Beantwoord

Waarom krijg ik mijn overstapboete pas na een jaar vergoed?

• 30 september 2017
  • 6 reacties
  • 440 keer bekeken

Waarom krijg ik pas na een jaar mijn opzegboete vergoed? dit is door de aan brenger nooit verteld.
icon

Beste antwoord door JohnKemmer 30 september 2017, 09:18

Lijkt mij vrij normaal dat je pas aan het eind van het eerste jaar een eventuele vergoeding uitbetaald krijgt. Het is/komt vaak genoeg voor dat mensen een vergoeding ontvangen en direct daarna opzeggen.

Aanvulling van moderator Nina

Volgens de voorwaarden van de Groene Cheque die je bij je overeenkomst gekregen hebt, verrekenen we de opzegvergoeding van je nieuwe leverancier pas op je eerste jaarnota. Dit staat ook aangegeven in het energiecontract.
Je vorige leverancier brengt dit echter al in rekening op de eindnota die je vlak na je overstap ontvangt.

We begrijpen dan ook dat het niet altijd naar wens is om pas op je eerste jaarnota de verrekening te ontvangen. Daarom bieden we ook de mogelijkheid om de kosten van de vergoeding al te verrekenen in je maandbedrag.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Lijkt mij vrij normaal dat je pas aan het eind van het eerste jaar een eventuele vergoeding uitbetaald krijgt. Het is/komt vaak genoeg voor dat mensen een vergoeding ontvangen en direct daarna opzeggen.

Aanvulling van moderator Nina

Volgens de voorwaarden van de Groene Cheque die je bij je overeenkomst gekregen hebt, verrekenen we de opzegvergoeding van je nieuwe leverancier pas op je eerste jaarnota. Dit staat ook aangegeven in het energiecontract.
Je vorige leverancier brengt dit echter al in rekening op de eindnota die je vlak na je overstap ontvangt.

We begrijpen dan ook dat het niet altijd naar wens is om pas op je eerste jaarnota de verrekening te ontvangen. Daarom bieden we ook de mogelijkheid om de kosten van de vergoeding al te verrekenen in je maandbedrag.
Badge +4
ten eerste is de vergoeding door de overheid (acm) vastgelegd om wanpraktijken te voorkomen.
de reden van direct weer opzeggen is onzin, want dan betaal je de boete nogmaals, vaak moet je namelijk een 2-3 jarig contract nemen en pas na een half jaar zakt het een klasse, dus in de meeste gevallen is dat duurder.
daarbij moet je dan ook de cadeautjes betalen, b.v. als je de tado had gekregen en in het in het eerste jaar opzegt betaal je ook daar 100€ voor.
letterlijk zeg ik 1 dag na het eerste jaar op en hoef ik i.p.v. 125 (3-2,5 jaar) - 100 (2,5-2 jaar) per product dus 350-250 euro vanwege ook het cadeau maar 75 per product te betalen, mijn nieuwe leverancier geeft bij 260 korting op het eerste jaar, dus teruggewonnen de boete.
het vergoeden van de boete is niet verplicht en daar kunnen dus voorwaarden aan zitten, al is het wel behoorlijk/beschaaft dat het van tevoren goed toegelicht wordt.

bron https://www.consuwijzer.nl/energie/vergelijken-overstappen/procedure-overstappen/opzegvergoeding-betalen-als-energiecontract-stopt
Badge +3
@yukia31: De reden die John opgeeft, is zeker geen onzin te noemen. Je moet dit echter vanuit het perspectief van de energiemaatschappij bekijken. Stel, ze betalen de overstapvergoeding direct uit, en de klant stapt vervolgens gelijk op; kost de energie maatschappij de volledige vergoeding zonder dat men één cent aan je verdiend heeft. Dat risico willen ze niet lopen. Vandaar dat ze zeggen: blijf eerst maar eens een jaartje bij ons.....

Vraag was echter: waarom is dit de klant niet verteld? De aanbrenger, wie dan ook, wil je op de eerste plaats een produkt verkopen. De details ontvang je later in de vorm van contract en (aktie)voorwaarden. Je wordt als klant geacht deze te lezen, om binnen 14 dagen te besluiten of je het contract laat doorgaan. Je mag er iets van vinden, maar zo werkt het tegenwoordig. Lijkt me onwaarschijnlijk dat Qurrent niets over dat wachtjaar in zijn aktievoorwaarden heeft staan. Maar of alle nieuwe klanten de voorwaarden lezen en begrijpen? Mijn ervaring is dat veel mensen geen idee hebben wat ze ondertekenen; zeker ouderen. Los van de vraag of Qurrent zelf iets te verwijten valt; duurzaam ondernemen betekent ook kritisch nadenken over de vorm waarmee je nieuwe klanten informeert. Dat kan niet simpel en begrijpelijk genoeg... nieuwe klanten moeten tenslotte een goed gevoel overhouden van hun overstap.
Badge +4
https://www.easyswitch.nl/energie/energie-begrippen/welke-leveranciers-vergoeden-de-overstap-boete/

Er zijn genoeg redenen te noemen om niet vanwege een boete zelf over te stappen, de boete is gemaximaliseerd en laten we reëel zijn dat met een eenjarig contract je niks krijgt. Dus 2-3 jarige contracten.

De boete is dus niet minder bij zo’n overstap over het algemeen, overstappen doe je niet alleen vanwege de boete maar ook vanwege tarieven dat is het overstapdoel.

Over de periode kan een andere clausule zijn terwijl de service hoger is, de 1 jaar regel kan dus b.v. als terugbetalingseis na een voorschot gezien worden zoals een cadeau, dus in eerste jaar terugbetalen, maar niet voorschieten voor langere duur.

Daarbij staat dit voorop bij zoeken op overstapboete

Hoe lang duurt de overstap?

De meeste mensen zijn rond 4 weken na aanmelding overgestapt. Qurrent houdt rekening met de bedenktermijn van 14 dagen. Heb je een vrij opzegbaar contract dan starten we de energielevering twee weken na afloop van je bedenktermijn.
Heb je geen vrij opzegbaar contract dan starten we de levering op de einddatum van je contract bij je huidige leverancier. Zo zorgen we ervoor dat je geen boete krijgt.

Tenslotte kun je overstappen vóórdat je contract afloopt bij je huidige leverancier. Er bestaat dan een kans dat je een boete krijgt van je huidige leverancier. Een overzicht van boetes die gehanteerd worden in de huidige Nederlandse energiemarkt vind je hier.
Badge +3
@yukia31 Wederom een fantastisch inhoudelijk betoog, maar wat was exact de vraag van @GerardRemmerswaal?
Badge +4
Die vraag is heel leuk niet zonder contractuele informatie goed te rechtvaardigen, in de algemene zin wordt deze namelijk zelfs niet vergoed.

Maar omdat er altijd mogelijkheid is tot een persoonlijk aanbod zou je dus moeten verwijzen naar die voorwaarden

de waarom pas na een jaar is dus een vraag waarbij je de redenen van de overstapboete gaat bekijken en weg gaat strepen welke positief voor de businesscase zijn van qurrent. Dan houd je de financiële redenen over voor qurrent gezien.

De waarom na een jaar was eerst verbonden aan het snelle overstappen hier en dat heb ik inderdaad uiteen gezet.

De post was letterlijk een uiteenzetting waarom dat uitbetalen en opzeggen, precies gelijk/voordeliger is voor qurrent, de boete verhoog je namelijk met overstappen en opzeggen, en daarbij zie je met de link al voorwaarden waardoor het goedkoper kan zijn om gewoon te betalen.

Daarbij bespaar ik ten aanzien van mijn huidige overeenkomst met dezelfde korting/enexis lasten netto na aftrek 150€ boeten (2-1,5 jaar) 80 euro met kleinverbruik, de welkomspremie op 1 jarige contracten kan harder tellen dan vergoeding overstapboete (ook bekeken) voorwaarden lezen of dingen navragen is wel een must.

Reageer