Vraag

Los mijn problemen een keer op!!!

• 7 februari 2019
  • 11 reacties
  • 263 keer bekeken

• Q-friend
  • 7 reacties
Een door Qurrent zelf bedachte en ingevoerde meterstand zorgt ervoor dat ik met een behoorlijke jaarrekening en dus kostenpost wordt opgezadeld. Daarbij komt dat het maandtarief direct is verhoogd.
Het energiebedrijf Liander, de eigenaar van de slimme meter, heeft mij verzekerd dat de slimme meter zelfstandig geen foute meterstanden kan doorgeven. Aangezien ik zelf geen meterstand door hoe te geven ligt het probleem bij Qurrent.

Wat ik ook probeer om het probleem op te lossen, wat al enorm veel tijd heeft gekost, is het enige wat Qurrent doet aanmaningen sturen. Ze willen nog meer geld hebben, terwijl ik geld van Qurrent tegoed heb.

Qurrent is voor mij een toonbeeld van klantonvriendelijkheid en een bedrijf dat zijn processen niet in orde heeft.
Qurrent los mijn probleem een keer op!

11 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Hoi @ADB.

Bedankt voor je bericht.

OP 7 december 2018 hebben we je een e-mail gestuurd waarin wordt uitgelegd dat je slimme meter wegens een storing niet uitgelezen kon worden. We vroegen je om deze reden zelf de meterstanden aan ons door te geven en dit te doen voor 10 december 2018. Helaas hebben we nooit een reactie op deze mail van je mogen ontvangen. Daarom is er, zoals ook in de e-mail staat beschreven, op 10 december 2018 uiteindelijk een berekening van je meterstanden gemaakt, gebaseerd op het historische verbruik van jouw woning.

Je netbeheerder Liander heeft de niet-functionerende slimme meter op 4 februari 2019 vervangen voor een nieuwe slimme meter. Dit zou betekenen dat je ook een overdrachtsformulier hebt ontvangen. Mocht nu uit dit overdrachtsformulier blijken dat onze berekening significant afwijkt van de opgenomen meterstanden bij de meterwissel (meer dan 250 kWh stroom of 100 m³ gas), stuur het overdrachtsformulier dan naar ons op zodat wij je jaarnota kunnen corrigeren. Zijn de verschillen niet significant? Dan is er geen reden voor correctie omdat het verschil dan zal worden rechtgetrokken wanneer je slimme meter volgend jaar de meterstanden goed doorgeeft.

Groeten,
Julian
Nou een bijzondere reactie, van iemand die niet mijn casus heeft bekeken.
Mijn "woning" is een klusunit/opslagruimte/bedrijfsunit (hierna unit genoemd) van 45m2. Waar niet ingewoond wordt. DIt is in ieder gesprek met Qurrent aangegeven.
Op 1-3-2018 is deze unit voorzien van nutsvoorzieningen, de nieuwe slimme meter kende op
1-3-2018 een meterstand van Hoog 0 kWh Laag 386 kWh (Liander heeft mij uitgelegd dat die 386 kWh door de testen van Liander komen. De meter heeft in een calibratielab gehangen.)

Hoe mijn meterstanden eruit zien, een stukje van het verloop:

Op 06-11-2018 Hoog 60 kWh Laag 440 kWh
Op 9-11-2018 Hoog 60 kWh Laag 440 kWh
Op 12-11-2018 Hoog 60 kWh Laag 440 kWh
Op 13-11-2018 Hoog 60 KWh Laag 440 kWh
Op 26-11-2018 Hoog 2005 kWh Laag 1758 kWh Dit is de meterstand die Qurrent zelf heeft ingevuld!!
Op 16-12-2018 Hoog 69 kWH Laag 486 kWh
Op 17-12-2018 Hoog 69 kWH Laag 486 kWh
Op 18-12-2018 Hoog 69 kWh Laag 486 kWh
Op 19-12-2018 Hoog 69 kWh Laag 486 kWh

Nu weet ik niet welk genie de berekening doet voor de schattingen van het historisch verbruik. Maar ik zal de som maar uitschrijven.
Een nieuwe meter op 1-3-2018 met Hoog 0 kWh en Laag 386 kWh.
Op 13-11-2018 Hoog 60 KWh Laag 440 kWh
Dit zou een verbruik zijn van Hoog 60 kWh en Laag 54 kWh (zo moeilijk is dit niet).
Dat is het verbruik in een periode van 8 maanden. (laat die paar dagen voor wat het is.)
Per maand Hoog 7,5 kWh Laag 6,75 kWh. Per jaar zou het verbruik dan Hoog 90 kWh Laag 81 kWh kunnen zijn. Het blijft een schatting natuurlijk.
Toch is dit is een significant verschil met het Qurrent Hoog 2005 kWh en laag 1758 kWh.

Over de e-mail van Qurrent van 7-12-2018.
Ik weet nog dat de knop in die e-mail "zelf meterstanden invullen" niet werkte in "mijn dashboard" omdat ik een slimme meter heb die op afstand is uit te lezen. Maar er was aan mijn kant geen reden tot paniek want de slimme meter stuurt tellerstanden door. Daarbij is mijn verbruik zo laag en mijn reeds gestorte saldo (rond de € 500,-) bij Qurrent zo toereikend dat ik geld terug krijg.

Nee ik krijg begin januari een jaaroverzicht met de schatting en of ik even € 170,- wil bij betalen.
Pardon? Telefonisch word ik niet goed geholpen, meterstanden worden opgestuurd, maar er gebeurd niets. Wel is het maandbedrag dat ik moet betalen weer direct op €79,- gezet. Het heeft mij in 2018 enkele maanden gekost om dat bedrag omlaag te krijgen....daar gaan we weer.

Op 4 februari 2019 is de slimme meter vervangen. De overdachtskaart is dezelfde dag nog via vraag@qurrent verstuurd. Maar ik heb al vaker na telefonisch contact met Qurrent meterstanden doorgestuurd.....er gebeurd gewoon niets.

Mocht iemand bij Qurren zich hebben verdiept in de historie tussen mij (klant) en Qurrent dan kom je erachter dat wij elkaar bijna bij de voornaam mogen noemen. In eerste instantie had dat te maken met de maandbedragen die werden afgeschreven. Daar had ik alle begrip voor omdat mijn "Woning" geen woning is maar een unit van 45m2 en dat niet direct past in jullie automatiseringsoplossing. Daarna in de periode november onderhield ik een warm contact met Qurrent wat te maken had met de voorstellen om klant te blijven een proces dat continue nieuwe voorstellen bleef sturen en daardoor voor verwarring bleef zorgen.

In 2018 heb ik € 556,72 voor in totaal 114 kWh betaald. De werkelijke kosten die ik hiervoor zou moeten betalen liggen rond de € 196,81.

Inmiddels is er een aangetekende brief onderweg waardoor er hopelijk een beetje schot in de zaak komt.

Maar tot de dag van vandaag is er door Qurrent nog geen oplossing aangedragen voor een probleem dat al begin december duidelijk was.
Reputatie 2
Badge +9
Hoi,

Zojuist heb ik je telefonisch gesproken over deze situatie.
Omdat we je meter niet konden uitlezen hebben we een meterstand gebruikt op basis van een gemiddeld verbruik.
Na de meterwissel bleek inderdaad dat onze berekende standen veel te hoog bleken. We gaan een correctie op je jaarnota maken en je termijnbedrag terugzetten.

Excuus voor de verwarring! Ik heb je een mail gestuurd met de uitgebreide beschrijving van de situatie en van de oplossing.
Mocht je nog vragen hebben dan horen we dat graag!

Groet, Joost
Gelukkig is er energie gestoken in het oplossen van mijn probleem. Het gaat de goede kant op.
De reactie van Qurrent over de beginstand van de slimme meter begrijp ik. Om duidelijkheid te krijgen heb ik vandaag 35 min. met Liander aan de lijn gehangen, twee medewerkers gesproken. Maar ik wordt vandaag terug gebeld (zal wel een grap zijn geweest). Morgen weer even bellen.
Reputatie 2
Badge +4
Hoi @ADB,

Ik hoop dat je een beetje duidelijkheid hebt gekregen of krijgt van Liander. Mocht je nieuwe informatie krijgen over de startstanden, dan horen we dit uiteraard graag!

Groet, Simon
Helaas lukt het bij Liander niet om de beginstanden van de meter te achterhalen. Daarin moet ik mijn verlies nemen.
Van Qurrent heb ik inmiddels een kreditnota van 169 euro ontvangen.

Maar komt er nog op een herziene jaarrekening?
Reputatie 2
Badge +4
Hoi @ADB,

Ah dat is jammer om te horen.

De herziene jaarnota is gisteren via de mail gestuurd. In mijn systeem kon ik de jaarnota niet openen, wellicht lukt het via jouw account het wel. Mocht het niet gelukt zijn, ik heb het al aangegeven dat ik de nota niet kon inzien en dat dit inzichtelijk gemaakt moet worden. Mocht je de nota dus kunnen inzien dan is dat natuurlijk goed. Mocht het niet lukken, dan weten we ervan en we zijn er hoe dan ook mee bezig.

Groet, Simon
De enige nota die ik zie is een kreditnota de te veel in rekening gebrachte 169 euro te niet doet.
Zie nog geen spoor van een herziene jaarrekening.
Daarnaast staat voor maart al een 74euro maandbedrag in de planning. Zoals door Joost op 13-02-2019 al is aangegeven, zou het waarschijnlijk niet lukken om al het correcte maandbedrag te realiseren.

Heb het idee dat Qurrent het zichzelf wel erg moeilijk maakt, waar onnodig veel tijd en geld in gaat zitten.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @ADB.

De herziene jaarnota blijkt nu niet te openen te zijn. Simon heeft daarom reeds op 22 februari 2018 een taak voor onze IT-afdeling aangemaakt om deze nota inzichtelijk te maken.
Zodra dit het geval is sturen we de inzichtelijke nota uiteraard naar je mailadres. Mijn excuses voor het ongemak.

Groeten,
Julian

Update 5-3-2019 - Roufaida van Qurrent

Hoi @ADB,

Helaas hebben we nog geen update over deze issue.
Zodra die er is hoor je van ons!

Groeten,

Roufaida
Beste Qurrent,

Er gaan een aantal dingen nu heel goed. Zo goed dat ik denk dat jullie te veel terug hebben betaald.
Een bedrag van 169 Euro te veel aan mij betaald. Wat is er gebeurd?
Op 11 januari 2019 zou 169 Euro in rekening worden gebracht.
Deze 169 Euro is gecrediteerd op 21 februari 2019. Enige dagen later is dit bedrag op mijn rekening gestort. Maar die 169 Euro is nooit door mij betaald.

Graag contact om dit op te lossen.
Reputatie 2
Badge +9
Hoi @ADB,

Dankjewel voor je bericht, goed dat je dit naar ons doorstuurt!
Gelukkig kloppen je betalingen wel. Ik stuur je nu een mail met uitleg over je betaaloverzicht.

Groet, Joost

Reageer