Wat recycle jij?

• 12 december 2016
  • 13 reacties
  • 598 keer bekeken

Het opnieuw gebruik maken van materiaal (recycling) kennen we allemaal. De voordelen hiervan zijn dat je minder nieuwe grondstoffen nodig hebt, er is minder landbouwgrond nodig voor de productie van deze materialen en de uitstoot van broeikasgassen daalt. Kortom; het hergebruiken van materialen kost minder energie dan deze nieuw te produceren.

Van een aantal producten is bekend dat je ze kunt recyclen. Zo is papier het meest gerecyclede product en leveren de meeste mensen hun statiegeldflessen in. Glas mogen we wel iets vaker in de bakken gooien en ook lege batterijen en accu’s kunnen we wegbrengen. Om kleding te recyclen, maken we veel gebruik van Marktplaats of tweedehands winkels.

Er zijn nog veel meer producten en stoffen die we kunnen recyclen. Neem bijvoorbeeld eens frisdrankblikjes. Dat valt onder PMD, wat staat voor plastic, metaal en drankkartons. Ook hier kun je speciale zakken voor krijgen die aan huis worden opgehaald. Zelfs frituurvet wordt ingezameld in recyclageparken. Wist je trouwens dat lampen niet onder glas vallen? Vanwege het gas dat er in zit moeten ze net als frituurvet naar een recyclagepark gebracht worden.

Recycle jij materialen en heb je tips hoe je dit het beste kunt doen?

13 reacties

Badge +5
Ik koop oude computers op (meestal krijg ik ze) lap ze op en verkoop ze door voor een paar tientjes aan mensen die het wat minder breed hebben.
Eigenlijk is het een vorm van recyclen niet?
dag yentl,
het is een mooi stukje tekst dat je produceert en ik weet zeker dat er een hoop goedwillende bedoelingen achter zitten...
echter, en ik wil geen zeur-zwarte- piet zijn, er is wel het e.e.a. op aan te merken/ aan toe te voegen;
-wist je dat wij nl-ers gemiddeld de meeste vuilnis produceren van alle aardkloot bewoners (dan kun je nog zo trots zijn op hoe goed we zijn in recycling maar dan kan je je beter afvragen hoe rijk we zijn en hoeveel we weggooien.....)
-wist je dat we, op 1 a 2 andere landen na, de grootste wapenleveranciers ter wereld zijn (niet heel milieuvriendelijk zal ik maar zeggen)
-wist je dat de meeste vervelende uitstoot op dit moment wordt veroorzaakt door de veehouderij (ca. 52% van alle, aan de tot nu auto/industrie toegeschreven, vervuiling)
-wist je dat we gemiddeld 60 kg voedsel weggooien op jaarbasis p.p., in NL (ik kom denk ik op zo' n 2 kg dus iemand anders is goed voor 118 kg ... be((e))st veel !)
-wist je dat heel veel mensen in NL inmiddels , in goed geisoleerde woningen! , stoken richting de 21 graden (dit is niet heel verstandig gezien het feit dat bacterien en virussen dat heel fijn vinden en er garen bij spinnen...)
-wist je dat wetenschappers niet per definitie wijze mensen zijn
-wist je dat ik deze lijst nog een stukje langer kan maken, ja wsl 🙂 vermoed ik gemakshalve.....

waar het, m.i. , om gaat is het volgende; gelovigen zagen het einde der tijden van het geloof niet aankomen, economen zagen het totale faillissement van het geldsysteem ( nieuw geloof !) niet aankomen en klimaatwetenschappers ontkende lange tijd de verwarring die moeder aarde nu doormaakt en ons mensenaapjes (en veel andere soorten) ernstig bedreigt,

om mijnwoordenboek.nl aan te halen over jullie naam;

....of or belonging to the present: “current affairs” actueel, huidig 1 (the direction of) a stream of water or air: “the current of a river.” stroom 2 (a) flow of electricity....

geluk en ben benieuwd naar je/jullie visie !!!

jan willem

(altijd belbaar; 0644992111)
dag yentl,
het is een mooi stukje tekst dat je produceert en ik weet zeker dat er een hoop goedwillende bedoelingen achter zitten...
echter, en ik wil geen zeur-zwarte- piet zijn, er is wel het e.e.a. op aan te merken/ aan toe te voegen;
-wist je dat wij nl-ers gemiddeld de meeste vuilnis produceren van alle aardkloot bewoners (dan kun je nog zo trots zijn op hoe goed we zijn in recycling maar dan kan je je beter afvragen hoe rijk we zijn en hoeveel we weggooien.....)
-wist je dat we, op 1 a 2 andere landen na, de grootste wapenleveranciers ter wereld zijn (niet heel milieuvriendelijk zal ik maar zeggen)
-wist je dat de meeste vervelende uitstoot op dit moment wordt veroorzaakt door de veehouderij (ca. 52% van alle, aan de tot nu auto/industrie toegeschreven, vervuiling)
-wist je dat we gemiddeld 60 kg voedsel weggooien op jaarbasis p.p., in NL (ik kom denk ik op zo' n 2 kg dus iemand anders is goed voor 118 kg ... be((e))st veel !)
-wist je dat heel veel mensen in NL inmiddels , in goed geisoleerde woningen! , stoken richting de 21 graden (dit is niet heel verstandig gezien het feit dat bacterien en virussen dat heel fijn vinden en er garen bij spinnen...)
-wist je dat ik deze lijst nog een stukje langer kan maken, ja wsl 🙂 vermoed ik gemakshalve.....

waar het, m.i. , om gaat is het volgende; gelovigen zagen het einde der tijden van het geloof niet aankomen, economen zagen het totale faillissement van het geldsysteem ( nieuw geloof !) niet aankomen en klimaatwetenschappers ontkende lange tijd de verwarring die moeder aarde nu doormaakt en ons mensenaapjes (en veel andere soorten) ernstig bedreigt,

....of or belonging to the present: “current affairs” actueel, huidig 1 (the direction of) a stream of water or air: “the current of a river.” stroom 2 (a) flow of electricity....

jan willem

Hoi Jan Willem,

Wat een goede toevoegingen! Wat mij betreft geen zwarte (zeur)piet maar een knalgroene. Daar houden wij van.

Kan ik hier uit begrijpen dat jij al heel groen en goed bezig bent? Hoe doe je dat precies, wat zijn jouw tips?
En de punten die jij noemt - wat kunnen wij hier concreet aan doen of aan veranderen? Wij als Qurrent, maar ook wij als burger? Ik ben altijd op zoek naar wat ik zelf zou kunnen doen of veranderen om een bijdrage te leveren.

Zou je niet wekelijks een interessante wist-je-dat als topic op de community kunnen plaatsen? Ik vind je toevoegingen in ieder geval erg waardevol!

Groetjes Yentl
Ik koop oude computers op (meestal krijg ik ze) lap ze op en verkoop ze door voor een paar tientjes aan mensen die het wat minder breed hebben.
Eigenlijk is het een vorm van recyclen niet?

Zeker! En een vorm van een ander helpen - daar houden wij van.
Heb je nog wat aan onze tips, kun je nog meer doen? Houd ons op de hoogte van je vorderingen!

Groetjes Yentl
Badge +5
Ach ja.. en niet alleen met kerst he.. :)

"Soms zou ik God willen vragen waarom Hij al die armoede, honger en onrecht toestaat als Hij er wat aan kan doen, maar ik ben bang dat God mij dezelfde vraag zou stellen. "

Dus, mouwen omhoog en aan de slag.
Of heb ik het fout Jan Willem.. ? 😉
dag yentl,

jan willem

Hoi Jan Willem,

Wat een goede toevoegingen! Wat mij betreft geen zwarte (zeur)piet maar een knalgroene. Daar houden wij van.

Kan ik hier uit begrijpen dat jij al heel groen en goed bezig bent? Hoe doe je dat precies, wat zijn jouw tips?
En de punten die jij noemt - wat kunnen wij hier concreet aan doen of aan veranderen? Wij als Qurrent, maar ook wij als burger? Ik ben altijd op zoek naar wat ik zelf zou kunnen doen of veranderen om een bijdrage te leveren.

Zou je niet wekelijks een interessante wist-je-dat als topic op de community kunnen plaatsen? Ik vind je toevoegingen in ieder geval erg waardevol!

Groetjes Yentl

hey !

weet je waar we volkomen de mist in zijn gegaan: het kopieren van onze ouders! ze bedoelden het goed maar kwamen voort uit een armoedige tijd (w.o.2 werkt door tot op de dag van vandaag, veel mensen realiseren zich dit niet). wat deze ouders daarna opbouwden was een nieuw geloof; economische/materiele vooruitgang (voortkomende uit een periode van grote economische/emotionele schaarste, het loslaten van immaterieel geloof). wat ze niet voorzagen was dat een periode van materiele rijkdom je niet de genoegdoening geeft die je als kind wenst; nl. liefde en geborgenheid/ aandacht.
wat daar uit is voortgekomen is gemiddeld ca. 200 km file p.d./ nl beweegt campagne, een schaarste aan huizen/te dure grondprijzen voor jonge mensen om te wonen t.o. de ' grootgrondbezitters', nl. de veehouderijen/oudere generatie die momenteel meer dan 70% bezit van wat er te bezitten valt. daarnaast is er een hele hype ontstaan over duurzame energie (rare term eigenlijk) waar een hoop op af valt te dingen....
waar het mijns inziens om draait; begin gewoon met het afschaffen van een groot deel van onze dagelijkse 'onzinnigheden' daar ze ons niet meer dienen/van de oude wereld zijn ! ik denk dat we dan geen klimaattop meer nodig hebben want dan zijn we met wat openheid/loslaten af van zo'n 40 % van de dingen waar we nu ingewikkeld over doen, da's pas vooruitgang !!!
en dan hebben mijn lieve kinderen ook nog een stukje van die prachtige taart die we moeder aarde kunnen noemen....
zoiets
(liefst leg ik e.e.a. uit op een symposium/telefonisch o.i.d., ben nl. niet zo handig met de pc...)
met moois en gelukwens,
jw
0644992111

"Soms zou ik God willen vragen waarom Hij al die armoede, honger en onrecht toestaat als Hij er wat aan kan doen, maar ik ben bang dat God mij dezelfde vraag zou stellen. "

Of heb ik het fout Jan Willem.. ? ;)

nou nee hoor,
je bent heel warm (x2) ;-)
moois !
Reputatie 3
Badge +6
70 jaar jong is best wel oud,
Ik heb mij van jongs af al verbaasd over wat er gekocht,gekocht en gekocht MOET worden,Toen realiseerde ik mij dat als iets eindig is moet je er verstandig mee omgaan.In toekomst visies waren er atoom aangedreven vracht wagens die met meer dan 300 km per uur over de weg snelden.De mooiste demonstratie van het splitsen van een atoom zag ik op een ZW televisie rond 1956 Een kamer helemaal gevuld met muizenvallen met een pingpong bal er op.Er werd één belletje los in die kamer gegooid,eerst langzaam en dan steeds sneller schoten die balletjes omhoog in een geraas van witte springende ballen met daar onder die opwippende vallen,om te eindigen met de laatste bal die licht stuiterend muisstil bleef liggen.Toen dacht ik ENERGIE is eindig.DUS verstandig mee omgaan.
Toen wilde ik er voor zorgen dat ik zo min mogelijk weg wilde gooien .Een houten huis heerlijk om in te wonen,en de gedachte dat op de plek waar al dat hout uit dat bos , weer vol staat met nieuwe bomen die weer een huis kunnen worden.
En ons huis kan zo, door gebruik van houten pennen door de balken , uit elkaar genomen worden als het oud is voor brandhout . Alleen het zagen en transporteren kostte energie. En ja ook ik heb aan die Rat Race meegedaan,je hebt een bedrijf dat liep als een tierelier je verdiende een salaris waar de ficus van handen wrijft. Er gebeuren dingen waar je geen vat op hebt en dan sta je weer met je blote voeten wel in je houten huis.
Ach het spreekt voor zich dat huisvuil volledig gescheiden wordt , een kelder vol met spullen die anderen weggooien je gaat vaak naar de kringloop om dat af te geven. Er is niets leukers om er ook geschiedenis te kopen met gevoel van waarde.
Neem nu een dakgoot met daar boven de eerste rij pannen,iedere aannemer maakt die ruimte daar onder dicht,TEGEN de mussen nestjes . ik maakte mijn huis zelf zonder VOGEL schrootjes , dat roetsjen van groepen mussen uit de stad wat er vroeger was hebben wij nu hier. Ja er gaat zichtbaar het een en ander aan het dak achteruit hierdoor. Nou en !
Dat heet NATUURLIJK LEVEN in alle mogelijk heden.

Giel.
Badge +5
Zo Giel, mooi verhaal, recht uit het hart :)
Wel grappig want ik heb hier ook enkele vogel schrootjes weggehaald en nu hoor ik de vogels die daar hun nestje hebben vrolijk fluiten 's morgens vroeg. (en soms wel heel vroeg) ;)
Maar waar ik een pc recycle, doe jij even heel je huis recyclebaar maken.
Goed bezig!

Of heb ik het fout Jan Willem.. ? ;)

nou nee hoor,
je bent heel warm (x2) ;-)
moois !
om daar nog aan toe te voegen;

you don't have to ask God
just listen to your childheart
and BE a lesser God
70 jaar jong is best wel oud,
Ik heb mij van jongs af al verbaasd over wat er gekocht,gekocht en gekocht MOET worden,Toen realiseerde ik mij dat als iets eindig is moet je er verstandig mee omgaan.In toekomst visies waren er atoom aangedreven vracht wagens die met meer dan 300 km per uur over de weg snelden.De mooiste demonstratie van het splitsen van een atoom zag ik op een ZW televisie rond 1956 Een kamer helemaal gevuld met muizenvallen met een pingpong bal er op.Er werd één belletje los in die kamer gegooid,eerst langzaam en dan steeds sneller schoten die balletjes omhoog in een geraas van witte springende ballen met daar onder die opwippende vallen,om te eindigen met de laatste bal die licht stuiterend muisstil bleef liggen.Toen dacht ik ENERGIE is eindig.DUS verstandig mee omgaan.
Toen wilde ik er voor zorgen dat ik zo min mogelijk weg wilde gooien .Een houten huis heerlijk om in te wonen,en de gedachte dat op de plek waar al dat hout uit dat bos , weer vol staat met nieuwe bomen die weer een huis kunnen worden.
En ons huis kan zo, door gebruik van houten pennen door de balken , uit elkaar genomen worden als het oud is voor brandhout . Alleen het zagen en transporteren kostte energie. En ja ook ik heb aan die Rat Race meegedaan,je hebt een bedrijf dat liep als een tierelier je verdiende een salaris waar de ficus van handen wrijft. Er gebeuren dingen waar je geen vat op hebt en dan sta je weer met je blote voeten wel in je houten huis.
Ach het spreekt voor zich dat huisvuil volledig gescheiden wordt , een kelder vol met spullen die anderen weggooien je gaat vaak naar de kringloop om dat af te geven. Er is niets leukers om er ook geschiedenis te kopen met gevoel van waarde.
Neem nu een dakgoot met daar boven de eerste rij pannen,iedere aannemer maakt die ruimte daar onder dicht,TEGEN de mussen nestjes . ik maakte mijn huis zelf zonder VOGEL schrootjes , dat roetsjen van groepen mussen uit de stad wat er vroeger was hebben wij nu hier. Ja er gaat zichtbaar het een en ander aan het dak achteruit hierdoor. Nou en !
Dat heet NATUURLIJK LEVEN in alle mogelijk heden.

Giel.
dag gilliam,
bedankt voor je mooie bijdrage !
er zit wel een mooie zweem van ontwijkend uitleggen in delen van je verhaal.....
zoals ik eerder heb verwoord; het gaat niet om wat er fout ging maar meer om erkennen DAT er wat fout ging (schuilen achter 'de vaart der volkeren' is niet meer wijs, inzien dat het 'nieuw'/anders moet worden is heel erg nodig). en vergeet niet dat er miljarden mensen slecht geinformeerd de wereld/moeder aarde bestormen en dat de processen (pingpongballen) die daar uit voort komen niet zomaar tot stilstand zullen komen !!!!!
je vogelverhaal is waarlijk goed , een druppel op een grote,gloeiend plaat, een stap...
laat ik afsluiten met een uitspraak van een communist uit Italie uit de jaren '70, z'n naam is me ontschoten ;
ik ben pessimistisch vanwege mijn intelligentie maar optimistisch vanwege mijn wil.............
met gelukwens,
jw

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen