News

Is een hogere prijs voor groene energie gunstig?

• 28 augustus 2018
  • 2 reacties
  • 135 keer bekeken
Is een hogere prijs voor groene energie gunstig?
Reputatie 5
Badge +13
"Groene energie is te duur", dat argument hoor ik vaak als ik iemand vraag waarom die niet overstapt van energieleverancier. Toch zou het positief nieuws zijn dat onze Nederlandse groene stroom de duurste van Europa is en steeds duurder wordt.

Waarom wordt groene energie duurder?
Ik was zelf in de veronderstelling dat wanneer aanbod stijgt, de prijs zakt. En dat door een dalende prijs voor groene energie nog meer mensen op groene energie zullen overstappen. Maar door de hoge vraag naar Nederlandse groene stroom zijn de prijzen juist gestegen. Dit komt omdat de prijs van certificaten die een energieleverancier koopt fors stijgt. Deze Garantie van Oorsprong (GvO) certificaten garanderen dat de stroom echt groen en uit Nederland is.

Nederland fors duurder dan Europa
De prijs voor deze certificaten is in de afgelopen paar jaar in Nederland verdrievoudigd. Dat maakt de certificaten in Nederland zo'n 16 keer zo duur als die gemiddeld van Europa.

Duurder is toch positief
Markus Schmid, van milieuorganisatie WISE, verwacht dat de prijsstijging een positief effect zal hebben op de ontwikkeling van duurzame energie in Nederland. Zo besloot Vattenfall om het eerste grote subsidieloze windpark op zee in Nederland te bouwen doordat de certificaten voor een hoge opbrengst zorgen.

info: https://nos.nl/artikel/2247757-nederlandse-groene-stroom-duurste-van-europa.html

2 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Dit is al eeuwen zo. Als een brandstofprijs stijgt naar ongekende hoogte is er plotseling. meestal al jaren bekend in een selecte groep industriëlen, een alternatief maar waar wel heel veel geld mee te verdienen valt en vaak nog gesubsidieerd ook. Wederom wordt de consument een oor aangenaaid en mag deze opnieuw de portemonnee omkeren.
Reputatie 5
Badge +13
@JohnKemmer misschien het gevolg wel op de lange termijn dat hierdoor de hoeveelheid beschikbare groene energie in Nederland stijgt en dat de prijs daardoor daalt?

En dat het op korte termijn dus nog interessanter wordt om zelf energie op te wekken met bijvoorbeeld zonnepanelen. En dan daarvan de prijzen misschien dalen?

Reageer