Interview

Groene voornemens deel 3 - Sebastiaan

• 28 december 2017
  • 0 reacties
  • 488 keer bekeken
Groene voornemens deel 3 - Sebastiaan
Reputatie 4
Badge +8
Het is die tijd van het jaar. Meer sporten, minder snoepen en vaker meegaan op visite bij je schoonouders. In december gaan wij vol goede moed en met nog betere voornemens het nieuwe jaar tegemoet, om die in januari vervroegd vaarwel te zwaaien.

Ook bij Qurrent zitten we vol goede voornemens. Elke dag werken wij hard aan een energieneutraal Nederland. In het nieuwe jaar willen wij nog meer mensen bij onze missie betrekken. Maar hoe zit dat met de medewerkers van Qurrent? Hebben zij goede voornemens, en hoe zorgen zij ervoor dat Nederland groener wordt? Sebastiaan programmeert al sinds zijn twaalfde. De afgelopen vijf jaar heeft hij dat voor Qurrent gedaan.

Van Killzone naar Qurrent
Nog voordat Qurrent een energieleverancier was, zat Sebastiaan al aan de Qbox te sleutelen. Hij is dan ook niet meer weg te denken uit de jonge organisatie. Het had echter weinig gescheeld, of hij was nooit bij Qurrent terechtgekomen. De vacature waarop hij had gesolliciteerd was al vervuld. Toch mocht hij vanwege zijn indrukwekkende CV langskomen. Het gesprek beviel, en er werd een functie voor Sebastiaan in het leven geroepen.

In dat CV stond zeven jaar dienst bij game ontwikkelaar Guerilla Games, waar hij werkte aan Killzone. Van rode bloedspetters naar groene energie. Vanwaar die overgang? “Ik wilde een maatschappelijke bijdrage leveren. Qurrent was precies het bedrijf dat ik zocht. De vacature was op m’n lijf geschreven.”

Ruimte voor verbetering
In huize Megens is men zeer zuinig met energie. De afval wordt netjes gescheiden en waar mogelijk wordt er tweedehands ingekocht. Toch moet er in het nieuwe jaar een langgekoesterde voornemen eindelijk werkelijkheid worden: “Ik voel me altijd schuldig bij een tankstation. Wij willen dan ook een elektrische auto aanschaffen.” Een testrit is al achter de rug. “En dat beviel goed.”

Nog meer ideeën en voornemens heeft Sebastiaan voor Qurrent zelf. “Bewustwording van energieverbruik is ons streven, maar bij Qurrent is nog niet goed genoeg zichtbaar wat we zelf aan energie gebruiken. Er zou een grote display voor energieverbruik op kantoor moeten hangen, zodat iedereen zich daarvan bewust is.” En hoewel Qurrent zonnepanelen heeft, mogen daar van Sebastiaan nog een paar bij. “Er is nog wat ruimte op het dak.”

Kennis delen
Daarnaast wil Sebastiaan zijn IT en programmeer kennis met nog meer mensen delen. Afgelopen jaar organiseerde hij al vijf keer een workshop programmeren voor beginners waar verschillende collega’s en Qurrent-leden aan meededen. Ook was zijn team een van de favorieten bij de Qurrent Hacakathon.

In 2018 gooit Sebastiaan daar nog een schepje bovenop. Regelmatig krijgen onze klantenservice medewerkers ingewikkelde IT- en programmeervragen, “Kan ik met mijn raspberry PI dit?” of “Hoe kan ik met een API dat?” Daarom organiseert Sebastiaan met de community binnenkort een live-chat. Een topic waar iedereen live dit soort vragen aan Sebastiaan kan stellen.

Heb jij al een IT of programmeervraag voor Sebastiaan? Denk er vast over na 🙂

0 reacties

Geen reactie

Reageer