Berekening op jaaroverzicht van "Jouw totale verbruik"

  • 26 december 2017
  • 8 reacties
  • 157 keer bekeken

Op het jaar overzicht staat 1007 kWh. Het betreft de periode 28-12-2016 tot en met 21-12-2017.

Ik kan dit niet goed narekenen.
Als ik via het dashboard mijn electra opvraag voor de periode 28-12-2017 tot 22-12-2017 krijg ik:
Verbruikt: 2915 kWh
Opgewekt: 2056 kWh.

Als ik opgewekt aftrek van Verbruikt wordt dat 869 kWh.
Wat doe ik verkeerd?

En ik heb nog een vraag: is €45 per maand een minimum bedrag? Ik krijg nl best veel terug: €420,74.

8 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Hoi Karla,

Er is vast een verklaring voor, maar wat bedoel je precies met "het jaar overzicht" en "via het dashboard" ? Gaat het om de app of de site? Zit er geen windtegoed bij? Je hebt vast een QBox Solar, maar worden je meterstanden van je slimme meter ook dagelijks via de netbeheerder uitgelezen?

Groet, Frans
Met het jaar overzicht bedoel ik het jaaroverzicht waarvan ik per mail een aankondiging kreeg.
Met dashboard: bedoel ik het dashboard van de website.
Er zit geen windtegoed bij, maar het gaat erom dat het verbruik hoger lijkt dan waar ik op uitkom.

Waarom maakt het uit hoe de meterstanden worden uitgelezen?
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Karla,

Sorry, bij mij zit het kennelijk anders. Ik heb nog nooit een jaaroverzicht gekregen, wel een jaarnota, maar dat was twee weken na afloop van het contractjaar. Daarin stonden de meterstanden en de verschillen, dwz afgenomen en teruggeleverde stroom. Bij mij op het dashboard en (via details) op de pagina verbruik staat het verschil tussen afgenomen en teruggeleverd. Geen opgewekt, maar ik heb ook geen QBox Solar. Ik meet mijn zonnestroom zelf. Staan er op dat jaaroverzicht geen meterstanden? Die zijn de basis voor wat je moet betalen of terugkrijgt.

Ik weet niet hoe Qurrent op de pagina energie uitrekent hoeveel je verbruikt. Daar, of in de meting van de opwekking zal de fout zitten. Maar uiteindelijk zijn de meterstanden van je slimme meter doorslaggevend. Vandaar dat ik vroeg of je die ook had.

Groet, Frans
Hoi Frans, dank je voor je toelichting. Ik bedoel inderdaad de jaarnota. Daar staan geen meterstanden op.
Daarom zocht ik ze erbij op het dashboard.
Ik maakte een klein foutje, zie ik nu, maar dat maakt voor het verhaal niet uit.
Dit had ik moeten schrijven:

Als ik via het dashboard mijn electra opvraag voor de periode 28-12-2016 tot 22-12-2017 krijg ik:
Verbruikt: 2925 kWh
Opgewekt: 2056 kWh.
Verschil: 869 kWh.

Op de nota staat bij verbruik: 1007 kWh.
Ik begrijp het verschil niet maar zal mijn vraag ook aan Qurrent schrijven.

Reputatie 4
Badge +12
Qurrent is verplicht de meterstanden op de jaarnota te vermelden. Maar ze zullen wel reageren. Ze lezen hier ook mee op werkdagen.

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Karla,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community.

De jaarnota bestaat uit meerdere pagina's. Op het voorblad staan de meterstanden niet genoteerd, maar wanneer je verder kijkt staan ze hier wel weergegeven.

Per periode is er verbruik en teruglevering op de meter geregistreerd. Je hebt altijd meer verbruik gehad dan opwek, dus er is gesaldeerd en per periode is er verbruik overgebleven.
In totaal is bleef er het volgende over

Van 28-12-2016 tot 01-01-2017 = 14 kWh
Van 01-01-2017 tot 01-04-2017 = 269 kWh
Van 01-04-2017 tot 01-07-2017 = 227 kWh
Van 01-07-2017 tot 01-10-2017 = 233 kWh
Van 01-10-2017 t/m 21-12-2017 = 264 kWh
In totaal komt dit uit op 1007 kWh.

De jaarnota stuur ik je voor het geval dat nogmaals toe per mail.

Als er onduidelijkheden zijn, dan hoor ik het graag.
Nog de beste wensen voor 2018!

Groet, Nina
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Karla, Nina,

Een mooi 2018 gewenst!

Ik twijfelde niet aan die meterstanden. Hooguit of ze niet zoek waren geraakt in de post. Maar Karla heeft nog steeds gelijk dat 2925 min 2056 geen 1007 is, maar 869. In "Mijn Energie" zit kennelijk een fout. Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • De programmeur haalde geleverde en verbruikte energie door elkaar. Vergat de zonne-energie die in huis zelf gebruikt werd.
  • De Solar en Slimme meter weergave hebben betrekking op verschillende perioden.
Met de meterstanden en de jaarweergave per maand van "Mijn Energie" moet na te gaan zijn wat er fout ging.

Het kan ook geen kwaad om van tijd tot tijd de Eltako kWh meter zelf af te lezen. Tenslotte heeft de QBox geen zicht op die meterstand. Alleen op 2000 impulsen per kWh.

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Frans en Karla,

Bedankt voor je bericht.
Excuses, het klopt inderdaad dat er een verschil lijkt te zijn tussen Mijn Energie en de jaarnota.
Op dit moment denk ik dat het verschil komt door Verbruik - Opwek. De opwek laat de opwek geregistreerd door de Qbox Solar en het Windtegoed zien. Er is natuurlijk een verschil tussen opwek, en de daadwerkelijk geregistreerde teruglevering.
Als je periodes selecteert in Mijn Energie, en deze vergelijkt met de meterstanden, merk je hier dan verschil in?

Groetjes, Nina

Reageer