Blog

Hoe werkt kwartierdata van de slimme meter?

• 24 oktober 2018
  • 26 reacties
  • 7817 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +13
Met ingang van 24-10-2018 is het mogelijk om zonder Qbox jouw energieverbruik data te zien op dagniveau. Hieronder lees je hoe jouw uitleesfrequentie kan aanpassen en hoe het grafiek werkt

Uitleesfrequentie slimme meter instelbaar op ‘Elk kwartier’
Je kan je uitleesfrequentie in Mijn Energie -> Profiel -> Energiemonitoring instellen op:
  • Maandelijks
  • Dagelijks
  • Elk kwartier
De data van een dag wordt geregistreerd door je slimme meter en 2/3 dagen later kan je dit terugzien in Mijn Energie en de app.

Hoe ziet je grafiek eruit?
Het grafiek voor jaar, maand en week blijft gelijk. Het grafiek voor dag is iets aangepast.
  • Met je slimme meter zie je nu per 15 minuten nieuwe data in het dagoverzicht.

Daggrafiek te zien voor meer soorten klanten:
  • Voorheen alleen met Qbox of Slim energie contract
  • Nu ook voor iedereen met een slimme meter
Meterstanden
Deze blijven per dag of per maand, afhankelijk van je instellingen.

26 reacties

Hoi,

Ik heb wel een slimme meter gekregen een paar weken terug, maar zie in 'profiel' niet het kopje 'energiemonitoring' staan. Kan ik hier iets aan doen? Of wat moet ik ondernemen om de standen vaker te laten uitlezen?
Dank!
Badge
Dus zonder Qbox kan ik verbruik zien van een kwartier geleden? Blijft dit bestaan voor langere tijd?
Is het mogelijk dat jullie mijn meterstand binnenhalen met mijn toestemming ook al ben ik geen klant op dit moment?
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @Marieke.

Bedankt voor je bericht. Vreemd dat je het kopje 'energiemonitoring' niet terug kunt vinden onder 'profiel'.
Ik heb deze informatie verwerkt in de taak die momenteel al bij onze IT-afdeling voor je openstaat.

@M.Broekman ook bedankt voor je bericht. De uitleesfrequentie per kwartier blijft bestaan voor onbepaalde tijd. Het is echter voor ons niet mogelijk om de uitleesfrequentie van je slimme meter aan te passen als je geen klant van ons bent. Hiervoor verwijs ik je dan ook graag door naar je huidige energieleverancier.

Groeten,
Julian
Badge
De uitleesfrequentie hoeft niet te worden aangepast, deze is zoals je schrijft per kwartier. Het gaat mij er enkel om dat jullie gelijktijdig ook de meterstanden binnenhalen. Dit lijkt me slechts een kwestie van toestemming van mijn kant en een kleine aanpassing van jullie kant.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @M.Broekman.

Zoals al aangegeven in mijn eerdere bericht, kunnen wij niets voor je doen met betrekking tot de uitleesfrequentie van je slimme meter omdat dit wettelijk niet is toegestaan aangezien wij niet je huidige energieleverancier zijn. Het is dus geen onwil maar een wettelijke beperking waardoor ik dit niet voor je kan doen.

Ik verwijs je hiervoor dus graag door naar je huidige leverancier.

Groeten,
Julian
Badge
Zeg je nu dat het verbruik wél uitgelezen kan worden, maar de meterstand niet?
Badge
Zeg je nu dat het verbruik wél uitgelezen kan worden, maar de meterstand niet?
En toen was het stil. Vraag ik nu iets doms of kan de medewerker mijn vraag niet beantwoorden omdat hij deze niet goed heeft gelezen?
Reputatie 2
Badge +6
Hoi @M.Broekman,

Je huidige leverancier kan beide uitlezen, zowel je verbruik als je meterstanden. Wij kunnen dat beide niet meer, omdat wij niet je leverancier zijn.

Groet,

Fokke
Badge
Dank je Fokke, dit is tenminste een antwoordt waar ik iets mee kan. Is het zó dat wanneer ik de kabel uit de Qbox trek mijn verbruik gewoon per kwartier wordt bijgewerkt?
Reputatie 2
Badge +9
Hoi @M.Broekman,

Op het moment dat je Qbox niet meer is aangesloten, werkt Mijn Energie niet meer voor jou, omdat je geen klant bent. Je verbruik kun je dan wel per kwartier inzien bij je huidige leverancier, maar in Mijn Energie zul je dan niets meer zien.

Ik hoop dat dit antwoord geeft op je vraag!

Groet, Joost
Badge
Is het dan zó dat je de Qbox vanaf 1 januari 2019 gewoon kunt blijven gebruiken met data per kwartier?
Badge
Graag een antwoord!
Reputatie 4
Badge +12
Is het dan zó dat je de Qbox vanaf 1 januari 2019 gewoon kunt blijven gebruiken met data per kwartier?

Nee. De QBox werkt na 1 januari voor niemand meer. Als je geen klant van Qurrent bent, zul je iemand anders je slimme meter moeten laten uitlezen. Bijvoorbeeld Slimmemeterportal.nl
Reputatie 2
Badge +6
Hoi @M.Broekman,

Wat Frans zegt klopt helemaal. Per 1 januari stopt de Qbox volledig met functioneren en kan je als je geen klant bent van Qurrent geen data meer doorkrijgen van ons.

Groet,

Fokke
Hoi,

Ik heb wel een slimme meter gekregen een paar weken terug, maar zie in 'profiel' niet het kopje 'energiemonitoring' staan. Kan ik hier iets aan doen? Of wat moet ik ondernemen om de standen vaker te laten uitlezen?
Dank!

Hoi, ik heb inmiddels een tijdje terug de knop wel en het uitlezen staat ook op per kwartier, alleen lijkt het of mijn slimme meter nog 0 meterstanden door heeft gegeven, er komt niks in de grafiek (al een paar weken). Als ik op de meter zelf kijk staat deze wel op automatisch uitlezen. Maar in 'mijn energieverbruik' zie ik alleen maar mijn windenergie. Wat kan ik hieraan doen? Dank!
Reputatie 2
Badge +9
Dankjewel voor je update Marieke!
Vervelend dat het nog steeds niet goed zet. Ik heb de informatie doorgegeven aan onze IT-afdeling.
Zij zullen dit nu verder gaan oppakken. Zodra ik meer weet hoor je van ons!

Groet, Joost

Update van moderator Julian 24-12-2018:

Helaas nog geen nieuws van onze IT-afdeling. Ik heb gevraagd of het probleem nog verholpen kan worden zodat je weer inzicht krijgt in je energieverbruik en hoop je snel goed nieuws te kunnen brengen.
Mijn energie monitor geeft verbruik door van 2 maanden en ouder door, terwijl uitlezing per kwartier staat ingesteld.
Hoe kan dit?
Reputatie 2
Badge +9
Hoi @Marieke,

Als het goed is moet je energiegrafiek het weer doen. Ik zie je verbruik zowel op kwartierniveau als op dagniveau binnenkomen. Klopt dit?

@B.P.vanderPas , in jouw gevalt komt er inderdaad niets binnen in de grafieken. Ik heb dit doorgezet naar onze IT-afdeling. Zodra we meer weten hoor je van ons!

Groet, Joost
Beste Qurrent,

Wij hebben al een jaar flexibele stroomtarieven (per uur). Voorheen kon ik in de app zien wat ons verbruik was per uur bij welk tarief. Dit werkt inmiddels al sinds sept/okt niet meer omdat bij de stroomtarieven het verbruik van iets of iemand anders werd getoond in plaats van het onze (verbruik volgens de energie-tegel en de tarieven-tegel vertelden dus een heel ander verhaal, waarbij de eerste aansloot op ons echte gebruik). Ondanks dat mijn melding daarvan is doorgezet naar IT, heb ik daar nog steeds niets van vernomen.
Maar sinds 4 januari (waarschijnlijk het moment van uitzetten van de Qbox) hebben we zowel in de app als op mijn.qurrent.nl helemaal geen inzicht meer in ons verbruik, niet bij energie en niet bij de tarieven.
U kunt wellicht begrijpen dat, gezien het feit wij per uur een ander tarief betalen, we toch heel graag wel inzicht zouden willen hebben in het verbruik.

Uitlezen per kwartier (deze instelling is overigens ook niet beschikbaar in mijn profiel) staat vanzelfsprekend al aan (ivm flexibele tarieven), dus daar ligt het m.i. niet aan.

Ik hoop dat bovenstaande punten nu eindelijk wel (en snel) opgepakt gaan worden, want hoewel jullie doelstellingen van harte passen bij mijn wereldbeeld, is mijn geduld niet eindeloos.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Vriendelijke groeten,

Mattijs
Reputatie 2
Badge +9
Hi Mattijs,

Dankjewel voor je bericht. Heel vervelend dat je inzicht steeds niet goed is.
Ik zie inderdaad dat de instellingen wel goed staan. Zou je een screenshot kunnen sturen van de grafiek? Krijg je een foutmelding, of staat het verbruik op 0?

Kun je het verbruik op de website wel inzien, of daar ook niet?

Groet, Joost
Hoi Joost,

Verbazingwekkend genoeg is vandaag mijn verbruik ineens wel bijgewerkt t/m 7 januari, zowel in de app als op mijn.qurrent.nl dus ik vermoed dat er sprake was van een aanzienlijke vertraging?

Het probleem met het niet kloppende verbruik tussen tarieven en werkelijk verbruik is gebleven, zie bijvoorbeeld onderstaande screenshots van 5 januari:

Reputatie 2
Badge +4
Hoi @Mattijss

Het verbuik lijkt nu goed door te komen. Er is altijd sprake van enkele dagen vertraging om het verbruik in de App te verwerken.
Ik heb het probleem wat betreft het niet kloppende verbruik tussen tarieven en werkelijk verbruik nogmaals doorgezet naar onze IT-afdeling. Deze zullen nog een keer naar het probleem kijken.

Ik houd je hiervan op de hoogte.

Groeten,
Simon
Hoi @Marieke,

Als het goed is moet je energiegrafiek het weer doen. Ik zie je verbruik zowel op kwartierniveau als op dagniveau binnenkomen. Klopt dit?

@B.P.vanderPas , in jouw gevalt komt er inderdaad niets binnen in de grafieken. Ik heb dit doorgezet naar onze IT-afdeling. Zodra we meer weten hoor je van ons!

Groet, Joost

Hoi Joost,

hij heeft het inderdaad een tijd goed gedaan, maar nu is mijn energieverbruik sinds 1 januari niet meer bijgewerkt op de website. Het uitlezen staat nog gewoon op per kwartier. Is dit gewoon vertraging of is er iets veranderd? Dank!
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @Marieke.

Bedankt voor je reactie.

Momenteel zie ik je energieverbruik tot en met 24 januari 2019 terug in je energiegrafieken (zie bijlage).

Als je dit momenteel niet te zien krijgt, stuur dan een screenshot naar ons door van wat je momenteel wel te zien krijgt, dan kan ik hiermee naar onze IT-afdeling.

Groeten,
Julian
Hoi @Marieke.

Bedankt voor je reactie.

Momenteel zie ik je energieverbruik tot en met 24 januari 2019 terug in je energiegrafieken (zie bijlage).

Als je dit momenteel niet te zien krijgt, stuur dan een screenshot naar ons door van wat je momenteel wel te zien krijgt, dan kan ik hiermee naar onze IT-afdeling.

Groeten,
Julian

Inderdaad kwam het er toen in te staan, lijkt of er wel een redelijke vertraging in zit? Nu ook een week geen data. Maar dat zie ik dan wel verschijnen!

Reageer