Centraal Topic: Geen slimme meter data van netbeheerder

  • 11 juli 2017
  • 35 reacties
  • 7494 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +8
Goedemiddag iedereen,

Het is ons opgevallen dat wij bepaalde foutmeldingen doorkrijgen tijdens het opvragen van de slimme meter data bij verschillende netbeheerders. Dit betekent dat wij van sommige slimme meters geen meterstanden en verbruiksgegevens ontvangen van het elektriciteit- en/of gasverbruik.

Hoe herken je of jouw slimme meter dit heeft:

- Bij gebruik van een Qbox, zie je de data van elektra wel in en de data van gas niet.
- Je moet jouw start/jaar of eindstanden doorgeven terwijl je een slimme meter hebt en eigenlijk nooit je standen hoeft door te geven.
- Je hebt sinds kort jouw meterstanden op dagelijks uitlezen gezet, je kreeg de standen dagelijks te zien en nu niet meer.

Mocht dit bij jou van toepassing zijn, kun je dit aan ons doorgeven via deze topic.

Onze moderators en bijbehorende afdeling zullen dan de komende periode jouw slimme meter data gaan monitoren. En je via
via privé berichten op de community op de hoogte houden.

Groeten van Giulia

35 reacties

hey Giul,

er is wat in beweging gekomen sinds jouw acties want ik heb een brief ontvangen van de netbeheerder dat ze hebben geconstateerd dat er iets fout gaat tussen de meters en dat ze een monteur langs gaan sturen.

Bedankt :)
Kennie
Reputatie 5
Badge +14
Komt regelmatig voor:


Reputatie 5
Badge +14
hmm, het achterlopen ligt echt niet "alleen maar" aan de netbeheerder. Ik zit bij enelogic, en die heeft voor 21 en 22 geen verbruiksdata, maar voor de 23e weer wel. Raad eens wie niet?. mijn conclusie is:
- het is niet beleid van Stedin om 3 dagen achter te lopen
- ja, stedin heeft mogelijk issues met hun api waar mee jullie en enelogic standen doorkrijgen.
- en nee, jullie zijn niet geheel onschuldig.

Daarnaast lijkt het me wijs dat jullie stoppen met afronden naar boven met die kuubs, want dat is misleidende informatie. als ik 0,38 kuub verbruik, verbruik ik niet 1 kuub. toch?


Hierbij de overdracht van Netbeheerder naar leverancier. In dit gegeven Enelogic

Reputatie 3
Badge +8
Hallo Bastiaan,

Bedankt voor je bericht.
Wat fijn dat de netbeheerder langs is geweest en dat je een nieuwe meter hebt ontvangen!
Met deze nieuwe meter zouden de nieuwe meterstanden weer dagelijks door moeten komen.
Ik ga dit voor je uitzoeken samen met mijn collega's van de technische dienst.
Ik geef je zo spoedig mogelijk een update. Over uiterlijk 2 weken hoor je weer van me!

Groetjes, Nina
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Bastiaan,

Mijn collega's van de technische dienst zijn dit nog voor je aan het uitzoeken.
Zodra er nieuws is hoor je van me! We houden je op de hoogte.
Alvast een prettig weekend gewenst!

Groetjes, Nina
Reputatie 3
Badge +8
Hallo @BastiaanLagaune,

Mijn collega's hebben inmiddels wat instellingen aangepast. Zie je inmiddels weer de data in? We horen graag van je!

Hallo Henze,

Bedankt voor je bericht!
De versie van je slimme meter staat op de kast zelf aangegeven. Hier staat bijvoorbeeld SMR5.0 of DSMR4.2 aangegeven (als je een meter hebt die hiermee werkt).

Op dit moment is er geen sprake van een storing van je slimme meter. Het kan namelijk 1-5 werkdagen duren voordat de slimme meterdata inzichtelijk is. Ik kan de data niet direct voor je inzien, maar ik zie dat tot nu toe iedere dag een meterstandverzoek is uitgestuurd, voor zowel elektra als gas.

Geef het nog even de kans! Zie je volgende week nog steeds deze data niet in? Dan kun je ons screenshots toesturen en dan kunnen we hiermee voor je op onderzoek uit.

Groetjes, Nina
Reputatie 3
Badge +8
Hoi Henze,

Bedankt voor je bericht. Ik ben erg benieuwd hoe het apparaatje bevalt. Ik hoop dat het wat duidelijk geeft.
Fijne dag gewenst!

Groetjes, Nina
Reputatie 3
Badge +8
Bedankt voor de update, Henze!
Ik ben blij dat de data weer inzichtelijk is.

Groet, Nina
Reputatie 2
Badge +8
Ik ben erg blij om dat te mogen lezen Kennie!

Fijn dat het snel voor je is opgepakt.

Groeten van Giulia
Reputatie 2
Badge +8
Hoi Daniel,

Goed dat je jouw verbruiksgegevens dagelijks wilt bijhouden!
De reden dat je momenteel geen verbruiksgegevens niet kunt inzien, heeft bij jou met iets anders te maken.

Ik verwijs je graag naar deze topic.
Daar wordt precies omschreven waarom je nu geen data inziet.

Groeten van Giulia
Reputatie 2
Badge +8
Hoi Kenneth,

Wat fijn zeg! Dat hebben ze nog redelijk snel uitgevoerd.
Laat je mij het weten zodra alles naar behoren werkt? Vind ik leuk :)

Groeten van Giulia
Reputatie 2
Badge +8
Wat lief! Echte of virtuele bos bloemen haha? 😃

Groeten van Giulia
Reputatie 2
Badge +8
Oeh ik word verwend! :$

Dat is echt super lief Kenny, ik zal de herinnering aan onze speciale muur hangen.
De bloemen krijgen een mooi plekje op mijn bureau 😳.

Je mag de bloemen sturen naar:

Willem Fenengastraat 17
1096BL Amsterdam

Groeten van Giulia
Reputatie 2
Badge +8
Spannend!

Door ochtend kippigheid zie ik dit door de vingers haha
Dan heet ik maar een keer net even iets anders :$

Ik wacht het af hoor Kenny!

Groeten van Giulia
Reputatie 2
Badge +8
Hoi Henze!

Ik kan me goed voorstellen dat die vertraging niet gewenst is, echter mag de netbeheerder hier 1-5 werkdagen over doen.
Dat maakt dat Nina en ik hier weinig aan kunnen veranderen.

Is de data inmiddels inzichtelijk?

Groeten van Giulia
Hoi Bastiaan,

Al eerder heb je in dit topic laten weten dat de meterstanden niet dagelijks uitgelezen worden.
Ik heb nogmaals naar je meterstanden gekeken en er is vrijwel elke dag een storing bekend bij het ophalen van de meterstanden.
Ik heb dit doorgezet naar onze afdeling Marktpartijen, zij nemen contact op met je netbeheerder wanneer deze storing vaak voorkomt.
Je krijgt bericht als we hier een update over hebben!

Fijne dag!

Groetjes, Vita
Onze Giulia is ontzettend blij met de bloemen Kenneth!
We hebben er een gelukkige collega bij en stiekem ook mogen genieten van de prachtige bos vandaag 🙂
Badge
Beste,

Ook hier al sinds 15 Juni niet mogelijk om de meterstanden dagelijks laat staan maandelijks uit te lezen...
Ik val onder het gebied van Stedin.
Ik heb geen melding van een storing van Stedin obtvangen. Graag zie ik hier een oplossing voor.

Mvg,

Bastiaan
Badge
Hoi Bastiaan,

Al eerder heb je in dit topic laten weten dat de meterstanden niet dagelijks uitgelezen worden.
Ik heb nogmaals naar je meterstanden gekeken en er is vrijwel elke dag een storing bekend bij het ophalen van de meterstanden.
Ik heb dit doorgezet naar onze afdeling Marktpartijen, zij nemen contact op met je netbeheerder wanneer deze storing vaak voorkomt.
Je krijgt bericht als we hier een update over hebben!

Fijne dag!

Groetjes, Vita


Beste,

Meer dan een maand geleden is een monteur van stedin langs geweest en heeft een nieuwe slimme meter geïnstalleerd. Dit heeft het probleem nog steeds niet verholpen....

Groet
Badge +1
Ik wilde ook al hier melden dat mijn slimme meter het al een tijdje niet heeft doorgegeven (laatste keer was afgelopen zaterdag 11-11-17). Maar het probleem ligt dus inderdaad bij Stedin. Ik lees iets over 5.0 en 4.2? Hoe kan ik zien wat voor meter-versie ik heb?
Badge +1
Je hebt helemaal gelijk. Ik loop dus een aantal dagen achter steeds. Beetje jammer dat er zo'n vertraging in zit.
Badge +1
Jazeker, maar toch is die 5 dagen te traag. Ik heb inmiddels zo'n apparaatje aangeschaft voor realtime inzicht en ga die morgenavond aansluiten. Misschien dat dan ook die afgeronde kuub me duidelijk wordt.
Badge +1
hmm, het achterlopen ligt echt niet "alleen maar" aan de netbeheerder. Ik zit bij enelogic, en die heeft voor 21 en 22 geen verbruiksdata, maar voor de 23e weer wel. Raad eens wie niet?. mijn conclusie is:
- het is niet beleid van Stedin om 3 dagen achter te lopen
- ja, stedin heeft mogelijk issues met hun api waar mee jullie en enelogic standen doorkrijgen.
- en nee, jullie zijn niet geheel onschuldig.

Daarnaast lijkt het me wijs dat jullie stoppen met afronden naar boven met die kuubs, want dat is misleidende informatie. als ik 0,38 kuub verbruik, verbruik ik niet 1 kuub. toch?
Badge +1
Ik ken het lijstje. Maar als je weet dat stedin geen zin heeft om verbetering aan te brengen, dan bewaar je de lijst met gefaalde items, en probeer je die op een later tijdstip toch op nieuw? Kan me niet voorstellen dat het altijd dezelfde zijn die gaten hebben in hun meterstanden.

zelf als software developer kan ik me zo voorstellen dat er voor iedere netbeheerder een aparte api bestaat, of een api in de cloud waarbij de netbeheerder data in pompt en de leverancier de gegevens weer eruit pompt. Als dit het geval is, dan zal dus OF stedin problemen moeten hebben met uploaden van sommige meterstanden OF de leveranciers (en enelogic) moeten moeite hebben met het uittrekken van de gegevens. Het laatste lijkt echter het meest waarschijnlijke, omdat het niet zo is dat ik bij Enelogic EN Qurrent hetzelfde zie. Ik zie gaten op verschillende dagen.

Ik weet natuurlijk niet hoe de api precies werkt. Maar het zou fijn zijn dat ZELFS als Qurrent de gegevens van vandaag niet kon ophalen, het de dag erna als nog een poging waagt (met geef me meterstanden vanaf 25-11-2017 00:00:00 ipv 26-11-2017 00:00:00 en ja, Qurrent is een gratis dienst, maar bij Enelogic verwacht ik, dat wanneer ik betalende klant ben, dit gewoon functioneert.

Ik zou dus heel graag willen weten hoe dit aanleverproces precies werkt.
Badge +1
Inmiddels wel ja. Inclusief de eerder al missende dagen. Even aanzien hoe dat verder verloopt.

Reageer