Beantwoord

Hoe lees ik mijn verbruik af in de app van Qurrent?

• 11 februari 2018
  • 4 reacties
  • 137 keer bekeken

Wat wordt er bedoeld met de negatieve waarden in de verbruiksapp?
Ik heb de volgende melding in de rubriek "Live":
Je verbruikt nu: Je wekt nu op:
-30 watt 990 watt
-0,01 euro/uur 0,21 euro/uur

Wat betekent -30 watt?
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 13 februari 2018, 12:38

Hoi Hans,

Die -30W betekent niets. Ongeveer nul. Ruis. Toevallige meetfout. Het resultaat van het van elkaar aftrekken van twee grote onnauwkeurige getallen. Het vermogen van je zonnepanelen was ongeveer 990W. Dat heeft je QBox uitgerekend uit het aantal pulsen dat uit de Eltako kWh meter komt. Elke puls is 0,001kWh = 1 wattuur = 60 wattminuten. In de minuut meettijd die de QBox neemt zijn er 990/60 = 16,5 pulsen geteld. Zeg maar 16 of 17, want halve pulsen bestaan niet. Die onzekerheid van een halve puls geeft al een onzekerheid van 30 watt. Ook bij de slimme meter krijg je die onzekerheid, want die meet ook in stappen van 0,001kWh. Een verschil van 30 watt naar boven of naar beneden is dus helemaal niet zo vreemd. Het goede nieuws is dat hoe langer je meet, hoe kleiner die onzekerheid wordt. Je moet dan alleen langer wachten.

Groet, Frans

P.S. In werkelijkheid is de onzekerheid nog groter doordat als je 17 pulsen hebt geteld, het er net zo goed 16 of 18 hadden kunnen zijn. En als je een Eltako 32A hebt, met 2000 pulsen per kWh, dan is de onzekerheid maar de helft.
Bekijk origineel

4 reacties

Bedankt voor je antwoord!

Vriendelijke groet

Hans Kruidenier
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Hans,

Heb je zonnepanelen en de Qbox Solar? Dan denk ik dat het gewoon een kleine meetfout is.

Het verbruik wordt uitgerekend uit
Verbruik = Geleverd - Teruggeleverd + Opgewekt

En dat allemaal gedeeld door de meettijd. In de gemeten waarden kunnen fouten van 1% zitten en de meettijden kunnen iets verschillen. Dan kan een resultaat ook wel eens een beetje negatief zijn.

Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Hans,

Die -30W betekent niets. Ongeveer nul. Ruis. Toevallige meetfout. Het resultaat van het van elkaar aftrekken van twee grote onnauwkeurige getallen. Het vermogen van je zonnepanelen was ongeveer 990W. Dat heeft je QBox uitgerekend uit het aantal pulsen dat uit de Eltako kWh meter komt. Elke puls is 0,001kWh = 1 wattuur = 60 wattminuten. In de minuut meettijd die de QBox neemt zijn er 990/60 = 16,5 pulsen geteld. Zeg maar 16 of 17, want halve pulsen bestaan niet. Die onzekerheid van een halve puls geeft al een onzekerheid van 30 watt. Ook bij de slimme meter krijg je die onzekerheid, want die meet ook in stappen van 0,001kWh. Een verschil van 30 watt naar boven of naar beneden is dus helemaal niet zo vreemd. Het goede nieuws is dat hoe langer je meet, hoe kleiner die onzekerheid wordt. Je moet dan alleen langer wachten.

Groet, Frans

P.S. In werkelijkheid is de onzekerheid nog groter doordat als je 17 pulsen hebt geteld, het er net zo goed 16 of 18 hadden kunnen zijn. En als je een Eltako 32A hebt, met 2000 pulsen per kWh, dan is de onzekerheid maar de helft.
Beste Frans, Bedankt voor je snelle antwoord, maar wat betekent nu -30 watt, want dat was mijn vraag.

Vriendelijke groet

Reageer