News

Wat betekent Prinsjesdag voor jouw energierekening in 2019?

Wat betekent Prinsjesdag voor jouw energierekening in 2019?
Reputatie 5
Badge +13
Wat Prinsjesdag betekent voor jouw energierekening?
De derde dinsdag van september. Traditioneel begeeft Zijne Majesteit de Koning zich in zijn duurzame vervoersmiddel naar de Ridderzaal in Den Haag. Wanneer de Koning plaats op zijn troon neemt, spitsen de Nederlanders hun oren. En dan met name die in de energiewereld. Want er gaat behoorlijk wat veranderen, wat ook gevolgen heeft voor jou als klant.

Hogere belastingen op energienota
Met ingang van 2019 wijzigt de belasting op energie voor alle Nederlanders, ongeacht bij welke energieleverancier je zit. Onder de streep is een gemiddeld Nederlands huishouden in het nieuwe jaar € 130 meer kwijt aan energiebelasting, dat is zo’n 25 % meer dan in 2018. En verbruik je meer dan een gemiddeld huishouden? Dan zal dit bedrag hoger zijn. Benieuwd waarom je meer moet gaan betalen? Lees dan snel verder.
  • De Opslag Duurzame Energie stijgt: ODE is een belasting vanuit de overheid om de investeringen in duurzame energie te stimuleren. Je betaalt dit per verbruikte kWh stroom en m3 gas.
  • De belasting op gas stijgt: de energiebelasting op gas stijgt met 3 cent per m3. Er is wel een lichte daling van de belasting op stroom per kWh van 0,72 cent.
  • De korting op energiebelasting daalt: de overheid probeert huishoudens zoveel mogelijk tegemoet te komen in hun basisbehoefte voor energie. Daarvoor is de vermindering energiebelasting (ook wel bekend als heffingskorting) in het leven geroepen. In 2019 daalt deze korting fors, namelijk met € 51.

Waarom worden de kosten voor energiebelasting hoger?
Opvallend is de relatief grote stijging van belasting op gas. Deze beslissing lijkt te vallen binnen het grotere plan van het kabinet om Nederlandse woningen voor 2050 van het gas af te helpen. De verlaging van belasting op stroom kan ook worden gezien als een duidelijk signaal om over te schakelen op elektrische apparaten die de verwarming op zich nemen, zoals warmtepompen en zonneboilers. En door de verhoging van de ODE kan er meer geld geïnvesteerd worden in de opwek van duurzame energie, zodat iedereen kan overstappen naar een groene energieleverancier.

Voor zonnepanelen verandert er de komende twee jaar niets
Wanneer je stroom opwekt met zonnepanelen, lever je een deel - dat je op dat moment niet nodig hebt - terug aan het elektriciteitsnet. De hoeveelheid die je teruglevert wordt op je jaarnota weggestreept tegen wat je hebt verbruikt. Deze regeling heet de salderingsregeling. In 2020 zou deze regeling eindigen en worden vervangen door de terugleversubsidie. Echter is besloten om de salderingsregeling met een jaar te verlengen. De terugleversubsidie treedt (hoogstwaarschijnlijk) in 2021 in werking.

Veelgestelde vragen
  • Ik heb een vast contract, stijgt mijn tarief dan ook? Ja, alleen de tarieven van je energieleverancier staan dan vast. De belasting van de overheid wijzigt elk jaar, bij elke energieleverancier en ongeacht wat voor contract je hebt.

Genoeg stof om te bespreken dus… Wat vind jij van bovenstaande ontwikkelingen? Heb je nog vragen? Laat het weten in een reactie !

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/belastingwijzigingen-voor-ons-allemaal/energiebelasting

21 reacties

IK heb mijn huis laten verbouwen om zonnepanelen op het dak te kunnen laten plaatsen. Nu blijkt dat door de uit/verbouw van de buren mijn dak niet meer geschikt te zijn..... Betaal ik mooi tot het einde toe extra aan energiekosten omdat ik niet volledig van het gas afkan. (stook alleen op gas en de douche werkt op gas. Verder niets meer.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @JokeT.

Dat is inderdaad wel vervelend nieuws om te krijgen, net nu je zo'n duurzame en groene stap wilde zetten. Als je geïnteresseerd bent in de mogelijkheden van zonnepanelen zou je ook altijd even kunnen kijken naar onze zonneparken.

Groeten,
Julian
Goed nieuws dat de belasting op gas omhoog gaat en op elektriciteit naar beneden, alleen op die manier wordt een warmtepomp aantrekkelijk voor de meerderheid; de meeste Nederlanders denken toch met hun portemonnee.
Schei toch uit met je goed nieuws. Mensen op kosten jagen heet dat. Millieu freak!
We zijn in Nederland langzaam de weg kwijt. Wereldwijd worden er de komende jaren duizenden nieuwe steenkool centrales bij gebouwd. In Nederland moeten we van het gas af. We gaan in Nederland veel acties ontplooien om meer electra te gaan verbruiken die dan door “ vieze” electra uit het buitenland wordt voorzien omdat de capaciteit in Nederland onvoeldoende is. Tegelijk gaan we in Nederland de saldering van zonnepanelen weghalen wat tot gevolg heeft dat bezitters van panelen er honderden euro’s per jaar meer belasting gaan betalen. Zal mij benieuwen hoe mensen gaan reageren die nu massaal worden opgeroepen om mee te doen in zonnepaneel parken. Maw er is iets positiefs om zelfs particulieren te stimuleren om te investeren in zonne-energie, gaat de regering dit de nek omgedraaien om meer belasting te kunnen opstrijken! Goed bezig regering!
GeorgeFR schreef:

Schei toch uit met je goed nieuws. Mensen op kosten jagen heet dat. Millieu freak!

Milieu Freak? ja, misschien wel…
Maar mensen op kosten jagen? Dat dan weer niet, elke maatregel die je neemt om je huis energieneutraal te maken verdient zichzelf vanzelf terug. Nu dus nog een stuk sneller dan voorheen. Waarom elke maand geld weggooien naar je energieleverancier terwijl je het gewoon zelf kan houden.
Beste mensen,
De goedkoopste manier om op energie te bezuinigen is je huis (zelf) goed isoleren. Mijn oude huis heeft steens muren, Buma beweerde in NRCHandelsblad dat zijn huis ook steens muren heeft en daarom niet geïsoleerd kan worden. Dat is onzin. Je kunt gewoon aan de binnenkant isolatie aanbrengen, daarna WEL dampdicht folie en daarna met gipsplaat afwerken. Als je aan de binnenkant geen ruimteverlies wil, kun je ook de buitenkant (laten) isoleren, maar dat is heel kostbaar.
Als je dan ook nog eens in de winter winterkleren aantrekt, bijvoorbeeld een wollen hemd (kriebelt niet!) en wollen bovenkleding dan kan je thermostaat op 18 graden en heb je het lekker warm! Zet die thermostaat een uur voor je naar bed gaat alweer op 14 graden, de warmte blijft nog een hele tijd in je goed geïsoleerde huis. Plak aluminium folie achter je radiatoren, kost haast niets bij de Gamma maar scheelt wel veel stookkosten! Vervang al je lampen door ledlampen, ik kocht ze per 3 voor 10 euro, prachtig warme flaimkleur.
Mijn huis heeft een oppervlakte van 160m2 en ik betaal 100 euro per maand aan Qurrent, dat komt omdat mijn oude moedertje van 93 jaar bij mij in huis woont, die heeft het snel te koud. Toen ik nog alleen woonde was het maandbedrag 50 euro!
Succes!!
FransienBruggeman schreef:

Mijn oude huis heeft steens muren, Buma beweerde in NRCHandelsblad dat zijn huis ook steens muren heeft en daarom niet geïsoleerd kan worden.

Inderdaad, klinkklare onzin. Toen mijn ouders in 1979 een huis kochten hebben ze alle steense muren op die manier al geïsoleerd, want dat was na de 1e oliecrisis al heel interessant!
Jacobbart schreef:

GeorgeFR schreef:

Milieu Freak? ja, misschien wel…
Maar mensen op kosten jagen? Dat dan weer niet, elke maatregel die je neemt om je huis energieneutraal te maken verdient zichzelf vanzelf terug. Nu dus nog een stuk sneller dan voorheen. Waarom elke maand geld weggooien naar je energieleverancier terwijl je het gewoon zelf kan houden.

Denk dat je even voorbij gaat aan het feit dat er ook heel veel huurders zijn. Huurders zijn afhankelijk van de eigenaren en hebben nauwelijks invloed.Veel huurders kunnen niet een woning kopen om verschillende redenen, dus is het heel begrijpelijk dat je deze reacties uitlokt.
Ik neem alleen maar stroom af van Qurrent, mijn huis wordt op een "duurzame" manier verwarmt middels stadsverwarming.
Wel bijzonder dat de tarieven voor stadsverwarming met maximaal 15% mogen stijgen volgend jaar (en 3x raden waarmee de tarieven zullen gaan stijgen volgend jaar. Onze leverancier van stadsverwarming gaat altijd op de maximale tarieven zitten, dus dat zal nu niet heel anders zijn...).
De overheid is alle geloofwaardigheid kwijt door deze verhoging van de stadsverwarming toe te staan. Men wil juist een alternatief voor gas, dan zou je dit als overheid m.i. moeten stimuleren....
Maar helaas.... de overheid is niet begaan met het milieu, het gaat ze alleen maar om de extra belastinginkomsten...

Ik hoop dus stiekem (misschien tegen beter weten in) dat mijn stroomrekening bij jullie wat omlaag gaat 😉
Ik vindt het vreemd dat ik als klant van qurrent evenveel belasting moet betalen als iemand die geen 100% groene stroom verbruikt. Dat je meer belasting op gas moet betalen daar kan ik nog ik komen. Zeker omdat mijn overstap naar Qurrent niet budget neutraal was. Ik heb geen zin om twee keer te betalen voor het zelfde.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Johan,

Dat is inderdaad een interessant punt. Een belastingschaal voor energie op basis van vervuiling zou passen in het beleid dat overheid treft om schonere energieconsumptie op brede schaal te stimuleren.

Dank voor het delen! Met argumenten als de jouwe, komt een duurzamer, maar ook eerlijker Nederland steeds dichterbij.

Groet,
Tomer
Ok. Ik snap het niet. Ik heb stadsverwarming van Nuon en elektriciteit van Qurrent. Ik gebruik dus géén gas. Hoezo gaat mijn termijn bedrag dan ineens met 15,87% omhoog?!?!
Ik koop speciaal via jullie omdat ik dan groene energie heb. Dan wil ik ook niet mee gaan betalen voor huishoudens met gas of grijze energie. Kan dit mij uitgelegd worden?

Bjorn
bjorn.gons schreef:

Ok. Ik snap het niet. Ik heb stadsverwarming van Nuon en elektriciteit van Qurrent. Ik gebruik dus géén gas. Hoezo gaat mijn termijn bedrag dan ineens met 15,87% omhoog?!?!
Ik koop speciaal via jullie omdat ik dan groene energie heb. Dan wil ik ook niet mee gaan betalen voor huishoudens met gas of grijze energie. Kan dit mij uitgelegd worden?

Bjorn

Reputatie 4
Badge +8
Hoi @bjorn.gons,

Ik zie inderdaad dat jij geen gas van ons afneemt, en de verhoging voor jou daarom behoorlijk groot is. Wil je dat ik het termijnbedrag wijzig waarbij ik alleen de gewijzigde vermindering energiebelasting doorbereken?

Overigens is het ook mogelijk om via de link in de mail het termijnbedrag zelf aan te passen.

Groet,
Tomer
Beste Tomer, bedankt voor je reactie. Ik zou inderdaad graag zien dat mijn termijnbedrag correct gewijzigd wordt. Ik neem aan dat ik hier een e-mail over krijg ter bevestiging?

Alvast bedankt,

Bjorn
Ook ik heb tot m'n verbazing bericht gekregen dat mijn termijnbedrag gewijzigd is (naar boven toe wel te verstaan) omdat "Nederland van het gas af moet". En dat terwijl ik juist van een gasvretende woning verhuisd ben naar een woning waar helemaal geen gas aanwezig is (stadsverwarming). En dan 'n groene stroom-leverancier die doodleuk weet te melden dat mijn termijnbedrag vanwege 't gas omhoog gaat. Hier haak ik af.
Reputatie 2
Badge +9
Hoi @bjorn.gons en @TonW,

Dank voor jullie reacties.
De reden dat jullie termijnbedragen toch zijn gestegen komt omdat de heffingskorting is gedaald. Dat betekent dat je minder korting op je stroomrekening krijgt komend jaar.
Dit gaat om zo'n 5/6 euro minder per maand.

@bjorn.gons Jouw termijnbedrag heb ik uiteindelijk met 6 euro verhoogd. Het is dus nu iets omlaag gegaan. Omdat je een variabel contract hebt is het mogelijk dat je tarieven komende maanden wel weer gaan stijgen.

@TonW Je termijnbedrag is met 5 euro verhoogd, dus dat dekt de heffingskorting.

Als jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat graag!

Groet, Joost
Het is per 1 januari ingegaan. Wordt er op mijn eindafrekening in april dan ook alleen over het verbruikte gas in 2019 de verhoging berekend?

Groet, Edith
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @RonArkensteijn en Edith.

Omdat de energiebelasting per 1 januari is gewijzigd, zal dit nieuwe belastingtarief ook pas per 1 januari worden gespecificeerd op je jaarnota.

Groeten,
Julian
Dank je wel @Julian van Qurrent !

helemaal duidelijk,

groet, Edith

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen