Beantwoord

Hoe kan ik de opbrengst van mijn zonnepanelen zien?

• 2 februari 2018
  • 5 reacties
  • 318 keer bekeken

Graag zie ik op mijn dashbord de opbrengst van mijn zonnepanelen (nu 0 weergegeven)
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 3 februari 2018, 01:54

Hoi Eric,

Als je een slimme meter hebt die dagelijks wordt uitgelezen, heeft Qurrent weet van je afgenomen en teruggeleverde energie. Maar niet van de opbrengst van je zonnepanelen. Die wordt deels door je apparaten zelf gebruikt en niet teruggeleverd. In de grafiek en samenvatting onder Mijn Energie zie je alleen het verschil tussen afgenomen en teruggeleverde energie. Met een QBox zie je dat op zonnige dagen de energie onder nul komt. Dan lever je netto terug. Wil je zien hoeveel energie de zonnepanelen precies opleveren, dan heb je een QBox Solar nodig. Of een web-interface van de fabrikant van je omvormer, maar dan krijg je verbruik en productie niet in één grafiek.

Groet, Frans
Bekijk origineel

5 reacties

Wordt wel tijd dat er dan een API wordt gemaakt zodat we dan zelf in bijvoorbeeld domoticz alle gegevens (mis nu alleen nog windtegoed) krijgen aangezien het qurrent blijkbaar niet lukt om de slimme meterstanden van de teruglevering in de grafiek weer te geven.
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Eric,

Als je een slimme meter hebt die dagelijks wordt uitgelezen, heeft Qurrent weet van je afgenomen en teruggeleverde energie. Maar niet van de opbrengst van je zonnepanelen. Die wordt deels door je apparaten zelf gebruikt en niet teruggeleverd. In de grafiek en samenvatting onder Mijn Energie zie je alleen het verschil tussen afgenomen en teruggeleverde energie. Met een QBox zie je dat op zonnige dagen de energie onder nul komt. Dan lever je netto terug. Wil je zien hoeveel energie de zonnepanelen precies opleveren, dan heb je een QBox Solar nodig. Of een web-interface van de fabrikant van je omvormer, maar dan krijg je verbruik en productie niet in één grafiek.

Groet, Frans
Graag zie ik op mijn dashbord de opbrengst van mijn zonnepanelen (nu 0 weergegeven)
Beste Frans,
Kun je nu eens aangeven wat je antwoord betekent nu Qurrent (zonder overleg en tegen de zin van klanten) te stoppen met de Q-box.
Reputatie 4
Badge +12

Graag zie ik op mijn dashbord de opbrengst van mijn zonnepanelen (nu 0 weergegeven)Beste Frans,
Kun je nu eens aangeven wat je antwoord betekent nu Qurrent (zonder overleg en tegen de zin van klanten) te stoppen met de Q-box.

De QBox Solar doet het dus ook niet meer en de slimme meter weet ook niks van zonnepanelen. Je zult dus op zoek moeten naar een energiemanager waar je naast de slimme meter ook een productiemeter (Kwh meter in de kabel naar je omvormer) op kunt aansluiten.

Succes, Frans
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @Niels Barneveld.

Met alleen een slimme meter is het niet mogelijk om je opwek te monitoren. Teruglevering zie je wel terug in de energiegrafieken als negatief verbruik.
Ik heb @Sebastiaan van Qurrent gemaild en gevraagd wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot een API voor de monitoring van opwek.

Zodra ik een antwoord heb krijg je dit gelijk van me te horen.

Groeten,
Julian

Reageer