Welkom op de Qurrent community

Stel je vraag, deel je ervaring en inspireer anderen

Zo werkt het

1
Meld je aan op de Qurrent Community.
2
Stel je vraag of doe mee in een discussie.
3
Ga naar de volgende rang door anderen te helpen en te inspireren.
Nog geen account op de community? Registreer nu!

Nieuwe jaarnota. Geef je mening!

Energie expert

1 replies

Auteur
  • 10 augustus 2017

Is het je opgevallen dat we per 1 juli onze jaar- en eindnota’s hebben vernieuwd? Bij het ontwerp is rekening gehouden dat een nota begrijpbaar, herleidbaar en controleerbaar moet zijn.

Wat is er allemaal aangepast?

• Verandert er iets in je tarifering (bijvoorbeeld de energiebelasting)? Dan wordt er een nieuwe periode op je nota gestart. Zodat je ziet wat dit met je prijs per kWh of m3 doet.
• We communiceren al onze tarieven inclusief btw.
• We maken inzichtelijk hoe we hebben gesaldeerd. Heb je in Q1 meer opgewekt dan verbruikt?
Dan neem je je extra opwek mee naar een periode waarin dat niet het geval is. Zo profiteer je als klant optimaal van je eigen opwek!
• Uiteraard berekenen we de netto teruglevering nog steeds over de gehele factuurperiode. Moet je bijbetalen? Dan voegen we een extra bladzijde toe waarin wordt uitgelegd hoe dat kan.

Jouw mening is belangrijk voor ons. We vernemen graag jouw scores in een reactie onder dit bericht. Eventuele op- of aanmerkingen zijn uiteraard welkom!

Kijk hier voor een voorbeeld van de nieuwe jaarnota.

Score 1-10
- Begrijpbaarheid 1-10
- Herleidbaarheid 1-10
(zijn de tarieven in je contract hetzelfde weergegeven als op de jaarnota? Uitgesplitst in dezelfde categorieën?)

- Controleerbaar 1-10
- Een verbeterpunt (vrij invullen)

13 reacties

twe
Q-friend

5 replies

• 10 augustus 2017
:D Tja als ik 'm in zou kunnen zien, zou ik graag mijn mening geven... :? (maar dat schijnt moeilijk te zijn, https://community.qurrent.nl/mijn-energie-29/waarom-is-de-jaarnota-niet-zichtbaar-en-juist-in-mijn-energie-1489)
RGM
Q-brain

193 replies

• 11 augustus 2017
Ik zou er een soort van 'directe' samenvatting bij zetten, ergens onderaan of zo.

------------------------------------------------
Verbruik Elektra 2500 kWh
Opgewekt 290 kWh
Totaal 150,-

Verbruik Gas 1200m2
Totaal 650,-

Totale kosten 800,-
---------------------------------------------

Simpel - snel - direct - duidelijk.
Q-moderator

191 replies

• 11 augustus 2017
Bedankt voor je feedback, @RGM!

En we zijn voor je bezig, @twe
In het bericht van Frits staat een voorbeeld van een jaarnota, dus als je hierover een mening hebt horen we het graag!

@Roland, @RichardSpijkers, @JohnKemmer, @B.Fris, @Trevor, @G.F.Klaver, @hetbruineleven, @Waai, @FransvanWoerkom, @A.Markesteijn en vele anderen hier op de community, hebben jullie het voorbeeld van de nieuwe jaarnota gezien? We horen graag wat jullie hier van vinden!

Als je een score tussen 1-10 zou kunnen geven op de volgende punten, wat zou het dan zijn? En heb je verbeterpunten?

- Begrijpbaarheid 1-10
- Herleidbaarheid 1-10
(zijn de tarieven in je contract hetzelfde weergegeven als op de jaarnota? Uitgesplitst in dezelfde categorieën?)
- Controleerbaar 1-10

We horen graag van jullie!

Groetjes, Nina

29 replies

• 11 augustus 2017
Ik zou het voorbeeld net iets verder anonimiseren. naam plus volledige postcode is (waarschijnlijk) erg makkelijk te herleiden. (ik ga hier en verder er even van uit dat dit een echte jaarnota is, want zo niet zou het adres ook niet weg hoeven omdat toch alles fictief is (?))

Waar ik ook verbaasd naar kijk is het windtegoed. pak hem beet een half jaar. dat zou voor 2 windtegoeden dus 500/365*169=239 KWh moeten zijn. Ik snap dus niet waarom daar 2 relatief lage getallen staan. (Sowieso waar komt de tweedeling vandaan. Jullie krijgen1 keer per dag een update krijgen toch?)
Gaat niet direct over de jaarnota, maar gaat wel vragen opleveren als mensen de jaarnota krijgen. En als jullie dit als voorbeeld op de site zouden gebruiken, Wat dat betreft zou er ook in de toelichting best een kopje over de windtegoeden mogen staan met de diverse kortingen en berekeningsuitleg.

Eerste pagina vind ik helder.
Op de tweede pagina (en verder) zou ik steeds de laatste kolom ook meer accentueren Daar staan de totalen, maar ze vallen te weinig op, mijns inziens.

Waarom is het gasgedeelte en de vaste leveringskosten ook opgesplitst per 16-3? Want voorzover ik zie is op die datum alleen een overgang van enkel naar dubbelmeter (en windtegoed)? De opdeling maakt dat die betreffende pagina's minder makkelijk leesbaar zijn. Ik snap het idee erachter, en heb geen idee of dit technisch eenvoudig te combineren is. (Ik zou kijken of de tarieven hetzelfde zijn, en dan gewoon optellen naar 1 regel.)

Op zich vind ik het verder wel redelijk helder allemaal. Maar voor veel mensen blijft het denk ik een vrij onoverzichtelijke brij getallen. Vooral het inclusief en exclusief btw is voor de meeste particulieren niet echt relevant. Ten opzichte van het verleden weet ik niet of dit een verbeterining is of dat de exclusief btw misschien anders vermeld zou kunnen worden, tussen haakjes en cursief misschien)

Misschien is het persoonlijk, maar steeds dezelfde getallen herhalen (vooral verbruik) onder elkaar vind ik de overzichtelijkheid eerder geen dan wel goed doen.

/ik lees dit forum niet zoveel meer, maar werd nu direct aangesproken dus dacht laat ik eens lekker kritisch zijn :)
Fijn weekend en misschien kunnen jullie wat met een of meerdere dingen die ik zie.

/edit2:
- Begrijpbaarheid 7 (Energienota's zullen nooit hele hoge cijfers hiervoor krijgen, in inherent aan de complexiteit van alle subkosten die benoemd dienen te worden.)
- Herleidbaarheid 7
- Controleerbaar 8
Q-brain

240 replies

• 11 augustus 2017
Heb vorig jaar ook mijn eerste jaarrekening ontvangen en ben van mening dat deze voor mij duidelijk leesbaar en begrijpelijk was, mogelijk komt dit omdat ik alleen maar elektra verbruik.

Wat dit voorbeeld betreft ben ik van mening dat qurrent te veel is doorgeschoten en daardoor voor de meesten die een pak papier is die men uiteindelijk, op het eerste blad na, in het ronde archief zal deponeren.

Voor alles geld, waar TE voor staat is bedenkelijk.

Voor de drie onderdelen is voor mij niet meer dan een 6
Q-brain

130 replies

• 11 augustus 2017
Wat ik hier niet zie is een situatie waar, als iemand wel PV panelen heeft maar geen box , en een slimmemeter dan kom je laag uit in gebruik omdat de teruglevering er niet staat . Ik zou zeggen saldeer niet maar geef een eind min begin van de 4 telwerken , die moeten hoe dan ook van de netbeheerder binnen komen bij jullie .
Als het een een debet / credit beeld gezet wordt met een + en - teken . Een doorlopende horizontale getallen lijn is verwarrend omdat dat accountant taal is ,
Zoals een afreken bon van benzine de BTW boven het eind bedrag leest veel directer.
Wat moet ik betalen of wat krijg ik terug , Dat is wat de consument interessant vindt .
En het netto tarief fysiek los van de rekening , zonder btw .
De meeste mensen als je dat vraagt weten soms wat ze moeten betalen per jaar en vaak ook dat niet ,
Je kostprijs inclusief . BTW deel je met anderen als die ook een bespaarder is .
Een wat je kortingen betreft staan die ook los dan is het een cadeautje gevoel .:D
Staat het in de rij , geeft het een gevoel van sigaar uit eigen doos .:?

95 replies

• 12 augustus 2017
Score 1-10

- Begrijpbaarheid : 10
- Herleidbaarheid : 10
- Controleerbaarheid : 10

Mogelijke wijzigingen

1. Twee versies van de jaarnota beschikbaar stellen. Een Jip en Janneke versie met plaatjes en totaalbedragen (inclusief BTW; zonder de BTW te vermelden) en een uitgebreide versie zoals dit voorbeeld.

2. Weergave in de vorm van een plaatje van de opbrengst wind/zon in kWh als een percentage van het jaarverbruik aan kWh.

3. Weergave in de vorm van een plaatje van de procentuele bijdrage in euro van de samenstellende kosten- en opbrengstendelen waarbij het aantal delen wordt beperkt (bijvoorbeeld totale kosten levering stroom, totale kosten levering gas, netbeheerkosten, kortingen, opbrengsten wind/zon).
Q-giant

52 replies

• 12 augustus 2017
Beste Frits,

Mijn eerste indruk was: Veel te veel pagina's. En veel te veel onbeschreven witte delen per pagina!
Eerste pagina is goed; op een omissie na. Als je totaal verbruik weergeeft moet je ook totaal opgewekt weergeven. Het aantal windtegoeden is leuk maar zegt niets. Dat is contract en hier hebben we het over opwekken en gebruiken. Graag toevoegen/aanpassen.

De volgende pagina's: je kunt prima de verschillende perioden op een slimme manier in elkaar schuiven. Dit scheelt je vele te herhalen kopregels en subtotaal- een totaalregels.
Je kunt de regel levering en leveringstarief gewoon combineren de koppen geven al aan waar het standen zijn of tarief.
Veel regels in de twee perioden zijn qua eenheid identiek. Alleen tariefregel niet. Energiebelasting en opslag duurzame energie zijn qua eenheid hetzelfde.

De opmerkingen gelden voor veel van de volgende pagina's. Omdat je toch al alle kolommen naast elkaar hebt staan kun je veel regels terugbrengen tot een regel.

Op zich inhoudelijk is er met deze rapportage/jaarrekening niets mis. Vandaar:
- Begrijpbaarheid : 10
- Herleidbaarheid : 10
- Controleerbaarheid : 10

Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn
Q-giant

62 replies

• 12 augustus 2017
Deze nota lijkt me duidelijk. Dat de nota langer is dan minimaal nodig komt doordat nota's niet altijd van 1 januari tm 31 december lopen en tarieven in de loop van een jaar nogal eens worden gewijzigd. Dat laatste geldt dus niet voor de vaste leveringskosten van Qurrent (blz 8 van het voorbeeld). Deze bedragen voor gas en elektriciteit elk € 72,60 per jaar, dus samen € 145,20. Dat er in het voorbeeld € 145,32 uit komt, heeft te maken met een overbodige en niet-contractuele omzetting naar tarief per dag en het al dan niet meerekenen van een schrikkeljaar. Ik zou hier gewoon het jaarbedrag gebruiken, en die 29 februari buiten beschouwing laten.

Overigens zal ik nooit begrijpen waarom mijn jaarcontract loopt van 2 januari tm 1 januari het volgende jaar. Mijn vorige leverancier factureerde tm 31 december 2015. Qurrent factureerde van 2 januari 2016 met de meterstanden van 1 januari tm 1 januari 2017. Dus een dag te weinig in 2016 en een dag er bij in 2017 met extra regels op de nota en gewijzigde tarieven.

Helaas kennelijk niet ten overvloede: een dag begint om 0:00 uur en eindigt om 24:00 uur. Dat zit in de gasgrafiek op mijn energie nog steeds niet goed. Een jaar begint op 1 januari 0:00 uur en eindigt op 31 december 24:00 uur.
Energie expert

1 replies

Auteur
  • 16 augustus 2017
Hoi RGM, Trevor, JohnKemmer, G.F.Klaver, Waai, hetbruineleven en FransvanWoerkom

Bedankt voor al jullie waardevolle input!

Jullie hebben een hoop feedback gegeven. Ik ga nu met verschillende collega's aan de slag om te kijken wat wij kunnen aanpassen.
Sommige dingen zijn we verplicht te tonen in de jaarnota vanuit de ACM (Autoriteit Consument & Markt) en voor sommige dingen moeten grotere aanpassingen worden gedaan door IT of door externe partijen van onze software.

Het zal even duren voordat ik weet wat er aangepast kan worden en wanneer i.v.m. de zomervakantie. Ik kom in september bij jullie terug met een update.

Een greep uit jullie feedback:
- duidelijkere korte samenvatting
- verduidelijking van opbrengst Windtegoed
- de totalen kolom meer accentueren
- duidelijkheid over de opsplitsing van het gasgedeelte
- in/exclusief btw is voor particulieren niet of minder relevant
- de jaarnota is te uitgebreid, te groot
- meer duidelijkheid over salderen
- een simpelere en een uitgebreide versie
- opbrengst wind/zon in de vorm van een plaatje
- kostenverdelingen van verschillende kostenposten gas en elektra in een plaatje
- te veel witruimtes per pagina
- totale opwek van windtegoeden mist
- verschillende periodes in een overzicht samenvoegen
- veel regels terugbrengen tot een regel

Mochten er nog meer punten zijn hoor ik die graag.

Groeten van Frits
Q-expert

18 replies

• 17 augustus 2017
Inderdaad teveel cijfers en getallen verdeeld over meerdere pagina's.
Ik kon maar moeilijk ontwaren waar de wijzigingen in een nieuwe periode in zitten.

persoonlijk zou ik een deel Qurrent een deel Netbeheerder en een deel Overheidheffingen weergeven.
verder zou een toevoeging van graaddagen berekening bij gas interessant zijn. Zo kun je als klant nog beter je verbruik vergelijken.
Uitleg graaddagen

bijgevoegd een idee voor de indeling van stroom
- teruglevering op daltarief lijkt me wat vreemd aangezien er geen zon is 's nachts. Of komen er projecten aan in andere delen van de wereld waardoor dit wel het geval is (tipje?)?

Groet, Gerco

Frits van Qurrent schreef:

Hoi RGM, Trevor, JohnKemmer, G.F.Klaver, Waai, hetbruineleven en FransvanWoerkom

Bedankt voor al jullie waardevolle input!

Een greep uit jullie feedback:
- duidelijkere korte samenvatting
- verduidelijking van opbrengst Windtegoed
- de totalen kolom meer accentueren
- duidelijkheid over de opsplitsing van het gasgedeelte
- in/exclusief btw is voor particulieren niet of minder relevant
- de jaarnota is te uitgebreid, te groot
- meer duidelijkheid over salderen
- een simpelere en een uitgebreide versie
- opbrengst wind/zon in de vorm van een plaatje
- kostenverdelingen van verschillende kostenposten gas en elektra in een plaatje
- te veel witruimtes per pagina
- totale opwek van windtegoeden mist
- verschillende periodes in een overzicht samenvoegen
- veel regels terugbrengen tot een regel

Mochten er nog meer punten zijn hoor ik die graag.

Groeten van Frits

Q-brain

240 replies

• 17 augustus 2017
Wat dacht je van het weekend.
Q-expert

18 replies

• 17 augustus 2017
JohnKemmer schreef:

Wat dacht je van het weekend.

o ja, natuurlijk :$ Thnx!
Ik heb zelf enkel tarief, dus heb hier niet zoveel mee te maken.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)

Deze website gebruikt cookies om je beter te kunnen helpen. Instellingen Zonder keuze accepteer je deze cookies.
    Cookie instellingen aanpassen

Deze website maakt gebruik van functionele en statistische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Wij gebruiken de volgende cookies: