Poll: Wat moet er gebeuren om de doorbraak van de elektrische auto te forceren?

• 22 augustus 2017
  • 13 reacties
  • 443 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +13

Meer volledig elektrische wagens op de weg, dat zou mooi zijn. Hoewel elektrische auto’s goed zijn voor het klimaat, zijn er voor veel mensen nog een aantal drempels.

De aankoopprijs is daar bijvoorbeeld een van. Dat terwijl elektrische auto’s voordelig zijn in het onderhoud en het energieverbruik. De besparing op de brandstofkosten kan oplopen tot enkele duizenden euro’s per jaar. Dat elektrische auto’s geen CO2-uitstoot kennen, is met name voordelig voor drukke snelwegen en Nederlandse steden.

Daarnaast verminderen elektrische auto’s niet alleen de afhankelijkheid van olie en gas. Het stimuleert ook de opkomst van de decentrale opwekking van duurzame energie via zonnepanelen en windmolens. De elektrische auto helpt netbeheerders namelijk vraag en aanbod van energie beter op elkaar af te stemmen, mede doordat de batterijen functioneren als tijdelijke opslagcapaciteit voor duurzame energie.

Licht jouw antwoord toe!

Bron: Nederlandelektrisch.nl

Wat moet er voor jouw persoonlijk gebeuren om op elektrisch rijden over te gaan?

13 reacties

Reputatie 5
Badge +13
Al drie stemmen voor: De aankoopprijs moet naar beneden.

Is dit voor een specifiek type/model elektrische auto? Of voor alle elektrische auto's?

Een greep uit de 'goedkoopste' modellen.

Alle elektrische auto's op een rij
Reputatie 5
Badge +13
Hoi @John.v,
Bedoel je dat er nu achter een elektrische auto geen aanhanger of caravan mag? En dat dat een reden is waarom veel mensen geen elektrische auto willen?
Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +13
@Dennis25 is het ook toegestaan om een trekhaak te plaatsen?
Ik ben met je eens dat de prijzen erg hoog zijn, dat maakt het voor een modaal verdiener erg lastig om naar elektrisch over te stappen. Ik ben benieuwd of de prijzen in de toekomst snel zullen dalen door het stijgende aanbod van verschillende merken.

Wat denk je van een elektrische auto delen? Een car-to-go systeem of met een aantal mensen uit je omgeving?
Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +13
Ik was zelf ook sceptisch over het concept 'auto delen', maar de presentatie van 'Samen Slim Rijden' op de Algemene Ledenvergadering was zeker interessant. De pilot van https://elektrischeautodelen.nl/ in Helvoirt met de BMW i3 loopt heel goed. Ben benieuwd of dat ook in de grotere steden werkt.

Mijn collega Daan vertelde zojuist dat hij een handige gratis app gebruikt om van te voren de tarieven te zien van een laadpaad: Newmotion.

Reputatie 5
Badge +13
Als het aanbod stijgt zou je inderdaad verwachten dat de prijs daalt. Ik denk om dat voor elkaar te krijgen dat de hoeveelheid groene energie wel nog enorm nog moet stijgen. Want op dit moment is er maar zo'n 6% groene stroom... en in 2017 was er een toename van 0,1%. Dat is helaas nog niet zo groot. Gelukkig zijn er voor de komende jaren wel een hoop nieuwe groene stroom projecten gepland in Nederland, dus het aanbod zal wel stijgen.
Reputatie 5
Badge +14
Zou het elektrisch laden echt zo veel goedkoper worden gezien de huidige conventionele manier van benzine/diesel leveranciers die allemaal hun eigen prijzen hanteren en dan ook nog het verschil of je langs de snelweg of binnenstad tankt.
Badge
Sommige auto's kunnen tegenwoordig prima een trekhaak.
Wat mij betreft moet de prijs heel erg omlaag.
Bijvoorbeeld een VW Up, dat scheelt ruim 12000 euro van benzine versie naar elektrische versie.
Badge
Voor zover ik weet mag er achter een Tesla een caravan.
Ik zelf zou niet zo graag een auto delen, puur omdat het ongemakkelijk is. Als ik mn auto nodig heb wil ik hem kunnen pakken zonder eerst te overleggen met derden.
Car to go ben ik lid van, als ik naar Amsterdam ga gebruik ik het, simpelweg omdat het goedkoper is dan met de eigen auto parkeren, Car to Go mag je gratis parkeren, en er staan overal in de stad auto's die je zo kan pakken.
Geheel electrisch rijden is nu alleen zakelijk aantrekkelijk, particulier (nog) niet.
Al komt bijvoorbeel Nissan relatief goedkoop uit de bus met 4 jaar ' gratis' rijden. (maar die betaal je eigenlijk al in de aanschafprijs)
Badge
En als je dan eenmaal besluit electrisch te rijden, dan heb je te maken met de ' laadpaal maffia'
Volgens mij is er geen enkele laadpaal in Nederland met hetzelfde tarief... (behalve thuis)
Het is niet in te schatten welke tarief een openbare laadpaal hanteert
Bij de ene is er geen start tarief, bij de ander wel. Bij de ene is het 40 cent per KwH, bij de ander 60 cent, enz, enz.
Badge +4
Vindt dat er nog een andere optie bij moet.
elektrisch rijden oké maar je mag er geen aanhangwagen laat staan een caravan achter hangen. Dan vallen er al heel wat mensen af
Badge +4
Dat denk ik, en daarbij de afstand die je kan afleggen per oplaadbeurt.
Reputatie 4
Badge +8
@Prenger

Het is inderdaad geen vanzelfsprekendheid dat het zich op de korte of lange termijn direct uitbetaalt. Wat dat betreft valt er nog veel te winnen zodra het acceptabeler woont voor modale verdieners. Elektrisch rijden is nog te veel een luxe keuze, en moet in de toekomst net zo gewoon worden als op benzine rijden nu. Hoe meer we met z'n allen opwekken, des te lager de tarieven worden op den duur natuurlijk. Het is maar één van de vele aspecten ervan, maar door stroom af te nemen bij een groene leverancier, zet je alvast een goede eerste stap ;)

Groet,
Tomer
Reputatie 3
Badge +10
hoi allen,

Een van de zaken waar ik zelf tegen aan loop ls ev rijder is, dat ik voor een laadpaal thuis 32A mijn ghoofd groep moet laten verzwaren door liander, van 3x25 amp naar 3x 35 amp, dit is niet zo zeer het probleem als het alleen bij eenmalige kosten waren gebleven, echter liander rekend voor de upgrade jaarlijks ook nog 600+ extra , want 32A laadpaal gaat niet samen mer 3x25 amp,

daar zouden de netbeheerders is meer aan mee moeten werken, iets extra betalen is prima, maar
meteen van 245 euro per jaar naar 900 euro vind ik afzetterij en staan niet in verhouding op het extra verbuik, want de aantal kilowats in de auto blijft het zelfde, alleen moet ik in de auto nu instellen een max laad capaciteit, dus laadtijd word alleen langer en kost geen meer vermogen.

met vriendelijke groet,

richard

Reageer