Sticky Beantwoord

Hoe kan ik mijn slimme meter dagelijks uitlezen?

  • 9 oktober 2016
  • 70 reacties
  • 12486 keer bekeken

zijn er meer mensen waarbij op het dashbord het verbruik niet wordt uigelezen, terwijl Qurrent de instellingen van de slimme meter heeft aangepast naar dagelijks
icon

Beste antwoord door Jeroen van Qurrent 24 januari 2018, 15:03

Hoi HenkSlot,

We hebben nog wat gegevens aangepast en hij zou binnen een paar uur moeten gaan werken!

Groet,

Jeroen
Bekijk origineel

70 reacties

Ja, klopt. Staat bij mij op dagelijks, maar ik zie niets op mijn dashboard.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi P.A. Cazemier en Henk van der Weele,

Met een slimme meter kan je inderdaad dagelijks verbruik uitlezen. Hier heb je geen Qbox voor nodig. Je ziet dan op week, maand en jaarniveau je verbruik.

Wil je op dagniveau en live je verbruik zien, dan heb je en Qbox nodig. Een slimme meter geeft namelijk alleen per dag de totalen aan Mijn Energie door.
( een Qbox bestellen kan hier 'Qbox bestellen')

Er zijn verschillende redenen waarom je geen verbruiksgegevens kan zien na het wijzigen van de uitleesfrequentie naar dagelijks.

Ik zie helemaal geen verbruiksgegevens
- Je hebt geen slimme meter of je kijkt bij dagelijks of live uitlezen, dit kan alleen met de Qbox.
- Onlangs de uitleesfrequentie naar Daily aangepast, het kan tot 3 dagen duren voordat deze wijziging doorgevoerd wordt.
- De uitleesfrequentie staat op Daily maar je ziet na 3 dagen geen gegevens. -> Dan kan de klantenservice van Qurrent voor je controleren of de uitleesfrequentie goed in het systeem staat.

- Je woonadres bevindt zich in een grijsgebied (buiten bereik), of te wel de data kan door de netbeheerder niet opgehaald worden. -> Navragen bij je netbeheerder.
- De uitlezing van de P4 data is niet geactiveerd door de netbeheerder. -> Dit kan je netbeheerder activeren
- De meter kan niet op afstand worden uitgelezen door een storing in de meter zelf. -> Navragen bij je netbeheerder.
- De netbeheerder heeft een algemene storing waardoor er helemaal geen data wordt opgehaald. -> Navragen bij je netbeheerder.

Alleen geen inzage in gasverbruik?
- Je ziet wel data van elektra maar niet van het gas, dit kan komen doordat de gas meter niet gekoppeld is aan de slimme elektra meter. -> Kan je netbeheerder koppelen.
- Of de afstand tussen de gas meter en de elektra meter is te groot om te overbruggen, gas meter dient dan verplaatst te worden. -> Kan je netbeheerder verplaatsen.

Ik hoop dat jullie met deze hele rits aan antwoorden verder komen! Ben benieuwd en hoor het graag :)

Groetjes,
Tanja
de meterstanden komen wel door, maar in het dashboard en het energiebeheer komen ze niet door. IK denk dat je dit eens bij de websitebeheerder moet neerleggen. Ik zou het zeer op prijs stellen dat dit weer gaat werken. Voor 19 september werkt dit ook nog. Het windtegoed wordt wel doorgegeven.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi P.A. Cazemier,

Ik heb je situatie bij de technische dienst neergelegd. Zodra ik meer weet zal ik je op de hoogte brengen!

Groetjes, Tanja
Ik heb nu hier ook aangemeld, lijkt me aardig te vergelijken met de metergegevens van Qurrent. https://enelogic.com
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb, inmiddels denk ik wel drie keer, de instelling op mijn profiel op dagelijks uitlezen gezet, om beter het verbruik te kunnen monitoren. Ik heb dit laatst vorige week gedaan en vandaag staat ie weer op tweemaandelijks uitlezen. Ik heb dit nog maar een keer gewijzigd, maar zo kan ik natuurlijk nooit de dagstanden volgen. Ik hoop dat dit kan worden opgelost.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Henk,

Ik denk dat het in je profiel dan misschien fout staat, dat hij wel dagelijks uitleest ook al staat er 2 maandelijks. Als je in je Mijn Energie kijkt bij weekniveau zie je dan de laatste paar dagen verschillende hoogtes van de staven in het grafiek?

Groetjes, Tanja
Hallo Tanja,
Op 27 oktober heeft Qurrent de instelling op dagelijks uitlezen gezet en nu krijg ik wel, behalve de laatste drie dagen, het dagelijks verbruik te zien met wisselende hoogtes. Daarvoor kreeg ik geen gegevens te zien in de week- en maandgrafieken. Voor de daggrafiek heb ik blijkbaar een Qbox nodig.

Groet,
Henk
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Henk,

Ik ben blij om te horen dat het werkt! Voor dag/live weergave heb je inderdaad een Qbox nodig. Mocht je die willen kan je deze hier gratis (alleen borg) bestellen.

Groetjes, Tanja
25 oktober is bij mij een slimme meter geplaatst, zowel gas als electra. Ik kan met de Q-box stroom uitlezen (maar alleen netto verbruik, niet opwekking van de panelen apart), maar geen gas. Kunnen jullie iets doen of moet ik bij Liander zijn?

dank
Bas

Alleen geen inzage in gasverbruik?
- Je ziet wel data van elektra maar niet van het gas, dit kan komen doordat de gas meter niet gekoppeld is aan de slimme elektra meter. -> Kan je netbeheerder koppelen.
- Of de afstand tussen de gas meter en de elektra meter is te groot om te overbruggen, gas meter dient dan verplaatst te worden. -> Kan je netbeheerder verplaatsen.

Ik hoop dat jullie met deze hele rits aan antwoorden verder komen! Ben benieuwd en hoor het graag :)

Groetjes,
Tanja[/quote]
25 oktober is bij mij een slimme meter geplaatst, zowel gas als electra. Ik kan met de Q-box stroom uitlezen (maar alleen netto verbruik, niet opwekking van de panelen apart), maar geen gas. Kunnen jullie iets doen of moet ik bij Liander zijn?

dank
Bas


Gefeliciteerd met je slimme meter, Bas!

Met de Qbox zie je in Mijn Energie het resultaat van het vebruik minus je eigen opwek. Zodra de opwek hoger is dan het verbruik gaat de grafiek onder de nul. We kunnen ook verbruik en opwek in één grafiek weergeven met twee aparte lijnen. Het voordeel hiervan is dat je daadwerkelijk ziet wat de zonnepanelen hebben opgewekt en hoeveel energie het huishouden in totaal heeft verbruikt. Om dit in orde te maken, heb je de Qbox Solar Qbox Solar nodig.

Omdat je de Qbox gebruikt in combinatie met een slimme elektra en gas meter zouden er ook gewoon verbruikgegevens van gas binnen moeten komen. Mijn collega, die net iets meer verstand heeft van de Qbox dan mij, is hier naar aan het kijken en ik heb voor het weekend een antwoord voor je op de vraag of dit door ons veroorzaakt wordt of dat de netbeheerder een oplossing heeft.

Je hoort dus nog van ons.

Groetjes,

Lara
Hallo Tanja

Wat is de status van mijn probleem.

2 maanden geleden is het probleem (dat in het dashboard en mijn ernergie de waardes van het gebruik niet worden weergegeven, terwijl de meterstanden uit de slimme meter wel doorkomen) doorgegeven aan de technische dienst. Ook in de android app het zelfde issue. Windtegoed wordt wel weergegeven.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi P.A.Cazemier,

Ik zie dat het probleem inderdaad nog niet is opgelost. Ik ga er meteen druk achter zetten via mijn leidinggevende. En kom er volgende week bij je op terug!

Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +13
Hoi P.A.Cazemier, ik krijg zojuist te horen dat er een paar aanpassingen in je account zijn gedaan en het probleem daarmee wellicht is verholpen. Zou je dit kunnen controleren?

Groetjes, Tanja
Het werkt nu. Ben er blij mee

Bedankt
Ik kan sinds 26-05 mijn meterwaardes niet meer zien in Mijn Energie? Kan gekeken worden hoe dit kan?
Zowel Elektra als gas.
Groet,
Roelof
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Roelof,

Bedankt voor je bericht.

Ik heb zojuist je gegevens ingekeken, en ik zie nu dat dit komt omdat de dagelijkse meterstanden niet uit te lezen waren door een storing.
Vanaf 27 mei is er sprake van een storing van de meter, en deze storing is inmiddels sinds 6 juni bekend bij de netbeheerder.
De netbeheerder zal naar verwachting binnen 2 maanden deze storing opgelost hebben.

Groeten van Nina
Dag Nina,

Deze storing wordt of afstand opgelost of moet er in de meter zelf wat aangepast woren?

Groet,
Roelof
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Roelof,

Dat ligt bij de netbeheerder. Wanneer blijkt dat ze de meter fysiek zullen moeten controleren dan zullen ze contact met je opnemen.

Groeten van Nina
Hier kan ik bezig blijven, het elke keer naar dagelijks verplaatsen, maar hij blijft twee-maandelijks uithouden. Dit al enkele keren ook aangegeven bij de klantenservice, maar het is blijkbaar nog steeds niet opgelost.
Reputatie 2
Badge +8
Hoi Freeq,

Ik heb het dagelijks uitlezen voor je omgezet naar dagelijks.
Het stond op twee maandelijks zoals je al aangeeft.

Het zal 3 werkdagen duren voordat je dagelijkse data inzichtelijk wordt.
Ik adviseer je in de tussentijd niets te doen, anders zal de 3 werkdagen elke keer opnieuw gaan tellen en wordt alles vertraagd.

Groeten van Giulia
Naast de qbox die al enige tijd actief is, is nu ook de solar box geïnstalleerd. Ik heb dit aangegeven in mijn energie.
in de app zie ik bij live wekl de verbruikte energie maar in de kolom opgewekt staat niets. Wel knppert er een rondje bij de tekst, je wekt nu energie op. Maar er zijn geen gegevens zichtbaar.
moet er nog iets ingesteld worden?
Reputatie 3
Badge +9
Hoi HenkSlot,

We hebben nog wat gegevens aangepast en hij zou binnen een paar uur moeten gaan werken!

Groet,

Jeroen
Beste Jeroen van Qurrent,

👍
alhoewel het vandaag nou niet bepaald weer was waarbij de zonnepanelen erg productief kunnenzijn, zag ik in de app dat er vandaag toch 0,08 kwh energie was opgewekt.
Bedankt voor de hulp.

met vriendelijke groet Henk Slot
Reputatie 4
Badge +8
Hallo Henk Slot,

Goed om te lezen dat het allemaal werkt 🙂
Fijn weekend alvast!

Groet,
Tessa

Reageer