Beantwoord

Gas verbruikt op vakantie?

• 8 januari 2019
  • 6 reacties
  • 203 keer bekeken

Hallo,

Ik ben veelvoudig weg geweest het afgelopen jaar, maar ik zie in mijn verbruik dat er wel gas af is gegaan op sommige dagen. Hoe kan dat terwijl ik niet thuis was?

(of heeft dat met de waakvlam van cv te maken?)

MVG.
icon

Beste antwoord door MoniqueFasel 8 januari 2019, 17:20

Hallo @levyna ,

Daar weet ik misschien een antwoord op, ik heb die vraag zelf ook een keer gesteld aan dit forum.
Het is met moderne cv installaties zo dat er geen waakvlam meer in zit maar de ketel kan ingesteld worden om een kleine voorraad water voor het warm water op temperatuur te houden. Als je dus op vakantie bent zie je gas verbruik zonder dat je thuis bent. Dat word gebruikt om de ketel op temperatuur te houden. Je kunt dit meestal zelf instellen. Als je die optie uit zet zal het gasverbruik iets dalen en als je op vakantie bent zal je dan geen gebruik meer zien. Het heeft een nadeel. Doordat de ketel in zijn geheel op temperatuur moet komen als je warm water nodig hebt zal het iets langer duren voordat het water wat uit de kraan komt warm is. Ik vind het zonde van het gasverbruik dus ik heb die optie om de ketel constant op temperatuur te houden uitgezet. ik ben daar heel tevreden mee.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 1
Badge +3
Hallo @levyna ,

Daar weet ik misschien een antwoord op, ik heb die vraag zelf ook een keer gesteld aan dit forum.
Het is met moderne cv installaties zo dat er geen waakvlam meer in zit maar de ketel kan ingesteld worden om een kleine voorraad water voor het warm water op temperatuur te houden. Als je dus op vakantie bent zie je gas verbruik zonder dat je thuis bent. Dat word gebruikt om de ketel op temperatuur te houden. Je kunt dit meestal zelf instellen. Als je die optie uit zet zal het gasverbruik iets dalen en als je op vakantie bent zal je dan geen gebruik meer zien. Het heeft een nadeel. Doordat de ketel in zijn geheel op temperatuur moet komen als je warm water nodig hebt zal het iets langer duren voordat het water wat uit de kraan komt warm is. Ik vind het zonde van het gasverbruik dus ik heb die optie om de ketel constant op temperatuur te houden uitgezet. ik ben daar heel tevreden mee.
Reputatie 1
Badge +3
Hallo @levyna ,
nog even dit, als je die optie uit heb staan/gezet en je blijft gas verbruiken moet je misschien er een monteur bij halen die controleert op lekkage.
Met vriendelijke groet

Ben
Reputatie 2
Badge +9
Hoi @levyna,

Dank voor je bericht, en @MoniqueFasel, dank voor je antwoord!
Bovenstaande klopt inderdaad helemaal. Om je tapwater op temperatuur te houden wordt er nog een klein beetje gas gebruikt.
In deze topic vind je hier nog meer specifieke informatie over!

Ik zie dat je over het hele jaar genomen niet veel gas hebt verbruikt. Ik kan natuurlijk niet precies zien op welke momenten je op vakantie daarvan was.
Als je nog vragen hebt dan hoor ik dat graag!

Groet, Joost
@MoniqueFasel @Joost van Qurrent

Dank jullie wel voor jullie antwoord.

Ik heb echter geen moderne ketel, maar nog altijd eentje met een waakvlam. Werkt dat dan een beetje op dezelfde wijze?

Groetjes
Reputatie 1
Badge +3
Hallo @levyna

Ja zo'n waakvlam gebruikt natuurlijk gas.
Dat is bijna niet te voorkomen. Je kunt natuurlijk de cv uitzetten en de gaskraan dicht draaien.
Het nadeel is dan wel dat het heel koud in je huis word.
Ook heb ik wel eens begrepen dat het uitzetten van de cv (stekker er uit) een probleem kan geven met een wat oudere installatie omdat de pomp dan wel eens vast kan komen te zitten. Dat zijn dure grapjes.

Ben
Reputatie 2
Badge +9
Dank voor de aanvulling @MoniqueFasel.
Daarnaast is het in de winter niet een goed idee om de verwarmingsketel uit te schakelen, omdat er dan kans is op bevroren leidingen.
In dat geval houd je inderdaad een (minimaal) gasverbruik.

Groet, Joost

Reageer