Beantwoord

Gasverbruik enorm omhoog gegaan afgelopen maand

• 12 december 2018
  • 6 reacties
  • 324 keer bekeken

van 01-10 tot 01-11 hebben we 81 m3 verbruikt en van 01-11 tot 01-12 hebben we 201 m3 verbruikt. in de situatir is niets veranderd
icon

Beste antwoord door Trevor 12 december 2018, 11:51

Op dit moment (vandaag) wordt mijn huis tot slechts 17 graden verwarmd, en er is vandaag al 2.5m3 doorgegaan. Dus wat is de temperatuur waar je thermostaat op zijn laagst op staat?

Ik ken uw situatie natuurlijk niet. Maar ik heb van bekenden wel vaker gehoord dat ze dachten dat ze niet verwarmden omdat als ze niet thuis waren de temperatuur constant op 18 hadden en als ze thuis waren hem naar 21 zetten.

Als u zegt dat de situatie niet veranderd is dat hetgeen u doet. Maar de buitentemperatuur verandert wel, en daardoor ook de CV verbruik, tenzij de thermostaat echt helemaal op 0 staat, en dat is zeer af te raden in verband met bevriezingsgevaar.

Wat ook kan is dat het tapwater op een constante warme temperatuur gehouden wordt. Ook daar speelt vervolgens de buitentemperatuur direct weer een rol. Water vanaf een graad of 20 verwarmen naar rond de 60/65 (of zelfs 85 bij een slecht afgestelde CV) en het daarop houden kost minder energie dan vanaf een graad of 2.

In het algemeen gezegd, oktober valt (tegenwoordig) nog bij de bijna goedkope gasmaanden, en november direct bij de duurdere.
Bekijk origineel

6 reacties

Uw huis wordt verwarmd door een CV ketel neem ik aan. November is kouder dan Oktober geweest en dus heeft de CV meer gas nodig om het huis te verwarmen.

Zelf had ik in Oktober 30 m3 en in november 100.
Nee dat kan het zeker niet zijn, niet zoveel stijging in gasverbruik. Daar wij de hele dag niet aanwezig zijn en dan het huis ook niet verwarmd wordt. Daar is in opzichte van oktober november niets in veranderd. Ik zie dat ik per 01-12 meer ben gaan verbruiken. Dit klopt niet met de praktijk
Op dit moment (vandaag) wordt mijn huis tot slechts 17 graden verwarmd, en er is vandaag al 2.5m3 doorgegaan. Dus wat is de temperatuur waar je thermostaat op zijn laagst op staat?

Ik ken uw situatie natuurlijk niet. Maar ik heb van bekenden wel vaker gehoord dat ze dachten dat ze niet verwarmden omdat als ze niet thuis waren de temperatuur constant op 18 hadden en als ze thuis waren hem naar 21 zetten.

Als u zegt dat de situatie niet veranderd is dat hetgeen u doet. Maar de buitentemperatuur verandert wel, en daardoor ook de CV verbruik, tenzij de thermostaat echt helemaal op 0 staat, en dat is zeer af te raden in verband met bevriezingsgevaar.

Wat ook kan is dat het tapwater op een constante warme temperatuur gehouden wordt. Ook daar speelt vervolgens de buitentemperatuur direct weer een rol. Water vanaf een graad of 20 verwarmen naar rond de 60/65 (of zelfs 85 bij een slecht afgestelde CV) en het daarop houden kost minder energie dan vanaf een graad of 2.

In het algemeen gezegd, oktober valt (tegenwoordig) nog bij de bijna goedkope gasmaanden, en november direct bij de duurdere.
Hieronder zie je mijn gasverbruik in november, en de gemiddelde buitentemperatuur van die dag. Wij doen op de dagen die meer verbruik hebben niets aan de thermostaat die is automatisch en heeft een dagelijks schema van 's nachts 15 garden, overdag opwarmend van 17 's ochtends tot 18.5 aan het einde van de middag en 19 graden aan het begin van de avond waarna het na 20:00 weer naar de 15 kan afkoelen.

In de zomermaanden verbruiken wij slechts rond de 15 m3 per maand.

Reputatie 4
Badge +12
Trevor heeft gelijk. Het ligt aan de buitentemperatuur. Ik verstookte in oktober 84 kuub gas en in november 217 kuub.

Groet, Frans
Reputatie 2
Badge +9
Dankjewel voor je bericht @IngeBoelhouwer! Ik zie dat je inmiddels ook contact hebt gehad met een collega van mij. Als je nog vragen hebt dan hoor ik dat graag!

En dank voor de reacties @Trevor en @FransvanWoerkom. Ik heb hier niets aan toe te voegen!

Groet, Joost

Reageer