Jouw verhaal - Arjan's duurzame huis

• 13 december 2017
  • 0 reacties
  • 877 keer bekeken
Jouw verhaal - Arjan's duurzame huis
Reputatie 4
Badge +8
De ladder wordt erbij gepakt. Na wat passen en meten is het veilig bevonden om ‘m te beklimmen. Het kost wat moeite om het luikje naar het dak te openen, maar eenmaal daar heb je tussen de zonnepanelen een prachtig uitzicht over Haarlem.

We bevinden ons op het dak van @Arjan Zoodsma. Zeven zonnepanelen prijken in de grijze lucht. Daarachter staan een zonneboiler en warmtepomp. Trots staat Arjan tussen zijn “uit de hand gelopen hobby.” Hoewel, die term doet geen recht aan het werk dat hij de afgelopen jaren heeft verzet. Huize Zoodsma is een stap voor stap opgebouwd project, dat in alles duurzaamheid ademt.

Aan de slag
Toen Arjan samen met zijn vrouw en drie kinderen naar Haarlem trok, was hun nieuwe woning nog maar weinig duurzaam. Enkel glas, katoenen elektriciteitsdraden. Dat moest anders. Er kwam vloer- en spouwmuurisolatie. Dat scheelde al een hoop. Het vervangen van enkel voor dubbel glas deed Arjan zelf: “Je kunt er experts voor inhuren, maar die geven net zo lief advies over hoe je het zelf kunt doen. Met de hulp van vakbedrijven en internet vond ik al gauw de kennis om zelf dubbel glas erin te zetten.”

Het fundament stond, maar dat was niet genoeg. Er werden zonnepanelen aangeschaft: “Mijn buurmannen hadden die ook. Er ontstond een gezonde competitie van wie het meest kon opwekken.” Maar ook daar bleef het niet bij: “Ik ben toen verder gaan kijken. Hoe kan ik nog duurzamer worden? Hoe kan ik mijn gasverbruik verminderen?” Arjan schafte via inkoopacties van Qurrent een warmtepomp en zonneboiler aan. “Het is een laagdrempelige manier om energiebesparende producten aan te schaffen en er informatie over te winnen. Met subsidies is het haast ‘an offer you can’t refuse’.”

Het begint met meten
Hij is altijd in de weer met apparatuur. “Ik ben een gadget man.” Arjan toont zijn fijnstofmeter, waarop een vrolijk gezicht te zien is. Met de luchtkwaliteit zit het dus goed. “Als wij pannenkoeken bakken kijkt hij een stuk minder vrolijk. Dan zet ik de afzuiger aan en draait hij gelijk bij.” Het was ook een gadget die hem in 2014 bij Qurrent bracht. Met de Qbox kon hij precies bijhouden hoeveel gas en elektriciteit hij verbruikte. En dat is waardevolle informatie: “Het begint met meten. Daarmee bepaal je je prioriteiten.”

Hij noemt zichzelf dan ook een ‘data fetisjist’. Hoe zich dat uit? De elektrische auto wordt altijd voor de deur opgeladen, want dan kan hij via de Qbox zien hoeveel stroom wordt verbruikt voor het opladen. Zelfs op vakantie kijkt hij elke dag even op zijn Qurrent app, om de opwek van zijn zonnepanelen in de gaten te houden.

Groene evangelist
De kennis die hij de afgelopen jaren heeft opgedaan in het besparen en opwekken van energie, deelt hij graag met anderen. Eerder vandaag was hij bij het duurzaamheidsloket, een lokaal initiatief van de gemeente en bewoners, waar hij een stadgenoot adviseerde over de aanschaf van zonnepanelen. Op zijn werk is hij onderdeel van de green team, waarmee hij samen met collega’s kijkt naar hoe hij zijn bedrijf duurzamer kan laten functioneren.

Of hij een evangelist is? Zo wil hij het zelf niet noemen. Maar duidelijk is dat Arjan het groene woord predikt. Hij wil een verschil maken. “De energietransitie gaat niet vanzelf. Je moet op mensen inpraten.” En dat zal hij blijven doen.

Jouw verhaal
Hoe draag jij bij aan een duurzaam klimaat? Heb je zonnepanelen op je dak of een zonneboiler op zolder? Draag je een zelfgebreide trui van de wol van de schaap in je tuin? Misschien heb je wel een eigen moestuintje of alleen LED verlichting in huis.

Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Om ons en onze leden te inspireren. Om samen een extra stap te zetten, op weg naar een beter klimaat. In deze nieuwe rubriek bieden wij onze leden de kans om hun verhaal te delen. Zodat wij van elkaar blijven leren.

Doe mee
Wij nodigen je uit om jouw verhaal te delen. Laat een reactie achter in dit topic als jij ook je verhaal wil delen.

0 reacties

Geen reactie

Reageer