Sticky Beantwoord

Hoe zit het met onbetrouwbare slimme meters?

• 20 februari 2017
  • 14 reacties
  • 2413 keer bekeken

Badge +5
  • Q-brain
  • 197 reacties
ENSCHEDE - Naar schatting driekwart miljoen energiemeters in Nederlandse meterkasten geven verkeerde standen weer. Ze worden beïnvloed door andere energiebronnen in de omgeving.

Niemand heeft belang bij onbetrouwbare meters

Vooral veel statische meters wijzen een fors hoger verbruik aan dan feitelijk het geval is. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente (UT) en Hogeschool van Amsterdam. De energiebranche ontkent dit.

De statische energiemeters die de afgelopen jaren zijn geplaatst zijn te goedkoop en te simpel. Frank Leferink, hoogleraar EMC (Electromagnetic Compatibility) verbonden aan de UT zegt dat veel moderne electronica (dimmers, gsm-opladers, led-lampen, etc.) een storende werking hebben op statische en slimme meters. "De ontwerpers van de meters hebben daar niet goed genoeg over nagedacht." Het onderzoek wijst uit dat vooral te hoge meterstanden optreden.

Lees verder op: http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/enschede/ut-deel-energiemeters-slaat-hoger-uit-dan-feitelijke-verbruik-1.6902492
icon

Beste antwoord door Tanja van Qurrent 8 maart 2017, 11:32

Hoi iedereen,

Zijn slimme stroommeters onbetrouwbaar?

De Volkskrant berichtte op 3 maart 2017 dat de netbeheerders 850 duizend mogelijk onbetrouwbare stroommeters hebben geplaatst. Deze zouden onder bepaalde omstandigheden je stroomverbruik onjuist registreren.

Op 20 maart 2017 heeft Radar het volgende uitgezonden. Om te kijken of jouw meter onjuist verbruik registreert kan je onderstaande checklist doorlopen.

• Is jouw slimme meter onbetrouwbaar?
Kleine kans. Volgens Netbeheer Nederland blijkt dat het slechts om een beperkt deel van de meters en is afhankelijk van het type en de leeftijd. Alleen onder extreme omstandigheden zouden deze meetfouten zich voordoen.

• Controleer het merk en type slimme meter
Hieronder vind je het merk, type en metercode van de slimme meters die mogelijk onbetrouwbaar zijn. Je vindt deze gegevens aan de voorzijde van je slimme meter.

Echelon
83331-1IMAD KAP4

Enermet
E420-n(t)(s) P8KM

Iskra
MT371-D1A52 ZBEP
MT171-D2A52 RBEN
MT382-D2A52 ZBBD
MT171-D2A52 ZBER
MT382-D2A52 ZBEV

Landis + Gyr
ZCF110CBtFs2 E0004
ZMF110CBtFs2 E0005
ZCF120ABd(F)s2 KAAE
ZMF120ABdFs2 ZAEX

• Mijn meter is mogelijk onbetrouwbaar. En nu?
Heb jij een van de bovenstaande slimme meters én een opvallend hoog verbruik? Laat dan onze klantenservice toch even meekijken. Opvallend hoge verbruiksgegevens kunnen namelijk ook andere oorzaken hebben. Let daarbij op de volgende zaken:

• Heb je in het verleden geen meterstanden doorgegeven?
Het kan ook voorkomen dat het werkelijk verbruik in het verleden te laag is ingeschat doordat er geen meterstanden zijn doorgegeven. Na installatie van een slimme meter blijkt het werkelijke verbruik hoger te liggen dan je dacht.

• Heb je een apparaat aangesloten dat veel stroom verbruikt?
Een andere reden voor hoog verbruik is bijvoorbeeld een apparaat in de woning dat veel energie verbruikt, zoals een zwembad, waterbed, aquarium, enz. Dat kan een goede verklaring zijn voor een hoog energieverbruik.

• Is er toch een onverklaarbare afwijking vergeleken met het historisch verbruik op jouw adres?
Wellicht is er sprake van een onbetrouwbare meter. Als wij vermoeden dat je slimme meter onbetrouwbaar is dan kunnen wij desgewenst contact opnemen met de netbeheerder, zodat zij het probleem verder kunnen onderzoeken.

• Meer informatie
Wil je meer informatie over onbetrouwbare slimme meters? Kijk hier voor FAQ’s van Netbeheer Nederland.

Voor contact met onze klantenservice: 088 777 1200

Groeten Tanja
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 5
Badge +13
Interessant artikel RGM!

Ik begrijp zelf niet geheel hoe bijvoorbeeld led-lampen voor elektromagnetische storing kunnen zorgen, ook omdat de meterkasten vaak in een afgesloten uithoek van een huis staan.

Maar ik ben helaas niet zo wetenschappelijk aangelegd.

Gelukkig worden statische led meters al vervangen door netbeheerders. En komen er steeds nieuwe versies van slimme meters.

Groetjes, Tanja
Reputatie 3
Badge +6
Nou laat ik het eens omdraaien , als je de oude vertrouwde Ferrad meter weer terug wil hebben kan dat niet en er mankeerde niets aan de nauwkeurigheid van dat ding , uitlezen was ook geen probleem dus aflezen op afstand ook niet .
Complottheorie gaat wat ver , maar het komt de Staat wel goed uit via de Netbeheerder ( staats gelegen aandacht ) .
Ook de watermeter hier gaf plots een drie-voudig gebruik wat ik echt niet had en dat over meerdere jaren en ineens kreeg ik zomaar ,de oude was niet oud , een nieuwe. Je moet als je het aanvecht bewijzen dat die meter niet goed is . Nou bewijs dat maar eens ! En dat is voor een Stroom meter niet te doen voor een particulier.
Kortom geen netbeheerder zal bij meer gebruik reageren , bij minder staan ze op de stoep.
Interessant artikel RGM!

Ik begrijp zelf niet geheel hoe bijvoorbeeld led-lampen voor elektromagnetische storing kunnen zorgen, ook omdat de meterkasten vaak in een afgesloten uithoek van een huis staan.

Maar ik ben helaas niet zo wetenschappelijk aangelegd.

Gelukkig worden statische led meters al vervangen door netbeheerders. En komen er steeds nieuwe versies van slimme meters.

Groetjes, Tanja

Waarschijnlijk gaat het hier over belastingen met een faseverschil tussen stroom en spanning (power factor, cos phi). Niet elke meter is even goed in staat om alleen het werkelijk vermogen te meten, in plaats van het schijnbare vermogen, zeker bij heel 'lelijke' belastingen. In de praktijk kan dit inderdaad alleen leiden tot hogere metingen, omdat je als particulier alleen betaalt voor het werkelijke vermogen (cos phi = 1), ondanks dat de infrastructuur wel ingericht moet zijn op de extra belasting. Bedrijven betalen dan ook vaak wel extra voor blind vermogen.

Maar ik ben heel benieuwd hoeveel impact dit in de praktijk zal hebben. Vrijwel alle zwaardere electronica zal proberen enige correctie toe te passen. Goedkope kleine opladers misschien niet, maar welk deel van de energierekening bestaat uit zulke belastingen?
Badge +5
"Waarschijnlijk gaat het hier over belastingen met een faseverschil tussen stroom en spanning (power factor, cos phi)"
Inderdaad die richting zat ik ook aan te denken.
Reputatie 3
Badge +6
Ik weet best iets van de (power factor, cos phi ) Maar hoe het zit met een-Fase voeding van de PV max 16 Amp ,als je een drie Fase meter hebt . Als iets scheef zit is het deze situatie waarin je maximaal een Fase vanuit je PV door de meter het net in drukt . Of heb ik het mis. Ik kan wel controleren vanuit mijn monitor in de omzetter wat mijn moment en dagproductie is maar zie uiteraard op mijn slimme meter dat in een getal lijn. verrekend voor drie Fase . en kan dus niet zien wat het gebruik is op die andere twee. Zie wel dat de aanduiding terugleveren " in leven is " .
Wie kan hier iets over zeggen ?
Reputatie 3
Badge +6
Aanvulling : het blijkt dat mijn PV 20 % meer produceert dan de door leverancier aangeboden productie.
16 stuks zwart/mono Canedian / sma sunny boy , jaarproductie 3540 Kwh werkelijk +/- 4400 Kwh . Met de cirkel productie meter is mijn dak vrijwel ideaal. totaal nu bijna 15000 Kwh ( eind juni 4 jaar.)
Reputatie 5
Badge +13
Hoi iedereen,

Zijn slimme stroommeters onbetrouwbaar?

De Volkskrant berichtte op 3 maart 2017 dat de netbeheerders 850 duizend mogelijk onbetrouwbare stroommeters hebben geplaatst. Deze zouden onder bepaalde omstandigheden je stroomverbruik onjuist registreren.

Op 20 maart 2017 heeft Radar het volgende uitgezonden. Om te kijken of jouw meter onjuist verbruik registreert kan je onderstaande checklist doorlopen.

• Is jouw slimme meter onbetrouwbaar?
Kleine kans. Volgens Netbeheer Nederland blijkt dat het slechts om een beperkt deel van de meters en is afhankelijk van het type en de leeftijd. Alleen onder extreme omstandigheden zouden deze meetfouten zich voordoen.

• Controleer het merk en type slimme meter
Hieronder vind je het merk, type en metercode van de slimme meters die mogelijk onbetrouwbaar zijn. Je vindt deze gegevens aan de voorzijde van je slimme meter.

Echelon
83331-1IMAD KAP4

Enermet
E420-n(t)(s) P8KM

Iskra
MT371-D1A52 ZBEP
MT171-D2A52 RBEN
MT382-D2A52 ZBBD
MT171-D2A52 ZBER
MT382-D2A52 ZBEV

Landis + Gyr
ZCF110CBtFs2 E0004
ZMF110CBtFs2 E0005
ZCF120ABd(F)s2 KAAE
ZMF120ABdFs2 ZAEX

• Mijn meter is mogelijk onbetrouwbaar. En nu?
Heb jij een van de bovenstaande slimme meters én een opvallend hoog verbruik? Laat dan onze klantenservice toch even meekijken. Opvallend hoge verbruiksgegevens kunnen namelijk ook andere oorzaken hebben. Let daarbij op de volgende zaken:

• Heb je in het verleden geen meterstanden doorgegeven?
Het kan ook voorkomen dat het werkelijk verbruik in het verleden te laag is ingeschat doordat er geen meterstanden zijn doorgegeven. Na installatie van een slimme meter blijkt het werkelijke verbruik hoger te liggen dan je dacht.

• Heb je een apparaat aangesloten dat veel stroom verbruikt?
Een andere reden voor hoog verbruik is bijvoorbeeld een apparaat in de woning dat veel energie verbruikt, zoals een zwembad, waterbed, aquarium, enz. Dat kan een goede verklaring zijn voor een hoog energieverbruik.

• Is er toch een onverklaarbare afwijking vergeleken met het historisch verbruik op jouw adres?
Wellicht is er sprake van een onbetrouwbare meter. Als wij vermoeden dat je slimme meter onbetrouwbaar is dan kunnen wij desgewenst contact opnemen met de netbeheerder, zodat zij het probleem verder kunnen onderzoeken.

• Meer informatie
Wil je meer informatie over onbetrouwbare slimme meters? Kijk hier voor FAQ’s van Netbeheer Nederland.

Voor contact met onze klantenservice: 088 777 1200

Groeten Tanja
Reputatie 3
Badge +6
Beste Tanja , goeie info van de netbeheerder , heb ooit een " plotter " op mijn aansluiting gehad, lang geleden.
Maar het tipiche is dat er alleen gesproken wordt over , te veel afname ,maar omgekeerd zoals ik vinden ze geen bezwaar.
Ik zal dan ook geen reactie plegen , ik vind het zoals ik al schrijf om meer dan 20 % meer productie dan berekend wel echt aan de ruime kant . Mochten er personen zijn die daar iets over kunnen zeggen dan schrijven ze het maar op deze .
Zou ik een van de 850 duizend zijn ?
Badge
Tanja,

Ik heb een Landis + Gyr ZMF110CBtFs2 E0005 en het ziet er nu normaal uit alleen weet ik niet waar ongeveer 20 watt continue gebruik blijft als ik alles uitschakel. Maar ik wil dit issue oplossen... ik wil niet na een nieuw aanschaf van een lamp mij zelf de vraag moeten stellen zit er nu misschien een afwijking in de meter? Dit moet gewoon correct gebeuren zonder issue. Dus graag vervangen 🙂.

Chris
Reputatie 3
Badge +6
Als er een eigen gebruik is moet dat op die meter staan.
Zo niet , dan zullen al die andere meters ook wel een verbruik hebben en dat maal een miljoen keer .
Niks teruglever-vergoeding of wat voor regeling dan ook , als die 20 Watt juist is zonder vermelding , hoort dat vermeld en binnen de financiële regeling van vastrecht te passen.
Opvragen en afwachten dan maar.
Trouwens als er terug-geleverd wordt is dat een verminderd gebruik van stroom . Daar is het net volledig op gebaseerd
Het is niets anders dan op en afschakelen van verbruikers wat al heel gewoon is en bij-geregeld wordt.
Het gaat gewoon om gemiste verkoop . Wat de aandeelhouders niet leuk vinden. Kijk maar naar de negatieve rente en het toch berekenen van opbrengst bij aangifte van inkomsten.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi ChrisL,

Het kan zijn dat je toch een sluipverbruik hebt. Een standby apparaat dat energie verbruikt of een koelkast of boiler die een constant verbruik heeft. Je kan met een energiemeter verschillende apparaten testen om te kijken of iets voor dit verbruikt zorgt.

Als je denk dat het toch een afwijking is in je elektra meter kan je dit aan ons doorgeven. Wij sturen dat dan door naar je netbeheerder, die is de eigenaar van de meter. Zij zullen dan verder onderzoeken of de meter onbetrouwbaar is.

Groetjes, Tanja
Reputatie 3
Badge +6
Dag Tanja als je mij bedoeld met ChrisL.
Ik bedoel geen afname maar instroom van stroom op een van de drie Phasen van het net waarop mijn 16 PV panelen op zijn aangesloten .
Ik heb een continu sluip-verbruik van +/- 130 W. Door deze al enkele jaren te volgen kan ik elke kleine verandering goed zien , ook zie ik als er op een dag een grotere waarde is , kan ik dat de volgende dag zien en controleren wat ,waar en hoe ?
Ik woon al bijna 10 jaar in een appartement van 50m2 en heb altijd een maandbedrag van rond de 70 euro gehad. Op 8 januari 2016 heb ik slimme meters gekregen. Opeens moest ik in september 2016 400 euro bij betalen en is het geschatte maandbedrag 135 euro geworden. Gek vind ik dat. Het lijkt erop als of mijn gas rekening super hoog is geworden. Na mailcontact met Qurrent in maart vertelden zij zoals hierboven aangegeven dat dit waarschijnlijk zal liggen aan mijn slimme meter en ze contact op zouden nemen mijn netwerkbeheerder. In dit geval Liander. Heel fijn!
Na herhaaldelijk mailen heb ik geen reactie meer gekregen. Na lang wachten heb ik nog een keer een formulier ingevuld. Nu werd mij geadviseerd dat ik zelf contact op moest nemen met liander en werd mij op het hard gedrukt dat ik wel vooral moest blijven betalen. Toen ben ik gaan bellen met Qurrent over dit tegenstrijdige bericht. Helaas vertelde de jonge man aan de telefoon dat ik verkeerde informatie heb gekregen. En dat ik inderdaad zelf contact met qurrent moet opnemen... er was dus al die tijd nog helemaal niets gedaan vanuit Qurrent wat toch best teleurstellend is. Ook kunnen ze mijn hoge gebruik niet verklaren. Qurrent leest immers alleen de meterstanden uit en rekent dit met mij af.
Dus ben ik doorgestuurd naar Liander. ZIj konden ook niets verklaren over mijn hoge verbruik. Ik moet zelf maar contact opnemen met een installateur. Liander heeft wel opdracht gegeven voor het plaatsen van de meters, maar de controle hiervan moet ik toch echt zelf doen.
Mocht hier nou uitkomen dat er iets niet in orde is dan kan Liander een herijking doen. Herijkingen zijn niet goedkoop.
Het laten ijken van de meter kost tussen de 300 en 700 euro. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt deze tarieven niet vast, dat doet de netbeheerder. En in dit geval Liander dus!
Tjaaa.... en nu? Ik ben sinds maart dus nog geen stap verder!
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Marloes,

Bedankt voor je bericht.

Ik vind het ontzettend vervelend dat de gasrekening zoveel hoger is geworden nadat er een nieuwe meter is geplaatst.
De meterstanden worden doorgegeven aan Qurrent en op basis van meterstanden verrekenen wij het verbruik, maar het plaatsen van de meters en het onderhoud hiervan ligt bij de netbeheerder.

Zoals je hier al aangeeft, is er inmiddels veel contact geweest met Qurrent en met Liander. Zoals je in dit topic kan vinden, zijn er maar weinig gevallen waar er blijkt dat er echt sprake is van een onbetrouwbare slimme meter.
We kunnen zien dat het energieverbruik nu erg afwijkt van het energieverbruik van de afgelopen jaren. Het is natuurlijk ook nog mogelijk dat deze slimme meter juist het daadwerkelijke verbruikt aantoont, en dat de vorige meter dit niet goed registreerde. Het gasverbruik was namelijk erg laag, en is in de aflopen jaren ook af en toe gebaseerd op berekende meterstanden.

Op verzoek kunnen wij Liander vragen om een ijking uit te laten voeren. Zoals aangegeven zijn hier kosten aan verbonden, maar dit is het overwegen waard.

In ieder geval wil ik je een prettige dag verder wensen.

Groeten van Nina

Reageer