News

Inkoopactie Elga Warmtepomp t/m 1 april

• 8 januari 2018
  • 23 reacties
  • 1318 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +13

De Elga is een hybride warmtepomp van Techneco die 50-90% gas kan besparen, meestal zonder dat je woning daar verder voor aangepast hoeft te worden. Het is de snelste manier om je woning in één klap veel duurzamer te maken. De Elga wordt normaal gesproken in één dag geplaatst.

De actie

Hoe werkt het?
  • Vul je gegevens in en klik op “reserveren”
  • Je ontvangt van ons een bevestigingsmail
  • De installateur bij je in de buurt neemt binnen 2 weken contact op
  • Voor de zekerheid ontvang je na 2 weken via e-mail de contactgegevens van je installateur zodat je indien nodig contact kunt opnemen
  • De installateur komt bij je langs om de definitieve offerte op te stellen
  • Je kunt dan akkoord gaan en samen met de installateur een installatiedatum afspreken
  • Facturering verloopt via de installateur

Kijk voor meer informatie op de Inkoopactie Elga warmtepomp pagina.

[b]Andere inkoopacties

23 reacties

Reputatie 2
Badge +6
Op de pagina van de inkoopactie van de Elga staat dat de indicatie voor subsidie voor 2018 €1.700 bedraagt. Vanaf 1-2-2018 is de indicatieve subsidie voor de Egla vastgesteld op €1.600 onder de voorwaarde dat de warmtepomp wordt geïnstalleerd door een deskundig installateur.

Wanneer je de installatie van de Elga nog voor 1-2-2018 kunt laten regelen en de subsidieaanvraag indient is het indicatieve subsidiebedrag €1.800.

Verder weer een mooie inkoopactie! Zeker voor mensen die nog niet volledig willen of durven overstappen op verwarming met een warmtepomp is dit een prima en veilige optie.
Reputatie 5
Badge +13
Bedankt voor de informatie @MK102 en je compliment :)

Heb je zelf al een warmtepomp?
Ik vind het een prachtige actie en wil graag meedoen. Maar als ik ga rekenen kom ik er op uit dat ik met mijn jaarlijkse verbruik van 1.000 m3 gas hier bijna geen voordeel mee kan halen. De terugverdientijd is dan zelfs met de korting en de subsidie nog snel zo'n 20 jaar. En dan heb ik geen rekening gehouden met eventueel onderhoud etc.

Klopt het dat zo'n warmtepomp voor een klein huishouden en bij zo'n 1.000 m3 of minder gasverbruik per jaar eigenlijk niet echt de moeite is (en wellicht zelfs als onduurzaam kan worden beschouwd aangezien de productie van het apparaat en installatie etc. ook energie kost)?
Reputatie 2
Badge +6
@Tanja van Qurrent Zelf hebben we nog geen warmtepomp, wonen nu in een flatje (huur) waar dat niet mogelijk is. Wanneer een warmtepomp in een volgend huis mogelijk is gaan we dat zeker doen.

@Hidde De vraag is wat je reden is om een warmtepomp te nemen. Wil je er veel geld mee besparen, dan wordt het inderdaad lastig met een relatief laag verbruik van 1.000m³ gas (waarvan naar ik verwacht +/- 700m³ voor verwarming). Bij een laag verbruik valt er minder te besparen.
Is je doel om minder gas te verbruiken en om duurzamer te verwarmen dan is de warmtepomp wel een goede optie. Afhankelijk van de isolatie van de woning en of je met lage temperaturen de woning warm kunt houden (liefst lager dan 45°c en vloerverwarming) kun je een groot deel tot al je gasverbruik voor verwarming wegnemen. Dit is echter per woning verschillend en kan een goede installateur voor je bepalen.
Wij hebben net de vloer- en radiatorverwarming voorzien van het Honeywell Evohomesysteem. Werkt dat samen met de warmtepomp?
@MK102 Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb geen vloerverwarming en ook nog geen thermostaat per ruimte. Dus lage temperatuur verwarmen zit er ook niet echt in. Ik denk, mede dankzij jouw reactie, dat mijn situatie simpelweg niet zo geschikt is voor een warmtepomp. Ik ben van plan dit voorjaar zonnepanelen op het dak te laten plaatsen en verwacht dat op termijn een elektrische cv nemen dan een stuk praktischer is. Nogmaals dank!
Reputatie 4
Badge +12
@Hidde ,

Als je van plan bent om zonnepanelen te nemen, dan wordt verwarmen met een warmtepomp een ander verhaal. Dan moet je voor het berekenen van de terugverdientijd rekening houden met de prijs van zonnestroom van je eigen panelen. Die ligt een stuk lager dan de 20 cent van ingekochte stroom. Vul maar eens 10 cent in op de besparingstool van Techneco:

https://besparen-warmtepompen.nl/elga

Overigens lijkt een elektrische verwarming zonder warmtepomp me moeilijk haalbaar. Ze bestaan, maar ze hebben een hoog vermogen, weliswaar maar gedurende een paar weken per jaar, maar om daar nu je hele meterkast en aansluiting voor te verbouwen...

Groet, Frans
@FransvanWoerkom Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb de berekening even gedaan, en met die zonnepaneel stroomprijs is de terugverdientijd inderdaad een stuk interessanter. Nou weet ik nog niet hoeveel zonnepanelen ik daadwerkelijk op mijn dak kwijt kan (de eerste aanbieder komt komende dinsdag langs om de situatie te bekijken), maar het verandert de situatie wel. Ik zag trouwens via die bereken wizard dat mijn leverancier en onderhoudsbedrijf Vellema ook de warmtepomp van Techneco levert / installeert. Is het zo dat als ik met deze inkoopactie mee doe ik zelf mag kiezen welke partij installeert, en ik hier dus Vellema voor kan kiezen? Dat maakt het ook wat aantrekkelijker omdat ik dan mijn CV en de warmtepomp bij dezelfde partij heb.
Reputatie 2
Badge +6
@Hidde Als je naar kosten kijkt is een elektrische cv een factor 2,5x duurder dan verwarmen op gas en dus economisch zeker niet aantrekkelijk. En het vraagt inderdaad een zware aansluiting (3 fasen) ivm het benodigd vermogen.

De kracht van een warmtepomp is juist dat je met 1kW elektrisch vermogen 3-5kW warmte kunt maken. Hierdoor wordt het goedkoper dan op gas verwarmen. Een elektrische cv produceert met 1kW elektrisch vermogen 1kW warmte.

Verder is bijna elke situatie wel geschikt voor deze warmtepomp omdat hij altijd de cv ketel kan bijschakelen. Wil je echter zoveel mogelijk op de warmtepomp draaien en dus zo veel mogelijk besparen is het beter om met lagere temperaturen te verwarmen zodat de cv niet bij hoeft te springen.
Wij hebben net de vloer- en radiatorverwarming voorzien van het Honeywell Evohomesysteem. Werkt dat samen met de warmtepomp?

JA, de Elga heeft daarvoor een modificatie beschikbaar, kost wel een klein bedrag.

In mijn situatie werkte dat toch niet goed omdat het aantal aan-uit momenten door toepassing van de Evohome toeneemt, immers kan elke ruimte onafhankelijk van elkaar warmte vragen. Dit geeft veel start-stops en dat is niet fijn voor een warmtepomp ( slijtage en aanloopstroom).

Ik heb er een buffervat tussengezet , maar dat is niet voor iedereen een oplossing
Goedemorgen,

Ik heb zelf ook een heel klein verbruik (ongeveer 800 per jaar), daarnaast heb ik al zonnepanelen, maar die dekken 90% van mijn huidige verbruik. Als ik dus deze warmtepomp zou installeren, dan zou dit mij de gewone besparing opleveren volgens mij.

Nu heb ik al wel een oudere ketel, maar gezien mijn geringe verbruik vind ik het nog lastig in te schatten wat in mijn situatie verstandig zou zijn om te gaan doen, mocht ik tot vervanging over gaan...

Duurzaamheid heeft zijn grenzen 🙂.
We hebben hier een verbruik van zo ongeveer 4000 m3 (1,17 m3/graaddag ) in een huis dat niet zo goed te isoleren is. De plafonds zijn bijna 4 meter hoog en er is nog veel enkel glas. Toen we het kochten was het verbruik nog 2000 m3 meer. Dus we hebben al hier en daar geïnvesteerd in isolatie.
Ik vraag me af of de Elga wel geschikt is voor ons gezien het commentaar. Grootste vraagtekens zijn:
  • Wat gaat de ventilator aan trillingen en geluid veroorzaken?
  • Is er onderhoud te regelen? Wat heeft de afwezigheid van onderhoud van invloed op een storingsmelding bij de club die mijn ketel onderhoudt?
  • Is de relatief lage temperatuur van 47 graden wel hoog genoeg om het een beetje op temperatuur te houden?
  • Welke besparingen zijn mogelijk voor relatief slecht geïsoleerde huizen van 115 jaar oud?
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Mark,

Met een gasverbruik van 4000m3 bespaar je relatief weinig gas en weinig geld. Jij hebt waarschijnlijk een ketel van 40kW, de Elga is amper 4,5kW. En dan ook nog bij hoge buitentemperatuur en lage verwarmingstemperatuur. Met een Elga haal je dan ook nog eens een vreemd apparaat in huis dat onderhouden moet worden.

Een warmtepomp is geen alternatief voor isolatie. Het enige alternatief voor isolatie is meer isolatie.

Ik zou beginnen met alle enkel glas te vervangen door HR++ dubbel glas. Eventueel bij monumentaal glas voorzetglas aan de binnenkant.

De buitenkant moet bij 115 jaar oude gebouwen meestal ongewijzigd blijven, maar als kamers 4m hoog zijn, dan zijn verblijfsruimten meestal zo groot, dat je aan de binnenkant de muren 12cm kunt verdikken met hardschuim en gipsvezelplaat. Je kunt dat bij ramen en buitendeuren afwerken alsof het er al 115 jaar zit.

Vloeren kun je isoleren door een flinke laag schuimbeton. Die kun je meteen ook voorzien van vloerverwarming. Dan kun je later simpel overstappen op lage temperatuurverwarming met warmtepomp.

Is er in de kap alleen een bergzolder, dan zou je daar op of onder de vloer kunnen isoleren. Maar dan is die zolder praktisch onbegaanbaar in de winter. Je wilt waarschijnlijk geen nieuw dak. Bijvoorbeeld vanwege dan noodzakelijke aanpassingen aan dakgoten en bij aansluitingen. Veel goedkoper bij zo'n oud huis is isolatie met PIR schuim platen tussen spanten en gordingen. Je kunt dat ook zelf. Vanwege het grote oppervlak van zo'n dak moet je op zolder niet gaan stoken, maar als je op de verdieping er onder stookt, komt het daar toch zelden onder de 12 graden.

Het zou me niet verbazen als je met isolatie je warmtevraag/gasverbruik kunt halveren. Pas dan worden warmtepompen interessant. Dan kun je ook beter een grotere wamtepomp installeren zodat je geen gasketel meer nodig hebt.

Groet, Frans
Hoi Frans, Dank voor de tips. Veel van de maatregelen die je voorstelt heb ik al genomen. Ik moet alleen nog wat achterzet ramen plaatsen. De Elga voorlopig maar niet denk ik.

groepjes,

Mark
Reputatie 3
Badge +9
Hoi Mark,

Zoals Frans aangeeft is in dit geval isoleren een betere optie. Momenteel hebben we ook een inkoopactie voor HR IsoGlass, wellicht interessant? 🙂

Bedankt voor de tips Frans!

Groet,

Jeroen
Beste,

Vorig jaar zijn er zeer veel elga’s verkocht met deze actie.
nu staat er als meerprijs een Anna thermostaat bij...!!
Helaas voor de gebruikers van de vorige actie; was er toen geen slimme thermostaat mogelijk!
Kunnen jullie met techneco een actie opzetten om Anna aan te bieden voor deze gebruikers??
incl software update, dat schijnt in veel gevallen nodig te zijn? Deze update om nog groener te zijn staat namelijk nergens op internet. Heb daar graag die 200€ voor over, die nu als meerprijs geldt.
Alvast bedankt!

met vriendelijke groet,
Martijn
@MarkGeurts
met dergelijk hoge plafonds kan het veel schelen om een ventilator op plafond te plaatsen, die de warme lucht weer naar beneden “blaast”.
vaak is stand 1 al voldoende, geen geluidsoverlast. Iets stroom verbruik tegen aardige gas besparing immers warme lucht stijgt -> die meng je nu optimaal zodat het veel comfortabele wordt met minder stookkosten.
zelf in pand van 3,7 meter gewoond, misschien niet de allermooiste oplossing wel een praktische!

elga hangt van je stook gedrag af, als dit vrij continue is; wat ik verwacht want je huis is “lek” qua warmte. Heb je wel ruimte voor zonnepanelen? Helemaal gaat hij dat niet halen, al berekenen ze wel tot 3500m3 door..

groet, Martijn
Elga heeft nog geen gas verbruikt vanaf maart tot heden, zelf bij -7 graden mijn woonkamer netjes op 20 graden gehouden. vost beveiliging heb ik eruit gehaald onder jumpertje B8 in kast van de binnenuit. voor 615m3 gas (gemiddeld jaar verbruik afgelopen 5 jaar ) ga ik rond de 1200-1300 kwh stoom verbruiken wat ik allemaal terug verdien met zonnepanelen.
mijn huis redelijk geïsoleerd huis van 1996.
installatie met elga kosten mij 4000 euro en daar ging nog 2300 euro (maart 2017) subsidie vanaf.
dus euro1700 in totaal.

Current heeft nu eindelijk de meerkosten gespecificeerd en geleerd van de eerste elga actie want met de current/techneco korting is veel mis gegaan. Had zelf 4 offertes laten maken en 1 van toegewezen van de current/techneco actie en die ik zelf heb gevonden was zelfs de goedkoopste omdat het meerwerk zoals steiger en kabelgootjes niet nodig waren dus staar je niet blind op de korting.
in het pakket van de elga zit al een minimaal aantal leidingwerk en montage materiaal inbegrepen.
Top current en top techneco dat ze de korting nu terugstorten!! ook op elga ?? of alleen op loria systeem?

ben zeer tevreden over de elga wat mij een sparing van 450 euro per jaar geeft (405 euro aan gas en 45 euro omdat ik onder de 500m3 gas zit.)

kanttekening blijft wel je blijft met een ketel zitten die ooit vervangen moet worden maar omdat de cv ketel het minder meedoet veel langer mee gaat.

elk jaar geld terug krijgen van een energiebedrijf met welkomst premie wat wil je nog meer!!!
Reputatie 3
Badge +9
Hoi Merlinium,

Wat leuk om te horen dat je zo enthousiast bent over de Elga warmtepomp. Ik begrijp je vraag over je korting niet helemaal, wat bedoel je daar precies mee? Is deze nog niet verrekend? Hoor het graag!

Groet,

Jeroen
Ik heb nogal spijt dat ik in december 2016 de Elga niet heb doorgezet. Toen was deze € 4650 – € 808,25 – € 2300 = € 1541,75 ivm vele inschrijvingen en subsidie.
Maar goed, het is altijd tijd om over te stappen op duurzamer - ik ga hem dus aanvragen.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi MichaelB,

Dat was inderdaad goedkoper geweest, toch super dat je hem gaat aanvragen. Hoe minder gas we met z'n allen verbruiken, hoe beter. 🙂

Groet,

Jeroen
Moet je voor deze actie klant zijn of worden van Qurrent?
Reputatie 3
Badge +9
Hoi Vince,

Het is niet noodzakelijk dat je klant bent van ons als je mee wilt doen met één van onze inkoopacties.
Je kan dit ook doen zonder klant van ons te zijn. Dit doe je door je gewoon aan te melden voor de inkoopactie middels de blauwe knop 'Reserveer nu'.
Je wordt dan gevraagd om wat persoonlijke gegevens in te vullen.
Na het sluiten van de inkoopactie wordt er binnen twee weken door de leverancier van het product contact met je opgenomen.

Groeten,

Julian

Reageer