Poll: aanspreken met ‘je’ of ‘u’?

Reputatie 4
Badge +13

Misschien is het je nooit opgevallen, maar we spreken je bij Qurrent altijd aan met ‘je’.
‘Waar kan ik je mee helpen?’ Of ‘Ik wens je nog een prettige dag.‘

We zijn benieuwd of je dat prettig vindt. Of misschien liever ‘u’ hebt?

Laat het ons weten via onderstaande poll.

Alvast bedankt voor het invullen!

Ik vind het prettigst:

8 reacties

Reputatie 2
Badge +8
Ik begrijp dat de mensen van mijn generatie en ouder misschien u prefereren, maar ik ben meer van gelijkwaardigheid, ik ben niets meer dan een anders en zeker in een gewoon gesprek en op de werk vloer vind ik je en jij wel beter, anders moet je telkens switches.

op moment dat het een meer formelere karacter krijgt zou ik kunnen begrijken dat het dan u word.

groet,
richard
Reputatie 4
Badge +14
Helaas vind ik het onbeschoft als je een telefonische dienst belt en vervolgens met jij en jou wordt aangesproken zonder dat je elkaar kent.
Tutoyeren doe je alleen als beide gesprekspartners elkaar kennen en er geen formele aanspreektitels nodig zijn.

O ja ik ben inderdaad wat ouder en verwacht soms een beetje respect van jong naar oud.

In Amsterdam kreeg ik als snotneus direct de vraag of we gelijk op school hadden gezeten. Daar kon je het mee doen.
Ik gebruik 'u' inderdaad bij mensen die ik niet ken. "Dank u wel meneer voor het open houden van de deur."

Maar 'u' geeft zo een afstand. Ik voel me dan niet verbonden met die persoon, je creëert een kloof met de persoon. Je lost niet samen een probleem op, maar je geeft je probleem aan de ander om op te lossen.

Voor sommige mensen klinkt 'u' misschien heel normaal. Maar ik vind 'u' een enorme drempel.
Soms hoor ik ook dat kinderen 'u' tegen hun ouders zeggen. Heb ik ook altijd heel vreemd gevonden.
Reputatie 4
Badge +14
Heel gewoon, maar komt denk ik ook omdat het toen heel gewoon was dat je een ouder iemand, ook al was deze persoon bekend, altijd met U aansprak. Dit werd er als ware ingestampt net zoals op school de tafels leren.
JohnKemmer schreef:

Heel gewoon, maar komt denk ik ook omdat het toen heel gewoon was dat je een ouder iemand, ook al was deze persoon bekend, altijd met U aansprak. Dit werd er als ware ingestampt net zoals op school de tafels leren.

Dat klopt John. Bijvoorbeeld familieleden en leraren.

Toen ik ouder werd was dat al minder. Op de hogeschool spreek je leraren ook niet meer met 'u' aan
en noem je ze gewoon bij hun voornaam.
De sfeer op de hogeschool was daardoor ook een stuk prettiger. Je kon de leraren namelijk meer humaniseren en krijgt dus ook meer empathie.
Badge +4
johnkemmer

of zich ben ik het met u eens. respect voor ouderen dat heb ik zeker! dat wordt mij vaak genoeg gezegd. Respect voor de jonge ouderen is vaak ver te zoeken . ouderen dringen voor bij kassa enz enz

Maar er zijn ook ouderen die totaal geen respect hebben voor jongeren daarbij bedoel in mensen van mijn leeftijd (rond 50+) die ziek zijn zoals ik (helaas zie je niet veel aan mij) worden soms/regelmatig omver gereden door shootmobiels (daarbij 2 gekneusde tenen aan overgehouden) als je in de winkel loopt te winkelen: he jij daar dan je dat voor mij pakken!! daarbij wordt er niet eens dankjewel gezegd.
Of ik ga niet snel aan de kant met mijn winkelwagen (wegens ziekte lukt dat niet) wordt ik aangereden op mijn hakken. gevolg ik leg op de grond en de betreffende personen lopen gewoon door.

laatst nog ik kom van recht met de auto op voorrang kruising en de persoon ik kwestie komt links van mij rijd gewoon door en steeds de middel vinger op meneer was rond de 65. er achter aan gereden gevraagd wat deze meneer bezielt kon deze meneer geen antwoord op geven en daarna schoolt deze meneer en zijn vrouw mij uit midden op straat. RESPECTLOOS vindt ik dit

Als u en je op een nette manier wordt uitgesproken en er niet altijd je moet bij komt vindt ik het niet zo erg. mag mijn schoonouders van 75+ ook gewoon bij de voornaam noemen. dat heeft lang geduurd ben opgevoed met u en mevr of meneer.

De wereld veranderd dat is niet tegen te houden maar als een ieder elkaar respecteert dan zijn we al heel ver.
Reputatie 4
Badge +14
Gewoon een manier van opvoeden elke generatie wordt opgevoed door zijn/haar ouders of verzorgers. Wat ook opgaat hierin is dat elke generatie steeds minder respectvol omgaat met zijn medemens. Papa zegt jij tegen opa, dan mag ik dat toch ook.

Mijn kinderen zijn inmiddels dik in de veertig en ik verwacht nog altijd met respect behandeld te worden door hun, net zoals zij ook verwachten dat ik hun respecteer.

Gewoon een kwestie van opvoeden.
Badge +4
John Kemmer

compleet met U eens! Gewoon een kwestie van opvoeden en tijd voor de kinderen nemen. Dat scheelt tegenwoordig nogal aan opvoeding komt van de straat helaas.

Respect en opvoeding is de sleutel voor de hele wereld.

mvg JohnV

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen