Stelling: er mogen alleen nog klimaatneutrale gebouwen en woningen ontwikkeld worden

• 10 februari 2017
  • 5 reacties
  • 378 keer bekeken

Greencrowd houdt zich sinds de oprichting medio 2012 bezig met het investeren in en financieren van duurzame-energie-projecten. Ze hebben een eigen crowdfundingplatform dat is ondergebracht in een stichting. Het is dé marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten. Onder andere projectontwikkelaars vinden hier toegang tot investeerders om hun projecten waar te maken. Kijk gerust eens op https://greencrowd.nl/ als je nieuwsgierig bent geworden.

Duurzaam en genezen
Nu hebben ze een mooi nieuw project waarbij twee belangrijke dingen centraal staan: duurzaamheid en genezing. In Nederland krijgen elk jaar 550 kinderen in de leeftijd tot 18 jaar kanker. Deze kinderen worden behandeld in verschillende centra in Nederland, waar ook het wetenschappelijk onderzoek naar kanker plaatsvindt. Vanaf 2018 zal dit anders zijn. Dan worden alle kinderen in het Prinses Máxima Centrum behandeld. Naast de zorg, wordt ook alle research onder één dak gebundeld. Concentratie van zorg en onderzoek in één centrum leidt tot meer genezing met minder (late) bijwerkingen. Het doel is om het genezingspercentage van kinderen met kanker te verhogen van 75% nu naar ruim 90% op termijn. Dat is toch fantastisch?

Zonnepanelen
Wat heeft dat nou te maken met duurzaamheid? Om alle kinderen met kanker te kunnen behandelen, start begin 2017 de bouw van een nieuw ziekenhuis. Deze komt te staan naast het Wilhelmina Kinderziekenhuis op De Uithof in Utrecht om het Prinses Máxima Centrum groot genoeg te maken voor iedereen. Het zou geweldig zijn als crowdfunders samen kunnen zorgen voor de realisatie van een zonnepanelensysteem op het dak van dit nieuwe pand. Het Prinses Máxima Centrum toont daarmee een toekomstgericht, duurzaam gezicht en beperkt haar energielasten structureel. Hierdoor blijven meer financiële middelen beschikbaar voor het onderzoeken en behandelen van kanker. Duurzaamheid en genezing kunnen worden verenigd op een unieke manier.

Doneren
Op het dak van het nieuwe Prinses Máxima Centrum is ruimte voor meer dan 1.000 panelen en daarom is het doel om vóór 31 december 2017 € 250.000, op te halen. Wil je een bijdrage leveren aan dit project? Je kunt al een donatie doen vanaf € 5,- via https://greencrowd.nl/project/zonnepanelen-prinses-maxima-centrum

Stelling van vandaag
Dit project werkt voor mij heel inspirerend. Als we Nederland willen verduurzamen, lijkt het mij goed om direct vanaf de bouw te starten met duurzame foefjes. Daarom heb ik deze stelling voor jullie: Alle projectontwikkelaars moeten een voorbeeld nemen aan dit project van Greencrowd en er mogen alleen nog klimaatneutrale gebouwen en woningen ontwikkeld worden.

Eens of oneens? Laat je horen!

5 reacties

Badge
Het is allemaal maar relatief.
Het is heel goed om zonnepanelen te hebben, en andere 'klimaat neutrale' zaken.
Maar, het zou zomaar kunnen dat bv die zonnepanelen worden ingevlogen vanuit China.
Dus wat is dan nog 'klimaat neutraal'?

Dus wat mij betreft is het zeker de moeite waard om over klimaat neutraal bouwen na te denken, maar niet ten koste van alles.
Reputatie 4
Badge +6
Het neemt ongeveer 2 jaar productie van PV panelen zichzelf te laten terugverdienen . Als eind product dus uit de fabriek op het dak gemonteerd. En daarna levert hij alleen maar gratis stroom , die je anders moet laten maken . Neem je dan ook nog een deel wind energie is je nacht en zonloze energie behoefte in principe gedekt.
Reputatie 4
Badge +6
Van hout daarvan kun je een energie neutraal huis maken,zoals ik schrijf in een ander blog , zelfs de hele kostprijs materiaal van het kant en klare huis besparen op stook kosten in 20 jaar, maar wel tijdens de bouw aangepast wat isolatie betreft . Een vergelijkbaar huis in grote maar dan uitgevoerd in steen en norm uit die tijd (1980) geeft een verschil in stookkosten van 600 € per maand nu ,wel dat houten hok isolatie technisch nog verder aangepast dat wel.
En die bomen waar dat huis van gemaakt is daar is alweer een volwassen boom voor een huis afgehaald. Finland doet daar erg zijn best voor.
Dus ten koste van wat dan wel vraag ik mij af. Lucht vochtigheid nu 40 % , 19 graden in de kamer . kachel ( hetelucht uit )
Als ik met zon een elektrisch kacheltje aanzet op 800 W blijft het hier met vergelijkbaar weer rond de 20 C. en de kamer is 75 M2.
En dan heb ik nog stroom over van de 16 PV. die dus al drie jaar oud zijn.
Dennis25, daar heb je zeker een punt. Het zou al een flinke stap vooruit zijn als we zonnepanelen gewoon in Nederland bouwen en niet eerst uit het buitenland hoeven halen. Overigens was Lodewijk Hoekstra gisteren hier. Hij bouwt momenteel een klimaatneutraal huis en haalt veel van zijn bouwmaterialen uit Nederland, zoals bakstenen van Nederlandse rivierklei en groen beton met gerecycled materiaal uit de omgeving.

G.F.Klaver, goed bezig! Steeds meer mensen worden volledig zelfvoorzienend door zonnepanelen en windmolens, heel erg tof om over te lezen. Wat het hout betreft, het viel mij ook op dat je steeds vaker bamboe terugziet in de bouw van woonkamers. Dat groeit natuurlijk als kool en je laat de wortels zitten zodat de plant kan blijven groeien, nog net wat beter dan het gewone hout. Tegenwoordig heb je zelfs kleding, bestek, vloeren en speelgoed in bamboe. Heb je ook al eens bamboe geprobeerd? Hopelijk zullen we het ook vaker gaan zien in energieneutrale huizen.

Groetjes,

Michelle
Reputatie 4
Badge +6
Lekker neuzelen op de millimeter, Een van de mooiste en sterkste materialen BAMBOE verkleurd zelfs haast niet erg hard en goed waterbestendig. Versplinteren en als matrix in kunststof in plaats van glas vezel , onverwoestbare houten polyester bootje , maar een badkuip ook Uit de wortel opnieuw helemaal waar , maar goede bosbouw betekend dennenappels zorgvuldig zoeken en sterk zaad er uit en je hebt een bak zo gevuld met jonge boompjes de grond in en hups 30 jaar later een groot bos . met bamboe gaat het wel heel veel sneller in tijd .Ik vraag me af als je , het moet wel per schip hierheen , verticaal een vele lagen bamboe wand afpleisterd zal hij beter isoleren door al die schotjes in die bamboe dan steen / hout . Helaas die grote rot boot die het moet vervoeren . mmm ? , studie reisjes als vlottransport , moet kunnen . Qurrent reisbureau ecologische bouw trip / tip . Moderne versie van Thor Heyerdahl ,

Reageer