Beantwoord

Mijn slimme meter is stuk, wat nu?

• 12 december 2017
  • 5 reacties
  • 658 keer bekeken

LS,
Ik kreeg van Qurrent de vraag mijn meterstanden door te geven, omdat men mijn slimme meter niet kon uitlezen. In de meterkast is inderdaad iets vreemds aan de hand. De gasmeter geeft als je op meterstanden drukt alleen maar xxxx.xxxxm3 aan, de electriciteitsmeter geeft elke 2 seconden iets anders aan, .196kwh, 765 kwh, allemaal 8en. Ze lijken dus allebei stuk.
Wat nu?

gr,

Joris Brakkee
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 12 december 2017, 15:25

Hoi Joris,

Die uitlezing van de elektriciteitsmeter is wel normaal. Er zitten daar vier telwerken in die achter elkaar in het display verschijnen, te beginnen met al die knipperende 8en:

1.8.1 Levering nachtstroom
1.8.2 Levering dagstroom
2.8.1 Teruglevering nachtstroom
2.8.2 Teruglevering dagstroom

Daarna komt nog het vermogen dat op dat moment gemeten wordt. Dan komen weer de 8en.

Heb je geen handleiding gekregen van de netwerkbeheerder? Op zijn website staat die wel. En hier vind je er een heleboel:

https://www.stedin.net/slimme-meter/overzicht-handleidingen

Ik weet niet of de uitlezing van die gasmeter normaal is, want ik weet niet wat voor type het is en op welke knop je moet drukken. Ook daar zal wel een handleiding voor zijn.

De netbeheerder gaat over de meters, dus daar moet je zijn als er echt iets kapot is. Maar pas op, als er niks aan de hand is, krijg je soms een rekening.

Je kunt natuurlijk altijd hier op het forum terecht.

Succes en groet, Frans
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Hoi Joris,

Die uitlezing van de elektriciteitsmeter is wel normaal. Er zitten daar vier telwerken in die achter elkaar in het display verschijnen, te beginnen met al die knipperende 8en:

1.8.1 Levering nachtstroom
1.8.2 Levering dagstroom
2.8.1 Teruglevering nachtstroom
2.8.2 Teruglevering dagstroom

Daarna komt nog het vermogen dat op dat moment gemeten wordt. Dan komen weer de 8en.

Heb je geen handleiding gekregen van de netwerkbeheerder? Op zijn website staat die wel. En hier vind je er een heleboel:

https://www.stedin.net/slimme-meter/overzicht-handleidingen

Ik weet niet of de uitlezing van die gasmeter normaal is, want ik weet niet wat voor type het is en op welke knop je moet drukken. Ook daar zal wel een handleiding voor zijn.

De netbeheerder gaat over de meters, dus daar moet je zijn als er echt iets kapot is. Maar pas op, als er niks aan de hand is, krijg je soms een rekening.

Je kunt natuurlijk altijd hier op het forum terecht.

Succes en groet, Frans
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Joris,

Je kunt ook nog kijken op de elektriciteitsmeter of en wanneer hij contact heeft met de netbeheerder. Druk op de groene knop, dan kun je de standen een voor een zien. Maar achter het vermogen komt nog meer informatie:

"- Informatie wanneer netbeheerder contact
heeft gehad met de meter.
De tekst CL1, gevolgd door de tijd en datum
geeft aan wanneer de netbeheerder met de
meter gecommuniceerd heeft. Nadat de
meter geïnstalleerd is, kan het even duren
voor de netbeheerder de meter de eerste keer
uitleest en deze informatie zichtbaar wordt.
- Serienummer van aangesloten gasmeter.
- 4.2 Tegelijkertijd wordt de code 3.0.2.8
gegeven. De code 4.2 staat voor de DSMR 4.2
eisen.
- Een getal dat de veldsterkte van het GPRS
signaal aangeeft. Tegelijkertijd wordt de
code 94.31.4 weergegeven"

Als de laatste keer lang geleden was, dan kun je misschien beter zelf contact opnemen met de netbeheerder. In ieder geval over die gasmeter. Mogelijk ook over het uitlezen.

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +9
Hoi Joris,

Ik heb het doorgegeven aan mijn collega's hier, zodra ik een update heb over je gasmeter laat ik het weten.

Frans wederom dank voor de hulp!

Groet,

Jeroen
Dank je wel Frans, voor je duidelijke antwoord. Ik heb de handleidingen erbij gezocht via de site die je zei, en de electriciteitmeter is inderdaad gewoon wel werkend, dus dat is mooi.
De gasmeter hoef je echt alleen maar op knop A te drukken en dan komt "wacht een moment" oid in beeld, en daarna de meterstand dus, maar dan xxxxx.xxxm3x
Die laatste x is volgens de handleiding teken van een storing, maar die zou automatisch moeten worden doorgegeven aan de leverancier, dus ik hoef volgens mij niets te doen...

Hartelijk dank!
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Joris,

Ik zie dat mijn collega je al gemaild heeft hierover. De storing is gemeld bij de netbeheerder en zal door de netbeheerder worden opgepakt. Ik hoop dat het probleem van de slimme meter snel is opgelost!

Groeten,
Tessa

Reageer