Beantwoord

Hoe kan ik de opbrengst van mijn zonnepanelen inzien?

• 30 juni 2017
  • 4 reacties
  • 512 keer bekeken

Als ik inlog, zie ik wel mijn stroomverbruik en de opgewekte windenergie, maar de opbrengst van mijn zonnepanelen staat steeds op 0. Hoe komt dit?
icon

Beste antwoord door Vita van Qurrent 30 juni 2017, 15:55

Hoi JanvanLiere,

Welkom op de Community en wat goed om te horen dat je wind- en zonne-energie opwekt! Zo horen we het graag!
Begrijp ik het goed dat je op Mijn Energie in je Dashboard wel in percentages de hoeveel wind-energie ziet, maar bij eigen opwek 0% ziet staan?
Om je opwek op Mijn Energie te kunnen zien van je zonnepanelen heb je de Qbox met Qbox Solar (Eltako meter) nodig. In dat geval zul je ook het percentage en in de grafieken zien hoeveel je precies opwekt.

Je kunt de Qbox en Qbox Solar via deze link bestellen.
Klinkt alsof je al een boel opwekt via je eigen opwek!

Groeten van Vita
Bekijk origineel

4 reacties

Hoi JanvanLiere,

Welkom op de Community en wat goed om te horen dat je wind- en zonne-energie opwekt! Zo horen we het graag!
Begrijp ik het goed dat je op Mijn Energie in je Dashboard wel in percentages de hoeveel wind-energie ziet, maar bij eigen opwek 0% ziet staan?
Om je opwek op Mijn Energie te kunnen zien van je zonnepanelen heb je de Qbox met Qbox Solar (Eltako meter) nodig. In dat geval zul je ook het percentage en in de grafieken zien hoeveel je precies opwekt.

Je kunt de Qbox en Qbox Solar via deze link bestellen.
Klinkt alsof je al een boel opwekt via je eigen opwek!

Groeten van Vita
Beste Vita,

Ik begrijp dat je de Qbox nodig hebt om de stroomproductie van de zonnecellen via qurrent.nl te kunnen inzien. Nu had ik al zonnecellen voordat ik per 1-1-18 klant ben geworden (yeuh) en ik heb al een (los) apparaatje om de productie te monitoren.
Wat ik echter had verwacht is dat Qurrent.nl (en de app) ook de retour geleverde stroom apart laat zien,
Is de getoonde stroom al een netto volume of 'alleen' de afgenomen stroom; in het laatste geval hoe kan ik dan de retour-stroom getoond krijgen?

Groeten van Frank
Reputatie 5
Badge +14
De qbox geeft zowel de afgenomen stroom weer en evt. een overschot aan opgewekte stroom van de zonnepanelen. Dit overschot is de totaal opwek van de panelen minus het eigen verbruik de rest gaat dan terug aan het grid, dit is dan in de grafiek tezien als negatieve verbruik.
Wil je ook de totale opwek terugzien in de grafiek van qurrent heb je de QboxSolar nodig. Hierbij moet een extra kWh meter geplaatst worden tussen de omvormer van de pv-installatie en de groepenkast. waarna deze kWh meter middels een Y kabel wordt aangesloten op de qbox.

Ik zou aanbevelen om de kWh meter door een installateur te laten plaatsen, tenzij je zelf elektricien bent en weet waar je mee bezig bent.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Frank,

Welkom op de community 🙂

Wat John aangeeft is helemaal correct!
Bedankt voor het antwoord John.

Groet,
Tessa

Reageer