Beantwoord

Waarom verandert/ verspringt het windtegoed plotseling?

Badge +6
Zo langzamerhand begin ik het idee te krijgen dat er maar wat wordt aangeklooid met windtegoed zoals het bij qurrent uitkomt. Het is al eerder in dit forum geopperd dat er onvoldoende controle is met windtegoed.

Vorig jaar herhaalde keren dat het bijgeschreven tegoed plotseling veranderde, en dan doel ik NIET op de wijziging begin 2016. Begin deze maand had ik het idee dat er al geschoven was met het windtegoed maar nu aan het eind van de maand gaan we weer schuiven.

Is men bij qurrent beducht voor het feit dat er mogelijk meer aan windtegoed moet worden verrekend dan waarop is gegarandeerd met 250 kWh per windtegoed.
icon

Beste antwoord door Tanja van Qurrent 29 mei 2017, 12:16

Hoi John,

Ik heb het verspringen van de opwek van het Windtegoed zojuist bij de Windtegoed expert nagevraagd en kreeg de volgende uitleg:

Het Windtegoed komt bij de verrekeningskant goed binnen. Dat wil zeggen wat er aan opwek binnenkomt wordt door de beheerder van het windpark aan ons doorgegeven, dit staat goed in ons systeem en komt volledig een-op-een op de jaar- en eindnota's terecht.

Aan de monitoringskant, dat is Mijn Energie en de app verspringt de data soms. Deze leest dan niet goed uit ons systeem de opwekdata. Er is afgelopen tijd door onze technische dienst gebouwd een aan (mogelijke) oplossing, deze wordt over enkele weken uitgevoerd. Deze wordt ook meegenomen in de nieuwe Mijn Energie en app. Als de oplossing is uitgevoerd, of als ik meer weet zal ik het laten weten.

Groetjes, Tanja

Bekijk origineel

20 Reacties

Badge +6
Als na een 1 uurtje alsnog een herstel plaats heeft gevonden doe het dan goed en niet alleen in het weekoverzicht.
Inderdaad John, dat hele windtegoed-product van Qurrent rammelt aan alle kanten. Windei-tegoed kun je het beter noemen. Berekeningen tijdens de verkoopfase kloppen niet, achteraf is het ineens allemaal anders, de info op de app klopt niet, er is niks te controleren, ze klooien maar wat aan, hoe het hen uitkomt.

Een advies aan eenieder die dingen niet heeft: laat ze je niet aansmeren door hun callcenter of anderszins. Je wordt gefopt.
Misschien een rare vraag. Ik ga weg bij qurrent maar zag dat het wandtegoed een 5jarig contract is. Zit ik hier dan ook vijf jaar aan vast of niet?
Roland schreef:

Inderdaad John, dat hele windtegoed-product van Qurrent rammelt aan alle kanten. Windei-tegoed kun je het beter noemen. Berekeningen tijdens de verkoopfase kloppen niet, achteraf is het ineens allemaal anders, de info op de app klopt niet, er is niks te controleren, ze klooien maar wat aan, hoe het hen uitkomt.

Een advies aan eenieder die dingen niet heeft: laat ze je niet aansmeren door hun callcenter of anderszins. Je wordt gefopt.

Weet jij dit Roland?
Zie mijn vorige post. Krijg ik nog facturen als ik overstap naar een andere energiemaatschappij want windtegoed is een vijfjarig contract volgens mijn qurrent profiel.
Badge +6
Lijkt mij dat je dan toch eerst de "voorwaarden windtegoed" van 6 mei 2016 leest.
Onder de sub titel "Tussentijdse beëindiging door jou" staat alles uitvoerig vermeld.
Reputatie 2
Badge +11
Hoi John,

Ik heb het verspringen van de opwek van het Windtegoed zojuist bij de Windtegoed expert nagevraagd en kreeg de volgende uitleg:

Het Windtegoed komt bij de verrekeningskant goed binnen. Dat wil zeggen wat er aan opwek binnenkomt wordt door de beheerder van het windpark aan ons doorgegeven, dit staat goed in ons systeem en komt volledig een-op-een op de jaar- en eindnota's terecht.

Aan de monitoringskant, dat is Mijn Energie en de app verspringt de data soms. Deze leest dan niet goed uit ons systeem de opwekdata. Er is afgelopen tijd door onze technische dienst gebouwd een aan (mogelijke) oplossing, deze wordt over enkele weken uitgevoerd. Deze wordt ook meegenomen in de nieuwe Mijn Energie en app. Als de oplossing is uitgevoerd, of als ik meer weet zal ik het laten weten.

Groetjes, Tanja
Reputatie 2
Badge +11
Hoi NoudKlijn,

Na de aanschaf of het krijgen van Windtegoed is deze inderdaad 5 jaar geldig. Als je binnen deze 5 jaar weg gaat bij Qurrent zijn er deze opties:

Betaald Windtegoed:
- Je kunt je Windtegoed opzeggen. Je krijgt dan 50% van het restant van je Windtegoed uitgekeerd.
- Je kunt je Windtegoed behouden. Je krijgt dan per Windtegoed jaarlijks een uitkering van 250 kWh tegen het dan geldende 1 jaar stroomtarief (kale stroomprijs en de Garanties van Oorsprong).

Voor beide opties geldt een aftrek van €5 administratiekosten per Windtegoed, tot een maximum van €25.

Gratis Windtegoed:
Een gratis Windtegoed komt bij een opzegging te vervallen.

Groetjes, Tanja
Badge +6
Tanja van Qurrent schreef:

Hoi John,

Groetjes, Tanja

Oké dank je wel.
NoudKlijn schreef:

Roland schreef:

Weet jij dit Roland?

Wel Noud, dit is mijn ervaring in elk geval. Hierbij nog eens wat feiten op een rij:

1) Ik ben eind vorig jaar benaderd door hun callcenter, zij kwamen met een offerte waaruit zou moeten blijken dat er in 5 jaar een rendement van 32,3 % zou moeten zijn. Dit, samen met het feit dat het een investering in duurzame energie betreft en de indruk die ik had dat Qurrent een betrouwbare partner zou moeten zijn, hebben mij toen doen besluiten dat dit een goed idee zou kunnen zijn. Echter nauwelijks 2 maanden later ontvang ik van hen, op mijn vraag hoe het nou eigenlijk zit met de verrekening van de opbrengst van die windtegoeden, zeer verwarrende berekeningen, waaruit na een aantal keer op en neer mailen, uiteindelijk blijkt dat dat rendement niet 32,3 % in 5 jaar zou moeten zijn, maar dat dat een licht negatief rendement gaat worden. Oftewel, ik heb meer geïnvesteerd dan dat ik terug ga krijgen in 5 jaar. Maar dat is mij niet eerder verteld!

2) Als ik hen vraag hoe dat kan, dan komen ze niet verder dan wat vage opmerkingen over een gedaalde stroomprijs, en het feit dat dit geen investering is om rijk van te worden. En als ik hen confronteer met het feit dat ik van mening ben dat ik verkeerd ben voorgelicht, dan blijven ze roepen dat dat niet zo is, zonder enige onderbouwing. Ik vraag naar het prijsverloop van die onderliggende energieprijzen, zodat ik zou kunnen zien dat die inderdaad met 30% gedaald zijn sinds eind vorig jaar, maar die komen maar niet. Ik vraag of zij eind vorig jaar niet hadden kunnen voorzien dat die prijs zou dalen, en dat ze mij daar als achteloze consument (en met mij vermoedelijk vele anderen) opmerkzaam op hadden moeten maken. Geen antwoord.

3) De enige reactie vanuit Qurrent is dat zij vinden dat ze mij correct hebben voorgelicht, en dat ik die windtegoeden kan terugverkopen voor 50% van de prijs. Dit staat namelijk in hun voorwaarden. Als ik hen dan confronteer met het feit dat ik die voorwaarden pas gestuurd heb gekregen NADAT die windtegoeden zijn aangeschaft: je raadt het al, GEEN ANTWOORD

4) Het product zelf voldoet niet: als ik hen confronteer met het feit dat de app en de website volstrekt verschillende informatie opleveren met betrekking tot de opgewekte energie volgt er een zeer vaag antwoord dat, in elk geval voor mij, onbegrijpelijk is. Als ik vraag om meer uitleg blijft het angstvallig stil.

5) Als ik hen vraag hoe het zit met de administratie en registratie van de opgewekte kWh door die windmolen, en hoe dit transparant gemaakt wordt, en of er een onafhankelijke partij (accountant?) bij betrokken is om te voorkomen dat de consument afhankelijk is van de eenzijdige informatie vanuit Qurrent hierover, die niet te controleren is.... jawel GEEN ANTWOORD...

Kortom: mijn (voorlopige) conclusie: Qurrent verkoopt hier een product bewust op basis van valse voorlichting. Het product is intransparant en het is niet te volgen of te controleren wat de opbrengst is. En het product deugt niet. En Qurrent weigert de consequenties te nemen van dit falen. En dat is nog veel ernstiger, en maakt hen een onbetrouwbare partij.

Vandaar mijn advies aan eenieder die die dingen niet heeft: laat ze je niet aansmeren door hun callcenter of anderszins. Je wordt gefopt.
Badge +6
Hoi Roland,
Deels heb je gelijk de info mag beter.
Aan de andere kant heeft qurrent gelijk wat de kale energieprijs betreft. Bij het afsluiten van mijn contract was de kale stroomprijs hoger dan nu het geval is.

Voor mijzelf houd ik dagelijks mijn energieverbruik bij middels diverse meetopstellingen, waaronder ook de qbox.
Ik ben gestart in augustus 2015 en kreeg 1 tegoed cadeau + 1 aangeschaft voor 75 euro.
juli 2016 2 st aangeschaft voor 100 euro en oktober 2016 nog 2 st voor 100 euro, samen 6 st voor 275 euro.
Uit bijgevoegde pdf's blijkt het resultaat met en zonder windtegoed en zoals je kunt zien zou, globaal genomen, voor 5 jaar de uitkomst 0 euro zijn, uitgaande van een gegarandeerde opbrengst van 250 kWh p/j. Financieel geen winst of verlies maar wel winst voor het milieu.
Hi John,

Ten tijde van de offerte die ik van hen kreeg was de "kale" energieprijs: 0,0354 (enkeltarief, Q4 2016). Q1 2017 is die gestegen naar 0,0396. Dus dan zou het voordeel alleen maar groter hebben moeten worden.

Ik snap wel dat het om de kale energieprijs gaat, maar Qurrent brengt dus schijnbaar offertes uit gebaseerd op een vermoedelijk hele andere (veel hogere) "kale" energieprijs dan er op dat moment is. In mijn geval in de offerte van november 2016 met een energieprijs van 0.04786, hetgeen hij voor het laatst in 2014 was voor zover ik kan nagaan.

En dat vind ik misleidend. Een gemiddelde consument gaat dat namelijk helemaal niet narekenen, die vertrouwt erop dat de info in zo'n offerte klopt met de huidige situatie. Bovendien is voor een consument ook totaal onduidelijk wat dan de "referentie stroomprijs" zou zijn en hoe hij dat kan nagaan.

Misschien zit ik er naast met mijn berekening? Maar ik krijg ook daar continu geen inhoudelijk antwoord op van hen. En ook dat is tekenend.

Badge +6
Roland schreef:

Hi John,

Ten tijde van de offerte die ik van hen kreeg was de "kale" energieprijs: 0,0354 (enkeltarief, Q4 2016). Q1 2017 is die gestegen naar 0,0396. Dus dan zou het voordeel alleen maar groter hebben moeten worden.

Ik snap wel dat het om de kale energieprijs gaat, maar Qurrent brengt dus schijnbaar offertes uit gebaseerd op een vermoedelijk hele andere (veel hogere) "kale" energieprijs dan er op dat moment is. In mijn geval in de offerte van november 2016 met een energieprijs van 0.04786, hetgeen hij voor het laatst in 2014 was voor zover ik kan nagaan.

En dat vind ik misleidend. Een gemiddelde consument gaat dat namelijk helemaal niet narekenen, die vertrouwt erop dat de info in zo'n offerte klopt met de huidige situatie. Bovendien is voor een consument ook totaal onduidelijk wat dan de "referentie stroomprijs" zou zijn en hoe hij dat kan nagaan.

Misschien zit ik er naast met mijn berekening? Maar ik krijg ook daar continu geen inhoudelijk antwoord op van hen. En ook dat is tekenend.

Zover ik weet, althans bij mij wel, geld de stroomprijs op het moment van afsluiten van je energiecontract. Als je een kwartaal contract hebt dan verandert ook je kale stroomprijs maar, volgens mij, blijft de stroomprijs gelijk aan het moment van afsluiten. In het geval de stroomprijs omlaag gaat na het afsluiten van een windcontract zit je gunstig gaat de prijs omhoog ???. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik een 3 jarig contract had afgesloten.
Voordat ik het nog vergeet in mijn berekeningen heb ik nog 81 dagen te gaan mijn tegoed zal dus nog stijgen maar op dit moment heb ik een break-even.
Dag Roland en John,

In de andere topic over dit onderwerp heb ik zojuist een uitgebreide toelichting (+ berekening) gegeven gegeven over het tarief waarmee de offerte is opgesteld. Ik ben benieuwd of dat jullie verder helpt met jullie berekeningen.

Groeten,

Natalia
Badge +6
Zijn we vandaag weer de windenergie over de maand juli weer aan het aanpassen zoals qurrent het uitkomt.
Badge +6
JohnKemmer schreef:

Zijn we vandaag weer de windenergie over de maand juli weer aan het aanpassen zoals qurrent het uitkomt.

Hij al weer terug op zijn plek.
JohnKemmer schreef:

Als na een 1 uurtje alsnog een herstel plaats heeft gevonden doe het dan goed en niet alleen in het weekoverzicht.

Ik heb ook ernstige twijfels over die windtegoeden, als ik van Liander (onze netbeheerder) elk moment inzicht heb in mijn verbruikte en teruggeleverde (zonnepanelen)energie, waarom is het dan voor qurrent zo moeilijk om het zelfde inzicht te krijgen in de actuele opwek van de windmolens, het gebeurd dat ik zomaar 2 kwh erbij zie komen met windkracht 2, en met windkracht 5 zoals vandaag blijft de teller staan waar hij staat, ik neem aan...... dat een windtegoed toch een vaste waarde omvat die per windkracht verschil in opbrengst moet laten zien.
Mijn vraag aan Qurrent is dan ook, wat is de waarde van een windtegoed ten opzichte van windkracht 1, 2, 3, enz.... dan kan ik zelf ongeveer nagaan wat ze per dag zouden moeten opleveren, of is dit nu net wat we niet mogen weten........Sorry, maar de achterdocht van veel mensen word door de onduidelijk mijns inziens door Qurrent zelf gecreeerd,
Hoi H.J.Ploeg,

Ik begrijp je punt, wij krijgen ook elke dag gegevens van ons windpark over wat er opgewekt is. Waar het misgaat is MijnEnergie, die wegens allerlei kwalen niet altijd even goed deze gegevens weer kan geven. Dit kan zeker een beeld creëren dat wij niet transparant genoeg met de data omgaan en kun je er achterdochtig van worden. Zeer binnenkort plaatsen we een topic over hoe het precies zit met wat er opgewekt wordt met Windtegoed, dus houd de community in de gaten. 😉

Wat betreft de windkracht, en hoe deze in relatie staat tot wat de windmolens opwekken... Uiteraard zit er een relatie tussen, maar hoe hard de windmolens draaien heeft ook sterk te maken met windrichting en locale omstandigheden.

Groeten,

Natalia
Gisteren van ongeveer 40 kwh opbrengst, ineens weer terugGEDONDERD naar 29.59 kwh, verklaar maar even, en kom niet aan met een of ander dat het bij de exploitant van de windmolens mis gaat, jullie schrijven zomaar het een en ander op heb ik het idee, hoe kunnen jullie verklaren dat de opbrengst zomaar een stuk naar beneden word bijgesteld, knap....als u daar een fatsoenlijke en betrouwbare uitleg voor aandraagt......
Badge +7
Hallo H.J.Ploeg,

Bedankt voor je bericht.

Hiervoor wil ik je verwijzen naar het nieuwe centrale topic:
Centraal Topic: verbeterde weergave van je Windtegoed
Hierin is de situatie uitgelegd. Als er verdere vragen zijn kun je deze natuurlijk in dat topic stellen.

Groetjes, Nina

Reageer