Interview

Groene voornemens deel 4 - Joëlle

• 8 januari 2018
  • 0 reacties
  • 79 keer bekeken
Groene voornemens deel 4 - Joëlle
Reputatie 4
Badge +8
Het is die tijd van het jaar. Meer sporten, minder snoepen en vaker meegaan op visite bij je schoonouders. In december gaan wij vol goede moed en met nog betere voornemens het nieuwe jaar tegemoet, om die in januari vervroegd vaarwel te zwaaien.

Ook bij Qurrent zitten we vol goede voornemens. Elke dag werken wij hard aan een energieneutraal Nederland. In het nieuwe jaar willen wij nog meer mensen bij onze missie betrekken. Maar hoe zit dat met de medewerkers van Qurrent? Hebben zij goede voornemens, en hoe zorgen zij ervoor dat Nederland groener wordt? Joëlle vertelt over haar onorthodoxe keuze voor Qurrent.

Creatieve energie
Van de kunstacademie in Den Haag naar een energieleverancier in Amsterdam. Ook Joëlle vindt het een onalledaagse stap. Maar toen Qurrent een visual designer zocht, meldde zij zich direct. En niet in de laatste plaats omdat Qurrent een groene leverancier is: “Ik had tijdens mijn studie al de ambitie om voor een duurzaam bedrijf te werken.”

Op de kunstacademie studeerde ze af met werk over het thema menselijk gedrag en klimaat verandering. “Het was een heel raar absurdistisch filmpje. Niet echt toegankelijk.” Voor haar nieuwe functie moet ze juist toegankelijke verhalen en heldere beelden creëren. In korte tijd heeft ze zich dan ook laten zien als visuele duizendpoot. Banners op kantoor, vormgeving van mailings en zelfs animatie. Je kunt bij Qurrent niet om haar werk heen.

Een groene start
Haar werk bij een duurzaam bedrijf sluit aan bij waar ze al lang voor Qurrent mee bezig was. Acht jaar geleden werd ze vegetariër. “Ik heb het boek Dieren eten van Jonathan Safran Foer gelezen. Ik stopte toen in gelijk met vlees eten.” En niet voor niets: “Wist je dat vlees eten de meeste schade aan toebrengt aan het klimaat? Dat en fossiele brandstoffen.” Dat heeft zij dus mooi allebei gedekt.

Toch ziet ze nog veel ruimte voor verbetering. Sinds ze bij Qurrent werkt, is ze meer op de hoogte van manieren om duurzame keuzes te maken. Onlangs wees een collega haar op een documentaire met als motto dat alles dat je het afgelopen jaar niet hebt gebruikt, gewoon kunt weggooien. “Ik heb zoveel spullen in huis, dat ik de komende tien jaar niets meer ga kopen. Nou ja, vijf jaar.” Een andere collega kwam met de app EerlijkWinkelen – voor fair trade en tweedehands producten – die ze nog moet installeren. Nu nog ruimte maken op haar telefoon. Alle apps die zij het afgelopen jaar niet heeft gebruikt, mogen eruit.

0 reacties

Geen reactie

Reageer