StickyBeantwoord

Denk mee over een nieuwe Mijn Energie & app! - Sneak preview

Tanja van Qurrent
Rank
Reputatie 1
Badge+10

Denk mee over een nieuwe Mijn Energie & app

Dit jaar gaan we aan de slag met een nieuwe Mijn Energie & app. En daar hebben we jouw hulp hard bij nodig. Breng jouw idee in vóór vrijdag 10 maart en maak kans op een echte Qurrent dopper!

De afgelopen tijd functioneerden Mijn Energie en de app niet altijd vlekkeloos. Een enorme groei aan leden, snelheidsissues en een servermigratie hebben als gevolg gehad dat de performance niet altijd optimaal was. Nu gaan we deze punten groots aanpakken.

Eerste prioriteit ligt bij het verbeteren van de performance zodat jij altijd en overal inzicht hebt in je gegevens en data. Daarnaast stromen wij over van de ideeën wat functionaliteiten betreft. We willen je een omgeving bieden waarin je al je zaken zelf kan inzien, bijhouden en wijzigen. Maar we willen ook een stapje verder gaan door bijvoorbeeld (besparings-)doelen te kunnen stellen, of meer inzicht in je eigen opwek te geven.

Help jij ons mee door jouw ideeën en wensen in te brengen? Het kan ons niet gek genoeg 😉
Dien jouw idee in door een reactie in dit topic te plaatsen. Meedoen kan tot vrijdag 10 maart, dan maken wij de balans op en geven we een reactie op de ingebrachte ideeën.

Alvast bedankt voor jouw bijdrage.
Groetjes van Tanja
icon

Beste antwoord door Els van Qurrent 9 oktober 2017, 10:15

Beste allemaal,

Het is alweer te lang geleden dat we een update hebben gegeven over het project van de ontwikkeling van een nieuwe app en Mijn
Energie omgeving.

Maar in de tussentijd is er hard gewerkt aan de voortgang van vier sub projecten binnen het gehele project. We werken aan:
  1. Een nieuw design, we steken de app en Mijn Energie in een nieuw jasje, helemaal in de nieuwe huisstijl. Hieronder zie je de sneak preview .
  2. Verbeterde performance in de app en Mijn Energie (snelheid data en grafieken).
  3. De bouw van een aantal nieuwe functionaliteiten, waaronder een document store met PDF’s van je contract en nota’s, een apart dashboard voor nieuwe klanten vanaf het moment dat je je aanmeld tot aan dag dat we daadwerkelijk energie bij je gaan leveren. Al voor dat je energie van ons geleverd krijgt, kan je al een aantal zaken in de app en Mijn Energie omgeving.
  4. De daadwerkelijke bouw van de nieuwe app en Mijn Energie, waarin we ervoor zorgen dat zowel in de app als in de Mijn Energie dezelfde functionaliteiten terugkomen.

Qua planning mikken we nu op de verbetering van de performance in de huidige Mijn Energie en app in november van dit jaar. in december willen we een betá versie van de nieuwe app en Mijn Energie beschikbaar maken voor een beperkte groep klanten. Laat het weten in een reactie als je in december de nieuwe app en Mijn Energie omgeving al wilt testen! In januari 2018 maken we de nieuwe app en Mijn Energie omgeving voor iedereen beschikbaar.

Hieronder zie je alvast een sneak preview van de nieuwe designrichting.

Groetjes,
Els

Bekijk origineel
47 Reacties
Sjimmie
Rank
Eigenlijk heel eenvoudig Tanja! Bij het afsluiten van een windtegoed krijg je te zien hoeveel CO2 uitstoot er kan worden bespaart. Bij mijn energie kan ik zien hoeveel ik heb verbruikt en hoeveel er voor mij is opgewekt met een windturbine (via windtegoed).

Mijn idee:
1. laat zien wat de schatting is hoeveel energie door de windturbine aan mij geleverd gaat worden (schatting in de komende maanden van het jaar, die steeds nauwkeuriger wordt als het jaar vordert.) Voorbeeld: 2200 kW stroom waarvan 500 kW windtegoed. De schatting is voor het komende jaar dat ik 2200 kW ga verbruiken maar dat mijn windtegoed 500 kW gaat opleveren. Het waait het komende jaar hard, de windtegoed wordt 600 kW.
2. laat zien wat de schatting is hoeveel CO2 uitstoot er bespaart wordt, hoe verder het jaar vordert zal dit steeds nauwkeuriger worden. Voorbeeld: 500 kW windtegoed is ongeveer 1000 kg CO2 uitstoot reductie. Doordat er 600 kW wordt opgewekt (zie punt 1) is het 1200 kg CO2 uitstoot reductie.
3. Helaas is het gas wat ik krijg geen biogas aangemengde gaslevering. Op grond van ervaring kunnen jullie een schatting maken wat een huishouden gemiddeld verbruikt. Daar zou je een CO2 uitstoot aan kunnen koppelen, dit is de schatting die voor het komende jaar staat. Een verbruik van 1000 m3 gas is ongeveer 2000 kg CO2 uitstoot. Jullie compenseren dit met aanplant van bomen. Hoeveel zijn er dit?

Iets wat ik graag zou willen is dat de bio-vergistings installaties gaan leveren aan particulieren. Ik heb gelezen dat er geen subsidie voor is. Misschien een mogelijkheid om daar gastegoed in aan te schaffen? Op een vergelijkbare manier als windtegoed: Een redelijk bedrag voor een hoeveelheid gas.
G.F.Klaver
Uit andere overzichten bij bvb " Slimmemeter " in mijn energie ,is heel makkelijk als gas en elektra op een pagina staan .voor 2 maanden per dag zonder extra kosten, daarna is terugkijken niet zo interessant meer,vaak is binnen enkele dagen het inzien erg makkelijk voor het wie wat en waar inzicht.
De gehele uitwerking ziet er veel professioneler uit , maar de verschil plot voor andere gebruikers bij Q. is wel handig ,
ook week . en dag .

Bewijzen dat ik onbeperkt bij elke wissel , dat ik koekjes lust , een keer per dag per sessie lijkt mij genoeg , of als je inlogt is zichtbaar dat ik dat goed vind nooit meer accepteren drukken.
A.Markesteijn
Hoi Tanja,

1-mbt inzicht van verbruik cq opwek zie ik graag betrouwbaardere cijfers mbt tot mijn windtegoed. Een paar weken voor mijn jaarafrekening stond de windopbrengst ruim 10% boven de gegarandeerde opbrengst. Op de jaarafrekening is alleen de gegarandeerde opbrengst in mindering gebracht.
Daarom zie ik graag in het meterstanden-overzicht ook de stand van mn windtegoed vermeld.

2-mbt tot performance/beschikbaarheid van de statistieken: ik vind de live info belangrijker dan de dagstatistiek, die mag van mij best wel iets achter lopen (max 1 uur), dus Livedata meer meer prio geven in het dataverkeer.

3-mbt bespaardoelen : ik heb genoeg aan de info die jullie nu al beschikbaar stellen. Er is zoveel energiemanagement software te verkrijgen, de vraag is of de leden daar op zitten te wachten.

kortom, als je wilt investeren in IT, zou ik performance/beschikbaarheid de hoogste prio geven, naast betrouwbare meterstanden windtegoed en daarna, als er nog budget over is, kijken naar energiebespaar inzicht.
willi
Rank
Badge
Ik zou graag een betere app hebben, deze heeft veel tijd nodig hij is verwarrend betreffende meterstanden het verbruik per dag allemaal niet te volgen.
Ik heb voorstel om eens te kijken naar de app van oxxio, deze vind ik , overzichtelijk en duidelijk
Wolf
Hierboven zijn eigenlijk mijn belangrijkste punten al genoemd, dus laat ik die niet gaan herhalen. Wat ik vooral heel fijn zou vinden is als het nu snel gaat gebeuren, we wachten al een hele lange tijd. Dus liever simpel snel dan nog een jaar langer wachten op een app met allemaal franje
ArnovanBrakel
Wat voor mij het belangrijkste is, is een app en dashboard die juiste waarden toont. Het uiterlijk heeft wat minder prio, daar kan altijd later aan gesleuteld worden. Ruim één jaar geleden zijn bij mij de problemen begonnen met de huidige app, na jaren van tevreden gebruik met correcte teruglever- en verbruikswaarden. In mijn optiek gaat het daar ook om, want meten is weten! Prachtige grafieken en visuele hoogstandjes zijn leuk, maar als de uitkomsten corrupt zijn, heb je er geen fuuuuuut aan. Dus Qurrent alstublieft, besteed de eerste aandacht volledig aan het correct krijgen van teruglevering en verbruik om uit te lezen; zoals het oorspronkelijk ooit bedoeld was.
Vic
Werk vooral in fasen. Probeer niet in 1 keer een compleet nieuw systeem neer te zetten, want dat duurt lang en maakt dat het weer onbetrouwbaar kan worden. Zet eerst in op een goed overzicht van verbruik. Dan windtegoed toevoegen. Dan de tarieven daaraan koppelen, zodat we een mooi kostenoverzichtje krijgen. En zorg dat bepaalde data is te verbergen. Want ikzelf heb geen eigen opwek, alleen windtegoed. Dat zou ik dus ook niet willen zien. Daarna zijn nog allerlei leuke toevoegingen te bedenken, maar zet eerst in op de belangrijksten.

Ik ben het wel eens met bovenstaande opmerking dat data van windtegoed betrouwbaarder moet worden. Data is leuk, maar als je er niet van op aan kunt, heb je er ook niks aan. Dan hoef je het niet te tonen.
mcompagnie
Rank
Mijn advies is om eerst energie te steken in interne processen. Jullie geven zelf aan dat er een grote toeloop is van nieuwe klanten en dat het daardoor erg druk is. Als bestaande klant merk ik dat o.a. in de wachttijden aan de telefoon, de mails die pas na weken beantwoord worden of zelfs helemaal niet, en het niet op orde krijgen van de huidige app en Mijn Energie. Wat ik in ieder geval graag wil is betrouwbare informatie over de windtegoeden. Breng eerst dat binnen afzienbare tijd op orde en ga dan uitbouwen naar een mooie nieuwe app. De reviews en de community lezend krijgen jullie dan vast meer tevreden klanten. Verder zijn hierboven al verschillende goede ideeën geopperd voor de nieuwe app.
JanMeijers
Fijn te lezen dat jullie mijn kritiek serieus nemen.
Want ja jullie app en mijn omgeving werken niet .
En dat stoort ernstig en kost dan weer klanten.
Een goede communicatie van de data met jullie klanten is nog belangrijker dan groene stroom of CO2 vrij gas.
Wat hoort daarbij:
Een goed overzicht in mijn omgeving voor elk jaar appart.( niet doorlopend)
Alles in een beeld dus ook zonne energie.
Duidelijke finananciele data in relatie tot gebruik.
Elke dag een up To date t.a.v. Met een overzicht van gebruik en opwek gegevens.

En niet dubbel op.
En een app en een website om in te loggen.
Een goede app.

Let op de con-current-tie.

Groeten Jan
rijkjan
het meeste is idd hierboven al genoemd.. zorg voor een overzichtelijke app die overeenkomt met de website.. nu heb je 2 verschillende.. en zorg voor betrouwbare data. en het zou idd makkelijk zijn dat wat je niet hebt dat je dat 'weg' kan klikken.. en ik zag hierboven iets van zonne-energie.. maak daar ook een tabje voor.. ook al heb je geen q-box.. zodat je toch kan ingeven wat je opwekt als je dat wilt..
ArieKlerk
1. EERST!! Life update echt life, dat is het belangrijkste van de Q-box. De rest mag later!
2. In de app graag mogelijkheid om in de overzichten in te zoomen door een begin- en eind tijdstip aan te geven.
3. Aangeven wat het minimum verbruik in een periode is
4. Downloaden van de gegevens (csv bestand) over een langere periode
5. Dagoverzichten en jaaroverzichten over elkaar kunnen leggen, om herhalingen te herkennen
6. Statistische informatie
7. Herkennen van regelmatige patronen (koelkasten) en deze uit kunnen filtreren

Genoeg zo?
Lcajj.maessen
Ik het fijn vinden als ik
- kan zien wat ik p.m betaal ook in lijn loopt met wat ik verbruik zodat ik dit tijdig bij kan stellen.

- ik zou graag zien dat het windtegoed opgedeeld is. Opgewekt per maand en per windtegoed en per jaar.
Hendrik
Gasverbruik meerdere jaren naast elkaar en een berekening obv graaddagen om vergelijk mogelijk te maken.
Zonnerenergie opwek idem en een berekening obv zonuren om vergelijk mogelijk te maken.
SolarGuy
Ook ik zou graag zien dat jullie de basis op orde hebben:
* Zorg dat je voldoende getrainde mensen op het call centre hebt zitten die een betrokken klant niet wekenlang met nutteloze antwoorden aan het lijntje houden.
* Feedback van je klanten is een cadeautje, wees daar dankbaar voor en leer van deze feedback.
* Verwerk orders direct, laat een klant niet 3 maanden wachten zonder enige informatie.
* De App: laat eerst maar eens zien dat de bestelde producten (windtegoed) en opgewekte energie zichtbaar zijn.
* Mijn Energie: laat eerst maar eens zien dat de bestelde producten (windtegoed) en opgewekte energie zichtbaar zijn.

Als Qurrent deze zaken op orde heeft, dan worden ik en waarschijnlijk veel mensen met mij al heel blij.

Dan is het vroeg genoeg om andere mooie functionaliteit te bedenken met de community.
B.Fris
Badge+3
Ik heb eigenlijk maar 1 kleine verbetersuggestie, namelijk dat ik bij de webversie vanuit het Dashboard bij het kiezen voor details mbt stroom of gas ook meteen kan kiezen voor dag, week of maand, want nu kom ik altijd eerst bij het jaaroverzicht terecht, terwijl dat voor mij het minst interessant is.
Verder wil ik echt heel graag de lijn van het 'door Qurrent ingeschat verbruik' terug, omdat ik dat beschouw als de 'norm' ten opzichte waarvan ik geld en milieu wil sparen. Ik geloof dat die lijn er bij de meeste mensen nog wel is, maar bij mij is hij sinds 1 januari weg. Dus dat is niet echt een verbetering, maar meer een reparatie. En dan als extra misschien wel een veldje waarin staat hoeveel kWh of m3 ik boven of onder die 'ingeschat verbruik'-lijn zit in de lopende maand.
Het zou overigens ook wel heel mooi zijn als de gebruiker zelf een 'streefverbruik'-lijn kan aangeven, met daarbij ook dat veldje waarin overschrijding/onderschrijding wordt aangegeven. Dat helpt mogelijk nog meer bij het bewust omgaan met de energie.
Els van Qurrent
Rank
Beste allemaal,

Bedankt voor het meedenken over de nieuwe Mijn Energie omgeving en de Qurrent app! We zijn erg blij met jullie reacties en het heeft ons des te meer duidelijk gemaakt hoe belangrijk de basis is.
Uit jullie reacties blijkt dat de performance en het optimaliseren van de huidige functionaliteiten het belangrijkste is.

Daarnaast hebben jullie onder andere onderstaande wensen:
• Inzicht in verbruik ten opzichte van het maandbedrag, loopt het verbruik in lijn met je ingeschatte maandbedrag?
• Een schatting van de CO2 uitstoot van het eigen verbruik
• Een inschatting van de kosten op basis van het actuele verbruik
• Mogelijkheid om data aan- en uit te zetten op basis van je persoonlijke situatie, als je bijvoorbeeld geen eigen opwek hebt wil je dat ook niet in je grafiek terug zien
• Je huidige verbruik vergelijken met je historisch verbruik
• Je windtegoed opwek live inzien, hoeveel KWh van je totale verbruik wordt opgewekt met je windtegoed?

De prioriteit van de eerste versie van de nieuwe app en Mijn Energie omgeving wordt het onderdeel inzicht & grafieken. We nemen hierin bijvoorbeeld in ieder geval mee dat bepaalde data aan- en uit te zetten is volgens het idee van Vic en rijkjan en ook dat je een indicatie krijgt of je verbruik in lijn loopt met je maandbedrag naar het idee van Lcajj-maesen.

Uiteraard hoort bij deze eerste fase ook dat de performance goed is qua snelheid en betrouwbaarheid van gegevens. In de eerste fase maken we daarnaast meer selfservice mogelijk zoals het wijzigen van je rekeningnummer én wordt het mogelijk om contact te hebben met de klantenservice vanuit je app!

Na de eerste versie gaan we verder bouwen aan de modules advies & besparen en innovatieve ideeën. Maar dat doen we nadat we een stevige basis hebben met de nieuwe app en Mijn Energie omgeving.

Zodra we iets verder zijn in het project zullen we een uitnodiging in de community plaatsen om de nieuwe app en Mijn Energie omgeving te boordelen en om mee te testen aan de bèta versie van de nieuwe app en Mijn Energie.

Tot slot de dopper…. We geven de dopper graag aan Sjimmie. Met jouw waardevolle eerste reactie heb je dit topic in de community een super start gegeven! De dopper komt jouw kant op.

Nogmaals dank voor jullie meedenken!

Groetjes,
Els
FransvanWoerkom
Badge+3
Nog een kleinigheidje waar ik al eerder om had gevraagd:

De grafiek gasverbruik dag loopt van 23:00 uur de vorige dag tot 23:00 uur. Er staat wel 0 tot 23, maar bij 0 staat het verbruik tussen 23 en 24 uur de vorige dag. De gepubliceerde meterstanden worden wel correct om 0:00 opgenomen.

Groet, Frans
SvenAngenent
Leuk en aardig over de app, die in eerste instantie al niet werkte.
Maar misschien ook handig dat je je rekening kunt betalen via de app?
Qwertyuiop
Er zijn al veel goede tips gegeven, dus ik houd het bij eentje: kijk voor inspiratie even naar de app van Oxxio. Dat was mijn vorige energieleverancier, dat ding werkt vlekkeloos. Met de app van Qurrent blijf ik problemen houden en ook na meerdere malen melden incl schermafbeeldingen is het niet verbeterd. Ik kreeg na 3,5 week een antwoord 'we gaan er naar kijken!' en vervolgens niets meer. Ik heb ook geen antwoord meer gekregen op mn vraag hoe lang het nog gaat duren, behalve 'tja, kleine leverancier en groeistuipen en we doen ons best'. Intussen ben ik heel blij dat ik de app van Oxxio nog heb!
Gerco
Badge+2
Hendrik schreef:

Gasverbruik meerdere jaren naast elkaar en een berekening obv graaddagen om vergelijk mogelijk te maken.
Zonnerenergie opwek idem en een berekening obv zonuren om vergelijk mogelijk te maken.

Inderdaad een nuttige toevoeging die graaddagen. Zou ook zeer welkom zijn op de jaarnota. Je bent welgeteld de enige die het woord graaddagen gebruikt heeft op het forum.
Als je het idee snapt is het eigenlijk best eenvoudig en geeft dit je duidelijk beeld of je zuiniger of minder zuinig bent geweest.
Els van Qurrent
Rank
Beste allemaal,

Het is nodig tijd voor een update over het project Mijn Energie en app 2.0! We hebben ondertussen een volledige lijst met gewenste features voor de nieuwe app en Mijn Energie. Hierin is een prioritering aangebracht en een fasering vastgesteld.
Het streven is om in oktober live te gaan met de eerste versie van de app en Mijn Energie omgeving. In deze eerste versie zitten in ieder geval de functionaliteiten die ook in de huidige app en Mijn Energie staan, aangevuld met een aantal handige nieuwe features!

Op dit moment zijn we bezig met de voorbereidingen voor een nieuw design van de app en Mijn Energie. We zullen binnenkort een eerste versie aan jullie voorleggen. Als je het leuk vindt om een eerste designversie te testen stuur me dan een e-mail op els.hoenkamp@qurrent.nl. Ik zal zodra we een testversie hebben hier ook een apart topic voor openen op de Community.
Verder zijn we druk bezig met onze database waarmee we de performance van de nieuwe app en Mijn Energie gaan verbeteren!

Ik kom snel weer met een update!

Groetjes,
Els
JohnKemmer
Badge+6
Hoi Els van Qurrent,

Zijn dan ook de fouten er uitgehaald. En ja wij kunnen wel testen maar de nieuwe website werkt helaas ook nog steeds niet, ondanks dat we deze alweer 14 dagen geleden zouden uitproberen. Wat wel goed ging met de test was het live chat gebeuren.

Neemt niet weg dat ik wel weer wil testen hoor.

Groetjes, John
willi
Rank
Badge
Al met al duurt het wel lang,en tevreden ben ik ook niet.De windtegoeden van mij schommelen heel erg ,de ene keer staat hij op 25 en de andere keer op 18.Nogmaals een dringend verzoek om de app van oxxio te bekijken. Hier heb ik van jullie helemaal niets gehoord??
AJoosten
App van Greenchoice werkt ook erg goed, kijk daar ook eens naar. En sowieso de constructie met de q-box eruit en data per dag en week toevoegen. Wellicht leukigheidje is een onderscheid voor de apparaten die altijd aan staan zoals bv vriezer, koelkast, aparaten in standby.
Els van Qurrent
Rank
Beste Willi, AJoosten en JohnKemmer,

De app van Oxxio en Greenchoice gebruiken we zeker ter inspiratie.
We zijn op de achtergrond druk bezig met de performance verbeteringen en we zijn gestart met het designtraject. Ik verwacht dat we jullie over 2 weken een eerste schets kunnen voorleggen.
Alle performance fouten worden in de nieuwe app en Mijn Energie opgelost. Het inzicht op apparaat niveau nemen we mee naar een vervolgfase na oplevering van de eerste versie van de nieuwe app en Mijn Energie.

@ JohnKemmer, we zijn de afgelopen weken bezig geweest met de laatste openstaande punten op de nieuwe klantenservice pagina. Als je nog geïnteresseerd bent om te testen stuur ik je de testlink toe. We horen graag je feedback! De planning is dat we de nieuwe klantenservice pagina per 3 augustus lanceren.

Groeten,
Els

Reageer