Sticky Beantwoord

Centraal topic: Meldpunt problemen met uitlezen slimme meter

  • 8 april 2017
  • 162 reacties
  • 6345 keer bekeken

Beste mensen van Qurrent, bij mij werken bij zowel gas als elktra de maand- en weekoverzichten niet. Mijn verbruik is wel in het jaaroverzicht te zien maar het week en maandoverzicht blijft leeg. Wat kan dat zijn? mvg Jan van Workum
icon

Beste antwoord door Natalia van Qurrent 12 september 2017, 10:13

[UPDATE 12 SEPTEMBER 2017]

Voor wie geen data had in de app en Mijn Energie omdat er een gat in de data zat die wij van de slimme meter doorkregen waarbij die kleiner dan 10 dagen was was het inzicht al hersteld.

Bij diegenen waarbij de slimme meter langer dan 10 dagen 'eruit lag', moesten nog even wachten op de oplossing. Vandaag het goede nieuws dat onze IT- afdeling de oorzaak zojuist achterhaald.

Het gaat om twee elementen in het systeem die aangepast moeten worden door developers. Zij gaan hier deze week direct mee aan de slag. Voor een groot aantal mensen is het al direct opgelost, jullie data hoort nu weer inzichtelijk te zijn:
@JerryVerhoef
@JvanWorkum
@MarkdeKam
@Hans van den Heuvel
@JSiebring
@W.H.H. van Heugten
@MrG
@JohnKemmer
@JohnRoele
@Jurgen
@Grublit
@Frank2017
@Dolde Grieze
@RobinMeijering

Zodra het volledig bij iedereen verholpen is geven wij weer een update. Mochten jullie daarna nog geen volledig inzicht hebben horen wij het graag!

Bedankt voor jullie geduld!
Groetjes,
Bekijk origineel

162 reacties

Het heeft anderhalf jaar geduurd, maar vandaag kreeg ik een mailtje dat mijn meterstanden dagelijks worden uitgelezen. En zowaar, de grafieken tonen, sinds afgelopen mei, daarwerkelijk dagelijkse variatie, in plaats van 2-maandelijkse.

Toch fijn!
Badge
Hoi @RickIJ.

Bedankt voor je bericht.

Er zit één tot maximaal vier dagen vertraging in het weergeven van je energieverbruik door jee slimme meter.
Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de meterstanden eerst langs de netbeheerder gaan en daarna bij ons nog door meerdere verwerkingsprogramma's moeten voordat het verbruik in de energiegrafieken kan worden getoond.

Groeten,
Julian


Zullen we de Qbox dan maar weer aanzetten?
Hoe kan iemand dan energie besparen zonder direct inzicht? En waarom is er dan een optie om het per kwartier uit te lezen?
Reputatie 3
Badge +8
Graag willen we iedereen bedanken die melding heeft gemaakt van het dagelijks uitlezen van de slimme meter. We hebben een aantal meldingen ontvangen dat het dagelijks uitlezen van de slimme meter niet zichtbaar is in Mijn Energie, en dat in plaats daarvan alleen tweemaandelijkse meterstanden werden gebruikt in het overzicht. Omdat de meldingen vaker voorkomen dan normaal, hebben we besloten om dit direct op te pakken met onze collega's van de technische dienst.

We zullen jullie wekelijks op te hoogte houden van de voortgang. Vrijdag 26 mei zal Giulia de eerste status update geven met technische informatie.

Heb jij ook last van dit probleem? Laat dit dan aan ons weten in een reactie op dit topic, zodat we een beter beeld hebben van de impact.

Groeten van Nina
Reputatie 3
Badge +8
Hoi Lennart,

Bedankt voor je bericht. Fijn om te horen dat het weer werkt!
Wat is er te hoog aan de jaartotalen? Heb je hier screenshots van? Dan kan ik hiermee voor je aan de slag :-)

Hoi Camiel,

Bedankt voor je bericht.
Wat vervelend dat je de meterstanden niet terugziet in Mijn Energie. Ik ga hiermee voor je aan de slag! Ik hou je op de hoogte en zodra ik nieuw heb ontvang je terugkoppeling van me.

Groetjes, Nina
Reputatie 2
Badge +8
@AllaartPeeks @MIOG @FransvanderMeij

Ik heb deze kwestie persoonlijk voor jullie doorgezet naar de desbetreffende afdeling.
Jullie ontvangen een terugkoppeling zodra dit is opgelost.

Groeten van Giulia
Reputatie 3
Badge +9
Hoi David,

De Qbox is momenteel niet op voorraad, zodra we deze binnen hebben zullen we de Qbox versturen.

Ik heb mijn collega's gevraagd om te kijken naar je verbruik in Mijn Energie, zodra we een update hebben zullen we dat hier laten weten. Alvast bedankt voor je geduld!

Groet,

Jeroen
Reputatie 4
Badge +8
Hoi David,

Dat klopt inderdaad. Er zit een vertraging in het verwerken van de slimme meter data. Deels omdat wij het iets later doorkrijgen van de netbeheerder en hierna door het verwerken in Mijn Energie.
Zodra je jouw Qbox hebt, is hier geen sprake meer van. Dan is de data live 🙂

Groet,
Tessa
Dankjewel voor de update Giulia. Fijn dat het voor een grote groep verholpen is.

Helaas val ik blijkbaar in de verkeerde groep, dus ik zal nog wat geduld hebben.

Kun je uitleggen wat je bedoelt met 'de slimme meter geeft soms geen data meer door'? Zoals hier al eerder opgemerkt, de data die verstuurd is (die jullie op de site ook in de tabel 'meterstanden' laten zien), is correct en compleet (daar missen zeker geen 10 dagen bij mij), dus het probleem lag niet aan de slimme meter?
Goedemorgen @JSiebring en @Hans van den Heuvel,
De grafieken en de tabellen waar de meterstanden in staan, staan systematisch los van elkaar.
De data komt namelijk uit twee verschillende databronnen.
In de tabellen waar de meterstanden worden weergegeven, komt de data vanuit de netbeheerder.
De data van de grafieken komen uit een intern systeem.


Hey Giulia,

Dank voor je uitleg. Zoiets had je al eerder verteld, en ik begrijp hoe dat ervoor kan zorgen dat de ene pagina wel gegevens heeft, en de andere niet.

Maar over waarom de pagina met grafieken geen gegevens heeft, vertelde je: 'soms geeft de slimme meter geen data door ... ons systeem kan hier niet mee omgaan'. Maar de slimme meter geeft toch wel gegevens door, als de andere pagina wel gegevens heeft? Dat er ergens in jullie systeem meer dan 10 dagen aan gegevens missen begrijp ik, maar dat kan dan toch niet aan de meter hebben gelegen?
[UPDATE 12 SEPTEMBER 2017]

Voor wie geen data had in de app en Mijn Energie omdat er een gat in de data zat die wij van de slimme meter doorkregen waarbij die kleiner dan 10 dagen was was het inzicht al hersteld.

Bij diegenen waarbij de slimme meter langer dan 10 dagen 'eruit lag', moesten nog even wachten op de oplossing. Vandaag het goede nieuws dat onze IT- afdeling de oorzaak zojuist achterhaald.

...

Zodra het volledig bij iedereen verholpen is geven wij weer een update. Mochten jullie daarna nog geen volledig inzicht hebben horen wij het graag!

Beste Natalia,

De geschiedenis (sinds mei) lijkt nu inderdaad correct per dag tot afgelopen vrijdag. Maar sinds afgelopen vrijdag wordt de grafiek niet geupdate. Moet ik nog geduld hebben, of komen de updates nog steeds niet binnen?
Hoi Jan,

Het klopt dat het energieverbruik te zien is met enkele dagen vertraging. Ik zie dat het verbruik van zaterdag inmiddels ook te zien is. Voor een live weergave van je energieverbruik, heb je de Qbox nodig. Deze kun je je als Qurrent-klant tegen een borg gratis bestellen via deze link.

Groeten,
Tomer


Beste Tomer,

Inderdaad, met een aantal dagen vertraging lijkt de electriciteitsgrafiek nu goed te werken. Fijn!

Helaas heb ik nu een nieuw probleem gekregen. De gasgrafiek klopt totaal niet meer. :?

Zie onderstaande. In rood de waarden zoals ze daadwerkelijk moeten zijn (en voor kort ook waren)

Goedemorgen!
@JSiebring
Omdat er op bepaalde momenten geen standen bekend waren, kon de slimme meter voor een desbetreffende periode geen verbruik registreren.
Inmiddels zijn de standen na het ontbreken van meterstanden weer binnengekomen, zo is de gehele, ontbrekende periode opgevuld met het gemiddelde verbruik.

Dit betekend dat de gegevens in totaliteit kloppen, alleen misschien per dag, week óf maand niet helemaal accuraat.


Beste Giulia,

Helaas is dit niet waar. Zo is over de maand januari de schatting nu 1.44 m3 per dag = 44.64 voor de hele maand, waar dat in werkelijkheid (volgens de meterstanden tabel) 172 m3 voor de hele maand moet zijn. Dat gaat elke maand fout met zulke grote afwijkingen, zoals ik ook al in het plaatje had getekend.

De schattingen samen tellen dus helemaal niet op tot iets dat klopt, en een afwijking van 376% is nu ook niet echt 'niet helemaal accuraat' te noemen.

Verder werkte dit, voordat jullie de electriciteitsgrafiek repareerden, wel gewoon. Mogelijk op basis van tweemaandelijkse schattingen, maar de jaargrafiek gaf ongeveer de juiste waarden aan, en werkte volgens mij zelfs echt per dag.

Tenslotte: Ik begin het een beetje vervelend te vinden dat er elke keer gezegd wordt 'de slimme meter kon geen gebruik registreren', waar de fout helemaal niet in de slimme meter zit, ook niet in het doorgeven door de slimme meter, maar gewoon ergens in jullie software.
Hoi JSiebring,
Het kan heel goed kloppen dat op maandniveau het gasverbruik voor de maand januari veels te laag ligt, omdat het het gemiddelde voor moet stellen die op basis van een lange periode berekend is.


- Ten eerste werkte dit, tot voor een paar weken geleden, wel uitstekend.
- Ten tweede ligt het niet alleen voor Januari veel te laag, maar ook voor Oktober, November, December, Februari, Maart... Zelfs als jullie de 2-maandelijkse uitlezing hadden genomen was er een veel nauwkeurigere grafiek geweest. Ik weet niet welke 'lange periode' jullie nemen, maar nu is de gasgrafiek volledig zinloos.

Erg jammer dit.
Herkenbaar, dit is bij mij ook het probleem. De meters standen worden wel dagelijks uitgelezen.

Beste mensen van Qurrent, bij mij werken bij zowel gas als elktra de maand- en weekoverzichten niet. Mijn verbruik is wel in het jaaroverzicht te zien maar het week en maandoverzicht blijft leeg. Wat kan dat zijn? mvg Jan van Workum
@Natalia van Qurrent

Sinds 8 september lijkt alles weer te werken.

gr
Langs deze weg laat ik weten ook last te hebben van dit probleem.
Groet,
John Roele

Dank voor het aangeven, John!

Groeten,
Natalia
Ah eindelijk gevonden, ik bel al sinds maart met Customer Services met dit probleem.

Ook ik ervaar problemen met het uitllezen van de energiemeter in app/website.
Gaat mis sinds 13 februari, op 15 mei is totale verbruik sinds februari toegevoegd, gelijk verdeeld over alle dagen. daarna weer windstil!

Ik zag de tip over OXXIO, zijn daar al meerdere succesvol mee geweest?
gr, Jurgen


Hoi Jurgen,

Als het dagelijks uitlezen niet goed gaat, dan wordt het automatisch omgezet naar het verbruiksoverzicht van 2 maanden. Rond 15 mei hebben we inderdaad de standen van 1 mei uitgelzen waardoor er een verbruik voor de periode tussen 1 maart en 1 mei berekend is. In je verbruiksgrafiek wordt dit verbruik verspreid over de dagen, daarom zie je hetzelfde verbruik op elke dag. De volgende meterstand wordt rond 15 juli uitgelezen.

Maar we hopen dat het dagelijks uitlezen voor die datum weer werkt! Excuses dat het zo lang duurt.

Groeten,

Natalia

Denk ook graag daarin mee, bijna iedere manager wint het tot nu toe van jullie online omgeving, ook vanwege dat zij zonder moeite de volgende dag de uur (gas) en kwartierstanden (elektriciteit)


Leuk dat je ook mee wil denken, @yukia31!
We zijn het ook enigszins met je eens (betreft onze online omgeving), daarom zijn we een nieuwe aan het bouwen! 😉 Je bent ook van harte welkom om je ideeën alvast in hier te delen!

Groeten,

Natalia
[UPDATE 12 SEPTEMBER 2017]

Voor wie geen data had in de app en Mijn Energie omdat er een gat in de data zat die wij van de slimme meter doorkregen waarbij die kleiner dan 10 dagen was was het inzicht al hersteld.

Bij diegenen waarbij de slimme meter langer dan 10 dagen 'eruit lag', moesten nog even wachten op de oplossing. Vandaag het goede nieuws dat onze IT- afdeling de oorzaak zojuist achterhaald.

Het gaat om twee elementen in het systeem die aangepast moeten worden door developers. Zij gaan hier deze week direct mee aan de slag. Voor een groot aantal mensen is het al direct opgelost, jullie data hoort nu weer inzichtelijk te zijn:
@JerryVerhoef
@JvanWorkum
@MarkdeKam
@Hans van den Heuvel
@JSiebring
@W.H.H. van Heugten
@MrG
@JohnKemmer
@JohnRoele
@Jurgen
@Grublit
@Frank2017
@Dolde Grieze
@RobinMeijering

Zodra het volledig bij iedereen verholpen is geven wij weer een update. Mochten jullie daarna nog geen volledig inzicht hebben horen wij het graag!

Bedankt voor jullie geduld!
Groetjes,
Hoi JSiebring,

Je hebt gelijk, er zit een verschil in tussen of er geen meterstanden geregistreerd zijn, of dat onze systemen het niet konden verwerken. Het probleem begint vaak met een periode waarin er geen meterstanden binnekomen, om welke reden dan ook, maar meestal omdat de meter een tijdelijke storing heeft. Daarna, als de registratie hersteld is, gaat het mis met onze systemen omdat ze deze herstelde registratie niet kunnen visualiseren in MijnEnergie.

Het kan heel goed kloppen dat op maandniveau het gasverbruik voor de maand januari veels te laag ligt, omdat het het gemiddelde voor moet stellen die op basis van een lange periode berekend is.

Groeten,

Natalia
Reputatie 3
Badge +8
JvanWorkum, MarkdeKam,

Bedankt voor jullie berichten.
Het lijkt er op dat bij jullie hetzelfde aan de hand is. De slimme meters staan op dagelijks uitlezen, maar vanaf 1 maart wordt zie je in het overzicht alleen maar een gemiddeld verbruik. Dit is waarom je vanaf mei ineens weer verbruiksdata ziet van maart en april.
Dit ga dit escaleren via mijn teamleider en de technische dienst zal hier mee aan de slag gaan.

Groeten van Nina
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Allaart,

Bedankt voor je bericht en bedankt voor het prettige gesprek.
Ik ben blij dat de verbruiksgegevens weer voor je inzichtelijk zijn. Met de nieuwe informatie over het meterstandoverzicht ga ik weer voor je op onderzoek uit, samen met mijn collega's.
Zodra ik terugkoppeling heb, dan hoor je van mij. Over 2 weken krijg je uiterlijk weer een update.
Prettige dag!

Groet, Nina
Reputatie 3
Badge +8
Hoi Lennart,

Bedankt voor je bericht.
Vanaf 1 november werd je meter weer tweemaandelijks uitgelezen, in plaats van dagelijks.
Dit is inmiddels weer voor je aangepast.
Excuses voor het ongemak!

Groet, Nina
Reputatie 3
Badge +8
Hallo @camielv,

Bedankt voor je geduld. We zijn je niet vergeten!
Helaas heb ik nog geen update voor je, maar zodra er een update is hoor je van me.
Fijne dag!

Groetjes, Nina
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Mark,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community.

Het lijkt er op dat je verbruiksoverzicht vanaf januari wordt gebaseerd op tweemaandelijkse meterstanden, terwijl er wel dagelijkse meterstanden worden uitgelezen.
Ik heb dit doorgezet naar mijn collega en we gaan dit verder voor je onderzoeken en oplossen. Zodra ik hierover terugkoppeling heb ontvang je van me bericht.

Camiel, helaas heb ik bij jou hierover nog geen update. We houden je op de hoogte. Zodra ik terugkoppeling heb hoor je het hier meteen.

Groet, Nina

Reageer