Hoe slecht is elektrisch verwarmen echt?

• 25 september 2018
  • 8 reacties
  • 1214 keer bekeken

Goedemiddag.

Ik ben op zoek naar genuanceerde reacties op mijn vraag; Hoe slecht is elektrisch verwarmen echt in onderstaande situatie?

De situatie is als volgt:

Wij bewonen een klein (60m2) huis, volledig gerenoveerd en geïsoleerd waarvoor een energietransmissieberekening is gemaakt: onze piekvraag (Warmte behoefte) is 2,2 kW.
Warm water komt uit een elektrische boiler en wordt hergebruikt dmv douche WTW. We hebben een Fresh-r WTW voor ventilatie en warmte uit de binnenlucht te winnen.

Maar dan de verwarming van de ruimtes: Ons plan was om een bodemwarmtepomp te nemen, maar dat blijkt niet haalbaar (tuin niet bereikbaar, te duur, te dicht bij een waterwingebied).
  1. Alternatief: een lucht-water warmtepomp. Bezwaren: de buitenunits (geluid), de slechtere performance als het koud is, de binnenunit (formaat).
  2. Alternatief: een lucht-lucht warmtepomp. Bezwaren: de buitenunit (geluid), de luchtstromen (tocht/wind) en ook slechtere performance als het koud is. .
  3. Alternatief: een pelletkachel. Bezwaren: zijn eigenlijk allemaal te groot (>4 kW), en we hebben er wat slechte ervaringen mee in het verleden. Daarbij zijn we vaak meer dan een maand weg en een pelletkachel heeft geen stand-by stand die het zo lang volhoudt.
  4. Alternatief: gewone CV (gas). Maar daar we wilden juist zo graag van het gas af.
Kortom, we hebben echt gezocht, maar geen passende duurzame oplossing gevonden. Behalve.......elektrische radiatoren (kwaliteit) én groene elektriciteit van Qurrent. Ook nemen we een paar zonnepanelen (weinig dakoppervlak) en zo veel mogelijk windtegoeden. Helemaal geen standaard oplossing, maar ik denk dat we in deze tijd van energietransitie juist naar niet-standaard oplossingen moeten kijken.

Waarom zou dit uit duurzaamheids-oogpunt een slechte keus zijn? We hebben het verbruik al verminderd door goed te isoleren. De argumenten tégen elektrische verwarmingen gaan altijd over geld of over het wel of niet duurzaam zijn van stroom:
  • Het zou te veel geld kosten, maar dat is altijd in vergelijking met gas (niet gewenst) of een warmtepomp (nadelen - zie boven). En dan is het altijd nog mijn keuze of ik wil investeren in een duur 'duurzaam' apparaat, of ik dat geld aan Qurrent wil betalen zodat zij het voor mij opwekken.
  • Stroom wordt geproduceerd met kolen en gas en dat is heel inefficient... maar als ik het inkoop bij Qurrent, dan is dat toch geen argument?
Ik ben heel benieuwd wat jullie mening hierover is. Misschien zie ik wat over het hoofd.

Groetjes
Mijke

8 reacties

Reputatie 2
Badge +6
Bij zo een lage warmtevraag zou je denk ik prima gebruik kunnen maken van infrarood (IR) panelen. Deze panelen werken op stroom en wekken infrarood straling op en warmen objecten en personen op waar deze straling op valt.
In tegenstelling tot een radiator (zowel met gas als elketra) warmt een IR paneel dus niet de lucht op maar direct de objecten/personen. Daarbij komt ook dat IR straling heel prettig voelt, vergelijkbaar met zonnestraling.
Door het niet opwarmen van lucht en de directe opwarming gebruikt een IR paneel vaak ook minder stroom dan een elektrische radiator bij het zelfde comfort niveau. Een IR paneel is niet bijster goedkoop (€500-800 p/s, iets van 2 a 3 panelen nodig), maar werkt wel naar behoren. Je kunt bijvoorbeeld kijken op:

https://www.thuisbaas.nl/infraroodverwarming/
Reputatie 5
Badge +14
Elektrische verwarming en zonnepanelen gaan heel goed samen zeker gezien de lage warmtevraag.
Het argument betreffende een warmtepomp, of dit nu lucht/water of lucht/lucht, dat de performance slecht zou zijn bij koude is ver gezocht. Een HP geeft de "pijp aan maarten" bij een temperatuur van -16 graden.
Zelf verwarm/koel ik al 20 jaar met een VRV Headpump de gehele woning en geen enkele keer meegemaakt dat deze de warmtevraag niet kon leveren.
Badge +3
Goedemiddag.

Ik ben op zoek naar genuanceerde reacties op mijn vraag; Hoe slecht is elektrisch verwarmen echt in onderstaande situatie?

De situatie is als volgt:

Wij bewonen een klein (60m2) huis, volledig gerenoveerd en geïsoleerd waarvoor een energietransmissieberekening is gemaakt: onze piekvraag (Warmte behoefte) is 2,2 kW.
Warm water komt uit een elektrische boiler en wordt hergebruikt dmv douche WTW. We hebben een Fresh-r WTW voor ventilatie en warmte uit de binnenlucht te winnen.

Maar dan de verwarming van de ruimtes: Ons plan was om een bodemwarmtepomp te nemen, maar dat blijkt niet haalbaar (tuin niet bereikbaar, te duur, te dicht bij een waterwingebied).
  1. Alternatief: een lucht-water warmtepomp. Bezwaren: de buitenunits (geluid), de slechtere performance als het koud is, de binnenunit (formaat).
  2. Alternatief: een lucht-lucht warmtepomp. Bezwaren: de buitenunit (geluid), de luchtstromen (tocht/wind) en ook slechtere performance als het koud is. .
  3. Alternatief: een pelletkachel. Bezwaren: zijn eigenlijk allemaal te groot (>4 kW), en we hebben er wat slechte ervaringen mee in het verleden. Daarbij zijn we vaak meer dan een maand weg en een pelletkachel heeft geen stand-by stand die het zo lang volhoudt.
  4. Alternatief: gewone CV (gas). Maar daar we wilden juist zo graag van het gas af.
Kortom, we hebben echt gezocht, maar geen passende duurzame oplossing gevonden. Behalve.......elektrische radiatoren (kwaliteit) én groene elektriciteit van Qurrent. Ook nemen we een paar zonnepanelen (weinig dakoppervlak) en zo veel mogelijk windtegoeden. Helemaal geen standaard oplossing, maar ik denk dat we in deze tijd van energietransitie juist naar niet-standaard oplossingen moeten kijken.

Waarom zou dit uit duurzaamheids-oogpunt een slechte keus zijn? We hebben het verbruik al verminderd door goed te isoleren. De argumenten tégen elektrische verwarmingen gaan altijd over geld of over het wel of niet duurzaam zijn van stroom:
  • Het zou te veel geld kosten, maar dat is altijd in vergelijking met gas (niet gewenst) of een warmtepomp (nadelen - zie boven). En dan is het altijd nog mijn keuze of ik wil investeren in een duur 'duurzaam' apparaat, of ik dat geld aan Qurrent wil betalen zodat zij het voor mij opwekken.
  • Stroom wordt geproduceerd met kolen en gas en dat is heel inefficient... maar als ik het inkoop bij Qurrent, dan is dat toch geen argument?
Ik ben heel benieuwd wat jullie mening hierover is. Misschien zie ik wat over het hoofd.

Groetjes
Mijke
Badge +3
Hoi Mijke,

Als je met 2Kw je woning op temperatuur kan houden en je gebruikt daarvoor 100% duurzame energie heb je ws ook een zeer lage energie rekening.
Stroom kan heel efficient per plek ingezet worden. bv een straalkachel in de badkamer, efficiente el.radiatoren, el.vloermat,infrarood, zelfs een sfeerhaard (2kw) ipv een milieuverpestende pelletkachel (ultrafijnstof!!!!!) is mogelijk, el.boiler/wpboiler,
Als dit allemaal met 100% duurzame energie wordt gevoed, dan ben je heel erg duurzaam bezig.

Vergeet houtstook dat is ABSOLUUT niet duurzaam en bovendien verpest dat de lucht in woonwijken, dus bij je buren (bij jezelf ook) met allerlei KANKERverwekkende stoffen.

https://www.longfonds.nl/buitenlucht-en-je-longen/ongezonde-lucht

https://houtrook.nl/

Het stroomnet moet wel zwaar genoeg zijn om de toegenomen vraag naar stroom aan te kunnen, anders krijgen we allerlei stroomproblemen. Dat willen we ook niet, maar ook daar zijn de oplossingen al voor bedacht en in gebruik. bv lokaal opwekken/opslaan.
Dat is de zorg voor de stroomnet-beheerders. Wellicht iets voor QURRENT/GREENCHOICE om in te investeren cq te promoten via INKOOP-acties

Duurzame energie is niet GRATIS, maar we willen allemaal gezonde lucht inademen en tegelijk CO2 terugdringen.

BTW: een goed geplaatste warmtepomp hoeft geen geluidshinder te geven, helaas zijn er veel ondeskundige installateurs, die alleen maar uit zijn op zoveel mogelijk WP's plaatsen.

fijne dag verder
Reputatie 4
Badge +8
Geweldig om jullie reacties te lezen! Daar steken wij ook nog wat van op ;)

@A.Markesteijn: Bedankt voor het voorstel. Ik geef het door aan onze inkoopactie-man!

Groet,
Tomer
Dank voor alle reacties. De kogel is dor de kerk. Het worden hoogwaardige elektrische radiatoren, gevoed door een hoop windtegoeden.

De infraroodpanelen hebben we onderzocht, maar door het feit dat ons huis veel (schaduw) hoekjes heeft, kwam de totale capaciteit in kW veel te hoog uit.

Mij is verteld dat, omdat er in Nederland weinig ervaring is met elektrische radiatoren, er geen echte goede vergelijking bestaat tussen verwarmen met infrarood als hoofdverwarming en elektrische radiatoren. Infrarood heeft nu een duurzame naam, dus vandaar dat dat nu veel wordt aangeboden.

We gaan zien hoe onze keuze uitpakt.

Groet
Mijke
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @Mijke.

Bedankt voor je bericht.

Goed om te horen dat je een verwarmingssysteem hebt kunnen vinden dat past bij jouw thuissituatie. Ik hoop dat je hier veel profijt van gaat hebben zowel in de warmte-voorziening, als met de energierekening.
Voor een fossielvrij Nederland heb je in ieder geval een goede stap gezet.

Groeten,
Julian
Beste Mijke,

Ik ga wonen in ongeveer de zelfde situatie (qua grootte en isolatie) als u en kom er niet uit met het maken van de keuze. Mag ik vragen waar u precies voor gekozen heeft en of dit u tot nu toe bevalt?

Groeten,
Lisa

Reageer