Beantwoord

Energieverbruik tijdens afwezigheid onjuist

• 22 oktober 2017
  • 4 reacties
  • 177 keer bekeken

Ten eerste: vanwege het ontvangen van een verbruiks- en kostenoverzizcht kwam ik erachter dat onze slimme meter ZOMAAR op 'tweemaandelijks' stond ipv dagelijks uitlezen: hoe is dat gebeurd?!? Ik heb het vorig jaar nog zelf op dagelijks uitlezen gezet!

Nu zie ik ook dat ons verbruiksoverzicht onjuiste gegevens vertoont. In de maand augustus van dit jaar waren wij van 1 - 30 augustus op vakantie. Dat zou betekenen dat ons gas- en stroomverbruik minimaal zou moeten zijn, we hebben de stekker van de cv-ketel uit het stopcontact gehaald. Er zijn in ons huis alleen maar af en toe mensen binnen geweest die de plantjes water gaven. Ook in juli waren we 10 dagen weg, maar het verbruik is nog steeds meer dan de maand juni.
Het kan echt niet dat wij zoveel verbruikt hebben: vanaf half maart heeft de verwarming UIT gestaan en is het enige warme water dat wij gebruikten voor douchen of koken geweest.

Is er een manier om erachter te komen wat onze slimme meter ECHT heeft geregistreerd ipv af te gaan op de foutieve data van Qurrent? Het is in dit verbruiksoverzicht niet af te lezen wat er op bepaalde dagen/weken precies verbruikt is, dat is echt heel jammer. Daar is die slimme meter voor!
icon

Beste antwoord door Nathan van Qurrent 1 december 2017, 15:27

Hi Emily,

Wat jammer, ik snap goed dat dit verwarrend kan overkomen. Ik zal daarom dit uitzetten bij onze collega's op de technische dienst. Hopelijk kunnen wij een oplossing voor dit probleem bedenken.
Ik ga ervan uit dat er binnen 2 weken hier meer duidelijkheid over is. Uiteraard zal ik je ervan op de hoogte stellen als dit eerder is. Daarnaast wil ik je bedanken voor het sturen van de screenshots, dit helpt enorm in het zoeken van een oplossing.

Groetjes,
Nathan

Update van moderator Tomer 13-12-2017
Het probleem is inmiddels opgelost. Mijn collega Nathan heeft je hierover een mail verstuurd.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 3
Badge +7
Als controle kan je gratis lid worden bij slimmemeterPortal: https://www.slimmemeterportal.nl/home
Via deze site kun je het gebruik inzien die de netbeheerder dagelijks ophaald uit jouw slimme meter. Dit is dezelfde database waar ook Qurrent zijn gegevens uit haalt. Ik check dit regelmatig en heb nog geen verschillen geconstateerd. Daarnaast zou je b.v. Wekelijks je meterwaarden kunnen opschrijven van het gebruik van electriciteitsnet en/of gas. Hiermee krijg je nog een extra check of de gegevens die de netbeheerder in de centrale database vastlegt ook correct is. Je bent dus zelf prima in staat een "check and balance" uit te voeren.
Bij deze wat screenshots:

- stand begin augustus
- stand eind augustus
- verbruik volgens de grafiek 'Energieverbruik'

Omdat de meterstanden wel lijken te kloppen en we de rekening nog hebben gecheckt ligt het dus waarschijnlijk aan een vreemde berekening in 'Energieverbruik'. We hebben inderdaad maar een account aangemaakt op SlimmeMeterPortal.nl om voortaan de meterstanden direct te kunnen zien! Dank voor de tip:)
Reputatie 3
Badge +9
Hoi EmilyH,

Welkom op de community! Het verbruik-en kostenoverzichten krijg je altijd als je een slimme meter hebt. Ik zie dat je meter wel op dagelijks uitlezen staat. Het is natuurlijk raar dat je er zoveel verbruik wordt weergegeven als je op vakantie bent. Heb je voor mij screenshots van deze periode? Dan geef ik het door aan mijn collega's van de technische dienst.

Verder een goede tip van @hetbruineleven!

Groet,

Jeroen
Reputatie 2
Badge +5
Hi Emily,

Wat jammer, ik snap goed dat dit verwarrend kan overkomen. Ik zal daarom dit uitzetten bij onze collega's op de technische dienst. Hopelijk kunnen wij een oplossing voor dit probleem bedenken.
Ik ga ervan uit dat er binnen 2 weken hier meer duidelijkheid over is. Uiteraard zal ik je ervan op de hoogte stellen als dit eerder is. Daarnaast wil ik je bedanken voor het sturen van de screenshots, dit helpt enorm in het zoeken van een oplossing.

Groetjes,
Nathan

Update van moderator Tomer 13-12-2017
Het probleem is inmiddels opgelost. Mijn collega Nathan heeft je hierover een mail verstuurd.

Reageer