News

Ede's slimme verwarmde fietspad

• 15 januari 2018
  • 12 reacties
  • 1259 keer bekeken
Ede's slimme verwarmde fietspad
Reputatie 4
Badge +8
Met trillende handen stap je op de fiets. Alle zintuigen staan op scherp. Om je heen is het een slagveld van fietsers die onderuit zijn gegaan op de ijsgladde weg. Eén moment van onoplettendheid en je bent gezien. Met een halve kilometer per uur neem je de eerste bocht. Overleefd. En dan heb je nog 173 ijzingwekkende bochten te gaan.

Voor fietsers is het goed toeven in Nederland. Een eigen weg, goed asfalt. Niks te klagen. Maar in de winter is het soms geen sinecure om een fietser te zijn. Na sneeuwval of vorst kan je route in een kronkelend lange ijsbaan zijn veranderd waar ze in Thialf nog jaloers op zijn. Daar hebben ze in Ede iets op gevonden.

Waar een wil is, is een weg
In de Gelderse stad gaan ze hun tweede winter in met een slim fietspad. Dat zit zo: de gemeente wilde nieuwe buizen voor stadsverwarming plaatsen onder een oud fietspad dat aan vervanging toe was. Toen ze toch bezig waren, leek het hen een goed idee het nieuwe fietspad gelijk te verwarmen. Door de retourbuizen van de stadsverwarming stroomt water van ongeveer 60° C. Die hebben een omgevingswarmte van zo’n 15° C, waarmee de buizen onder het fietspad zodoende verwarmt worden dat het in de winter sneeuw- en ijsvrij blijft.

Wat maakt dit fietspad dan zo slim? Dat zit ‘m in de sensoren die op basis van buitentemperatuur, luchtvochtigheid en wegdektemperatuur het verwarmingssysteem inschakelen. Omdat het drie tot vier uur duurt voordat het fietspad volledig is opgewarmd, heeft men het systeem gekoppeld aan de weersvoorspelling van Meteo Group. Mocht er sneeuw worden voorspelt, dan zorgt het fietspad er zelf voor dat het winterklaar is. Best slim.

De stroom volgt haar eigen pad
En duurzaam is het ook. De betonnen delen waaruit het fietspad is opgebouwd, gaan zo’n 60 jaar mee. Daarnaast zijn er afgelopen zomer zonnepanelen aan het fietspad gekoppeld. Deze voorzien de stroom die nodig is om het warme water rond te pompen. Als de zomer aanbreekt, en er geen water meer moet worden rondgepompt, gaat de overbodige stroom rechtstreeks naar de nabijgelegen ROC-school. Gemeente Ede gaat op basis van de resultaten kijken of het systeem ook op andere plaatsen kan worden toegepast. Wij hopen dat de rest van Nederland meekijkt.

Wat vind jij van dit idee?

12 reacties

Reputatie 3
Badge +10
Hoi tomer

best een goed idee van die gemeente, maar over wat voor lengte heb je het dan, hier in almere stikt het van de fietspaden, hoe zou dat er dan uit zien, ik vraag me af wat de haarbaarheid is als het voor een langere lengte is en kan je niet beter op een fietspad van de zelfde ondergrond fietsen dan steeds mogelijk afwisselend wel/niet verwarmd. Volgens mij worden de gevaren dan het grootst bij de overgangen.

maar zier er wel leuk uit.

groet,

richard
Reputatie 5
Badge +13
Inderdaad lastig als een hoop fietspaden moet worden aangepast. Ik kan me wel voorstellen dat het voor bepaalde gevaarlijke plekken zoals kruispunten handig is. Dan kan je teminste remmen.

Het heeft alleen bij zo'n dag als vandaag weinig nut 😅🚴🏻🌪
Badge +1
Ik vind het vreemd dat we in een wereld leven waarin we gaan deel van onze comfort moeten opheffen om het klimaat van de planeet (voor ons) te redden. En dan komen mensen met zulke nieuw projecten voor een paar keer per jaar dat je last van fietsen hebt...
Als je denk aan de energie, manuren, materiaal wat het kost, vind ik dat de (lokale) overheid beter dat uitgeeft aan bij voorbeeld extra subsidie om woningen energie zuinig of neutraal te maken...
Reputatie 3
Badge +6
Helemaal mee eens Alex, en met de snel opwarmende aarde hebben we een verwarmt fietspad over een aantal jaren niet meer nodig....?....en wat Prenger aangeeft dat hoeft geen probleem te zijn, ik heb jaren zelf zout gestrooid en me ook wel eens afgevraagd waarom er bij ons in het buitengebied zomaar ergens midden op een gemeenteweg (gemeente grens) ineens einde strooigebied staat, maar dat staat wel aangegeven met een bord, .... zou met zo'n fietspad ook moeten in de vorm van b.v. bordje "einde verwarming".
Overigens, maar dat staat los van deze discussie blijf ik het vreemd vinden dat de gemeenten onderling geen afspraken maken om door te strooien tot einde weg of rotonde of i.d.
Badge +1
"eind verwarming.... succes!" zou misschien beter zijn... Want dan mensen zouden minder opletten...
Gezien en geleerd in Chili: tie-rips rondom je fietsbanden en je hebt veel meer grip op sneeuw. Een chileense kennis doet het op haar racefiets en blijft de hele winter doorfietsen.
Het lijkt me een betere oplossing dan de fietspadden beginnen verwarmen. Vooral omdat dan automobilisten gaan dat soort oplossing vragen waardoor er weer een heleboel extra energie nodig is...
Reputatie 5
Badge +13
Goed idee om dat budget voor woningen te gebruiken, al helemaal als je ziet dat het vandaag 'de warmste dag' ooit is sinds 1960.

@AlexCailliau wat voor comfort lever je in voor jouw gevoel? Ben nieuwsgierig : )

*De tie-rips-tip vind ik wel een mooie!
Badge +1
@Tanja van Qurrent
Ik spraak meer in het algemeen. Toen ik jong was hoorde ik vaak mijn vader dat ik de licht uit moest doen wanneer ik een kamer verlaat, tegenwoordig is hij best goed in "alle lampen laten branden".
Ook in deze tijden werd de TV niet constant aan gezet, tegenwoordig zie je dat veel vaker.
Andere voorbeeld? Wie had een droger 25 jaar geleden en wie nu? Er zijn enorm veel voorbeelden van producten en dienst die we niet per se nodig hebben maar toch standaard zijn geworden...

Ik zelf heb niet het gevoel dat ik comfort moet leveren. We hebben geen droger en ja soms duurt het meer dan een dag voordat de was droog is. Onze woning is niet de best geïsoleerd en toch hebben we de verwarming slechts op 19º. Dan is het sloffen en trui aan om het warm genoeg te hebben.

Maar dus als ik hoor over een verwarmde fietspad, krijg ik veel vraagteken over de nut ervan. Dat er zonnepanelen komen om het verbruik van de installatie te dekken is ok, maar dat maakt het niet energieneutraal, want er was ten minste energie gebruikt om de installatie te bouwen.

Wat mij betreft hoeven zulke initiatieven niet. Ik zou liever maatregelen zien dat de energieverbruik in Nederland daalt. Er is vooral veel verspilt.
Reputatie 5
Badge +13
Ja ik begrijp wat je bedoeld. De focus moet ook niet alleen liggen op het opwekken, maar juist ook op het besparen. Dan is er ook minder opwek nodig en minder investeringen daarin.

Denk je dat een energieleverancier als Qurrent daar op dat besparen op de andere manier een nog grotere rol in kan spelen?
Badge +1
Hmm wat Qurrent zou kunnen doen op het gebied van besparen? Klanten helpen om zuiniger te worden over energie. Maar op een slimme manier.
Bij voorbeeld, jullie verkopen dit product -> https://energiewinkel.qurrent.nl/Lamphouder-met-bewegingsmelder-PIR-3010

Maar is het eigenlijk niet simpeler om het licht zelf uit te schakelen:
  • Ten eerste geen aanschafkosten
  • Geen stand-by verbruik
  • Als zulke producten niet gekocht wordt, worden ze ook niet geproduceerd en dus geen energie verspillen voor een nutteloze product (dat is mijn mening)...
Ik begrijp wel dat het geen omzet levert, maar Qurrent profileert zichzelf als een bedrijf die geen winst maakt op het leveren van energie...
Reputatie 5
Badge +13
hmm, zeker interessant. Het is natuurlijk bij heel veel besparingen zo dat het zonder 'slimme gadgets' kan. En dat je daarmee de energie van het maken van dat product bespaart.

Toch merken we dat er veel vraag naar is. Het zit bij veel mensen nog niet in de 'automatische piloot' om bijvoorbeeld het licht uit te doen. Vandaar ook onze inkoopacties elk kwartaal, waarbij het ook goed is om op de duurzaamheid van het product zelf te letten.

(* De Qurrent en stichting DOEN missie is om zo veel mogelijk mensen op 100% groene energie te krijgen en te helpen met zelf besparen en opwekken, dus als het zonder gadgets is het natuurlijk ook goed). Persoonlijk ben ik bijvoorbeeld erg blij met mijn douche timer/liter indicator 🙂
Badge +1
Hoe deden mensen 100 jaar geleden wanneer stroom luxe was? De "auto piloot" is eigenlijk verdwenen... Het bestond al. En het laten aan technologie kan wel, maar je hersenen gebruiken is beter 😉
Reputatie 5
Badge +13
Dat zeker 😉 Ik ga eens even wat research doen naar 'je auto piloot resetten' naar 'normaal'

😄

Reageer