Sticky Beantwoord

Centraal topic: Meldpunt problemen met uitlezen slimme meter

• 8 april 2017
  • 162 reacties
  • 10695 keer bekeken

Toon eerste bericht

162 reacties

@Natalia van Qurrent

Sinds 8 september lijkt alles weer te werken.

gr
[UPDATE 12 SEPTEMBER 2017]

Voor wie geen data had in de app en Mijn Energie omdat er een gat in de data zat die wij van de slimme meter doorkregen waarbij die kleiner dan 10 dagen was was het inzicht al hersteld.

Bij diegenen waarbij de slimme meter langer dan 10 dagen 'eruit lag', moesten nog even wachten op de oplossing. Vandaag het goede nieuws dat onze IT- afdeling de oorzaak zojuist achterhaald.

...

Zodra het volledig bij iedereen verholpen is geven wij weer een update. Mochten jullie daarna nog geen volledig inzicht hebben horen wij het graag!

Beste Natalia,

De geschiedenis (sinds mei) lijkt nu inderdaad correct per dag tot afgelopen vrijdag. Maar sinds afgelopen vrijdag wordt de grafiek niet geupdate. Moet ik nog geduld hebben, of komen de updates nog steeds niet binnen?
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Jan,

Het klopt dat het energieverbruik te zien is met enkele dagen vertraging. Ik zie dat het verbruik van zaterdag inmiddels ook te zien is. Voor een live weergave van je energieverbruik, heb je de Qbox nodig. Deze kun je je als Qurrent-klant tegen een borg gratis bestellen via deze link.

Groeten,
Tomer
@Natalia van Qurrent
Helaas werkt het bij mij nog steeds niet zoals blijkt uit mijn vorig bericht incl. Screenshot. Deze was inmiddels door Nina van Qurrent door gestuurd.
Groet,
John Roele
Hoi Jan,

Het klopt dat het energieverbruik te zien is met enkele dagen vertraging. Ik zie dat het verbruik van zaterdag inmiddels ook te zien is. Voor een live weergave van je energieverbruik, heb je de Qbox nodig. Deze kun je je als Qurrent-klant tegen een borg gratis bestellen via deze link.

Groeten,
Tomer

Beste Tomer,

Inderdaad, met een aantal dagen vertraging lijkt de electriciteitsgrafiek nu goed te werken. Fijn!

Helaas heb ik nu een nieuw probleem gekregen. De gasgrafiek klopt totaal niet meer. :?

Zie onderstaande. In rood de waarden zoals ze daadwerkelijk moeten zijn (en voor kort ook waren)

Reputatie 2
Badge +8
Goedemorgen!

@BKloos @JohnRoele @RobinMeijering, vervelend dat dit nog niet werkt.
In het beste antwoord van Natalia zie je dat wij hard bezig zijn dit ook voor jullie zo spoedig mogelijk op te lossen.
Jullie zullen hiervan op de hoogte gesteld worden.

@JSiebring
Omdat er op bepaalde momenten geen standen bekend waren, kon de slimme meter voor een desbetreffende periode geen verbruik registreren.
Inmiddels zijn de standen na het ontbreken van meterstanden weer binnengekomen, zo is de gehele, ontbrekende periode opgevuld met het gemiddelde verbruik.

Dit betekend dat de gegevens in totaliteit kloppen, alleen misschien per dag, week óf maand niet helemaal accuraat.

Groeten van Giulia
Reputatie 2
Badge +8
@J.P.M.Pels,

Ik zie dat jouw Qbox naar behoren werkt 😉.
Mocht je nog vragen hebben, zie ik dit graag tegemoet.

Groeten van Giulia
Goedemorgen!
@JSiebring
Omdat er op bepaalde momenten geen standen bekend waren, kon de slimme meter voor een desbetreffende periode geen verbruik registreren.
Inmiddels zijn de standen na het ontbreken van meterstanden weer binnengekomen, zo is de gehele, ontbrekende periode opgevuld met het gemiddelde verbruik.

Dit betekend dat de gegevens in totaliteit kloppen, alleen misschien per dag, week óf maand niet helemaal accuraat.

Beste Giulia,

Helaas is dit niet waar. Zo is over de maand januari de schatting nu 1.44 m3 per dag = 44.64 voor de hele maand, waar dat in werkelijkheid (volgens de meterstanden tabel) 172 m3 voor de hele maand moet zijn. Dat gaat elke maand fout met zulke grote afwijkingen, zoals ik ook al in het plaatje had getekend.

De schattingen samen tellen dus helemaal niet op tot iets dat klopt, en een afwijking van 376% is nu ook niet echt 'niet helemaal accuraat' te noemen.

Verder werkte dit, voordat jullie de electriciteitsgrafiek repareerden, wel gewoon. Mogelijk op basis van tweemaandelijkse schattingen, maar de jaargrafiek gaf ongeveer de juiste waarden aan, en werkte volgens mij zelfs echt per dag.

Tenslotte: Ik begin het een beetje vervelend te vinden dat er elke keer gezegd wordt 'de slimme meter kon geen gebruik registreren', waar de fout helemaal niet in de slimme meter zit, ook niet in het doorgeven door de slimme meter, maar gewoon ergens in jullie software.
Hoi JSiebring,

Je hebt gelijk, er zit een verschil in tussen of er geen meterstanden geregistreerd zijn, of dat onze systemen het niet konden verwerken. Het probleem begint vaak met een periode waarin er geen meterstanden binnekomen, om welke reden dan ook, maar meestal omdat de meter een tijdelijke storing heeft. Daarna, als de registratie hersteld is, gaat het mis met onze systemen omdat ze deze herstelde registratie niet kunnen visualiseren in MijnEnergie.

Het kan heel goed kloppen dat op maandniveau het gasverbruik voor de maand januari veels te laag ligt, omdat het het gemiddelde voor moet stellen die op basis van een lange periode berekend is.

Groeten,

Natalia
Hoi JSiebring,
Het kan heel goed kloppen dat op maandniveau het gasverbruik voor de maand januari veels te laag ligt, omdat het het gemiddelde voor moet stellen die op basis van een lange periode berekend is.

- Ten eerste werkte dit, tot voor een paar weken geleden, wel uitstekend.
- Ten tweede ligt het niet alleen voor Januari veel te laag, maar ook voor Oktober, November, December, Februari, Maart... Zelfs als jullie de 2-maandelijkse uitlezing hadden genomen was er een veel nauwkeurigere grafiek geweest. Ik weet niet welke 'lange periode' jullie nemen, maar nu is de gasgrafiek volledig zinloos.

Erg jammer dit.
Reputatie 2
Badge +4
Hoi JSiebring,

- Ten eerste werkte dit, tot voor een paar weken geleden, wel uitstekend.
- Ten tweede ligt het niet alleen voor Januari veel te laag, maar ook voor Oktober, November, December, Februari, Maart... Zelfs als jullie de 2-maandelijkse uitlezing hadden genomen was er een veel nauwkeurigere grafiek geweest. Ik weet niet welke 'lange periode' jullie nemen, maar nu is de gasgrafiek volledig zinloos.

Erg jammer dit.

Beste JSiebring,

De reden dat je data niet goed werd weergegeven is omdat er meerdere keren wat uitlees problemen zijn geweest. Dit soort korte storingsmeldingen kunnen wij niet voorkomen en hebben wij ook geen invloed op. Aangezien wij alleen de levering van de energie bij je mogelijk kunnen maken en geen netbeheerder zijn die de meters in het beheer hebben. Wat resulteert in het afhankelijk zijn dan de netbeheerder in jouw regio.

Nu heb ik de data bekeken en heb ik de data vanaf 1 oktober 2016 opnieuw ingeladen, zodat de oude data is overschreven met alle laatste data. Dit heeft geresulteerd in nieuwe waarden sinds die maand. De totalen zijn hierdoor met twee maandelijkse data gevuld, wat er voor zorgt dat de historische data weer zou moeten kloppen.

Daarnaast heeft mijn collega betreft het uitsmeren van de data over een maand wel degelijk gelijk, aangezien er bij twee maandelijkse data niet bekend is wanneer er en hoeveel er is gebruik op een dag of in een week, maar alleen over die totale maand. Stel dat is 100m3 dan is er in een maand met 31 dagen 3,23m3 per dag verbruikt en wordt dat dan ook zo weergegeven. Bij dagelijkse uitlezing wordt er inderdaad elke dag een meterstand doorgegeven en die wordt dan weer vergeleken met de meterstand van de dag erna, daarom loopt die ook altijd minimaal één dag achter. Soms duurt dit langer als er bijvoorbeeld geen stand kan worden uitgelezen op een dag of meerdere dagen en dan kan het zijn dat als er later wel een stand wordt doorgegeven dat je dan in één week meerdere dagen met dezelfde hoogte van verbruik ziet.

Hoop dat jij nu ook de goede data kan inzien in de grafieken.

Groeten,

Niels van Qurrent
Goedemorgen!

@BKloos @JohnRoele @RobinMeijering, vervelend dat dit nog niet werkt.
In het beste antwoord van Natalia zie je dat wij hard bezig zijn dit ook voor jullie zo spoedig mogelijk op te lossen.
Jullie zullen hiervan op de hoogte gesteld worden.

[...]

Groeten van Giulia

Beste @Giulia van Qurrent,

In het beste antwoord van Natalia staat dat het al opgelost zou zijn voor mij. Maar in ieder geval is het tot op heden nog niet opgelost. Is er al zicht op wanneer de gegevens weer goed worden weergegeven?

Alvast bedankt.

Robin
Reputatie 2
Badge +8
Hoi Robin ;)

Oeh dat is vervelend. Ik laat dit opnieuw door mijn collega's nakijken.
Is er überhaupt iets veranderd? Dan kunnen mijn collega's hier rekening mee houden.

Ik hoor het graag van je.

Groeten van Giulia
@Giulia van Qurrent

De jaarweergave is zoals deze moet zijn , dat is wel veranderd. De maand/week weergaves zijn nog niet op orde.

Groeten,
Reputatie 2
Badge +8
Dankjewel Robin,

Ik ga het meteen doorgeven!

Groeten van Giulia
Ook hier sinds 12 september geen enkel overzicht meer. Kan de meterstanden ook niet ophalen. Ook zie ik geen grafiekoverzichten meer. Geen jaar, geen maand en geen week. Niet op de site, niet op de app.
In het dashboard staat bij "verbruik sinds laatste jaar afrekening" mijn geschatte jaarverbruik en dus niet het verbruik sinds laatste afrekening.
Heb hier al enkele keren over gemaild is maar nog steeds niet opgelost.
Hallo, Bij ons werkt de dagelijkse update met slimme meter ook niet. Heb ''dagelijks aangeklikt, maar krijg alleen update obv ingevoerde meterstanden, niet obv uitlezen van slimme meter. Wat moet ik doen om de slimme meter aan te melden?
Ook hier sinds 2 oktober geen meterstanden per maand of week meer zichtbaar. Dagelijks aangeklikt. Ook uitgelogd en opnieuw ingelogd, geen effect. Eigenlijk is het al een probleem vanaf januari 2017. Vanaf die tijd alleen het verbruik zichtbaar over het hele jaar. Meterstanden woorden goed uitgelezen maar zijn niet of niet correct (maandgemiddelde i.p.v. dagelijks) zichtbaar in wekelijks of maandelijkse weergave. Zou worden opgelost na de zomer dus ik dacht wacht even af dan komt t vast goed. Maar nu dus vanaf 2 oktober helemaal geen dag of maandgegevens meer, jaarweergave klopt wel.
Reputatie 2
Badge +8
@AllaartPeeks @MIOG @FransvanderMeij

Ik heb deze kwestie persoonlijk voor jullie doorgezet naar de desbetreffende afdeling.
Jullie ontvangen een terugkoppeling zodra dit is opgelost.

Groeten van Giulia
@AllaartPeeks @MIOG @FransvanderMeij

Ik heb deze kwestie persoonlijk voor jullie doorgezet naar de desbetreffende afdeling.
Jullie ontvangen een terugkoppeling zodra dit is opgelost.

Groeten van Giulia

Hoi Giualia

Ondertussen zijn we alweer bijna 2 weken verder. De problemen (zowel on line als met de app) zijn nog steeds niet verholpen. In totaal nu bijna 2 maanden geen gegevens meer. Ook heb ik nog een paar mails staan, die nog niet beantwoord zijn. De laatste van 17 oktober.
Het zou fijn zijn als de problematiek nu eens wordt opgelost of dat ik in ieder geval op de hoogte word gehouden van de stand van zaken. Nu heb ik het idee dat er totaal niets gebeurd.🤔 😢
Reputatie 2
Badge +8
Hoi Allaart,

Ik vind het echt vervelend dat je er nog steeds mee te kampen hebt.
Ik zal dit even navragen bij mijn technische collega's.

Mag ik je hier aanstaande vrijdag (10 november) een update over geven?
Tot dan!

Groeten van Giulia
Hoi Allaart,

Ik vind het echt vervelend dat je er nog steeds mee te kampen hebt.
Ik zal dit even navragen bij mijn technische collega's.

Mag ik je hier aanstaande vrijdag (10 november) een update over geven?
Tot dan!

Groeten van Giulia

Dat is prima Giulia

Ondertussen lijkt er sinds vandaag wel wat actie te zijn. Ik ben benieuwd.
Reputatie 2
Badge +8
Super ;)
Neem ik vrijdag ochtend contact met je op.
Kan ik je dan even bellen?

Groeten van Giulia
Super ;)
Neem ik vrijdag ochtend contact met je op.
Kan ik je dan even bellen?

Groeten van Giulia

Dat is prima. FYI De nu gevulde gegevens lijken nog niet erg te kloppen, met name het stroomverbruik. Ook kan ik nog geen meterstanden ophalen.

Groeten
Allaart Peeks
Reputatie 2
Badge +8
Bedankt voor je toevoeging Allaart!

Tot morgen.

Groeten van Giulia

Reageer