespaartips!

Bij Qurrent proberen we om onze leden te stimuleren om meer energie te besparen, en dit doen we ook door middel van collectieve inkoopacties.
Momenteel hebben we nog 2 inkoopacties staan: de zonneboiler en spouwmuurisolatie.

Omdat we elk kwartaal 4 collectieve inkoopacties hebben en ook graag willen weten waar jíj behoefte aan hebt, is het mogelijk om hier op de community je stem te laten horen.
Momenteel zijn de opties een lucht/warmptepomp, een energiescan, energiezuinig witgoed, of het kopen of huren van zonnepanelen.
Voor welke inkoopactie stem jij?

We horen graag van jullie!

Groeten van Nina
Mijn gasverbruik was 98 m3 voor de afgelopen 8,5 maand (1 okt 2016-nu) voor een appartement van 85 m2 en één persoon.

Aanvullende simpele acties:
- douchecoach gebruiken waardoor je korter doucht
- koken met deksel op de pan, zet de pan op de juiste pit zodat dat de vlam niet onder de pan uit komt, groenten koken in een klein laagje water (beter voor vitaminebehoud ook)
- sjaaltje om als het 's avonds in huis frisser wordt, want geen tocht aan je nek scheelt aanmerkelijk, dikke sokken of pantoffels scheelt ook veel
- (fleece)deken als je op de bank ligt of hangt
- warmwaterzak mee naar de bank of in bed in de winter i.p.v. verwarming aan
- wennen aan een lagere temperatuur gaat best snel, probeer gewoon eens een paar dagen de thermostaat op 17 te zetten als je bv 19 graden gewend bent. Als je 's morgens maar een uurtje thuis bent en dan gaat werken hoeft de verwarming wellicht helemaal niet aan.
- afwas in één keer afmaken i.p.v steeds iets anders tussendoor doen, zodat je niet meerdere keren op een avond de teil opnieuw moet vullen met heet water. Maar misschien ben ik de enige die zich daar schuldig aan maakt... 🙂

Reageer