Extra subsidie voor inkoopactie Elga warmtepomp!

• 15 december 2016
  • 45 reacties
  • 14454 keer bekeken

In november en december houden wij een collectieve inkoopactie voor de Elga warmtepomp van Techneco, te vinden op https://www.qurrent.nl/inkoopactie-warmtepomp. We hebben goed nieuws – we verlengen de inkoopactie t/m 31 januari! Omdat de subsidie is verhoogd van €1.000 naar €2.300 willen we je graag langer de kans geven.

In Nederland geldt een subsidieregeling voor energiebesparende maatregelen in je eigen huis, zoals het isoleren van je dak of het gebruiken van een warmtepomp. Een warmtepomp haalt warmte uit de buitenlucht en verwarmt hiermee je huis. Dat scheelt aardig wat gas die je CV nodig heeft om je huis te verwarmen.

In 2016 was de subsidie voor de Elga warmtepomp €1.000. In 2017 wordt de subsidie verhoogd naar €2.300! Je ontvangt dan €2.000 subsidie voor de warmtepomp zelf en nog eens €300 extra omdat de pomp de energieklasse A++ heeft.

Omdat we inmiddels meer dan 1000 reserveringen hebben voor de collectieve inkoopactie, hebben we al een Qurrent korting bedongen van meer dan €830. Met subsidie en onze korting, betaal je nu nog maar €1511,50 voor de Elga warmtepomp. Dat maakt het aanschaffen extra aantrekkelijk.

En jij, heb jij je al aangemeld voor onze inkoopactie? Of ga je dit nog doen? Laat je horen!

45 reacties

Badge +6
Ik zie zojuist dat de Elga ook geschikt is in combinatie met stadsverwarming én vloerverwarming. Dat maakt het erg interessant voor mij!

Ik vraag mij wel af waar de binnenunit precies geplaatst zou moeten worden. Bij mij komt de stadsverwarming binnen bij de meterkast, en vanuit daar gaat het rechtstreeks naar de twee verdelers van mijn vloerverwarming. Ik heb bij de meterkast onvoldoende ruimte voor de binnenunit van de Elga.

Trouwens, zijn bij de genoemde kosten de installatiekosten inbegrepen?
Beste Zr40,

de genoemde prijs van €1511,50 is inclusief installatie, de huidige korting van Qurrent en €2.300 subsidie. Voordat je bestelling voor de Elga warmtepomp definitief is, krijg je eerst een vragenlijst toegestuurd zodat wij er zeker van kunnen zijn dat je woning geschikt is voor de pomp. De installateur kijkt daarna ook persoonlijk met je mee waar de units precies geplaatst kunnen en zullen worden :8 het plaatsen zou dan helemaal goed moeten komen.

Groetjes,

Michelle
Betekent deze verlenging ook dat de Elga pas na 31 januari daadwerkelijk aangeschaft kan worden?
Badge +5
Hoi Michelle,
Hoeveel stroom verbruikt de ELGA eigenlijk, bij normaal gebruik en bij maximaal gebruik in de winter,
Ik vraag dit omdat er van de winter weinig warmte uit de buitenlucht gehaald kan worden en ik het vermoeden heb dat het meer een veredeld straalkacheltje is.
Ik moet wel eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik er weinig van weet, dus de vraag is opbouwend bedoeld.
Badge +6
De Elga schakelt zichzelf uit wanneer het te koud is om de warmtepomp efficiënt te laten werken. Het is dus ook geen volledige vervanging voor een CV ketel of stadsverwarming!

Volgens de Elga website:
Op momenten dat de warmtelevering van de warmtepomp niet toereikend is, genereert de gasketel extra capaciteit. Bij lage temperaturen is het rendement van de warmtepomp minder goed dan dat van de gasketel en schakelt de Elga uit.

Hoeveel stroom hij verbruikt is natuurlijk afhankelijk van hoeveel warmte je nodig hebt, de buitentemperatuur, en de aanvoertemperatuur. Zie ook de gelijkwaardigheidsverklaring. Om het verbruik te berekenen moet je eerst je warmtebehoefte in GJ per jaar bepalen. Zoek de juiste COP op in de gelijkwaardigheidsverklaring. Vermenigvuldig je GJ/jaar met 277.78 en deel het door de COP, dan heb je een redelijke schatting van het verbruik per jaar in kWh.
Badge +5
Aha, duidelijk en eigenlijk ook wel logisch.
Maar waar komt dan het hoge stroomverbruik van (althans, ik heb gehoord dat het behoorlijk is)
Badge +6
Het verbruik van een warmtepomp is erg hoog ten opzichte van andere elektrische apparaten. Maar het is veel zuiniger dan een simpele straalkachel, de factor aan verschil is precies wat COP betekent.

Als je elektriciteit rechtstreeks omzet naar warmte (zoals een straalkachel), dan heeft het een COP van 1. Maar een warmtepomp verplaatst juist warmte van de ene plek naar de andere, en daar is minder energie voor nodig dan een straalkachel die dezelfde hoeveelheid warmte produceert. Bij een COP van 4 komt er 4x zoveel warmte uit dan dat er elektriciteit in gaat.
Badge +5
Het klinkt wel aantrekkelijk die subsidie maar je houd dus wel je ketel (en het onderhoud daarvan) je kosten van de netwerkbeheerder want je kunt je gasaansluiting niet opzeggen (strenge winter) en je haalt een apparaat in huis wat erg veel stroom verbruikt.
Daar staat dan tegenover dat je gasrekening wat lager wordt.
En hoe zit het met onderhoudskosten, storingen en reparaties aan de Elga, allemaal vrij prijzig denk ik.
Ik twijfel..
Badge +6
In mijn geval, als het een volledige vervanger zou zijn voor stadsverwarming, dan zou ik het meteen doen. Het vastrecht daarvan is namelijk zo hoog (€ 40 per maand) dat zelfs een dure warmtepomp zichzelf binnen de kortste keren zou terugverdienen.

Alleen ben ik vooralsnog verplicht om de aansluiting op de stadsverwarming in stand te houden. Maar mogelijk verandert dat binnenkort. Als de verplichting in stand blijft, dan is de Elga voor mij erg interessant, maar als de verplichting verdwijnt dan juist weer niet. Want dan kan ik beter voor een duurdere warmtepomp gaan die niet terug hoeft te vallen op de bestaande warmtevoorziening.

En een beetje offtopic: de stadsverwarming hier levert restwarmte uit een kolencentrale (de Amercentrale). Hoe eerder ik daar van af kan komen, des te eerder restwarmte als onrendabel gezien wordt. En dat maakt de kolencentrale weer minder rendabel! 🆒
Badge +5
Restwarmte uit een kolencentrale, Hmm,.. een van de kolencentrales die ze willen sluiten vanwege het CO2 gehalte?
Dan zal de verplichting wel worden aangepast 😉
Badge +3
Door de subsidieverhoging is de ELGA enorm aantrekkelijk geworden om te besparen op gasverbruik. Met name interessant dus als je de gasaansluiting voorlopig nog niet weg wilt doen. Nog een voordeel is dat het in bijna ieder huis toepasbaar is. Als er te weinig vermogen beschikbaar is schakelt de gasketel bij.
Zoals ik al onder een andere vraag als reactie schreef, rekent mijn installateur bovenop de 1511,50 euro nog 21% btw. Klopt dit? dan vind ik de manier waarop de aanbieding gepresenteerd wordt, misleidend. Naar particulieren toe moeten immers altijd bedragen inclusief btw genoemd worden.
Beste tejabodewes,

de prijs van €1511,50 is inclusief btw. Het klopt dus niet dat de installateur nog extra kosten rekent. Ik ben het met je eens dat de aanbieding nog niet volledig genoeg op onze site wordt gepresenteerd. Ik heb je melding daarom direct doorgegeven zodat we op de website duidelijk kunnen neerzetten dat alle prijzen inclusief btw zijn. Dan weet je precies wat je uiteindelijk betaalt.

En voor RGM en Zr40: bedankt voor het delen van weer heel veel handige informatie. Ik hoop ook zeker dat de verplichting tot stadsverwarming opgeheven zal worden, of minstens dat de warmtebron wordt omgezet naar een flinke zonneboiler of andere geniale duurzame uitvinding 😃 Enig idee wanneer je iets hoort over je verplichting om je stadsverwarming in stand te houden?

Groetjes,

Michelle
Betekent deze verlenging ook dat de Elga pas na 31 januari daadwerkelijk aangeschaft kan worden?

Kan Michelle van Qurrent nog antwoord geven op bovenstaande vraag. Ik krijg de regionale Elga installateur half januari op bezoek. Moet ik definitieve bestelling voor 31 januari doen? Moet de Elga voor 31 januari geinstalleerd zijn om van de Qurrent korting gebruik te kunnen maken?
Badge +2
Op de actiepagina met informatie over de warmtpomp, https://www.qurrent.nl/inkoopactie-warmtepomp , word de subsidie benoemd in de volgende zinnen:

"Je kunt zelf nog €2300 subsidie aanvragen op RVO.nl. We sturen je een korte instructie zodat je zelf eenvoudig de subsidie-aanvraag kunt invullen."

Wanneer kan ik deze korte instructie verwachten?

"De subsidie vraag je gemakkelijk zelf aan met onze subsidiehandleiding."

Is deze subsidie handleiding hetzelfde als de korte instructie? Zo nee, waar kan ik deze korte instructie vinden?

Is het niet handiger om de informatie over de subsidie via een linkje online te zetten?
Hi bellyq & SolarGuy,

van de installateur zal je een offerte krijgen die 30 dagen geldig is. De korting van onze inkoopactie is al in deze offerte verwerkt. De Elga warmtepomp hoeft dus niet voor 31 januari geïnstalleerd te zijn; je definitieve besteldatum is de dag waarop de installateur de offerte opstelt + 30 dagen. In jouw geval is dat half februari. De installatie volgt dan vanzelf in overleg met de installateur.

De instructies en de handleiding zijn gewoon hetzelfde. Ik vind het inderdaad ook een stuk handiger om ze gewoon via een linkje online te zetten in plaats van te mailen. Het linkje komt op de pagina van de inkoopactie. Ik geef je wel een seintje als het er werkelijk staat.

Groetjes,

Michelle
Bij mij vraagt de installateur ruim 4.800 euro (!!)... Das dus een hoop meer dan de 1.511 euro waarmee jullie schermen. Ook als de subsidie wordt toegekend, blijft er ergens aan een strijkstok veel geld hangen,,,

Wat voor afspraken hebben jullie gemaakt met de installateurs?? Want zo klopt er weinig van jullie actie..
Badge +6
De subsidieaanvraag doe je zelf, dat verloopt niet via de installateur. De € 2300 subsidie ontvang je pas later. Volgens de actievoorwaarden zou je € 3811,50 moeten betalen, en netto (na ontvangst van de subsidie) is dat € 1511,50. Wel vreemd dat de installateur bij jou ongeveer € 1000 meer vraagt. Wat staat er precies op de offerte die je van de installateur hebt gekregen?
Het is van Cornelissen uit Oosterbeek:

onze offerte omvat de volgende werkzaamheden:
- Levering van een warmtepomp fabricaat Elga voorzien van een buiten- en binnen unit
- Complete installatie op basis van onderstaande voorwaarden

Wij kunnen u deze installatie aanbieden voor 4.825 incl BTW
:?

Kan je ook voor een andere installateur kiezen? Prutsactie zo....

ik start wel ff een nieuw topic, kan hier verder worden gejubeld over de subsidie...
Badge +2
Vanmorgen werd ik gebeld door ST/Warmte, http://stwarmte.nl/warmtepompen/ om een afspraak te maken voor een vrijblijvende offerte. Heeft iemand ervaring met dit bedrijf?
Badge +1
In de folder van de Elga https://www.qurrent.nl/SiteFiles/pdf/Brochure_Elga_2016.pdf staat:
De Elga wordt in combinatie met stadsverwarming of direct naast de (bestaande) HR-ketel geplaatst.
Het systeem bestaat uit:
➀ een binnenunit
➁ een buitenunit
➂ de (bestaande) HR-ketel of stadsverwarming
➃ een Honeywell thermostaat

Vraag: werkt het ook met de NEST thermostaat?
Badge +3
...

Vraag: werkt het ook met de NEST thermostaat?

Die vraag heb ik ook! De nest is veel mooier dan de thermostaat die je erbij krijgt. Het werkt als de nest zowel de gevraagde temperatuur als de ruimtetemperatuur doorgeeft. Maar of hij dat doet weet ik natuurlijk niet.
Badge +3
Ik heb bij Techneco nagevraagd of de Nest v3 door de ELGA ondersteund wordt, maar dat blijkt helaas niet het geval te zijn. Ze hebben overigens nog meer thermostaten getest: https://energiepionier.nl/compatibiliteit-ketels-en-thermostaten-v1-0/
Hi allemaal,

hier de handleiding om subsidie aan te vragen. Deze zal ook zo snel mogelijk op de vernieuwde pagina van de Elga verschijnen.

• Subsidie kun je aanvragen op het eLoket van de Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO) via http://www.rvo.nl/digitaal-indienen/eloket
  • Log in met je DigiD. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in. Kies daarna voor “nieuwe aanvraag”
  • Je krijgt nu een overzicht met subsidieregelingen. Kies uit de lijst “Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE)”
  • Lees alle instructies goed door en vul de juiste gegevens in. De gegevens die je nodig hebt voor de Elga zijn: Meldcode = KA02548, Merk = Techneco en Type = Hybride Elga 304
  • Na het invullen van de productgegevens komt er een melding dat een lucht/lucht warmtepomp niet in aanmerking komt. Deze mag je negeren. De Elga is namelijk een lucht/warmtepomp. Je kunt dus gewoon verder gaan met de aanvraag
  • Voeg de gevraagde documenten toe

Groetjes,

Michelle
Techneco Storing: +31(0)6-13037639 ( ma-vr 8.30 – 17.00 uur - za & zo 09.00 - 16.00 ) Kleveringweg 9 - 2616 LZ - Delft - +31(0)15-2191000
TECHNECO
PRODUCTEN
SERVICE & ONDERHOUD
DOCUMENTATIE
SUBSIDIE
OVER ONS
INLOGGEN
CONTACT
MELDCODES SUBSIDIE ELGA WARMTEPOMP

APRIL 11, 2016POSTED BY: ADMINCATEGORY: ALLE BERICHTEN, MAART 2016 GEEN REACTIES

Voor de Elga warmtepomp is subsidie beschikbaar. Wanneer de Elga als hybride warmtepomp wordt aangesloten in combinatie met een bestaande HR-ketel dan komt u in aanmerking voor €1.000,- met meldcode KA01055.
De Elga warmtepomp als lucht/water warmtepomp bijvoorbeeld in combinatie met stadsverwarming, hiermee komt u in aanmerking voor €2.300,- subsidie met meldcode KA02548.

Voor meer informatie over de voorwaarden van de subsidie kunt u kijken op de website van de RVO: http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/investeringssubsidie-duurzame-energie.
Dus volgens mij is de nieuwe code heeeeel belangrijk , anders krijg je maar 1000 euro [ denk ik] . Maar op de stappenplan van mijn installateur staat de code KA01055, ???, dus hopelijk is de andere code juist.

Reageer