Beantwoord

Hoeveel kost mijn hogere aansluitwaarde en is het wel nodig?

• 24 januari 2018
  • 5 reacties
  • 281 keer bekeken

Er werd ons vorig jaar bij het afsluiten van het energiecontract voor ons nieuwe huis ( helemaal gasvrij) geadviseerd een hogere aansluitwaarde te nemen ivm luchtwarmte pomp en inductiefornuis. Ik kan hier echter niets over terugvinden in mijn contract.
is dit sowieso wel nodig, en hoeveel kost me dat eigenlijk extra per maand?
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 29 januari 2018, 04:12

Hoi H.G. Slootweg,

Je aansluiting op het elektriciteitsnet is een zaak tussen jou als huiseigenaar en de netbeheerder. Als je die 3*35A niet nodig hebt, moet je dat vooral laten wijzigen door de netbeheerder naar 3*25A. Bij Enexis scheelt het bijna 600 euro per jaar. Qurrent moet jouw afspraak met de netbeheerder in rekening brengen. Degenen die je een 3*35A aansluiting hebben aangeraden, zullen niet geneigd zijn om mee te betalen.

Groet, Frans
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Afhankelijk van hoe nu de elektrische aansluiting in de meterkast is uitgevoerd of dit een 1 phase of een 3 phase uitvoering is. Meestal zijn de hoofdzekeringen 25 amp.

Betreft het een 3 phase 25 amp wat nu de woning in komt is het meestal niet nodig om bij de netbeheerder de zekeringen te verzwaren naar bijvoorbeeld 3x 35 amp. Verder is dan ook meestal de groepenkast uitgevoerd op deze 3 phasen.

Heeft u maar 1 phase dan kan het kostbaar zijn, de netbeheerder moet dan de hoofdzekeringen uitbreiden maar een erkend elektrotechnisch installateur zal ook uw groepenkast moeten aanpassen.

Op "mijnaansluiting.nl" kunt u e.e.a. vinden over wijzigen van uw elektrisch huisaansluiting.
Reputatie 4
Badge +8
Hallo H.G Slootweg,

Welkom op de community!

Op dit moment heb je een 3x35A aansluiting op jouw adres. Dit betekent dat je hogere netbeheerkosten betaalt. Meer hierover kan je vinden op de website van jouw netbeheerder. Het klopt dat hierover niets staat in jouw contract. In jouw contract vermelden wij onze tarieven en de vaste leveringskosten. In het berekende termijnbedrag is er echter wel rekening gehouden met de bijbehorende netbeheerkosten.

Dankjewel voor je antwoord John!

Groet,
Tessa
Reputatie 4
Badge +12
Hoi H.G. Slootweg,

Je aansluiting op het elektriciteitsnet is een zaak tussen jou als huiseigenaar en de netbeheerder. Als je die 3*35A niet nodig hebt, moet je dat vooral laten wijzigen door de netbeheerder naar 3*25A. Bij Enexis scheelt het bijna 600 euro per jaar. Qurrent moet jouw afspraak met de netbeheerder in rekening brengen. Degenen die je een 3*35A aansluiting hebben aangeraden, zullen niet geneigd zijn om mee te betalen.

Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +12
@JohnKemmer

De grens tussen net/netbeheerder en gebouw/afnemer zit tegenwoordig tussen meter en groepenkast. Als de afnemer kiest voor een aansluiting, dient de netbeheerder die te leveren en is het de verantwoordelijkheid van de afnemer om de groepenkast en de rest van de installatie deugdelijk in te richten.

Groet, Frans
Reputatie 5
Badge +14
Heb ik iets anders gesteld dan dat de verbruiker (afnemer) zelf verantwoordelijk is voor wat na de meter geplaatst wordt. (hoofdschakelaar en groepenkast).

Reageer