Beantwoord

Overstappen of blijven?

• 19 november 2016
  • 33 reacties
  • 6969 keer bekeken

Badge +5
  • Q-brain
  • 197 reacties
De maand december nadert snel en de vraag is dan, stappen we over of blijven we zitten?
Overstappen kan tot wel 300,- euro opleveren, niet omdat het ergens anders zo goedkoop is maar het is puur de bonus die je krijgt.
De vraag is echter hoeveel energie (en geld) steek je als energiemaatschappij in het binnenhalen van nieuwe klanten dan wel in het behouden van je vaste klanten.
Door een nieuwe klant (als voorbeeld) 150,- euro te geven, benadeel/beledig je dan niet je vaste klant?
Moedig je dan juist overstappen aan?

Ik vraag me af hoe u erover denkt...
icon

Beste antwoord door Tanja van Qurrent 22 november 2016, 11:23

Hoi RGM en iedereen die meeleest,

Jaarlijks overstappen is niet duurzaam. Wij streven met zijn allen naar een zo groen mogelijke Nederlandse energieproductie.

Om dit te bereiken moeten zo veel mogelijk mensen overstappen naar 100% groene energie. Dit doen we in de eerste plaats door voor al onze klanten zo laag mogelijke tarieven voor onze energie te rekenen: de inkoopprijs.
Maar ook door een eenmalige welkomstkorting te bieden. Welkomstkorting zorgt voor naamsbekendheid en dat hebben we nodig zodat iedereen Qurrent leert kennen en wil overstappen op groene energie.

Waarom niet duurzaam
Wanneer een klant na dat jaar overstapt moet een andere leverancier (hopelijk 100% groene leverancier) ook weer een welkomstkorting bieden om die klant te lokken.
Hoe meer welkomstkorting wordt uitgekeerd, hoe minder er geïnvesteerd kan worden in duurzame energie. En dat is toch echt nodig om heel Nederland van 100% groene energie te kunnen voorzien.

Wij begrijpen ook dat een klant die blijft beloond moet worden en daarom geven we een extraatje aan klanten die verlengen. Een extraatjes in de vorm van een windtegoed geeft niet alleen financiële voordelen voor een klant, maar zorgt er ook voor dat er meer groene energie beschikbaar komt.

Kortom stap je elk jaar over en steek je de welkomstkorting in eigen zak, dan gaat de verduurzaming van Nederland langzamer.

Niet een heel vrolijk stukje, maar wel hoe het werkt :)
Groetjes, Tanja
Bekijk origineel

33 reacties

Badge +6
Ik vind het principe van een welkomstbonus verkeerd. De leveranciers die een welkomstbonus bieden weten dat potentiële klanten die hierin geïnteresseerd zijn aan het eind van de contractperiode meteen weer zullen overstappen naar een andere leverancier met de beste welkomstbonus.

Zoals je zelf al aangeeft moet dit geld ergens vandaan komen, dus dit moet al verwerkt zijn in de energietarieven of in het vastrecht. Je betaalt in feite je eigen bonus.

Daarnaast zorgt het overstappen puur om welkomstbonussen te ontvangen voor onnodig administratief werk. Dat levert, naast de welkomstbonus zelf, ook extra kosten op.

Toen ik op zoek ging naar een energieleverancier waren mijn criteria: échte groene stroom, en de laagste prijs zonder rekening te houden met een welkomstbonus. Daar kwam voor mij Qurrent uit. Ik ontvang weliswaar na een jaar de welkomstbonus van € 75, maar ik heb liever géén welkomstbonus en in ruil een lager vastrecht.

Ik ben voorstander van eerlijke tarieven. Betaal voor wat je echt verbruikt, betaal voor de vaste kosten, betaal niet voor lokkertjes.
Reputatie 1
Badge +4
Qurrent heeft ook een 'bestaande-klanten-bonus'.
Als je bij verlenging kiest voor een vast tarief dan krijg je 1 windtegoed cadeau.
Of 2 als je met 3 jaar verlengd.
Reputatie 5
Badge +14
Hoi B.Fris, Kan jij mij vertellen waar dit staat.
Reputatie 1
Badge +4
Dag John,

Ik weet niet waar het op de Qurrent-site te vinden is, maar het staat in mijn verlengingsvoorstel.

groet,
Barbara
Reputatie 5
Badge +13
Hoi RGM en iedereen die meeleest,

Jaarlijks overstappen is niet duurzaam. Wij streven met zijn allen naar een zo groen mogelijke Nederlandse energieproductie.

Om dit te bereiken moeten zo veel mogelijk mensen overstappen naar 100% groene energie. Dit doen we in de eerste plaats door voor al onze klanten zo laag mogelijke tarieven voor onze energie te rekenen: de inkoopprijs.
Maar ook door een eenmalige welkomstkorting te bieden. Welkomstkorting zorgt voor naamsbekendheid en dat hebben we nodig zodat iedereen Qurrent leert kennen en wil overstappen op groene energie.

Waarom niet duurzaam
Wanneer een klant na dat jaar overstapt moet een andere leverancier (hopelijk 100% groene leverancier) ook weer een welkomstkorting bieden om die klant te lokken.
Hoe meer welkomstkorting wordt uitgekeerd, hoe minder er geïnvesteerd kan worden in duurzame energie. En dat is toch echt nodig om heel Nederland van 100% groene energie te kunnen voorzien.

Wij begrijpen ook dat een klant die blijft beloond moet worden en daarom geven we een extraatje aan klanten die verlengen. Een extraatjes in de vorm van een windtegoed geeft niet alleen financiële voordelen voor een klant, maar zorgt er ook voor dat er meer groene energie beschikbaar komt.

Kortom stap je elk jaar over en steek je de welkomstkorting in eigen zak, dan gaat de verduurzaming van Nederland langzamer.

Niet een heel vrolijk stukje, maar wel hoe het werkt :)
Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +14
Lijkt mij toch meer dan 'Hoe meer/hoger welkomstpremie betaald moet worden hoe hoger de energieprijs zal worden'. De winst voor aandeelhouders zal echt niet minder worden.
Reputatie 5
Badge +13
Bij de meeste leverancier is dat inderdaad het geval John, je betaald zo je eigen welkomstkorting terug. De leveranciers hebben een winstoogmerk, dus ze moeten wel aan je verdienen.

Bij Qurrent is dat niet zo, de tarieven blijven inkooptarieven. Dat zie je ook aan het verlengaanbod, wij bieden nieuwe klanten dezelfde tarieven als klanten die verlengen.

Groetjes, Tanja
Badge +6
Het blijft natuurlijk wel zo dat de welkomstkorting érgens uit betaald moet worden. Als dit niet verrekend wordt in de energietarieven dan moet dit verrekend zijn in het vastrecht, of de leverancier zou nog een andere bron van inkomsten moeten hebben waaruit de korting betaald kan worden.
Badge +5
Tanja schrijft: "Wij begrijpen ook dat een klant die blijft beloond moet worden en daarom geven we een extraatje aan klanten die verlengen." en "Een extraatje in de vorm van een windtegoed, ect"

Dus als ik blijf als klant en een jaar verleng, dan krijg ik een (1) extra windtegoed.
Of lees ik dit verkeerd?
Moet het niet zijn, als ik van variabel tarief overstap op vast tarief krijg ik een windtegoed.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi RGM,

Als je niet verlengt gaat je contract automatisch om naar variabel. Dat zijn we wettelijk verplicht omdat wij een contract niet mogen verlengen zonder toestemming, maar we zijn ook verplicht om je energie te leveren.

Je ontvangt vier maanden voor het aflopen van je huidige contract een verlengaanbod. Het verlengaanbod bevat de tarieven van de maand waarin het verlengaanbod wordt gedaan. Dit aanbod blijft vervolgens 6 maanden staan, tot twee maanden na het verstrijken van de einddatum van het huidige contract

Afhankelijk van het gekozen contract ontvang je 1 of 2 gratis Windtegoeden. Bij een 1-jarig en 2-jarig contract ontvangt je 1 gratis Windtegoed. Bij een 3-jarig contract ontvang je 2 gratis Windtegoeden.

Is je verlengaanbod verlopen? Dan kan alsnog verlengen met de tarieven die er op dat moment zijn. Je kan dit aangeven door een email te sturen of te bellen met de klantenservice.

Groetjes, Tanja
Badge +5
Hmm,.. dus als ik een jaarcontract pak en ieder jaar verleng, krijg ik ieder jaar een windtegoed.
Maar als je variabel blijft dan krijg je niets, hoewel je wel vaste klant blijft.
Zie ik dat zo goed?
Reputatie 5
Badge +13
Hoi RGM,

We zijn natuurlijk net zo blij met leden die een variabel contract hebben als met klanten die een vast contract hebben.

We ontwikkelen nu ideeën om leden met variabele contracten ook te belonen als ze blijven. Welke vorm dat precies krijgt is nog niet duidelijk. Ideeën zijn altijd welkom!

Groetjes, Tanja
Badge +5
Betalende klanten zijn betalende klanten, welke afspraken ze ook hebben.
Dus het lijkt me fair om ook de beloning hetzelfde te houden.
Beslis snel, het nieuwe jaar begint over een aantal weken al.. ;)

Je zit natuurlijk met het feit dat variabele klanten per maand kunnen opzeggen.
Oke,.. maar dan is een winddeel toch perfect want dat stopt bij opzegging ook meteen.
Reputatie 5
Badge +14
Misschien achteraf belonen met een windtegoed.
Badge +5
Ja dat kan ook.
Perfect idee zeg!
Badge +5
Misschien achteraf belonen met een windtegoed.

Hoi John,

Hoe zie je dit precies voor je? Nu bieden we natuurlijk pas het Windtegoed bij een verlenging aan, dat is in feite ook achteraf. Ik vermoed zomaar dat jij een iets anders in gedachten hebt.

Hoor het natuurlijk ook graag als we wel op één lijn zitten.

Ben benieuwd!

Groeten,
Annick
Reputatie 5
Badge +14
Als de klant een nieuw contract afsluit kan dit natuurlijk bij het afsluiten van dit contract.
Gaat de klant door met een maandelijks variabel tarief zou je kunnen aangeven dat na een X aantal maanden pas een windtegoed word toegevoegd op zijn/haar naam.
Badge +5
Hoi Annick,

Het ging over het aanbieden van een windtegoed voor klanten die een 'variabel' contract hebben en niet echt gezien worden als vaste klanten omdat ze maandelijks kunnen opzeggen.
Maar als ze blijven zijn ze eigenlijk wel vaste klanten, hoe kan Qurrent die nu belonen, want vaste contractklanten wel belonen en variabele vaste klanten kan natuurlijk niet.
Zie de gesprekken hierboven.
Reputatie 5
Badge +14
Moet je goed lezen.
Badge +5
Ze werd waarschijnlijk even afgeleid door de smartphone, de email, de baas die allerlei dingen vroeg, de telefoon, het computer netwerk wat weer traag was ect..
🙂 🙂
Badge +5
Dag RGM en John Kemmer,

Alle afleidingen probeer ik nu even te negeren (maar ben inmiddels al een half uur bezig met deze reactie 😉 )

Voor mij, en gelukkig voor heel Qurrent, is en was het al wel duidelijk dat ook onze klanten met een variabel tarief ook een teken van waardering verdienen als zij langer dan bijvoorbeeld een jaar gebruik maken van onze groene stroom. Ik was benieuwd naar jullie ideeen over de wijze waarop we dit het beste kunnen doen maar ik denk eigenlijk dat we hier toch allemaal hetzelfde over denken. Namelijk door bijvoorbeeld rond het jaarnota moment een Windtegoed aan te bieden, ook als je gebruik blijft maken van een variabel contract. De eerste opbrengsten worden dan verrekend op je tweede jaarnota. Je profiteert dan pas van het cadeautje, net als onze klanten met een vast contract, na het afronden van een tweede leveringsjaar. Zitten we dan weer op één lijn 😉

Groeten van,
Annick
Ik ben lid van Qurrent sinds ruim een jaar met een variabel tarief en zag een aanbod voor de tado thermostaat voorbij komen bij een vast contract voor 3 jaar. Omdat ik nog geen slimme thermostaat heb wil ik mij wel vast leggen voor 3 jaar. Maar hier is door bestaande klanten niet aan te komen. Wel een Qbox of winddelen maar geen thermostaat.
Kan dat nou niet anders? Ooh ja ik heb al 10 winddelen en ook al een energiemonitor.
Badge +5
Dag RGM en John Kemmer,

Alle afleidingen probeer ik nu even te negeren (maar ben inmiddels al een half uur bezig met deze reactie 😉 )

Voor mij, en gelukkig voor heel Qurrent, is en was het al wel duidelijk dat ook onze klanten met een variabel tarief ook een teken van waardering verdienen als zij langer dan bijvoorbeeld een jaar gebruik maken van onze groene stroom. Ik was benieuwd naar jullie ideeen over de wijze waarop we dit het beste kunnen doen maar ik denk eigenlijk dat we hier toch allemaal hetzelfde over denken. Namelijk door bijvoorbeeld rond het jaarnota moment een Windtegoed aan te bieden, ook als je gebruik blijft maken van een variabel contract. De eerste opbrengsten worden dan verrekend op je tweede jaarnota. Je profiteert dan pas van het cadeautje, net als onze klanten met een vast contract, na het afronden van een tweede leveringsjaar. Zitten we dan weer op één lijn 😉

Groeten van,
Annick

Ik denk dat Qurrent en zijn klanten inderdaad aardig op een lijn zitten, Qurrent is bovendien een flexibel bedrijf dat makkelijk aanpassingen doet als het even niet op een lijn zit met zijn klanten.
(althans dat is mijn ervaring)
Ik ben lid van Qurrent sinds ruim een jaar met een variabel tarief en zag een aanbod voor de tado thermostaat voorbij komen bij een vast contract voor 3 jaar. Omdat ik nog geen slimme thermostaat heb wil ik mij wel vast leggen voor 3 jaar. Maar hier is door bestaande klanten niet aan te komen. Wel een Qbox of winddelen maar geen thermostaat.
Kan dat nou niet anders? Ooh ja ik heb al 10 winddelen en ook al een energiemonitor.

Hallo Cor! Een gratis tado is helaas alleen geldig voor nieuwe klanten of voormalige klanten aan wie Qurrent de afgelopen 8 maanden geen stroom of gas heeft geleverd. De actie voorwaarden, zijn hier te vinden. Als je nu alsnog verlengd dan ontvang je bij een 3 jarig contract 2 gratis windtegoeden. 🙂

Ben je al bekent met onze Energiewinkel? Bestaande klanten kunnen daar een tado bestellen met 17,5% korting!

Groeten van Lara
Ja, jammer voor de leden! Ik heb zoals gezegd al 10 winddelen waardoor Qurrent mij niet meer blij maakt met nog 2 winddelen.
Qurrent geeft leden minder keus en dus waardering dan nieuwe klanten. Dus toch wel een reden om over te stappen. Moet ik eerst een jaar naar Essent (krijg je een Nest) om dan weer groen te zijn bij Qurrent? Nee toch!

Reageer