Beantwoord

Wordt mijn groene stroom van Qurrent opgewekt van gemalen kalveren?

• 29 december 2016
  • 7 reacties
  • 431 keer bekeken

Hoi Qurrent,

Na aanleiding van de Rambam aflevering "Kalverliefde" (http://www.npo.nl/rambam/01-12-2016/VARA_101381132) vroeg ik me af of Qurrent energie inkoopt die wordt opgewekt door het verbranden van gemalen kalveren, gezien dit technisch gezien onder biomassa en dus "groene" stroom valt.

Mvg,
Joris
icon

Beste antwoord door Zr40 29 december 2016, 10:38

Qurrent levert alleen energie uit windmolens, en een beetje uit zonnepanelen. Volgens mij zitten daar echt geen kalveren in (gemalen of niet)!

Ik ben het wel met je eens dat biomassa eigenlijk niet groen genoemd hoort te worden. Maar elektriciteit uit biomassa is natuurlijk wel beter dan dat dezelfde biomassa naar een afvalverwerker gaat die het vervolgens verbrandt zónder daar energie mee op te wekken.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +6
Qurrent levert alleen energie uit windmolens, en een beetje uit zonnepanelen. Volgens mij zitten daar echt geen kalveren in (gemalen of niet)!

Ik ben het wel met je eens dat biomassa eigenlijk niet groen genoemd hoort te worden. Maar elektriciteit uit biomassa is natuurlijk wel beter dan dat dezelfde biomassa naar een afvalverwerker gaat die het vervolgens verbrandt zónder daar energie mee op te wekken.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Joris,

Het antwoord van ZR40 klopt helemaal :)

We hebben geen opwek uit biomassa en dus geen gemalen kalveren. OE moet er niet aan denken!

In dit overzicht van de Consumentenbond zie je welke leverancier 100% groen is en via Wise kan je zien hoe de energie van een desbetreffende leverancier wordt opgewekt.

Groetjes, Tanja

Badge +6
Wise heeft ook een uitgebreid artikel geschreven over dit fenomeen en biomassa in het algemeen. Erg interessant om te lezen!
Dank voor de reacties.
Goed om te horen en een interessant artikel.
Reputatie 2
Badge
Met alle respect, wat is er mis aan bijstook van dode dieren.
We hebben in het recente verleden heel veel leed gezien doordat er diermeel afkomstig uit de kadaververwerking in veevoer werd verwerkt.
Sindsdien is dit wettelijk verboden en eindigen alle aangeleverde dieren bij de kadaververwerking uiteindelijk als bijstook in een centrale.
Ook mijn met veel liefde verzorgde paarden.
Wanneer een dier bij mij zijn einde vind en verzorgt is met medicijnen mag het niet naar de slacht.
Maar om het dier in deze laatste fase de medicijnen te onthouden ( en dus te laten lijden ) omwille van de slacht is mij een brug te ver.
Consequentie is dat het dode dier nadien wordt afgevoerd en uiteindelijk in de centrale terechtkomt.

Het zij zo.

Jan
Reputatie 3
Badge +6
Ik heb diverse paarden verloren door ziekte , bij een , ben ik meegegaan naar het abattoir na heel veel medicijnen en ook naar Utrecht toen weel een tijdje thuis op rust om toch het laatste stuk langzaam rijdend in de trailer , rust te geven aan dat dier. Die anderen zijn afgespoten ,enkel en alleen om peessnede te voorkomen om daarna in een hete streek met toeristen rond te hobbelen.
Dood is Dood daarna , eiwit is energie en wel geheel binnen de cirkel.
Ja natuurlijk geef je alle aandacht aan je huisdier,hoe groot of klein, maar een dier mag menswaardig sterven,wat een mens niet mag.
Na een Mooie " Jacht rit " door de velden en bossen op zaterdag , zondag niet rijden maar uitlaten met de hand ,hij heeft genoeg gedaan voor jou ! die dag er voor.
Reputatie 3
Badge +6
O ' Slager wat een mooi stukje vlees ,nee alleen het aller beste , en geen stukje verkeerd er aan,

Wij mensen zijn als jagers begonnen , en hadden veel knollen en citroenen ,maar soms een stukje vlees en dat deelde je met alle anderen om je heen , dat heet samen leven.

Reageer