Sticky Beantwoord

Wat is je ervaring met de ELGA warmtepomp?

• 4 juli 2017
  • 17 reacties
  • 3536 keer bekeken

Badge +3
Ben benieuwd of de ELGA voldoet aan de verwachtingen.
icon

Beste antwoord door Giulia van Qurrent 7 juli 2017, 09:37

Hoi A.Markesteijn,

Bedankt voor het aanmaken van deze leuke topic!

Het doet mij erg goed om te lezen dat ELGA volgens jou, boven de verwachting presteert.
In deze topic worden ook een paar ervaringen met ons gedeeld.

Een bericht naar alle leden; voel je geroepen om jouw ervaring met de ELGA Warmtepomp met ons te delen!

Ik kijk er naar uit.

Groeten van Giulia
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 3
Badge +8
Wat fijn dat de ELGA al zo goed bevalt, Jonne.
Ik ben benieuwd wat de stand volgend jaar op 17 april is!

Groetjes, Nina
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Alex,

Bedankt voor je bericht.
Ik vind het vervelend om te lezen dat er na de inkoopactie van vorig jaar nog geen warmtepomp is geplaatst. De inkoopactie hebben we mede door dit soort ervaringen aangepakt.
Heb je gezien dat er momenteel een inkoopactie loops voor de Loria Warmtepomp van techneco?
Na het plaatsen van de reservering kies jij zelf een installateur en neem je contact op voor een vrijblijvende offerte. Dit voorkomt hopelijk teleurstellingen zoals hierboven aangegeven.

Ik wil je in ieder geval bedanken voor de feedback en ik wens je een prettige dag toe.

Groetjes, Nina
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Marten,

Bedankt voor je bericht.
Omdat we nog geen toelichting hebben, heb ik deze zaak nogmaals via @Rob van Qurrent aangekaart. Zodra wij hierover terugkoppeling hebben, dan hoor je direct van ons.

Groet, Nina
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Merlinium,

Bedankt voor je bericht. Wat fijn om te lezen dat de Elga je zo goed bevalt en dat het je zo goed helpt met besparen. Ook vind ik het fijn om te lezen dat je het extra stroomverbruik compenseert met de zonnepanelen. Uiteindelijk is het ons doel dat iedereen net zoveel energie opwekt als dat er wordt verbruikt, en door zo te besparen ben jij al een heel eind! Als je zelfs met deze 'Siberische beer' geen gas nodig hebt gehad, doet deze Elga goed haar werk. Als je meer tips hebt voor de Elga-gebruikers, deel deze dan gerust.

Groet, Nina
Ons verbruik is sinds eind februari aanzienlijk lager. Ik kan het niet heel zuiver vergelijken met vorig jaar. We hebben ook de kruipruimte geïsoleerd en stoken nu heel anders en ook op wat hogere temperatuur. Een beetje comfort is ook wat waard. Een tip is, wanneer je Elga goed geïnstalleerd is niet meteen met de instellingen te gaan experimenteren. Eerst eens een poosje het ding zijn gang laten gaan, zodat ie zichzelf inregelt in jou situatie. En pas als er echt gestookt wordt kun je zien wat er gebeurt. `s Zomers doet ie niks waar je op af kunt gaan.

Een punt vind ik de beveiliging. Onder 4" schakelt de Elga uit. Kijk eens goed of de buitentemperatuur meter op de goede plek zit. Bij mij is dat een plek waar het echt altijd koud is en lang koud blijft, ook de muur zelf. Op andere plekken is het minder koud, dus ik heb de beveiliging uitgezet. Je ziet meteen weer het verschil. Mocht er echt vorst dreigen, dan zet ik het switchje weer terug.
De buitenfan vind ik wel wat lawaaiig, als of er bij de buren een centrifuge op hoge snelheid draait. Als er logé"s zijn, zet ik de thermostaat toch wat lager zodat ze kunnen slapen.

Wat ik echt een punt vind, is dat de installateur niet wil komen voor evt. onderhoud. Er schijnt niet veel onderhoud nodig te zijn, maar het wordt wel aanbevolen. Beetje lullig dat je wel wilt installeren, maar voor onderhoud niet beschikbaar bent. En ook andere installateurs in de regio, die dealer zijn zijn niet bereid langs te komen. Techneco zelf doet geen onderhoud en de installateurs waar ze mee samenwerken gaan niet komen. Nu heb ik voor alle andere installaties in huis wel een goede installateur, maar die kent dit apparaat niet. Bij volgende acties zou daar van te voren over nagedacht moeten worden. En eigenlijk vind ik dat Qurrent daar zowel Techneco als de gecontracteerde bedrijven op aan moet spreken en er afspraken over moet maken.

Ook is duidelijk dat je stroomverbruik echt aanzienlijk hoger wordt. Dat aspect wordt in het aanbevelen van de pomp weinig benadrukt, dat kan beter.

Tenslotte: nog geen jaar na deze actie wordt er een waterpomp aangeboden waardoor je helemaal niet meer gas hoeft te stoken. Daar baal ik een beetje van. Goede actie, daar niet van, maar als ik nu de keus zou kunnen maken, dan ging mijn CV er uit en liet deze installeren.
Beste Giulia, ik ben benieuwd naar de reactie van Techneco. Op een printplaatje vond ik vandaag een stickertje met een datum 18/4/2018. Dan moet er toch een keer onderhoud zijn.

Vg. Marten
Reputatie 2
Badge +8
Hoi A.Markesteijn,

Bedankt voor het aanmaken van deze leuke topic!

Het doet mij erg goed om te lezen dat ELGA volgens jou, boven de verwachting presteert.
In deze topic worden ook een paar ervaringen met ons gedeeld.

Een bericht naar alle leden; voel je geroepen om jouw ervaring met de ELGA Warmtepomp met ons te delen!

Ik kijk er naar uit.

Groeten van Giulia
Reputatie 2
Badge +8
Ah dat is inderdaad jammer SStroosnijder!

Jij bent alvast Winter-proof.
Voor nu ben ik even heel blij met de zomerse temperaturen, verheug me echter wel nu al op jouw ervaring ;)

Groeten van Giulia
Reputatie 2
Badge +8
Heel erg bedankt voor jouw ervaring Marten.
Niet alleen een tip voor de mensen thuis maar tegelijkertijd ook een tip naar ons toe én naar Techneco.

Ik zal dit doorgeven aan @Rob van Qurrent.

Groeten van Giulia
Badge +3
Ben benieuwd of de ELGA voldoet aan de verwachtingen.

die van mij presteert iig boven verwachting.
Wij zijn heel tevreden met de actie (van aanvraag tot installatie). De Elga warmtepomp is 28maart 2017 geïnstalleerd, dus alleen in de maand april en mei kunnen zien of er al iets bespaard is (via aanmelding bij www.mindergas.nl. De gasmeterstanden ingeklopt door historie uit de Qurrent meterstanden te kopiëren uit 2016 en deel 2017 (nu gaat dat automatisch door abonnement) Volgens periodeoverzicht op mindergas.nl al een besparing van 23,3% t.o.v. vorig jaar (mindergas.nl rekent met graaddagen).
Subsidie zelf aangevraagd en ook snel ontvangen, korting zoals aangegeven bij Qurrent inkoopactie is geheel doorgerekend op de factuur (Energy Guards uit Den Haag).

Groeten, Peter
Zeer tevreden. Kreeg 12 jan 17 een email dat ik 1997 gas zou gaan verbruiken dit jaar, was de verwachting.
Vandaag staat mijn verbruik op 1380. Sinds april 17 heb ik de Elga in huis.

Dus ik ben er blij mee

Groeten Jonnie
Badge
Helaas is die van ons pas halverwege mei geïnstalleerd door drukte bij de installateur. Tot nu toe heeft de ELGA (of de ketel) het huis niet meer hoeven te verwarmen. Pas in het najaar kunnen we gaan testen!
Elga heeft nog geen gas verbruikt vanaf maart tot heden, zelf bij -7 graden mijn woonkamer netjes op 20 graden gehouden. vost beveiliging heb ik eruit gehaald onder jumpertje B8 in kast van de binnenuit. voor 615m3 gas (gemiddeld jaar verbruik afgelopen 5 jaar ) ga ik rond de 1200-1300 kwh stoom verbruiken wat ik allemaal terug verdien met zonnepanelen.
installatie met elga kosten mij 4000 euro en daar ging nog 2300 euro (maart 2017) subsidie vanaf.

Current heeft nu eindelijk de meerkosten gespecificeerd en geleerd van de eerste elga actie want met de current/techneco korting is veel mis gegaan. Had zelf 4 offertes laten maken en 1 van toegewezen van de current/techneco actie en die ik zelf heb gevonden was zelfs de goedkoopste omdat het meerwerk zoals steiger en kabelgootjes niet nodig waren dus staar je niet blind op de korting.
in het pakket van de elga zit al een minimaal aantal leidingwerk en montage materiaal inbegrepen.

ben zeer tevreden over de elga wat mij een sparing van 450 euro per jaar geeft (405 euro aan gas en 45 euro omdat ik onder de 500m3 gas zit.)

kanttekening blijft wel je blijft met een ketel zitten die ooit vervangen moet worden maar omdat de cv ketel het minder meedoet veel langer mee gaat.
Hoi R.J.M. Simons,

Bedankt voor je bericht hier en op het andere topic.
Ik heb in het andere topic op je bericht gereageerd.
Heel vervelend dat het zo gelopen is en we hopen echt dat jullie er nog met Techneco uitkomen.

Groetjes, Vita
Aktie leek prima maar de gehele afhandeling was slecht. Heel het proces van aanmelding tot en met het tot stand komen van de offerte geeft mij geen goed gevoel. Ik heb dus uiteindelijk geen warmtepomp gekocht en heb dus helaas geen ervaring op kunnen doen.
Op 29 januari bericht van deelname ontvangen. Daarna niks gehoord tot dat ik er zelf achter aan ben gegaan. Pas na 10 april kwam er actie van Techneco. Kreeg een installateur toegewezen maar deze gaf, na een opname ter plaatse, een offerte af van € 4990 incl. BTW. (compleet met extra leidingwerk, gaten boren etc.) en montage. Hij wist niets van de bedongen korting van € 868,75 via Qurrent . Na hierover gebeld te hebben met Techneco kreeg ik een offerte van € 4.751,25 met een verrekening van de volledige Qurrent korting van € 868,75 maar vervolgens werden de gespecificeerde hulpmaterialen en montage kosten ad. € 630 er bij opgeteld terwijl deze al in het bedrag van € 4990 zaten! Naar aanleiding hiervan is, wederom door tussenkomst van Techneco, een derde offerte, met de datum 14.06.2017, verstuurd. Nu kwam het totaal bedrag uit op € 4500. Ik maak hieruit op dat de feitelijke korting Querent/Techneco dus € 490 euro is. Techneco adviseerde deze offerte maar snel te accepteren omdat de subsidie regeling per 1 juli zou vervallen.
Heel jammer allemaal.
Badge +1
We zijn een jaar later en geen pomp...
na 8 maanden is eindelijk een installateur over de vloer gekomen kijken. Dan kregen we een offerte zonder qurrent korting, slechts 1800 EUR subsidie en een vage bedrag van 5200 EUR...
dus opgegeven dat we op korte termijn een warmtepomp aanschaffen. Het klonk misschien te mooi om waar te zijn maar helaas..
  • eerste installateur afgewezen vanwege eerdere slechte ervaring
  • 2 of 3 installateurs kwamen niet ter plekke van wegen afzegging of te veel drukte
  • de enige installateur die via techneco geregeld werd hanteert niet de qurrent tarief en reageert niet wanneer gevraagd waarom.

Reageer