Welkom op de Qurrent community

Stel je vraag, deel je ervaring en inspireer anderen

Zo werkt het

1
Meld je aan op de Qurrent Community.
2
Stel je vraag of doe mee in een discussie.
3
Ga naar de volgende rang door anderen te helpen en te inspireren.
Nog geen account op de community? Registreer nu!

Vraag Wie heeft tips voor een elektrische boiler?

Q-friend

5 replies

Auteur
  • 18 juli 2017
Ik zoek een heel energiezuinige elektrische boiler. Het aanbod is onduidelijk. Omdat we in een monument wonen kan ik geen zonneboiler nemen. Weet iemand wat een zuinige boiler is?

40 reacties

Q-expert

45 replies

• 19 juli 2017
Een warmtepompboiler is het zuinigst. Momenteel zit er ook een aantrekkelijke subsidie op waardoor de aanschaf heel erg mee valt. Zie voor een ruim aanbod: http://www.havepe.nl/nl/warmtepomp_boiler_warmtepompboiler_water_heatpump_chauffe_eau_thermodynamiques
Q-moderator

147 replies

• 21 juli 2017
Hoi Frouke,

Bedankt voor je bericht op de Community!
@Energiepionier, goede tip! Kun je daarmee aan de slag Frouke?

@Yukia31 en @G.F.Klaver jullie hebben ook vaak goede ideeën over hoe te besparen.
Zijn jullie nog op de hoogte van andere tips voor een duurzame elektrische boiler toevallig?

Groetjes, Vita
Q-giant

83 replies

• 21 juli 2017
Persoonlijk ben ik voor de Thaise optie, vanwege dat een boiler blijft aanstaan zuipt dese stroom, in Thailand hebben ze elektrische geisers, deze geven als voordeel dat er maar 1 leiding nodig is en je niet verspilt met bijmengen.

Het is kort gezegt een elektrische close-in geiser, zal nog even zoeken naar een voorbeeld.

Deze kan ook op je zonnepanelen werken.

En als laatste voordeel geen legionella risico door ontbreken opslag.
Q-friend

5 replies

Auteur
  • 21 juli 2017
Dank voor de tips. Ik ga me verdiepen in warmtepompsystemen. Ik weet er nog bijna niets van. Ik zal ook kijken naar de elektrische geiser. Ik heb zonnepanelen op een kilometer van waar ik woon, dat scheelt ook.
Q-giant

83 replies

• 21 juli 2017
http://www.mazuma.co.th/product-category/single-point-water-heater/

Voorbeeld, kost ongeveer €100 daar denk incl porto en inklaring €150-160 zal zijn. Het is direct een thermostaat dus geen temperatuur meer zoeken ;)
Q-friend

5 replies

Auteur
  • 21 juli 2017
Mazuma klinkt interessant, helaas is de website niet bereikbaar.
Q-giant

83 replies

• 21 juli 2017
Werkt bij mij wel, op iOS dat wel, knip de volledige link.
Info@mazuma.co.th.

Er is wel een maar bij deze single point water heaters, de minimale water temperatuur is verschillend, in Thailand is het al een beetje lauw doordat het op het dak staat, maar denk dat met een Engels mailtje je ver komt. Er is veel import vanuit de streek in Nederland.
Q-giant

83 replies

• 21 juli 2017
Over warmtepompen gesproken, lease zou de investering spreiden, een duurzaamheidslening is vaak ook mogelijk.
De warmtepomp zou b.v. Lauw water kunnen leveren aan de single point, een boiler is in mijn ogen verspillender door continu water op warmte te houden.
En bij de warmte die we wensen groeit legionella goed. Dus staat 24/7 te warm voor de vraag.
Q-brain

130 replies

• 22 juli 2017
Ja ,een warmtepomp Lucht / Water , die gebruikt je verwarmde lucht uit je huis en maakt daar warm water van met een minimale factor 3 x van je stroom gebruik . Meestal zijn die installaties zo uitgevoerd dat er ook een naverwarming in zit .

Ik raad je aan naar de : Vakbeurs Energie, op 10, 11 en 12 oktober in de Brabanthallen in Den Bosch, is het meest complete platform op het gebied van energiebesparing en duurzame opwekking in de Benelux. Ook op het gebied van Solar treft u dit jaar een keur aan toonaangevende exposanten en oplossingen. Er is een uitgebreid inhoudelijk programma op de beursvloer en in de congreszalen.
Q-giant

83 replies

• 22 juli 2017
https://www.essent.nl/content/particulier/energie-besparen/verwarmingsinstallaties/geisers_en_boilers.html

Het grootste probleem met boilers is het 24/7 warm houden, terwijl je maar misschien 1 uur warm water nodig hebt, ook het volume is een problematisch iets, heb je een douche maar wens je ook een bad te kunnen nemen is het volume al direct veel hoger.

De naverwarmer is alles behalve zuinig, daarbij is legionella gebaat bij warmere temperaturen, opslag is met lauwe temperaturen gewoon gevaarlijk.

Ook is het verhaal van aanleveren op 60 en meestal namengen tot 35-50 want bij echt 45 verbrand je, vraag de brandwondenstichting maar.

De single point geiser kent geen leidingtijd (in een appartement toch al snel 30 sec, geen leidingverlies, oude woning is dat toch vaak meer, en heeft een makkelijke afstelling en een uit-knop, dat laatste geeft dus minder verspilling.

Persoonlijk neem ik nooit een boiler er zitten voor mij geen voordelen aan.
Q-brain

130 replies

• 22 juli 2017
Mee eens , ik heb mijn gas boiler er uitgedaan en vervangen voor een aparte Hr. Ketel , uit metingen in de oude situatie was ik zo'n 350 € kwijt met warm houden , het nadeel is nu dat je bad wat langer duurt maar met douchen is het niet te merken
het voor schakelen van je warmtepomp geeft wel een besparing 30 % is haalbaar met een zonneboiler en W pomp .
De keuze van niet voorverwarmen heb ik uitgezet in de Hr. Resultaat is dat ik drie dagen zonder zon voort kan.
Q-giant

83 replies

• 22 juli 2017
Heb momentueel zelf alleen een hr-ketel, de eco-stand staat aan, dus houd niet onnodig warm slaat aan bij aftap.

Het verbruik wordt echt lager bij lagere temperaturen, alleen wederom is opslag bij de ideale gebruikstemperatuur gevaarlijk.

De single point water heater heeft geen opslag, idem met veel hr combiketels (0,3 liter) waardoor je geen onnodige situatie krijgt van naar 60c verwarmen om er 38-40 van te maken.

Ik zou persoonlijk i.p.v. een zonneboiler (wat zelfs bij monumenten niet kan, of de warmtepompboiler (warmtepomp is ook twijfelachtig met monumenten) gewoon zonnepanelen + elektrische single point in badkamer en keuken. Je zou de wasbak ook op dezelfde kunnen aansluiten in de badkamer.

Kwa kracht kan je het beste een van 10-12,5 liter per minuut hebben dat is normaal vanuit een cw3 klasse.

Het leidingwerk vooraf is enkel en dus geen overdracht en minder isolatiemateriaal nodig zodat de temperatuur beter laag kan worden gehouden binnenshuis, oftewel vermindering van kans op legionella in het netwerk.
Q-brain

130 replies

• 23 juli 2017
De verschillen zijn klein t.o.v een vat heet houden ,en als je een combi HR op leren zet maakt dat weer iets beter ,Feit is dat je gas gebruikt op deze manier ,moet wel zeggen dat de verbruik info inclusief een aparte ketel in de B&B is ,
en daar zit wel een klein vat in ( 5 liter +/_ ) , Dus drie ketels , Brink 16 kw ,Hr cv voor heet water en los huisje B&B Hr,cv/H.water . Technische gegevens Huis is 680 m3 en B&B 75 m3. gas verbruik rond 900 m3 per jaar en geen stroom .
Leuker kunnen wij het niet maken.
Q-brain

130 replies

• 23 juli 2017
De vraag was een zuinige Boiler. die zijn er niet, heb eens een geïsoleerde gas boiler geïsoleerd met reflexfolie en 10 cm glaswol het scheelde wel wat maar je moet uitkijken voor condens vorming.
Eigenlijk is het inkopen bij een coöperatie van energie producent de enige optie .
De vermelde veranderingen zijn uitgevoerd nadat ik meer dan twee jaar het gasgebruik 24/24 per uur heb gevolgd , de kleinste meting nu is 30 liter gas per uur, met een dag-gebruik van 1.1m3 , deze maand 18.888 m3 , 21 dagen .
Q-giant

83 replies

• 23 juli 2017
G.F.Klaver schreef:

De vraag was een zuinige Boiler. die zijn er niet, heb eens een geïsoleerde gas boiler geïsoleerd met reflexfolie en 10 cm glaswol het scheelde wel wat maar je moet uitkijken voor condens vorming.
Eigenlijk is het inkopen bij een coöperatie van energie producent de enige optie .
De vermelde veranderingen zijn uitgevoerd nadat ik meer dan twee jaar het gasgebruik 24/24 per uur heb gevolgd , de kleinste meting nu is 30 liter gas per uur, met een dag-gebruik van 1.1m3 , deze maand 18.888 m3 , 21 dagen .

Mijn beste verbruik is 0 liter per uur, een douche kost 80-120 liter afhankelijk van de duur, gemiddeld met spaardouchekop is 90 zonder is 120.
Een bad is 300-400 met meestal 360 liter.
Het gasverbruik is zeer goed met het aantal mj wat mogelijk is, moet wel zeggen dat mijn HR ketel (remeha avanta 24c) op de eco-stand staat en via de tado de temperatuur doorkrijgt die ik wens, de badkraan vervangen is zeer prijzig namelijk.

De douchekop was 8lpm en is nu 4lpm
Een bad is ongeveer 144 liter (ben slank)
Een langere douche kost meer maar 8 minuten is 120-90 liter afhankelijk van de douchekop.

Mijn water kan ik niet meten dus werkelijk rendement mis ik nog maar ben dat aan het aanvragen.

Een bad van 47 graden input (41.4 uiteindelijk) heeft een aanvoer van 55 graden en retour van 42, de condens staat in de ketel.

Zuinig boilers bestaan niet en vanwege dat je zonnepanelen elders hebt liggen is een elektrische geiser (single point water heater) zeer interessant, vanwege dat de stroominkoop er niet is, en er geen sluimerverbruik is.

Dat gas goedkoper is als stroom in een geiser situatie heeft vooral te maken met energetische waarde, maar het rendement van mijn hr-ketel normaal is 90% bij sww, ik heb het gelukkig kunnen opvoeren (te merken door grote hoeveelheden condens, maar het blijft niet prachtig. Bij boilers blijft het nog slechter en kan je zonder zitten na een lekker bad (of zelfs niet bij kunnen vullen)
Q-brain

130 replies

• 23 juli 2017
Omdat ik 3000 liter grijs water gebruik voor de toiletten is het gebruik rond de 70 m3 per jaar van de meter.
Vroeger zonder grijs was dat rond de 120 m3 . dus 50 voor twee toiletten de B&B heeft geen grijs.

Het gasverbruik in de paardenstal B&B is hoger dan in het huis , en die paardenstal is wel met 50/50/23 mm hout/ PU/ hout
en het hele jaar in gebruik , en vrijstaand.

In huis ,Fins , 50 / 50 / 170 / basis top gevels 30 /30 / 100 / 12 / 1/25 / hout / hout /polystyreen / gips /reflexifolie /hout
Het dak 80 / 50 /100 / 23 / . PU / vezel plaat / lucht circulatie / Polystyreen / schrootjes. En alle vloeren 32 mm grenen op 170 /12 23 /balken met 100 isolatie materiaal tegen het gips en daarop schrootjes.
Q-giant

62 replies

• 24 juli 2017
Sorry dat ik me ermee bemoei, maar waarom moet de warmwatervoorziening in een monument elektrisch? Er zal toch ook verwarming zijn, en die vraagt toch meestal vijf tot tienmaal zoveel energie. Natuurlijk is een warmtepomp de zuinigste optie, maar die moet ergens de warmte aan onttrekken. Bij een monument kan dat niet aan de gevel, dus resteert de ventilatielucht. Een warmtepomp en de ventilatie kunnen maar een beperkt vermogen leveren, dus worden ze gecombineerd met een boiler. Een doorstroomtoestel als een geiser vraagt meer vermogen dan een gewone groep in je meterkast kan leveren. En voor alleen warmwater laat je toch geen krachtstroom aanleggen. Maar misschien is dat in Thailand anders of gebruiken ze het warmwater alleen om af te wassen.

Mijn advies: boiler of doorstroomtoestel combineren met verwarming; kan dat niet, dan een warmtepomp/ventilatie/boiler combinatie op elektriciteit uit zonnepanelen of windmolen in de postcoderegeling.

Groet, Frans
Q-giant

62 replies

• 24 juli 2017
En voor de technisch geïnteresseerden onder ons die van mooie plaatjes houden:

https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/warmtepompboiler/
Q-giant

83 replies

• 24 juli 2017
FransvanWoerkom schreef:

Sorry dat ik me ermee bemoei, maar waarom moet de warmwatervoorziening in een monument elektrisch? Er zal toch ook verwarming zijn, en die vraagt toch meestal vijf tot tienmaal zoveel energie. Natuurlijk is een warmtepomp de zuinigste optie, maar die moet ergens de warmte aan onttrekken. Bij een monument kan dat niet aan de gevel, dus resteert de ventilatielucht. Een warmtepomp en de ventilatie kunnen maar een beperkt vermogen leveren, dus worden ze gecombineerd met een boiler. Een doorstroomtoestel als een geiser vraagt meer vermogen dan een gewone groep in je meterkast kan leveren. En voor alleen warmwater laat je toch geen krachtstroom aanleggen. Maar misschien is dat in Thailand anders of gebruiken ze het warmwater alleen om af te wassen.

Mijn advies: boiler of doorstroomtoestel combineren met verwarming; kan dat niet, dan een warmtepomp/ventilatie/boiler combinatie op elektriciteit uit zonnepanelen of windmolen in de postcoderegeling.

Groet, Frans

die apparaten worden gebruikt voor douchen zover ik weet, je hebt zo ook in noord-amerika maar de GPM is gallon en een vermogen van 2,5 komt overeen met een cw3
http://www.homedepot.com/p/MAREY-2-0-GPM-Electric-Tankless-Water-Heater-4-4-kW-110-Volt-PP110/204357396

in thailand is de inlaat al voorverwarmt omdat het water op het dak staat, kraanwater wordt daar niet gedronken, koken en reverse osmosis is daar via apparaten ook mogelijk.

laat niet weg dat in noord amerika toch de best vergelijkbare situatie te vinden is.

bij een ventilatie warmtepomp wel zo is dat de ventilatielucht niet door een wtw eerst kan, en als ik moet kiezen kies ik voor een wtw, deze koelt de lucht in de zomer met de afgevoerde lucht, oftewel lichte airco op basis van ventilatie. daarbij geen raam open s'nachts om te koelen.
Q-giant

83 replies

• 24 juli 2017
om nog terug te komen op vermogen, ja een meterkast zal daar ruimte voor moeten hebben, maar een warmtepomp heeft ook meer nodig, de link is amerikaans en een nederlandse cw3 heeft gemiddeld 24-26,4 kW (0,7-2,8m3/h) max, dat lukt makkelijk met een 3*25 europeese stop, indien het aantal watt gelijk blijft, een enkele fase heeft meestal 8-10 kW.
de productie is 10 lpm bij 40c en 6 lpm bij 60c
een gallon is 3,78 dus een 3gpm is prima volgends nederlandse standaard, een 1,5 gpm is prima bij een spaardouchekop oftewel 5,6781177 lpm dus 3gpm is 11,356235 lpm

de truck is het bereken van je vraag en het verschil, maar zeker zijn er mogelijkheden tot all electric waterverwarming, bij 0 graden heb je b.v. nog de mogelijkheid om met de marey eco270 om minstens 6lpm uit de kraan te krijgen op 40 graden bedenk dat nederlands leidingwater vaak 5-15 graden is en je kan prima de vraag voorzien met deze apparaten.

en ze worden ook in alaska gebruikt voor de extreme voorbeelden.
Q-giant

62 replies

• 25 juli 2017
@Yukia31, over één ding zijn we het eens. CW3 komt overeen met ongeveer 20kW. Daarna kan ik je niet meer volgen.

Een gewone huisaansluiting in Nederland is maximaal 3*25A; dat geeft dus hooguit 17,5kW. Dus ongeschikt voor een CW3 douche. Jouw Marey Eco 270 heeft een vermogen van 27kW en die kun je in een gewoon huis in Nederland dus vergeten.

Ik denk niet dat Frouke bereid is naar Thailand of de VS te verhuizen. En zeker niet met een monumentale woning. Die Thaise website doet het inderdaad helemaal niet. Alle links op Google lopen dood, dus ook bij jou doet die site het niet. Doorstroomtoestellen op elektriciteit met een warmwaterafgifte CW3, wat tegenwoordig krap is, kunnen niet in Nederlandse huizen.
Q-giant

83 replies

• 25 juli 2017
FransvanWoerkom schreef:

@Yukia31, over één ding zijn we het eens. CW3 komt overeen met ongeveer 20kW. Daarna kan ik je niet meer volgen.

Een gewone huisaansluiting in Nederland is maximaal 3*25A; dat geeft dus hooguit 17,5kW. Dus ongeschikt voor een CW3 douche. Jouw Marey Eco 270 heeft een vermogen van 27kW en die kun je in een gewoon huis in Nederland dus vergeten.

Ik denk niet dat Frouke bereid is naar Thailand of de VS te verhuizen. En zeker niet met een monumentale woning. Die Thaise website doet het inderdaad helemaal niet. Alle links op Google lopen dood, dus ook bij jou doet die site het niet. Doorstroomtoestellen op elektriciteit met een warmwaterafgifte CW3, wat tegenwoordig krap is, kunnen niet in Nederlandse huizen.

Een monumentaal pand heeft toch echt geen 3*25, het zijn maar voorbeelden van toestellen, ik heb geen weet van hun warmtevraag, wel of geen bad geeft veel verschil ook de douchekop.

Daarbij komt dat de 3*25 steeds vaker ook te weinig wordt als meerdere dingen tegenlijk worden gedaan, maar ik kan op 1*35 toch echt wel koken (elektra 1 pit), wassen, vaatwasser en wat andere dingen gebruiken en heb dat maar 2,6 kW terwijl de apparaten los toch echt meer zouden eisen volgends hun label.

Indien je verwacht dat ik iemand die ik niet ken 1 passend apparaat voor kan schotelen moet je toch ergens je verwachtingen bijstellen, het zijn immers voorbeelden.

Dat ik met de stop verkeerd zat kan best zo zijn, maar blijft dat ik tenminste met echte voorbeelden kom, het bewijst dat de techniek zelfs in Alaska toepasbaar is, denk daar maar een goed over na na Discovery te kijken.

De sites werken op Apple aperatuur, anders gewoon selecteren en kopiëren en plakken.
Q-giant

62 replies

• 25 juli 2017
Tot en met 1*80A of 3*25A betaal je per maand 18 euro aansluitkosten. Daar boven 66 euro. We kunnen er veilig van uitgaan dat mensen op dit forum 18 euro betalen en dat graag zo houden. De website van Marey is zeer verhelderend. Vooral in de Q&A sectie vertellen ze precies wat je kunt verwachten. Die kleine van 4,4kW is geschikt voor de staten rond de golf van Mexico en levert dan bij een leidingwatertemperatuur van 72 Fahrenheit (22 Celcius) 0,9 Gallon ( 3,5 Liter) water per minuut van 105F ( 40 Celcius). Leuk om je handen te wassen.

Voor Alaska raadt Marey een model ECO180 of de door jou genoemde ECO270 aan die kunnen bij een leidingtemperatuur van 3 Celsius nog 6 tot 10 Liter water van 40 Celsius leveren. Dus leuk om mee te douchen. Je hebt dan wel 2 of 3 zekeringen van 50A in je meterkast nodig.

Ik wist niet dat Apple een eigen Internet had. De domeinnaam van dat Thaise bedrijf bestaat niet meer op het gewone Internet.

O ja, ik kijk geen Discovery, ik heb gratis Digitenne en ik denk meestal na voor ik iets op Internet schrijf. En als ik twijfel, dan check ik een en ander even of reken het na.
Q-moderator

147 replies

• 28 juli 2017
@Yukia31 @FransvanWoerkom @Energiepionier @G.F.Klaver
Fijn om te zien dat jullie al je kennis willen delen!
Frans tipt om verwarming met doorstroomtoestel of boiler te combineren, waar Energiepionier een warmtepompboiler aanraadt.
Hier de link over de warmtepomp van Frans.
Daarnaast is het dus ook discutabel in hoeverre een boiler daadwerkelijk energiezuinig is volgens Giliam en Yukia.
@Frouke heb je al een beslissing genomen voor je monumentale pand?
De tip van Giliam om naar de Energie Vakbeurs te gaan, lijkt me ook een goede!

Groetjes, Vita
Q-brain

240 replies

• 28 juli 2017
De eco 270 geeft 6,5 gallon p/m dat is omgerekend ruim 26 liter p/m terwijl je met een gemiddelde van 15 ltr ruim kunt volstaan. 1 douche in gebruik en 1 kraan vol open voor warm water.
Dit komt overeen met comfort klasse 5

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)

Deze website gebruikt cookies om je beter te kunnen helpen. Instellingen Zonder keuze accepteer je deze cookies.
    Cookie instellingen aanpassen

Deze website maakt gebruik van functionele en statistische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Wij gebruiken de volgende cookies: