News

'CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990'

• 10 september 2018
  • 2 reacties
  • 155 keer bekeken
'CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990'
Reputatie 5
Badge +13
'CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990'. Hier moest ik toch wel even een paar keer over nadenken. Is dit nou echt slecht?

Vandaag publiceerde het CBS een nieuwsitem over de af- en toename van onze broeigassen. Onderzoek toont aan dat we in de afgelopen 25 jaar niet minder CO2 zijn gaan uitstoten.

Dat klinkt natuurlijk niet goed, want iedereen weet inmiddels wel dat we flink minder moeten uitstoten. Maar als je je bedenkt dat onze industrie juist enorm is gestegen en wij dus met zijn allen veel meer zijn gaan verbruiken, zijn we dus wel minder in verhouding gaan uitstoten.

Hoe kan meer verbruik zorgen voor minder uitstoot?
De productie van elektriciteit was in 2017 54 procent hoger dan in 1990. Maar doordat het rendement van de huidige elektriciteitscentrales is gestegen steeg de CO2-uitstoot niet gelijkwaardig mee. Simpelweg gezegd: De centrales produceren tegenwoordig een stuk efficiënter. En daarnaast produceren energiebedrijven steeds meer elektriciteit uit wind en zon.

En niet alleen het produceren is efficiënter geworden, maar ook het gebruiken. Zo zijn auto's tegenwoordig een stuk zuiniger, is er door betere isolatie minder energie nodig om huizen en gebouwen te verwarmen en komen er voor steeds met producten duurzame alternatieven.

➡ Ben jij hierdoor verrast? Had je andere cijfers verwacht?

2 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Als we met zijn allen zouden zijn afgesloten van het gas en massaal aan de warmtepomp moeten ja dan zou je, denk ik, een significante verlaging t.o.v. 1990 zien.
Maar dromen zijn geen wekelijkheid geen stijging meer t.o.v. 1990 is al een enorme verlaging op zich, zullen we dit dan maar als een break-even point beschouwen.
Reputatie 5
Badge +13
Dat vind ik wel een mooie benaming @JohnKemmer ! Een positieve benadering: vanuit hier kan het alleen maar beter worden 💪🏼

Reageer