Welkom op de Qurrent community

Stel je vraag, deel je ervaring en inspireer anderen

Zo werkt het

1
Meld je aan op de Qurrent Community.
2
Stel je vraag of doe mee in een discussie.
3
Ga naar de volgende rang door anderen te helpen en te inspireren.
Nog geen account op de community? Registreer nu!

Beantwoord Hoeveel kost mijn daadwerkelijke verbruik t.o.v. mijn voorschotbedrag?

Q-starter

2 replies

Auteur
  • 17 juli 2017
Ik zou nu eindelijk wel eens een keer willen vernemen hoe mijn tussentijdse verbruik is (in geld uitgedrukt) en hoe zich dat verhoudt ten opzichte van mijn betaalde voorschotten (dus van het verbruik van gas en elektriciteit).
Een vergelijk met het gemiddelde gebruik van andere gebruikers, zoals het dashboard dat aangeeft, daar heb ik verder op zich niets aan. Graag zou ik een concreet antwoord krijgen en geen vage verwijzingen.
Groet,
Harry

icon Gemarkeerd als beste antwoord yukia31 on 18 juli 2017, 21:12

Hdocter ten eerste sorry had niet begrepen dat je een oude meter hebt.

Pak excel of iets gelijks
Daarin kan je alle tarieven in plaatsen en het vaste.
Schatten werkt daarin minder maar beter als niets.

Afname * tarief
Schatting is b.v. Voor stroom daggemiddelde*resterende aantal dagen.
Bij gas wel moeilijker maar beter als niets.

De netbeheerderstarieven en kortingen en vastrecht tel je daar ook bij op.

Voor gas is dit jaar een koud jaar, je sjv opvragen heeft ook nut hierin, een koud jaar kan bijna 1,5-2 keer je sjv zijn.

Bekijk origineel

5 reacties

Q-giant

83 replies

• 18 juli 2017
gebruik enelogic.com deze geeft een verwachting aan van de kosten en geeft een kleine vergelijking in het sluimerverbruik, wel vergelijkt deze met jezelf.
echt verbruik vergelijken is energie inzicht.nl een goede aanvulling (wel minder goed bijgehouden met standen), deze is van enexis en geen voor gas en stroom vergelijkbaar gebruik ook sluimerverbruik.
beide hebben wel een slimme meter nodig.
Q-moderator

191 replies

• 18 juli 2017
Beste HDocter,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community.

Wanneer je in het bezit bent van een slimme meter en als deze op afstand uit te lezen is, dan zul je iedere twee maanden een verbruiks- en kostenoverzicht ontvangen.

Wanneer je niet in het bezit bent van een slimme meter, dan worden deze verbruiks- en kostenoverzichten niet automatisch verstuurd. We zijn dan namelijk niet in het bezit van je meterstanden.
Met de meterstanden kunnen we in ieder geval uitrekenen hoeveel energie je hebt verbruikt en wat de kosten hiervan zijn geweest. Uiteraard bevat de jaarnota een uitgebreider overzicht en wordt hierop ook het vastrecht, de netbeheerkosten en de vermindering van energiebelasting op meegenomen.

Heb je hier iets aan? We horen graag van je en je mag ook ons altijd mailen.

Groetjes, Nina
Q-starter

2 replies

Auteur
  • 18 juli 2017
Dit is helaas een zwak antwoord. Ik heb al een paar keer mijn standen (verbruik) ingegeven / doorgegeven en op basis daarvan zou een berekening gemaakt kunnen worden en wachten op de jaarafrekening is te laat omdat ik dan mijn voorschot tussentijds niet meer kan aanpassen. Bovendien kan ik dan niet op tijd switchen naar een andere leverancier indien blijkt dat het allemaal wat tegenvalt. Waarom zegt u niet gewoon dat u niet in het bezit bent van een echte reel time dashboard. Bij mijn vorige leverancier kon ik de standen gewoon ingeven en kreeg ik een response om bijvoorbeeld mijn voorschot met een bepaald bedrag te verlagen of te verhogen om uiteindelijk op ongeveer "nul" uit te komen zodat je precies wist waar je aan toe was, Ik kon dan , indien gewenst, mijn voorschot gewoon on-line aanpassen. Uiteraard werd hier rekening gehouden met seizoensinvloeden.
Groet,
Harry
Q-giant

83 replies

Beantwoord
  • 18 juli 2017
Hdocter ten eerste sorry had niet begrepen dat je een oude meter hebt.

Pak excel of iets gelijks
Daarin kan je alle tarieven in plaatsen en het vaste.
Schatten werkt daarin minder maar beter als niets.

Afname * tarief
Schatting is b.v. Voor stroom daggemiddelde*resterende aantal dagen.
Bij gas wel moeilijker maar beter als niets.

De netbeheerderstarieven en kortingen en vastrecht tel je daar ook bij op.

Voor gas is dit jaar een koud jaar, je sjv opvragen heeft ook nut hierin, een koud jaar kan bijna 1,5-2 keer je sjv zijn.
Q-moderator

147 replies

• 21 juli 2017
Hoi HDocter,

Bedankt voor je reactie @Yukia31, dat lijkt me inderdaad een goede manier een berekening te maken.
Het klopt inderdaad dat deze berekening nog niet mogelijk is op Mijn Energie. Wel zijn we bezig een nieuwe Mijn Energie omgeving te ontwikkelen.
Daarom is feedback over de vraag naar deze functionaliteit altijd welkom, bedankt daarvoor!
@HDocter, ik heb je meterstanden erbij gepakt van 5 januari 2017 tot 4 juni 2017.
Op basis van deze meterstanden is het volgende standaard jaarverbruik berekend:

Elektra: 1935 kWh
Gas: 1346 m3

Je maakt gebruik van het contract via Veiling Eigen Huis.
Met dit verbruik zou je op jaarbasis uitkomen op een bedrag van €1145.
Hierbij past een maandbedrag van €95.

Op dit moment betaal je €107.
Aangezien je nu ongeveer 42% van dit verbruik hebt verbruik, betekent dat dat aan verbruik zo'n €480 hebt betaald inclusief netbeheerkosten en belasting.
Dit is een schatting.

Groeten van Vita

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)

Deze website gebruikt cookies om je beter te kunnen helpen. Instellingen Zonder keuze accepteer je deze cookies.
    Cookie instellingen aanpassen

Deze website maakt gebruik van functionele en statistische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Wij gebruiken de volgende cookies: