News

De hoofdlijnen van het klimaatakkoord

De hoofdlijnen van het klimaatakkoord
Reputatie 4
Badge +13
Hoi allemaal,
Zie hier, vers van de pers, de hoofdlijnen van het klimaatakkoord dat vandaag is gepresenteerd aan de minister.
https://www.klimaatakkoord.nl/actueel/nieuws/2018/07/10/eerste-belangrijke-stap-naar-klimaatakkoord

Hieronder zie je een overzichtelijke visual van de NVDE met de belangrijkste doelstellingen en maatregelen.

Wanneer gaat het van start?
Het akkoord is nog niet definitief en zal deze zomer worden doorgerekend, waarna het besproken wordt in de Tweede Kamer en het eind van het jaar definitief dient te zijn.

Dit akkoord zal een behoorlijke invloed hebben op de nabije toekomst van de energiesector. En geeft Qurrent weer nieuwe kansen om op kunnen inspelen. Denk bijvoorbeeld aan:
  • De hogere belasting op aardgas waardoor besparingsmaatregelen eerder lonen
  • Gebouw gebonden financiering wat het financieren van duurzaamheidsmaatregelen een stuk aantrekkelijker maakt
  • De productie van hernieuwbare energie die moet vervijfvoudigen
  • De ambitieuze doelstellingen voor duurzame warmte

Wat vind jij van het klimaatakkoord?

Dit is het proces naar een definitieve verse van het akkoord

2 reacties

Reputatie 2
Badge +7
Hoi,

Zijn mooie ambitieuze doelstellingen, ik hoop dat ook de consument er goed uit komt, dus voordelen kan behalen voor de duurzaamheid. ik zou wel graag willen dat de regering toe ziet op een eventueel leenstelsel welke benodigd is om investeringen te kunnen doen, maar dat de banken geen exorbitant hoge rentes mogen vragen voor mensen met een eigen huis, mensen welke in een huur huis zitten en dat door een woningbouw organisatie word aangepast naar de nieuwe normen nit ook dan naar alle redelijkheid in rekening brengen dmv acceptable huurverhoging, en niet moetwillig op gas blijven zitten zodat deze bewoners geconfronteerd worden met extra gas kosten waar zij niets aan kunnen doen omdat zei weinig keus hebben, dus zoals ik al eerder zei alles wel in acceptabele maten, dan zul je meer medestanders mee krijgen, tegenstanders heb je zo door verkeerd beleid te voeren.

Door dat get gebruik van elektrische energie hoger uit zal vallen en de gelijktijdigheid van gebruik hiervan vind ik wel dat de minimale aansluitwaarde van de woning van 3x25 naar 3x35 amp zou moeten of iets extra is prima, maar niet om van 3x25 amp naar 3x35 amp te gaan je extra 600 euro uit je zak kloppen, hier zou een redelijke staffel voor moeten komen 3x25 amp is nu iets van 270 pj en als je dan 3x35 wilt vind ik 350 euro per jaar wel acceptabel.

De energie leveranciers zouden ook contracten aan particulieren moeten kunnen aanbieden die meer dan 10.000 KWH verbruiken, dat is op dir moment niet mogelijk, behalve als je een bedrijf bent dus kan je tegen een beter tarief inkopen, echter als je gewoon meld ik gebruik 9990 KWH per jaar krijg je wel een contract en als je dat 15.000 KWH zou verbruiken is het geen probleem, je betaald alleen teveel dan.
Dus energie leveranciers, doe hier eens wat aan !!

Groet,

Richard prenger
Reputatie 4
Badge +13
Lang verhaaltje van mij 😛

Ik ben ook heel benieuwd naar of en zo ja, hoe dat gaat veranderen met die ‘standaard elektriciteitsaansluitingen’ in woningen. Want het huidige systeem is niet berekend op ‘groot verbruikende particulieren’, die waren er natuurlijk vroeger ook een stuk minder.

Steeds meer mensen gaan meer elektriciteit verbruiken en hebben een zwaardere aansluiting nodig, bijvoorbeeld met een elektrische auto of andere apparaten om van het gas af te komen.

Door hoge netbeheerkosten wordt dit niet extra gestimuleerd. Ook als mensen volledig van het gas af willen speelt dit. Netbeheerders mogen zelf beslissen wat het vergrendelen of verwijderen van een aansluiting kost. Echter wordt de max van deze kosten bepaald door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zodra zij andere maxima gaan hanteren zullen de netbeheerders hun kosten moeten aanpassen. Waarom de kosten van een zwaardere aansluiting en het verwijderen van meters een stuk duurder is weet ik helaas niet.

Wat betreft de 10.000 kWh norm is dat een iets ander verhaal..
De contracten voor zakelijk zijn anders dan die voor particulieren. Voor zakelijke contracten zit er meer zekerheid bij de energieleverancier. De ACM beslist namelijk hier ook de maximale boete die een leverancier mag geven als iemand zijn/haar contract vroegtijdig stop zet.

Een energieleverancier koopt vooraf al energie in, dus als een leverancier meer dan 30.000 kWh inkoopt en die persoon gaat vroegtijdig weg en er staat geen hoge boete tegenover, dan moet de energieleverancier dit verlies dragen en dat werkt niet.. In ons geval vragen we daarom vanaf 30.000 kWh en 10.000 m3 een borg. Ook omdat de termijnbedragen een stuk hoger zijn als iemand zul hoog verbruik heeft.

De 10.000 kWh waar jij denk ik op doelt is de melding die je krijgt bij het invullen op onze website. Onze rekentool (misschien die van andere leveranciers ook) op de website kan meer dan 10.000 kWh momentele niet verwerken, dit komt omdat er vanaf dan andere belastingtarieven gelden vanuit de overheid. De klantenservice moet dan handmatig een berekening voor je maken.

Groetjes, Tanja

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen