Sticky Beantwoord

Centraal topic: Meldpunt problemen met uitlezen slimme meter

• 8 april 2017
  • 162 reacties
  • 10882 keer bekeken

Beste mensen van Qurrent, bij mij werken bij zowel gas als elktra de maand- en weekoverzichten niet. Mijn verbruik is wel in het jaaroverzicht te zien maar het week en maandoverzicht blijft leeg. Wat kan dat zijn? mvg Jan van Workum
icon

Beste antwoord door Natalia van Qurrent 12 september 2017, 10:13

[UPDATE 12 SEPTEMBER 2017]

Voor wie geen data had in de app en Mijn Energie omdat er een gat in de data zat die wij van de slimme meter doorkregen waarbij die kleiner dan 10 dagen was was het inzicht al hersteld.

Bij diegenen waarbij de slimme meter langer dan 10 dagen 'eruit lag', moesten nog even wachten op de oplossing. Vandaag het goede nieuws dat onze IT- afdeling de oorzaak zojuist achterhaald.

Het gaat om twee elementen in het systeem die aangepast moeten worden door developers. Zij gaan hier deze week direct mee aan de slag. Voor een groot aantal mensen is het al direct opgelost, jullie data hoort nu weer inzichtelijk te zijn:
@JerryVerhoef
@JvanWorkum
@MarkdeKam
@Hans van den Heuvel
@JSiebring
@W.H.H. van Heugten
@MrG
@JohnKemmer
@JohnRoele
@Jurgen
@Grublit
@Frank2017
@Dolde Grieze
@RobinMeijering

Zodra het volledig bij iedereen verholpen is geven wij weer een update. Mochten jullie daarna nog geen volledig inzicht hebben horen wij het graag!

Bedankt voor jullie geduld!
Groetjes,
Bekijk origineel

162 reacties

Herkenbaar, dit is bij mij ook het probleem. De meters standen worden wel dagelijks uitgelezen.

Beste mensen van Qurrent, bij mij werken bij zowel gas als elktra de maand- en weekoverzichten niet. Mijn verbruik is wel in het jaaroverzicht te zien maar het week en maandoverzicht blijft leeg. Wat kan dat zijn? mvg Jan van Workum
Reputatie 3
Badge +8
Graag willen we iedereen bedanken die melding heeft gemaakt van het dagelijks uitlezen van de slimme meter. We hebben een aantal meldingen ontvangen dat het dagelijks uitlezen van de slimme meter niet zichtbaar is in Mijn Energie, en dat in plaats daarvan alleen tweemaandelijkse meterstanden werden gebruikt in het overzicht. Omdat de meldingen vaker voorkomen dan normaal, hebben we besloten om dit direct op te pakken met onze collega's van de technische dienst.

We zullen jullie wekelijks op te hoogte houden van de voortgang. Vrijdag 26 mei zal Giulia de eerste status update geven met technische informatie.

Heb jij ook last van dit probleem? Laat dit dan aan ons weten in een reactie op dit topic, zodat we een beter beeld hebben van de impact.

Groeten van Nina
JvanWorkum, MarkdeKam,

Bedankt voor jullie berichten.
Het lijkt er op dat bij jullie hetzelfde aan de hand is. De slimme meters staan op dagelijks uitlezen, maar vanaf 1 maart wordt zie je in het overzicht alleen maar een gemiddeld verbruik. Dit is waarom je vanaf mei ineens weer verbruiksdata ziet van maart en april.
Dit ga dit escaleren via mijn teamleider en de technische dienst zal hier mee aan de slag gaan.

Groeten van Nina

Heb dit probleem ook al eerder aangekaart maar bij mij tot heden nog niet opgelost. Meterstanden komen wel dagelijks binnen maar grafieken blijven leeg of geven elke dag zelfde verbruik aan.
Reputatie 3
Badge +8
JvanWorkum, MarkdeKam,

Bedankt voor jullie berichten.
Het lijkt er op dat bij jullie hetzelfde aan de hand is. De slimme meters staan op dagelijks uitlezen, maar vanaf 1 maart wordt zie je in het overzicht alleen maar een gemiddeld verbruik. Dit is waarom je vanaf mei ineens weer verbruiksdata ziet van maart en april.
Dit ga dit escaleren via mijn teamleider en de technische dienst zal hier mee aan de slag gaan.

Groeten van Nina
...

We zullen jullie wekelijks op te hoogte houden van de voortgang. Vrijdag 26 mei zal Giulia de eerste status update geven met technische informatie.

Ook ik heb last van dit probleem. In het verleden al een paar keer aangekaart, elke keer 'zou er naar gekeken worden en zou er een reactie komen zodra er meer bekend was'. Fijn dat er nu concretere toezeggingen gedaan worden.

Maar ik kan geen update van Giulia op 26 mei vinden? Heeft er iemand een linkje naar die update?
Ik heb hetzelfde probleem. Ik krijg van Enelogic keurig uurgegevens van mijn elektra- en gasverbruik (met één dag vertraging) en niets in Mijn Energie van Qurrent. Dit is de tweede teleurstellende ervaring met Qurrent. Eerst bleek dat de Qbox die ik had aangevraagd niet werkt met DSMR 5 slimme meters. Ook daar hoor ik helemaal niets meer van! Ik krijg sterk de indruk dat Qurrent misschien wel graag zijn klanten heel bewust maakt van hun energieverbruik, maar zeker niet in staat is de beloften waar te maken. Foei, nog even en alle goodwill is foetsie!
"Vrijdag 26 mei zal Giulia de eerste status update geven met technische informatie."
Stand op maandag 29 mei: nada. Sorry, maar deze community wordt van de kant van Qurrent niet serieus genomen.
Reputatie 2
Badge +8
Goedemorgen!

Vrijdag ontbrak het mij nog aan definitieve informatie.
Mijn oprechte excuses dat ik dit vrijdag niet aan jullie heb meegegeven.

We hebben geconstateerd dat er sprake is van twee verschillende bugs.

Op het moment dat de frequentie wordt omgezet naar dagelijks uitlezen, functioneert het niet omdat er in de database nog steeds
'twee maandelijks' wordt onthouden. Hierdoor geeft de P4 data, gelijkwaardige (statische waarden) weer, of helemaal geen data.

De tweede bug is dat waar bij vele klanten dit voorheen naar behoren werkte, uit het niets is het omgezet naar de twee maandelijkse frequentie.
Hierdoor hebben zij het ook naar dagelijks uitlezen moeten omzetten en gebeurd er helaas hetzelfde als wat ik in de tekst hierboven aangeef.

De grafieken en de tabellen waar de meterstanden in staan, staan systematisch los van elkaar.
Ik kan me goed voorstellen dat dit een hoop verwarring veroorzaakt, maar de data komt uit twee verschillende databronnen.

In de tabellen waar de meterstanden worden weergegeven, komt de data vanuit de netbeheerder.
De data van de grafieken komen uit een intern systeem.

Dankzij de bugs veroorzaken deze bronnen natuurlijk de zogenoemde 'mismatch'.
Op de ene pagina de juiste gegevens, de andere pagina geen gegevens.

Waarom werkt het systeem op deze manier?
Dit is toentertijd zo besloten, echter hebben wij gezien dat deze aparte databronnen in dit soort situaties niet gunstig zijn.

Zijn jullie dit van plan te veranderen?
Na de zomer lanceren wij een nieuwe Mijn Energie-pagina en zullen wij dit aanpassen.
Er zal dan geen gebruik meer worden gemaakt van aparte databronnen.

Update 12 juli 2017
Goed nieuws! Ik wil jullie laten weten dat deze kwestie momenteel getest wordt door ons ICT team.
Dit houdt in dat wij zeer binnenkort gaan omschakelen naar één databron en de nodige verandering hebben laten uitvoeren.

Keep you all posted! ;)

Groeten van Giulia
He Giulia,

Dank je voor je update. Het is mij nog niet helemaal duidelijk: De meter wordt immers correct (!) dagelijks uitgelezen. De 'meterstanden' tabel geeft dagelijks elke dag een nieuwe, correcte waarde weer. Alleen de grafiek geeft 2-maandelijkse waarden weer.

Hoe past dit in jouw verhaal? Als de database denkt dat er 2-maandelijks uitgelezen wordt, waarom werkt de tabel dan wel goed?
Reputatie 2
Badge +8
Hoi JSiebring,

Dit klopt!

Ik geef je graag deze aanvullende informatie;

De grafieken en de tabellen waar de meterstanden in staan, staan systematisch los van elkaar.
Ik kan me goed voorstellen dat dit een hoop verwarring veroorzaakt, maar de data komt uit twee verschillende databronnen.

In de tabellen waar de meterstanden worden weergegeven, komt de data vanuit de netbeheerder.
De data van de grafieken komen uit een intern systeem.

Dankzij de bugs veroorzaken deze bronnen natuurlijk de zogenoemde 'mismatch'.
Op de ene pagina de juiste gegevens, de andere pagina geen gegevens.

Waarom werkt het systeem op deze manier?
Dit is toentertijd zo besloten, echter hebben wij gezien dat deze aparte databronnen in dit soort situaties niet gunstig zijn.

Zijn jullie dit van plan te veranderen?
Na de zomer lanceren wij een nieuwe Mijn Energie-pagina en zullen wij dit aanpassen.
Er zal dan geen gebruik meer worden gemaakt van aparte databronnen.

Onze prioriteit ligt nu bij het oplossen deze bugs.

Groeten van Giulia
Hier hetzelfde probleem, inmiddels ook al tweemaal melding van gemaakt.
Erg slordig, had ik niet verwacht (en al zeker niet dat een oplossing zo lang zou duren!!)
Zeker niet als men dan ook een grote sponsor etc is, mensen er op uitstuurt om klanten te werven, etc.
Reputatie 2
Badge +8
UPDATE 1 JUNI 2017

Goedemiddag iedereen.

Deze kwestie is wat lastiger te verhelpen dan dat wij hadden gedacht.

Naar verwachting zal het eind juni 2017 verholpen zijn.

Excuus voor de tegenwind!

Groeten van Giulia
Reputatie 5
Badge +14
Als ik het dus goed begrijp gebruiken juli de gegevens van de netbeheerder voor de tabellen.
Deze staan dus los van de grafieken in zowel Mijn energie als in de app. Lijkt mij logisch dat juli hiervoor de gegevens van de qbox gebruiken. Deze 2 samen laten werken lukt dus schijnbaar niet.

Zoals ik al eens eerder heb aangegeven gebruik ik meerdere systemen om data te verkrijgen waaronder de enelogic.
In de jpg is duidelijk te zien dat dit dus wel gecombineerd kan worden. Waar ligt dit dan aan.

Reputatie 5
Badge +14
Moet wel eerlijk blijven het eerste plaatje is een knipsel wat net is gemaakt en laat de woensdag zien.
Het nu toegevoegde plaatje is van vandaag en geknipt om 18: 37.

Dit zijn niet de meterstanden via de netbeheerder maar van de Enelogic en laat duidelijk zien dat een realtime weergave wel mogelijk is.

Zal morgen, tenminste als ik het niet vergeet, het knipsel van vandaag nogmaals laten zien maar gelijk met de gegevens van de netbeheerder.
Beste Giulia, dank voor de updates. Wel teleurstellend dat dit probleem er al maanden is en er pas na de zomer (naar verwachting) een oplossing komt. Lijkt erop dat ICT voor Qurrent geen kerntaak is.

Mijn advies aan Qurrent en haar klanten is een andere app te gebruiken!
Zelf gebruik ik al enige maanden de app van OXXIO. Ook al ben je geen OXXIO klant dan kun je gewoon gebruik maken van hun app en website en krijg je elke ochtend een adequaat overzicht van je gebruik. Keurig krijg je dan je dag, week, maand en jaarverbruik te zien.

Met vriendelijke groet, Jan
Reputatie 2
Badge +8
Goedemorgen Jan en John,

Fijn dat jullie zo betrokken zijn bij deze kwestie.

De reden dat het wat langer geduurd heeft voordat de technische dienst op onderzoek uitging, had te maken met het feit dat de meeste klanten dit de afgelopen maand kenbaar hebben gemaakt.
Voorheen leek het een euvel die niet bij grote getale voorkwam.

Wij willen jullie bedanken voor het meedenken en de tips die jullie allen aan ons doorgeven.
Zo kunnen wij ervoor zorgen dat er aan de updates in de app en MijnEnergie 2.0, niets ontbreekt.

Groeten van Giulia
Langs deze weg laat ik weten ook last te hebben van dit probleem.
Groet,
John Roele
Langs deze weg laat ik weten ook last te hebben van dit probleem.
Groet,
John Roele

Dank voor het aangeven, John!

Groeten,
Natalia
Ah eindelijk gevonden, ik bel al sinds maart met Customer Services met dit probleem.

Ook ik ervaar problemen met het uitllezen van de energiemeter in app/website.
Gaat mis sinds 13 februari, op 15 mei is totale verbruik sinds februari toegevoegd, gelijk verdeeld over alle dagen. daarna weer windstil!

Ik zag de tip over OXXIO, zijn daar al meerdere succesvol mee geweest?
gr, Jurgen
Ah eindelijk gevonden, ik bel al sinds maart met Customer Services met dit probleem.

Ook ik ervaar problemen met het uitllezen van de energiemeter in app/website.
Gaat mis sinds 13 februari, op 15 mei is totale verbruik sinds februari toegevoegd, gelijk verdeeld over alle dagen. daarna weer windstil!

Ik zag de tip over OXXIO, zijn daar al meerdere succesvol mee geweest?
gr, Jurgen

Hoi Jurgen,

Als het dagelijks uitlezen niet goed gaat, dan wordt het automatisch omgezet naar het verbruiksoverzicht van 2 maanden. Rond 15 mei hebben we inderdaad de standen van 1 mei uitgelzen waardoor er een verbruik voor de periode tussen 1 maart en 1 mei berekend is. In je verbruiksgrafiek wordt dit verbruik verspreid over de dagen, daarom zie je hetzelfde verbruik op elke dag. De volgende meterstand wordt rond 15 juli uitgelezen.

Maar we hopen dat het dagelijks uitlezen voor die datum weer werkt! Excuses dat het zo lang duurt.

Groeten,

Natalia
Reputatie 2
Badge +8
Goedemiddag!

Ik weet het, het is 30 juni en deze kwestie is niet opgelost.

De mannen van IT hebben de afgelopen weken lopen brainstormen over hoe dit het meest efficiënt aangepakt kon worden en het is lastiger op te lossen dan gedacht.
Om het dit keer echt goed te doen, hebben wij meer tijd nodig.

Misschien niet de meest snelle oplossing, maar dan is in ieder geval elke bug verholpen en werkt het systeem optimaal.

Fijne avond!

Groeten van Giulia
Wordt nog spannend dan of het werkt voordat mijn contract in december afloopt. Gelukkig zijn er ook diensten die hun ict wel op orde hebben. Ik maak zolang ik nog aan Qurrent vastzit wel gebruik van www.slimmemeterportal.nl. Dat biedt gratis en voor niets perfecte grafieken waarin je per uur je verbruik kunt zien.
Wordt nog spannend dan of het werkt voordat mijn contract in december afloopt. Gelukkig zijn er ook diensten die hun ict wel op orde hebben. Ik maak zolang ik nog aan Qurrent vastzit wel gebruik van www.slimmemeterportal.nl. Dat biedt gratis en voor niets perfecte grafieken waarin je per uur je verbruik kunt zien.

Eens kijken of die site wat is! De site van qurrent is in ieder geval nutteloos zo...

Qurrent zal toch echt een keer actie moeten ondernemen, in plaats van tijdrekken en zeggen dat ze er mee bezig zijn... Wellicht kan Giulia een update met goed nieuws geven? 🆒
Reputatie 2
Badge +8
Beste Grublit en Frank2017,

Ik sta al in de startblokken om jullie te verblijden met goed nieuws..

Fijn dat jullie vertrouwen in mij stellen dat ik snel met een mooi antwoord kom, heb alleen geen update voor jullie op dit moment :(
Ik kom volgende week met een update, to be continued!

Groeten van Giulia
Beste Giulia, het lijkt mij verstandig dat een aantal Qurrent klanten jullie ICT-team helpt met de oplossing van dit probleem. Zullen we voor donderdag de 20e een afspraak inplannen? Groet Jan

Reageer