Livechat met Lodewijk Hoekstra maandag 13 februari 12.00 - 13.00

• 8 februari 2017
  • 14 reacties
  • 615 keer bekeken

Jullie kennen Lodewijk Hoekstra waarschijnlijk van het populaire programma Eigen Huis en Tuin. Naast televisie maken zet Lodewijk zich letterlijk en figuurlijk in voor een groenere wereld. Zo houdt hij zich bezig met de inrichting van openbare grond en groenvoorzieningen in complete wijken.

Verder helpt hij een handje bij verschillende goede doelen en zet hij zich in voor zijn eigen NL Greenlabel. Met dit label, streeft hij samen met Nico Wissing naar een duurzaam Nederland met een zo laag mogelijke ecologische footprint.

Lodewijk houdt dus niet bepaald van stilzitten. Er komen dan ook weer leuke projecten voor hem aan. Vanaf april 2017 zal hij te zien zijn in zijn eigen programma ‘Groene Handen’, iedere zondag om 17.30 uur op RTL4.
Daarin staat het bouwen van een compleet duurzaam huis centraal. Qurrent gaat Lodewijk volgen op zijn weg naar een 100% duurzaam huis en daarnaast adviseren tijdens deze uitdaging.

Om deze samenwerking af te trappen vindt er op 13 februari een live-chat plaats met Lodewijk. Je kunt van 12:00-13:00 met hem chatten op onze community.

Laat hieronder alvast weten, wat je aan hem zou willen vragen!

14 reacties

Ik zit al klaar!

Wordt er bij het bouwen ook rekening gehouden met waar de materialen vandaan komen? Want ook de bouwstoffen en het transport daarvan hebben flink impact op het milieu.

Ben benieuwd!
Hoe wordt de woning verwarmd?
Warmtepomp/zonneboiler-warmte, of blijft men het gasgebruik trouw?

Groet, Marc Schagen.
Hoe komen de keuzes voor bepaalde initiatieven eigenlijk tot stand? Ik heb wel wat geld opzij gelegd om mijn huisje te verduurzamen, maar ik vind het wel lastig om te bepalen wat ik nou het beste als eerste kan doen. En welke manier van bijvoorbeeld verwarmen netto het meest duurzaam is.
Badge
Ik zit al klaar!

Wordt er bij het bouwen ook rekening gehouden met waar de materialen vandaan komen? Want ook de bouwstoffen en het transport daarvan hebben flink impact op het milieu.

Ben benieuwd!
+++

Hallo Michelle,

Het is best ingewikkeld om van elke bouwmateriaal precies te weten waar het vandaan komt, maar probeer er wel op te letten. Hout komt bijna allemaal uit Nederland en is onbehandeld Douglas. Bakstenen van Nederlandse rivierklei en groen beton met gerecycled materiaal uit de omgeving, maar bv steenwol voor isolatie weet ik weer niet!
Badge

Groet, Marc Schagen.

Hallo Marc,

Ik heb geen gasaansluiting dus alles met de warmtepomp en 30 zonnepanelen. Ben alleen gek op koken en we hebben een tweedehands Boretti gekocht en die is wel op gas. Heb daar een losse tank voor en als de volgende bewoner elektrisch wil koken hoeft hij alleen fornuis te wisselen!

Duurzaamheid moet ook leuk blijven en lekker haha
Dat klinkt als een goede start! Ben ook benieuwd hoe dat er allemaal uit gaat zien. Zijn jullie al ver met de bouw?

Groet, Marc Schagen.

Hallo Marc,

Ik heb geen gasaansluiting dus alles met de warmtepomp en 30 zonnepanelen. Ben alleen gek op koken en we hebben een tweedehands Boretti gekocht en die is wel op gas. Heb daar een losse tank voor en als de volgende bewoner elektrisch wil koken hoeft hij alleen fornuis te wisselen!

Dank voor je reactie Lodewijk,

Watvoor soort warmtepomp gaat het worden: water/water, lucht/water?

Groet, Marc.
Warmtepomp? Met onze inkoopactie? 😃
Badge
Hoe komen de keuzes voor bepaalde initiatieven eigenlijk tot stand? Ik heb wel wat geld opzij gelegd om mijn huisje te verduurzamen, maar ik vind het wel lastig om te bepalen wat ik nou het beste als eerste kan doen. En welke manier van bijvoorbeeld verwarmen netto het meest duurzaam is.

Hallo Saskia,

Ik ben vooral bezig met mijn eigen huis en ben niet echt een expert, maar de makkelijkste en goedkoopste manier is natuurlijk besparen. Ik zou dus vooral inzetten op isoleren en energie besparing door bv op tijd verwarming laag te zetten. Een paar zonnepanelen zijn natuurlijk ook leuk en erg geschikt om de energiekosten wat te besparen en ook een nieuwe CV doet vaak wonderen. Succes met het verduurzamen van de woning!

Groetjes Lodewijk
Badge
Het is een warm waterpomp volgens mij. Ze boren een gat in de grond tot ongeveer 100 meter diep en pompen het water erdoor. De hoeveelheid zonnepanelen is daar ook op afgestemd, want zo'n pomp verbruikt wel weer veel stroom.

Groetjes Lodewijk

Groet, Marc Schagen.

Hallo Marc,

Dank voor je reactie Lodewijk,

Watvoor soort warmtepomp gaat het worden: water/water, lucht/water?

Groet, Marc.
Badge
Warmtepomp? Met onze inkoopactie? :D

Haha, werknemer van Qurrent? Weet ik eigenlijk niet, maar ik ben op weg geholpen door iemand van Techneco, jou vast wel bekend
Badge
Deze vraag hebben we via Facebook binnen gekregen van Maickel Koenders:
"Hoe een Ginko biloba boom te snoeien degene wordt te groot"

Hallo,

Dat is inderdaad een kwestie van snoeien. Enige ding is dat deze bomen niet zo goed tegen snoeien kunnen. Het liefst eind februari snoeien, maar het mag niet vriezen. Niet tijdens groeiseizoen, dan kunnen gesnoeide takken afsterven.

Succes met de tuin,

Lodewijk
Warmtepomp? Met onze inkoopactie? :D

Haha, werknemer van Qurrent? Weet ik eigenlijk niet, maar ik ben op weg geholpen door iemand van Techneco, jou vast wel bekend

Klopt, en oprecht nieuwsgierig geworden naar diverse warmtepompen nu ik er zoveel over heb gelezen en gecommuniceerd :8 want hoe bevalt zo een ding nou eigenlijk? Super trouwens dat de energie voor de warmtepomp door de zonnepanelen wordt geleverd.

Ga je de producten in je programma ook specifiek toelichten zodat we allemaal kunnen meegenieten hoe iets werkt en wat het toevoegt aan je groene huis?
Badge
[quote=Michelle van Qurrent]Warmtepomp? Met onze inkoopactie? :D

Klopt, en oprecht nieuwsgierig geworden naar diverse warmtepompen nu ik er zoveel over heb gelezen en gecommuniceerd :8 want hoe bevalt zo een ding nou eigenlijk? Super trouwens dat de energie voor de warmtepomp door de zonnepanelen wordt geleverd.

Ga je de producten in je programma ook specifiek toelichten zodat we allemaal kunnen meegenieten hoe iets werkt en wat het toevoegt aan je groene huis?[/quote

Het huis is nog in aanbouw dus de pomp is nog niet geinstalleerd, maar ik denk dat ik er veel plezier aan ga beleven. Anders komen jullie een keer kijken als het allemaal klaar is! Ga in het programma, maar ook via online filmpjes laten zien hoe het werkt. Ook ga ik dan aandacht besteden aan klimaat en milieu en natuurlijk veel groen!

Reageer